...
Rett på sykemelding i ferien? Hvordan funker det? U/T
Opprettet av
Anonym bruker
, juli 11 2012 14:46
9 svar til dette emnet
Skrevet 11 juli 2012 - 14:46
Snarvei til forumene
Annonsebilag
Annonsebilag
Skrevet 11 juli 2012 - 14:51
da regner jeg med at du ikke bruker feriedagene, at du får dem igjenn....var slik før vertfall
Skrevet 11 juli 2012 - 14:53
men er du sykmeldt i ferien kan du ikke reise til utlandet uten videre da....
www.solsletta.blogspot.com
Skrevet 11 juli 2012 - 14:58
Adelheid skrev 11 juli 2012 - 14:53:
men er du sykmeldt i ferien kan du ikke reise til utlandet uten videre da....
Hadde jeg vært frisk nok til det, hadde ikke jeg spurt
Hadde ikke noen spesiellt planer, bare at jeg skulle storkose meg med ungene mine! Og nå er jeg så dårlig at jeg klarer ikke bevege meg, har store smerter og bruker krykker. Og er sinnsykt deppa fordi jeg ikke får kost og lekt med ungene så mye som jeg hadde tenkt til
Skrevet 11 juli 2012 - 15:14
Du får igjen, men du må være sykemeldt mer enn 7 dager.
Skrevet 11 juli 2012 - 16:05
Du må ha en egen sykmelding som sier at du er for syk til å ha glede av ferien (ikke akkurat sån formulert) og du må være sykmeldt enten fra før ferien begyner eller minst et vist anntal dager. Husker ikke om det er 3 eller 7. Det er viktig å gi arbeidsgiver beskjed så raskt som mulig.
Skrevet 11 juli 2012 - 16:14
Hvis jobben din bruker hovedavtalen får du erstattet ferien etter sykemeldingsdag 3.
Hvis du jobber som lærer får du erstattet fra første sykemeldingsdag.
Hvis du jobber som lærer får du erstattet fra første sykemeldingsdag.
Skrevet 11 juli 2012 - 16:20
Vil det si at en lærer som får hodepine 3 ganger men bare en dag av gangen i løpet av ferien vil få igjen disse dagene senere hvis hun får seg en legeerklering?
Skrevet 11 juli 2012 - 17:30
Kommer an på hva som står i overenskomsten du kommer inn under. Hos oss får vi igjen fra 1.sykemeldingsdag.
Skrevet 11 juli 2012 - 17:35
Dette reguleres helt og holdent av ferieloven § 6!
Arbeidstaker som blir helt arbeidsufør før ferien, kan kreve at ferien utsettes til senere i ferieåret. Kravet må dokumenteres med legeerklæring og fremsettes senest siste arbeidsdag vedkommende arbeidstaker skulle hatt før ferien.
Arbeidstaker som har vært helt arbeidsufør minst 6 virkedager i ferien, kan kreve at et tilsvarende antall virkedager ferie utsettes og gis som ny ferie senere i ferieåret. Kravet må dokumenteres med legeerklæring og fremsettes uten ugrunnet opphold etter at arbeidet er gjenopptatt.
For å sykmeldes etter feriens begynnelse må det dokumenteres at du er for syk til å få avviklet ferien. Dvs at dersom du er sengeliggende med smerter så vil du nok ha krav på sykmelding. dersom du har forstuet en finger vil legen sannsynligvis ikke kunne dokumentere at du ikke kan avvikle ferien (satt på spissen)
Arbeidstaker som blir helt arbeidsufør før ferien, kan kreve at ferien utsettes til senere i ferieåret. Kravet må dokumenteres med legeerklæring og fremsettes senest siste arbeidsdag vedkommende arbeidstaker skulle hatt før ferien.
Arbeidstaker som har vært helt arbeidsufør minst 6 virkedager i ferien, kan kreve at et tilsvarende antall virkedager ferie utsettes og gis som ny ferie senere i ferieåret. Kravet må dokumenteres med legeerklæring og fremsettes uten ugrunnet opphold etter at arbeidet er gjenopptatt.
For å sykmeldes etter feriens begynnelse må det dokumenteres at du er for syk til å få avviklet ferien. Dvs at dersom du er sengeliggende med smerter så vil du nok ha krav på sykmelding. dersom du har forstuet en finger vil legen sannsynligvis ikke kunne dokumentere at du ikke kan avvikle ferien (satt på spissen)