Gå til innhold

Utbetaling av barnebidrag.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har nettopp søkt om barnebidrag, flere år siden jeg flyttet fra faren til barnet mitt. De første årene var jeg bare glad for å bli kvitt han, så orket ikke og søke om bidrag.

Men nå har jeg gjort det, lurer på om det er en fast dato i mnd bidraget blir utbetalt?

Søkte fra 1/7

Har ikke fått noe svar på hvor mye vi får, bare at de har sent brev til faren.

Takker for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har nettopp søkt om barnebidrag, flere år siden jeg flyttet fra faren til barnet mitt. De første årene var jeg bare glad for å bli kvitt han, så orket ikke og søke om bidrag. Men nå har jeg gjort det, lurer på om det er en fast dato i mnd bidraget blir utbetalt? Søkte fra 1/7 Har ikke fått noe svar på hvor mye vi får, bare at de har sent brev til faren. Takker for svar.

 

Lenge siden du søkte? Jeg ventet i 8 mndr på vedtaket. Dette fordi bf var for sein med å sende inn papirer, noe han gjorde med viten og vilje.

 

Han ville gjerne lage barnet, men ikke betale for det da det ble slutt.

 

Mener betalingsfristen for bf er 25 i hver mnd, så skal nav betale det ut til deg fortløpende. Betaler han ikke innen fristen, vil du få bidragsforskudd, regner med du har søkt om det i samme slengen.Bidragsforskuddet utgjør ikke hele summen som far skal betale, men en ørliten del av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søkte i begynnelsen av forrige mnd. Fikk et brev om at han var varsel om kravet, men vet ikke om han har svart på brevet han fikk. Ikke hørt noe fra han, noe som er like greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forrige innlegg var fra HI.

Et spørsmål til. Får man et brev om hvor mye han skal betale?

Kunne ikke bruke bidragsveilederen siden jeg ikke aner hva han tjener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forrige innlegg var fra HI. Et spørsmål til. Får man et brev om hvor mye han skal betale? Kunne ikke bruke bidragsveilederen siden jeg ikke aner hva han tjener.

 

Ja, det vil stå i vedtaket hvor mye han skal betale, og hvor mye du evt vil få i bidragsforskudd. Forskuddet skal være inne på konto til den 10. i hver mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nettopp søkt om barnebidrag, flere år siden jeg flyttet fra faren til barnet mitt. De første årene var jeg bare glad for å bli kvitt han, så orket ikke og søke om bidrag. Men nå har jeg gjort det, lurer på om det er en fast dato i mnd bidraget blir utbetalt? Søkte fra 1/7 Har ikke fått noe svar på hvor mye vi får, bare at de har sent brev til faren. Takker for svar.

 

Hvis du søkte om bidrag i begynnelsen av juli vil vedtaket gjede fom mnd etter at du søkte. Bidraget skal betales forskuddsvis. Dvs at han begynner å betale fom august, men betalingsfristen for august skal være 25. juli.

 

Bidragssaker er langtekkelige greier, så noen ganger kan det gå opp til ett år fra du søker til du mottar vedtak. Dersom bidragspliktige ikke legger penger til side, vil han få en ganske høy førstegangsfaktura, og om han ikke betaler denne, er han nødt til å søke innkrevingen om en nedbetalingsordning. De vil da be om dokumentasjon på alle hans inntekter og utgifter, og lage en avtale på grunnlag av disse opplysningene.

 

Du får ikke vite noe om størrelsen på bidraget før du får vedtak, dersom du ikke kan bruke bidragskalkulatoren. Sånn sett er det litt synd at de offentlige skattelistene ikke fornyes, men du kan kanskje bruker opplysninger her fra tidligere år til en omtrentlig beregning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...