Hvordan organisrer dere dagene? Gjør dere mye husarbeid og ærend, eller lar dere stort sett dagen gå på barnets premisser? Jeg opplever at det er vanskelig å få gjort så mye husarbeid og prakiske ting. Hvis jeg har ryddet kjøkkenet og satt på en maskin med klær synes gutten min at han har ventet leeenge på min oppmerksomhet. Jeg synes det er så slitsomt å få gjort unna noe særlig i huset når han går rundt beina på meg. Han er to år nå, og har alltid vært et barn som krever mye oppmerksomhet. Han er faktisk mye flinkere til å leke alene nå enn da han var baby. Store deler av pérmisjonstiden hadde jeg det altså enda mer travelt enn jeg har nå. Vi kan gjøre noen ærend, men det begrenset hvor lenge han har tålmodighet til det. Et gjør at jeg synes det blir slitsomt å dra i butikken hver dag bare for å gjøre unna to-tre ærend. Det blir altså ikke jort så veldig mye mer når jeg er hjemme, jeg får bare ryddet like mte som vi roter o kanskje vaske itt mer klær enn ellers. Har andre det sånn også?
Dere som er hjemme med barn
Opprettet av
Vicky 83
, juli 10 2012 13:28
11 svar til dette emnet
Skrevet 10 juli 2012 - 13:28
Snarvei til forumene
Annonsebilag
Annonsebilag
Skrevet 10 juli 2012 - 13:34
Jeg gjør kun det som er høyst nødvendig mens ungene er våkene, Også tar jeg alt annet mens de sover dagslurer og etter de legger seg på kvelden, jeg har med andre ord ca null tid til "bare meg", altså tid som ikke inngår i husarbeid eller ungene. Men det får bare være, storebror i huset starter i bhg 6 august, så det kan kanskje bli litt anderledes da.
Skrevet 10 juli 2012 - 14:19
Ja, det var sånn jeg gjorde det i permisjonen min og tildels gjør det enda. Samtidig er jeg sliten på kveldene etter en hel dag med gutten, og husarbeid er ikke det som gir meg avkobling...;-) dessuten sover gutten min lite på dagtid nå, han bare tar seg en hvil i bilen eller i vognen. Jeg kan ikke lenger tenke at " nå skal han sove" .
Skrevet 10 juli 2012 - 17:37
Jeg får både lekt med barna,dulla og stelt med de i tillegg til å gjøre alt av husarbeid. Synes ikke det er noe problem egentlig?
Får også vært sosial og skal snart begynne å trene på senter. Det er hovedsaklig pga jeg har fått diagnose skoliose og alltid har vært ekstremt plaga med vond rygg.
Får også vært sosial og skal snart begynne å trene på senter. Det er hovedsaklig pga jeg har fått diagnose skoliose og alltid har vært ekstremt plaga med vond rygg.
Skrevet 10 juli 2012 - 17:49
SuperMoM: misunner deg. Hvor mange barn har du? Hvor gamle er de? Hva pleier du å gjøre på kveldene? Jeg føler at jeg rett og slett kommer til kort når både barn, hus, hjem, hage og bil skal stelles. Jobb eller ikke påvirker ikke energinivået mitt å veldig. Fordelen med å ikke jobbe er at jeg får mer tid med gutten og at jeg slipper henting/ levering. Jeg har en mann som bidrar, men det blir mye å gjøre likevel.
Skrevet 10 juli 2012 - 18:00
Kveldene går til enten dulling av minste,kjærestetid,husarbeid eller rett og slett avslapping alene.
Har 5 barn
Eldste blir 6år i september,nesteldste ble akkurat 4år,tvillingene er straks 13mnd og minste er straks 3mnd:)
Har 5 barn
Skrevet 10 juli 2012 - 18:17
Jeg er foreløpig i permisjon med ei lita tulle på7,5mnd og nå i juli er barnehagen stengt så da er 3-åringen hjemme også. Får stort sett gjort noen små ting hver dag, så da holder jeg klesvaska unna og kjøkkenet er stort sett under kontroll, men gulvvask og andre større ting må vente til kvelden og av en eller annen grunn så er jeg mest effektiv på natta. De siste dagene har veslemor vært syk så da tar hun all min oppmerksomhet når hun er våken, så fort hun sover bruker jeg all tida mi på storebror, og da blir det naturlig nok ikke gjort like mye husarbeid som vi pleier.
Jeg handler gjerne med barna på slep. Stikkordet er å bruke god tid og gjøre det til en hyggelig stund. Så fort man begynner å stresse så blir barna også mer vanskelige å ha med og gjøre. Ta med noen kjeks og en flaske vann
Jeg handler gjerne med barna på slep. Stikkordet er å bruke god tid og gjøre det til en hyggelig stund. Så fort man begynner å stresse så blir barna også mer vanskelige å ha med og gjøre. Ta med noen kjeks og en flaske vann
Skrevet 10 juli 2012 - 18:28
Jeg gjør husarbeid mens mann og barn er ute og leker..eller omvendt.. dette skjer primært i helgene.. handling blir frøken med på.. stikkord der er : tørt rundstykke hvis hun blir utolmodig 
Vi støvsuger hver dag.. men det er a så vant til..at hun bruker den som gåvogn .)
Vi støvsuger hver dag.. men det er a så vant til..at hun bruker den som gåvogn .)
Skrevet 10 juli 2012 - 19:47
Muffin 25: Jeg skulle ønske at mannen min var flinkere til å ta gutten med seg ut sånn at jeg får mer tid til både husarbeid og annet. De gangene han går ut er han å kjapt tilbake:-( Både mann og barn er med meg hele tiden i helgene og på ettermiddgene, så lenge jeg ikke går ut vel og merke.
