Gå til innhold

Se også disse forumene:
Kvinneguiden Doktor Online

Min datter er nå nitten år, og skal flytte hjemmefra for å gå siste året på videregående skole. Og skal søke bidragendring fra Pappaen....

• Logg inn for å svare
18 svar til dette emnet

#1 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 568 293 Innlegg:

Skrevet 16 juli 2012 - 13:04

Hun har siden 18 års dagen fått bidrag fra han. ca 700 kr per måned. Hva tror dere hun kommer til å få når hun flytter ut? Dere som har peiling. Hun sendte inn søknaden for to måneder siden, og kun fått svar fra nav at det er under behandling. Hvor lang tid kan det ta?

Er det sånn at jeg og faren må betale det samme beløpet? (Jeg vet at jeg også må betale henne bidrag nå, men aner jo ikke hvor mye det vil bli)

Er litt irritert på disse reglene, for jeg hadde helst sett at hun ble boende her hjemme dette året også. Men for ei jente på 19 frister det å flytte for seg selv.

Annonsebilag
Annonsebilag

#2 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 568 293 Innlegg:

Skrevet 16 juli 2012 - 13:10

Når hun flytter ut av ditt hjem er det vel slik (om jeg har forstått rett) at det blir bestemt hva hun skal ha i bidrag og så blir det delt mellom mor og far, slik at de betaler sin del, regnet ut fra inntekt.

Jeg syntes forsåvidt det er helt galt at barnet skal kunne få bidrag etter 18 år slik.
Men meg om det.

#3 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 568 293 Innlegg:

Skrevet 16 juli 2012 - 13:11

Så sært. Da jeg var 19 forsørget jeg meg selv og mitt eget barn. Kunne ikke falle meg inn å KREVE penger av foreldrene mine.

#4 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 568 293 Innlegg:

Skrevet 16 juli 2012 - 13:19

Bidrag etter 18? det høres veldig rart ut... Etter at jeg flyttet ut har jeg bestandig forsørget meg selv, og ikke fått noe fra hverken foreldre eller NAV eller andre steder.

#5 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 568 293 Innlegg:

Skrevet 16 juli 2012 - 13:23

Det er helt normalt å forsørge barnet til det er ferdig med vgs.

#6 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 568 293 Innlegg:

Skrevet 16 juli 2012 - 13:25

Vis innleggAnonym bruker skrev 16 juli 2012 - 13:19:

Bidrag etter 18? det høres veldig rart ut... Etter at jeg flyttet ut har jeg bestandig forsørget meg selv, og ikke fått noe fra hverken foreldre eller NAV eller andre steder.

Systemet er slik at har man skilte foreldre og man fortsatt går på videregående utdannelse kan man søke bidrag av den man ikke bor med av foreldrene.

Det er også slik at om man velger å flytte hjemmefra kan man søke stønad av foreldrene om man fortsatt går på videregående. Dette gjelder både om man har skilte foreldre eller foreldre som bor sammen. Da må studenten søke gjennom nav selv.

Riktig at det er sånn, vel jeg syntes ikke det men sånn er nå lovene her i landet.

#7 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 568 293 Innlegg:

Skrevet 16 juli 2012 - 13:27

Jeg er enig med de andre at det er litt sært at en som er myndig (over 18 år) søker om bidrag fra foreldrene.

Hadde blitt sur om sønnen min hadde gjort det. Han er 18 år og skal også gå siste året på videregående. Han har også flyttet ut, men heldigvis har han ikke vurdert å søke oss foreldre om bidrag en gang. (vi er også skilte foreldre).

#8 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 568 293 Innlegg:

Skrevet 16 juli 2012 - 13:30

Dårlig gjort av datteren din synes jeg. Hun burde heller bodd hjemme det året, så lenge hun ikke er voksen nok til å forsørge seg selv.

#9 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 568 293 Innlegg:

Skrevet 16 juli 2012 - 13:36

Jeg er selv 22 år.

Mine foreldre er skilte, og jeg husker at jeg fikk et brev fra nav om at jeg kunne søke bidrag fra foreldrene mine da jeg fylte atten år. Jeg gikk på videregående og flyttet også hjemmefra. Det falt meg aldri inn å sende inn søknaden. Er man myndig/voksen nok til å flytte for seg selv, så får man vise det også. Hadde heldigvis altfor mye stolthet også. Og jeg ville heller aldri gjort det mot foreldrene mine. Jeg vet at de hadde blitt overaska over meg om jeg hadde gjort det.De hadde nok begge blitt ganske irriterte ja.

