Gå til innhold

Se også disse forumene:
Kvinneguiden Doktor Online

Jeg trenger noen BRA bøker til ferien. Tips?

• Logg inn for å svare
72 svar til dette emnet

#21 Gjest_overlord_*

Gjest_overlord_*
  • Gjest

Skrevet 03 juli 2012 - 20:49

Hmm, er midt i Barnepiken selv. Her følger du flere karakterer, og jeg syns ikke den skildrer kulisser. Uten å ha tenkt nevneverdig over det da ;) syns heller ikke den er historisk, selv om den er satt til ca 60-tallet, fordi dette kun er "rammen" for historien. Ikke lest ferdig, men så langt er den god! :)

Liker ikke bøker med rase-tema heller:(

Annonsebilag
Annonsebilag

#22 Gjest_overlord_*

Gjest_overlord_*
  • Gjest

Skrevet 03 juli 2012 - 20:50

Mitt beste tips er Vinden Skygge av Carlos Ruiz Zafon. Er riktignok ikkje frå nåtid, men frå tiden etter den spanske borgerkrigen.. Personskildringene og handling er fantastisk :)

Skal ta denne opp til vurdering:)
  • Suretær liker dette

#23 Gjest_overlord_*

Gjest_overlord_*
  • Gjest

Skrevet 03 juli 2012 - 20:51

"Det jeg elsket" av Siri Hustvedt er en fantastisk bok. "Jeg elsker sol" av Päivi Laakso er også å anbefale, sammen med "Null pluss" av Gert Nygårdshaug og "La meg synge deg stille sanger" av Linda Olsson

Takk for tips! Har lest andre bøker av Nygårdshaug, så skal ta en titt på denne.

#24 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1 292 371 Innlegg:

Skrevet 03 juli 2012 - 20:52

twilight triologien ;) hehe... vet det er ungdomsbøker, men de er superbra! vampyrer og varulver. men masse kjærlighet :)

#25 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1 292 371 Innlegg:

Skrevet 03 juli 2012 - 20:53

Det blå rommet.
Har egentlig problemer med å beskrive den, er jo et vondt tema men er veldig godt skrevet og en skikkelig tankevekker når det kommer til barns virkelighetsoppfatning og fantasi når ingen forteller de sannheten så de selv må tenke seg til hva som skjer.. Den er ikke grusom å lese.

Før jeg sovner.
Nervepirrende på en helt annen måte en krim vanligvis er. Finnes ikke hverken blod, mordere, politimenn eller advokater i denne boken, men den er umulig å legge fra seg.

Hundreåringen som klatret ut av vinduet.
Fantastisk bok som beskriver verdenshistorien gjennom de siste hundre år på en utrolig morsom måte. Du sier du ikke liker å lese om gamle mennesker, men mannen er jo ikke gammel i 100 år ;)
Er virkelig en grunn til at dette har blitt en bestselger i flere og flere land altså, verdt å lese.

#26 thessi og lillemor

thessi og lillemor

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 332 Innlegg:

Skrevet 03 juli 2012 - 20:55

Hva med Paul Auster? "Moon Palace" f.eks.

#27 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1 292 371 Innlegg:

Skrevet 03 juli 2012 - 20:55

Du var ikke lett å tilfredstille ;)

Kan skrive under på at Vindens skygge er bra, men den er vanskelig å få tak i. Forlaget er tom for paperback-utgaven. Men den innbundne utgaven er på salg noen steder, b.la Notabene.

#28 Gjest_Kira med en av hver_*

Gjest_Kira med en av hver_*
  • Gjest

Skrevet 03 juli 2012 - 20:57

Jeg skal forresten forsøke å lese disse i sommer, kanskje en av de ville vært noe for deg:

"I en og samme person" av John Irwing
http://www.bokklubbe...34235&rom=boker

"Sommerboken" av Tove Jansson
http://www.bokklubbe...14916&rom=boker

Ellers leser jeg to av bøkene til Peter Mayle hver sommer; Et år i Provance og Hotell Pastis. De får meg i skikkelig sommerstemning mens jeg drømmer meg bort til Provance :)

#29 Gjest_overlord_*

Gjest_overlord_*
  • Gjest

Skrevet 03 juli 2012 - 21:09

twilight triologien ;) hehe... vet det er ungdomsbøker, men de er superbra! vampyrer og varulver. men masse kjærlighet :)

Liker ikke vampyrer:)

#30 Gjest_overlord_*

Gjest_overlord_*
  • Gjest

Skrevet 03 juli 2012 - 21:10

Det blå rommet. Har egentlig problemer med å beskrive den, er jo et vondt tema men er veldig godt skrevet og en skikkelig tankevekker når det kommer til barns virkelighetsoppfatning og fantasi når ingen forteller de sannheten så de selv må tenke seg til hva som skjer.. Den er ikke grusom å lese. Før jeg sovner. Nervepirrende på en helt annen måte en krim vanligvis er. Finnes ikke hverken blod, mordere, politimenn eller advokater i denne boken, men den er umulig å legge fra seg. Hundreåringen som klatret ut av vinduet. Fantastisk bok som beskriver verdenshistorien gjennom de siste hundre år på en utrolig morsom måte. Du sier du ikke liker å lese om gamle mennesker, men mannen er jo ikke gammel i 100 år ;) Er virkelig en grunn til at dette har blitt en bestselger i flere og flere land altså, verdt å lese.

