Gå til innhold

Jeg trenger noen BRA bøker til ferien. Tips?


Gjest overlord

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Du var ikke lett å tilfredstille ;)

 

Kan skrive under på at Vindens skygge er bra, men den er vanskelig å få tak i. Forlaget er tom for paperback-utgaven. Men den innbundne utgaven er på salg noen steder, b.la Notabene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kira med en av hver

Jeg skal forresten forsøke å lese disse i sommer, kanskje en av de ville vært noe for deg:

 

"I en og samme person" av John Irwing

http://www.bokklubben.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=6734235&rom=boker

 

"Sommerboken" av Tove Jansson

http://www.bokklubben.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=6814916&rom=boker

 

Ellers leser jeg to av bøkene til Peter Mayle hver sommer; Et år i Provance og Hotell Pastis. De får meg i skikkelig sommerstemning mens jeg drømmer meg bort til Provance :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest overlord
twilight triologien ;) hehe... vet det er ungdomsbøker, men de er superbra! vampyrer og varulver. men masse kjærlighet :)

 

Liker ikke vampyrer:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest overlord
Det blå rommet. Har egentlig problemer med å beskrive den, er jo et vondt tema men er veldig godt skrevet og en skikkelig tankevekker når det kommer til barns virkelighetsoppfatning og fantasi når ingen forteller de sannheten så de selv må tenke seg til hva som skjer.. Den er ikke grusom å lese. Før jeg sovner. Nervepirrende på en helt annen måte en krim vanligvis er. Finnes ikke hverken blod, mordere, politimenn eller advokater i denne boken, men den er umulig å legge fra seg. Hundreåringen som klatret ut av vinduet. Fantastisk bok som beskriver verdenshistorien gjennom de siste hundre år på en utrolig morsom måte. Du sier du ikke liker å lese om gamle mennesker, men mannen er jo ikke gammel i 100 år ;) Er virkelig en grunn til at dette har blitt en bestselger i flere og flere land altså, verdt å lese.

 

Liker ikke triste bøker, ikke krim og ikke bøker med gamlinger eller historisk tema, så nei:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest overlord
Jeg skal forresten forsøke å lese disse i sommer, kanskje en av de ville vært noe for deg: "I en og samme person" av John Irwing http://www.bokklubben.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=6734235&rom=boker "Sommerboken" av Tove Jansson http://www.bokklubben.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=6814916&rom=boker Ellers leser jeg to av bøkene til Peter Mayle hver sommer; Et år i Provance og Hotell Pastis. De får meg i skikkelig sommerstemning mens jeg drømmer meg bort til Provance :)

 

Har lest alt av John Irving.

 

Et år i Provence er faktisk ei bok jeg har lest mange ganger og virkelig kost meg med, så da skal jeg titte på den andre også:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Cee cee Honeycutts reddende engler av Beth Hoffman.

 

Jeg likte den veldig godt. Varm og god hele boken, satt igjen ned en god følelse etter å ha lest den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest overlord
litt overrasket over at ingen har sagt saras nøkkel?

 

Den er trist! Er nok elendighet i verden om ikke jeg skal måtte lese om det i ferien min:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lille tre av F. Carter Hundreåringen som klatret ut gjennom vinduet, da får du deg en gooood latter! Halvbroren er ei finfin bok også :)
Halvbroren har jeg lest. Syns den var midt på treet. Liker ikke å lese om eldre heller. Derfor utgår også potensjegerne (innser at jeg høres sinnssyk ut).

Hundreåringen kan du forsøke deg på selv om du ikke liker å lese om eldre. Den er annerledes og skriknde morsom.

 

Hva med "Haikerens guid til galaksen"? Total galskap men morsomt.

 

Ellers liker jeg veldig godt "Noen kjenner mit navn", men den er kansj for historisk for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vart litt facinert av din kresenhet, så måtte kikke litt i bokhylla mi om eg kunne finne noko anna som kunne falle i smak.

 

Som nevnt over har Gert Nygårdshaug fleire gode bøker. Eg veit ikkje kva du har lese av han, men dersom du ikkje har lese Mengele Zoo vil eg anbefale den. Dersom den liker den, er det to bøker til, Himmelblomsteren og Afrodites Basseng, som du kan fortsette med.