#10 Gjest_Filifjonka_*

Gjest_Filifjonka_*
  • Gjest

Skrevet 16 juli 2012 - 14:00

Men i følge NAV er det bare rett og rimelig at foreldrene må betale...

http://www.vg.no/nyh...?artid=10037409

#11 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 568 293 Innlegg:

Skrevet 16 juli 2012 - 14:02

Hun vil nok få mindre fra far nå når hun flytter ut, for da vil også du måtte betale bidrag. Min mann betalte 1100 kr for sin sønn da han fylte atten år. Og da sønnen bestemte seg for å flytte ut, gikk bidraget ned til 540 kr per mnd. Han flyttet hjem til moren igjen etter kun et par mndr. Men heldigvis ordnet han ikke på bidraget. (Regner med at han eide litt stolthet)

#12 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 568 293 Innlegg:

Skrevet 16 juli 2012 - 14:10

#10 Skjønner godt at kontakten den datteren har til foreldrene i dag er dårlig. Hun burde skamme seg. Ærlig talt :-((

Hadde min datter gjort det mot oss, hadde jeg ikke gitt henne et rødt øre senere. Og jeg hadde droppet bursdagsgaver, julegaver osv. Det er jo helt utrolig.

#13 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 568 293 Innlegg:

Skrevet 16 juli 2012 - 14:15

Tror det er ganske få barn som søker om bidrag fra foreldrene når de er myndige. Flere av mine venninner har særkullsbarn, men ingen av de har søkt om dette etter at de ble voksne.

Må være ganske sær som person om du gjør det. Og den linken #10 la ut, er jo et engangstilfelle. Til og med politikerne ble jo sjokkert over den hendelsen. Og så endte den jo opp i rettsak også. Så heldigvis er det ikke så mange sære ungdommer der ute :)

Tror jeg hadde tatt en alvorsprat med datteren din Hi om jeg var deg. Forklar henne hva hun egentlig har tenkt å gjøre. Kan hende hun kommer til fornuft etterhvert.

#14 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 568 293 Innlegg:

Skrevet 16 juli 2012 - 14:20

Men MÅ datteren din søke pÅ bidrag fra deg ogsÅ? Eller kan hun velge Å bare søke fra faren? Jeg vil oppmuntre min datter om Å søke fra far nÅr den tid kommer, men ikke om hun da ogsÅ mÅ søke pÅ Å fÅ fra meg ogsÅ. Hihi

#15 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 568 293 Innlegg:

Skrevet 16 juli 2012 - 14:26

Hmm hvis man er hjemme i helgene, blir det trukket fra sånn som ved samvær det da eller??

#16 mamma_til_2

mamma_til_2

Ivrig bruker

• Medlem
  • PipPipPip
  • 1 608 Innlegg:

Skrevet 16 juli 2012 - 15:54

Alle barn som mottar bidrag fra far eller mor (der foreldre er skilt) kan søke om utvidet barnebidrag fra  bidragsbetaler så lenge de går på vgs, dette blir da betalt inn på barnets konto. kjenner mange som har gjort det

#17 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 568 293 Innlegg:

Skrevet 16 juli 2012 - 16:32

Det er ganske groteskt at det er slik. Hvis de MÅTTE flytte for Å gÅ ferdig utdanningen hadde jeg stilt meg annerledes til det. Men at det bare er Å flytte ut er jo høl i hodet.
Men det er jo ytterst viktig og ha et godt forhold til barna i ungdommen nÅr slike regler har kommet. Disse foreldrene som lærer barna til Å bli snyltere kan fÅ seg ei i baken om noen År..

#18 HeltAnonym

HeltAnonym

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 594 Innlegg:

Skrevet 16 juli 2012 - 16:47

Vis innleggAnonym bruker skrev 16 juli 2012 - 14:20:

Men MÅ datteren din søke pÅ bidrag fra deg ogsÅ? Eller kan hun velge Å bare søke fra faren? Jeg vil oppmuntre min datter om Å søke fra far nÅr den tid kommer, men ikke om hun da ogsÅ mÅ søke pÅ Å fÅ fra meg ogsÅ. Hihi

Hvorfor ikke lære henne Å stÅ pÅ egne bein? Hvorfor skal du oppmuntre henne til Å ta penger fra faren?

#19 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 568 293 Innlegg:

Skrevet 16 juli 2012 - 20:51

Enig #18