Liker ikke triste bøker, ikke krim og ikke bøker med gamlinger eller historisk tema, så nei:)

#31 Gjest_overlord_*

Gjest_overlord_*
  • Gjest

Skrevet 03 juli 2012 - 21:13

Jeg skal forresten forsøke å lese disse i sommer, kanskje en av de ville vært noe for deg: "I en og samme person" av John Irwing http://www.bokklubbe...34235&rom=boker "Sommerboken" av Tove Jansson http://www.bokklubbe...14916&rom=boker Ellers leser jeg to av bøkene til Peter Mayle hver sommer; Et år i Provance og Hotell Pastis. De får meg i skikkelig sommerstemning mens jeg drømmer meg bort til Provance :)

Har lest alt av John Irving.

Et år i Provence er faktisk ei bok jeg har lest mange ganger og virkelig kost meg med, så da skal jeg titte på den andre også:)

#32 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1 292 371 Innlegg:

Skrevet 03 juli 2012 - 21:13

En pingles dagbok ;)

#33 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1 292 371 Innlegg:

Skrevet 03 juli 2012 - 21:15

Venstre hånd over høyre skulder.

Hjulskift.

#34 Gjest_overlord_*

Gjest_overlord_*
  • Gjest

Skrevet 03 juli 2012 - 21:16

Hva med Paul Auster? "Moon Palace" f.eks.

Takk for tips! Disse skal jeg se nærmere på:)

#35 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1 292 371 Innlegg:

litt overrasket over at ingen har sagt saras nøkkel?

#36 Nickey Mouse

Nickey Mouse

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 184 Innlegg:

Cee cee Honeycutts reddende engler av Beth Hoffman.

Jeg likte den veldig godt. Varm og god hele boken, satt igjen ned en god følelse etter å ha lest den.

#37 Gjest_overlord_*

Gjest_overlord_*
  • Gjest

Skrevet 03 juli 2012 - 21:32

litt overrasket over at ingen har sagt saras nøkkel?

Den er trist! Er nok elendighet i verden om ikke jeg skal måtte lese om det i ferien min:)

#38 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1 292 371 Innlegg:

Skrevet 03 juli 2012 - 21:33

Lille tre av F. Carter Hundreåringen som klatret ut gjennom vinduet, da får du deg en gooood latter! Halvbroren er ei finfin bok også :)

Halvbroren har jeg lest. Syns den var midt på treet. Liker ikke å lese om eldre heller. Derfor utgår også potensjegerne (innser at jeg høres sinnssyk ut).

Hundreåringen kan du forsøke deg på selv om du ikke liker å lese om eldre. Den er annerledes og skriknde morsom.

Hva med "Haikerens guid til galaksen"? Total galskap men morsomt.

Ellers liker jeg veldig godt "Noen kjenner mit navn", men den er kansj for historisk for deg.

#39 smet

smet

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 529 Innlegg:

Skrevet 03 juli 2012 - 21:35

Vart litt facinert av din kresenhet, så måtte kikke litt i bokhylla mi om eg kunne finne noko anna som kunne falle i smak.

Som nevnt over har Gert Nygårdshaug fleire gode bøker. Eg veit ikkje kva du har lese av han, men dersom du ikkje har lese Mengele Zoo vil eg anbefale den. Dersom den liker den, er det to bøker til, Himmelblomsteren og Afrodites Basseng, som du kan fortsette med.

Ei anna bok kan anbefale er Gentleman av Klas østergren.
http://bokelskere.no...n-roman/104531/

Ellers vil eg anbefale bøker av Tore Renberg. Eg var svørt skeptisk etter å ha sett "Mannen som elsket Yngve", syns det var for negativt og determistisk. Men boka var ein mykje betre opplevelse, språket er kjempe bra. Han har mange bra bøker, så er berre å velge ei :)

Eg er og ein fan av Haruki Murakami sine bøker, men dersom du skal ha bøker som har en enkel tråd igjennom så er nok ikkje innertier. Men om du vil prøve deg på den vil eg anbefale å starte med Kafka på Stranden
http://bokelskere.no...stranden/28933/

Dersom du skulle like Vindens Skygge, så har den ein oppfølger og som du kan fortsette med..

#40 Gjest_Mentha_*

Gjest_Mentha_*
  • Gjest

Skrevet 03 juli 2012 - 21:36

Kate Morton bøkene er kjempegode. Begynn med "tilbake til Riverton". Ellers er det en bok som heter "solgt" som jeg aldri får glemt. Om en far som solgte sine døtre. De vokste opp i England og ble solgt til midtøsten. Der han var fra. Grusom, men tankevekkende bok fra virkeligheten. Husker ikke forfatteren.

Huff den boka leste jeg for snart 15 år siden tror jeg. Fortsatt henger den med i bakhodet (solgt, altså). Den var virkelig tøff. Husker heller ikke hvem som skrev den, var det ikke moren...? Eller blander jeg med Ikke uten min datter?
Men vel verdt å få med seg, med tanke på at dette er høyst aktuelt.