 

Ei anna bok kan anbefale er Gentleman av Klas østergren.

http://bokelskere.no/bok/gentlemen-roman/104531/

 

Ellers vil eg anbefale bøker av Tore Renberg. Eg var svørt skeptisk etter å ha sett "Mannen som elsket Yngve", syns det var for negativt og determistisk. Men boka var ein mykje betre opplevelse, språket er kjempe bra. Han har mange bra bøker, så er berre å velge ei :)

 

Eg er og ein fan av Haruki Murakami sine bøker, men dersom du skal ha bøker som har en enkel tråd igjennom så er nok ikkje innertier. Men om du vil prøve deg på den vil eg anbefale å starte med Kafka på Stranden

http://bokelskere.no/bok/kafka-paa-stranden/28933/

 

Dersom du skulle like Vindens Skygge, så har den ein oppfølger og som du kan fortsette med..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mentha
Kate Morton bøkene er kjempegode. Begynn med "tilbake til Riverton". Ellers er det en bok som heter "solgt" som jeg aldri får glemt. Om en far som solgte sine døtre. De vokste opp i England og ble solgt til midtøsten. Der han var fra. Grusom, men tankevekkende bok fra virkeligheten. Husker ikke forfatteren.

 

Huff den boka leste jeg for snart 15 år siden tror jeg. Fortsatt henger den med i bakhodet (solgt, altså). Den var virkelig tøff. Husker heller ikke hvem som skrev den, var det ikke moren...? Eller blander jeg med Ikke uten min datter?

Men vel verdt å få med seg, med tanke på at dette er høyst aktuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest overlord
Cee cee Honeycutts reddende engler av Beth Hoffman. Jeg likte den veldig godt. Varm og god hele boken, satt igjen ned en god følelse etter å ha lest den.

 

Liker ikke sørstatsromaner..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er så kresen at jeg tror jeg må anbefale telefonkatalogen. Der styrer du geit unna alle dine "ikker". Du har ikke sakt noe om "ikke kjedelig" tror jeg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å sjekke ut gamle ungpikebøker fra 40 og 50 tallet. Der finner du en del som oppfyller kravene dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest overlord
Du er så kresen at jeg tror jeg må anbefale telefonkatalogen. Der styrer du geit unna alle dine "ikker". Du har ikke sakt noe om "ikke kjedelig" tror jeg ;)

 

Advarte dere på forhånd:) Det er jo en grunn til at jeg bare fullfører ca 10 bøker i året tiltross for at jeg elsker å lese.

 

Er enda verre med filmer. Ser snart ikke film i det hele tatt for jeg liker omtrent ingenting. Så nylig "Klovn- the movie" og holdt på å krepere av latter. Den var fantastisk! Ellers har jeg ikke sett noe bra siden Love Actually (delvis pga forelsket i Hugh Grant)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha :D

 

Jeg jobber i bokhandel og har (HELDIGVIS) aldri møtt på en så kresen kunde som deg altså, er du virkelig seriøs?

 

Har lest de fleste av bøkene som er ramset opp her og det er mange godbiter. Kan du virkelig være så kategorisk, selv om du ikke likte en bok med et bestemt tema kan jo en annen bok av en annen forfatter være vannvittig god.

 

Vanskelig for meg å forstå, men nå er jeg temmelig altetende når det kommer til skjønnlitteratur da, morsomt med forandring og forskjellige sjangre synes jeg.

 

Har du lest bøkene til Frantzen, Korrigeringer f.eks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest overlord
Kan du nevne litt fler bøker som du faktisk liker? Det hadde gjort det enklere.

 

Tja:

 

Et godt menneske av Nick Hornby

 

Beatles av Lars Saabye Christensen

 

Alle av John Irving med unntak av "Den fjerde hånden"

 

Liker Are Kalvø, Knut Nærum og Erlend Loe

 

Likte Da Vinchi koden

 

Likte Bienes hemmelige liv (selv om den bryter med kriteriene mine)

 

Elsker Jane Austen og Charles Dickens (selv om også de bryter med mang av mine kriterier)

 

Likte godt Gymnaslærer Pedersen

 

Liker bøkene til Hanne-Vibeke Holst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carl Frode Tiller: Innsirkling

Merethe Lindstrøm: Dager i stillhetens historie

Frode Grytten: Bikubesong

Paul Auster: New York-trilogien

Knausgård:Ute av verden,;Min Kamp 1-6

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest overlord
Hahaha :D Jeg jobber i bokhandel og har (HELDIGVIS) aldri møtt på en så kresen kunde som deg altså, er du virkelig seriøs? Har lest de fleste av bøkene som er ramset opp her og det er mange godbiter. Kan du virkelig være så kategorisk, selv om du ikke likte en bok med et bestemt tema kan jo en annen bok av en annen forfatter være vannvittig god. Vanskelig for meg å forstå, men nå er jeg temmelig altetende når det kommer til skjønnlitteratur da, morsomt med forandring og forskjellige sjangre synes jeg. Har du lest bøkene til Frantzen, Korrigeringer f.eks?

 

Ja, den har jeg lest og liker middels godt:)

 

Jeg er ikke favorittkunden på biblioteket har jeg merket;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...