SuperMoM: Du er jo virkelig en super mom. Imponert!
SuperMoM: Du er jo virkelig en super mom. Imponert!
Skrevet 11 juli 2012 - 13:23
Når det kun er minstemann på 5 mnd og meg selv som er hjemme, så får jeg gjort endel. Han er fortsatt så liten at jeg kan ha han i bæresele mens jeg f.eks henger opp klesvasken eller støvsuger.
Men hvis eldste på snart 3 år også er hjemme, så fokuserer jeg mer på barna enn huset. Hun er kjempe flink til å leke alene, men føler at det blir feil hvis jeg bare fikser og ordner.
På ettermiddagene tar enten far eller jeg med minstemann i vognen ut, og da er alltid storesøster med også. Og den som blir igjen inne, har da tid til å rydde etter middag eller gjøre andre ting.
Heldigvis har jeg også barn som synes det er spennende å dra på butikken, så vi kan gjerne slå i hjel noen timer på et senter eller rusle rundt i matbutikken.
Men hvis eldste på snart 3 år også er hjemme, så fokuserer jeg mer på barna enn huset. Hun er kjempe flink til å leke alene, men føler at det blir feil hvis jeg bare fikser og ordner.
På ettermiddagene tar enten far eller jeg med minstemann i vognen ut, og da er alltid storesøster med også. Og den som blir igjen inne, har da tid til å rydde etter middag eller gjøre andre ting.
Heldigvis har jeg også barn som synes det er spennende å dra på butikken, så vi kan gjerne slå i hjel noen timer på et senter eller rusle rundt i matbutikken.
Skrevet 14 juli 2012 - 16:53
Jeg følte også at jeg ikke fikk gjort noe som helst hjemme på dagtid i permisjon m eldstemann, han brukte lang tid på å sovne i vogna og sov veldig lite. Ellers krevde han mye oppmerksomhet. M minstemann var d anderledes; han sovner med en gang, eller ligger å koser seg før han sovner og sover mye mer på dagtid. Da har jeg tid til litt husarbeid, en kaffekopp og annet forefallent i hus eller hage. Når jeg har begge hjemme nå i sommer slipper jeg eldste ut i hagen ( har endelig gjerdet inn Hagen) og legger et pledd på plenen til yngstemann. Handling gjør vi alle sammen, eldste elsker å være m, spesielt der de har juniorvogner, og minsten er en vldig rolig og tålmodig gutt. Støvsuging og vasking av gulv tar vi sammen på fredager litt under barnetv og etter leggetid mnd fredagspizzaen står i ovnen. Ellers i uken koster vi og rydder etter legging. Kjenner at d blir lite tid på bare meg når begge er hjemme, da de sover på ulike tider og d synes jeg kan være litt slitsomt, har behov for en times time-out på dagen for å være på topp. All ære til dere som føler dere ikke trenger d. Jeg har også lært meg å fire litt på kravene, brukte veldig mye tid på smårydding før, m har lært meg å la d flyte mer på dagtid og heller rydde litt mer etter leggetid, m når vi er to voksne som rydder så går d rimelg fort. Resten av kvelden er satt av til avslapning og avkobling.
Tror d kommer mye an på barn(a) hvor mye man får gjort, og hvor høyt man prioriterer litt avslapningstid på dagtid, og hvor effektiv man er. Jeg er veldig effektiv, noe som kan gjøre meg litt stresset noen ganger også, så d er ikke bare bra.
I tillgg tror jeg barna bare har godt av å lære seg å leke litt alene også mens mamma/pappa gjør litt husarbeid, ev involver dem når de blir litt eldre. Eldsten vår kan leke seg med vannet som finner i oppvasken LENGE mens vi lager middag, eller kan prøve p skjære opp sopp med en plastkniv f.eks. Han er 2 1/2år. Alternative er at han går rundt og ssutrer rundt meg, da blir vi frustrerte begge to.
Det som jeg synes har vært vanskeligst er i starten hvis eldste var syk og jeg måtte ta meg av en baby i tillegg m helt andre behov, m d er en helt annen sak.. Lykke til!
Tror d kommer mye an på barn(a) hvor mye man får gjort, og hvor høyt man prioriterer litt avslapningstid på dagtid, og hvor effektiv man er. Jeg er veldig effektiv, noe som kan gjøre meg litt stresset noen ganger også, så d er ikke bare bra.
I tillgg tror jeg barna bare har godt av å lære seg å leke litt alene også mens mamma/pappa gjør litt husarbeid, ev involver dem når de blir litt eldre. Eldsten vår kan leke seg med vannet som finner i oppvasken LENGE mens vi lager middag, eller kan prøve p skjære opp sopp med en plastkniv f.eks. Han er 2 1/2år. Alternative er at han går rundt og ssutrer rundt meg, da blir vi frustrerte begge to.
Det som jeg synes har vært vanskeligst er i starten hvis eldste var syk og jeg måtte ta meg av en baby i tillegg m helt andre behov, m d er en helt annen sak.. Lykke til!
Skrevet 14 juli 2012 - 22:51
Tusen takk for svar, Dorrimor. Jeg tror det er mye rett i det du sier. Jeg tror at jeg rett og slett ikke passer til å være lenge hjemme alene med barn. Jeg mister rett og slett piffen etter en stund. Jeg synes det er utrolig intenst å være alene med gutten min så mange timer hver dag, det suger kreftene ut av meg. Hvis vi er to voksne eller vi er på besøk hos andre er det helt anneledes fordi gutten da har flere å samhandle med, og jeg har noen andre å snakke med. I tillegg har gutten min sluttet å sove på dagtid nå i sommer, så jeg har ingen pause.