Gå til innhold

NY 6 - 7 mnd Juli (gammel 5 - 6 mnd juni)


*KlaraKu*

Anbefalte innlegg

Hei!!

 

Tok meg frihet til å starte ny tråd da vi brått går inn i en ny mnd med de vakre lille skapningene våres. Håper dere vil fortsette å fortelle om hverdagen deres her :)

 

Jeg lurer på når dere begynner å jobbe igjen og når barna deres begynner i bhg og har dere søkt å fått plass?

 

Jeg begynner å jobbe i sutten av oktober å da begynner bf med sin 3 mnd lange permisjon. Syntes tiden går alt for for jeg har bare litt over 3 mnd igjen med permisjon :(

 

Vi har søkt bhgplass til ho men ikke fått noe enda. vi trenger plass fra midten av januar siden bf da er ferdig med sin permisjon.

Jeg kommer da til å jobbe 80% for så å ha en dag i uken med lille vakringen min :) Eller jeg kommer til å jobbe 80% fra jeg bgynner å jobbe siden bf også skal vidreutdanne seg å må på skolen en dag i uken og kan ikke ta permisjon fra det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei Marsmallow :)

Takk for disse hyggelige tråder du har startet hitil :)

Jeg vil være med og synes det er så koselig å lese om andre sine småfolk og lære av deres erfaringer :)

 

Ang jobb må jeg si at jeg savner å jobbe samtidig synes jeg det er trist å være borte fra min lille. Men vi har ikke fått bh.plass så er ikke helt sikker hva vi gjør...

Men jeg er glad for at permisjonen blir forlenga når jeg tar 6 uke ferie :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg på igjen selv om vi er litt yngre og blir 5mnd i neste uke:)

 

Jeg skal ha ulønnet permisjon frem til ca.april. Så skal jeg bare jobbe et par dager i uka frem til sommerferien. Og så skal snuppa i bhagen neste august. Vi tar oss råd til å gjøre det slik denne ganga. Med storebror var situasjonen litt annerledes. Da var jeg hjemme i 9mnd og bf hjemme i 5-6mnd(han hadde rett på permisjon. Det hadde ikke jeg da jeg var nettopp ferdig student og uten jobb). Så storebror begynte da han var 14-15mnd.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei, jeg er og fortsatt med! Jeg skal jobbe to dager i uken fra oktober av, så skal pappaen være hjemme de to dagene. Så vi deler opp hans permisjon. Etter dette(blir til mai neste år) så er vi usikkre på hva vi gjør da, siden han ikke kommer til å begynne i barnehage før august 2013.

 

Tror jeg har lest at noen av deres har fått tenner? Lurer litt på om det kanskje er tenner på vei. Virker som han klør ganske mye, og når jeg skulle kjenne i dag så følte jeg at jeg kjente noe oppe i munnen. Men kan det være denne strengen i midten jeg kjenner?? Litt usikker..

 

Ang dagsåving så virker det som vi er i en endringsfase, han går lenger mellom duppene, men duppene varer bare ca en halv time.. Ganske slitsomt egentlig..(er gretten og virker egentlig trøtt når han våkner, men vil ikke såve lenger) Så prøver å eskperimentere med å holde han ekstra lenge våken, for å se om han vil såve lenger om gangen.. Noen andre som merker at de trenger mindre søvn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mi har fått to små tenner nede fremme. Den ene kjenner vi "taggene" på, den har kommet opp av tannkjøttet og skal liksom bare bli høyere. Den andre kjennet vi bare såvidt kanten av.

 

Vi så tydelige "hull" i tannkjøttet og dagen før den første kom var hun rød/blå i tannkjøttet der den kom opp.

 

Dette er kun vår erfaring med lillemor. Husker ikke hvordan det var med eldste. Han fikk tenner da han var 6mnd akkurat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig å lese om gullene våre:) Jeg har jobbet 100% fra 1. mai frem til 21. juni. Da hadde pappan perm. Nå har jeg perm igjen frem til 1.februar da skal pappan ha perm i 4 uker. Lurer på om jeg skal ta 50% ulønnet perm frem til sommerferien da. Har ikke søkt om bh. Har lyst til å være mest mulig hjemme også. Tror tanten hennes stiller opp som dagmamma når jeg skal jobbe. Vi får se når den dagen kommer.

Lillemor blir 6.mnd 19.juli, men har ikke fått noen tenner. Hun sikkler og gnager, så det kan nok nærme seg nå.

Ang. soving så har hun endret seg litt. Hun sover en kort bikk ca to timer etter hun har stått opp. Da sover hun 30 - 45 min. Så er hun våken 2 timer før hun tar seg en ca 3 timers lur. Så er hun våken ca 2 timer før hun igjen tar seg en lur på 30 min. Da er hun våken frem til vi legger oss. Jeg må ligge sammen med henne når hun skal sove, eller hun må ligge i vognen. Hun vil ikke ligge alene, Da hyler hun til hun mister pusten, og snur seg over på magen. Jeg syns ikke det gjør noe at hun ligger sammen med meg. Er nok litt bløt når det gjelder gråting:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her vil jeg og være med :D Vi har så vidt startet med middager :-) Noen andre? Når på dagen gir dere middager?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her styrer ho soving på dagtid selv. Det varierer fra dag til dag. noen ganger kan ho ha nesten 4 korte lurer på 1/2 time. Andre dager kan ho ha en lang lur på litt over 2 timer. Såjeg legger ho om jeg ser ho gnir seg fælt i øynene og gjesper eller om ingenting er greit, pleier som regel soving å være tingen.

 

Her er det ikke kommet noen tegn til tenner, siklet å gnget siden ho var ca 2 mnd å gjør det fortsatt men tror ikke det har noe med tennene å gjøre.

 

Vi har prøvd litt middagsglass men det er ikke noe stas, får ned maks 4 små skjer også spytter ho ut igjen.

 

Men ho får Grøt til frokost, Fruktpure en gang på dagen og grøt til kvelds, pluss melk innemellom disse måltidene.

 

Blander dere grøten etter pakningen? Vi gjør ikke det, jeg syntes grøten minner om sement om vi gjør det.

 

Hvilken str i klær bruker deres små? her begynner noe av 68 å bli for lite. Men er jo så forskjell på str på klærne at jeg blir sprø. å det er så synd for jeg kjøper ofte klær som er 2-3 mnd for store å da er det brått noen klær som er for små da jeg finner det frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har begynt med middagsglass for en uke siden, og det har gått kjempe fint, han svelger så godt og venter på neste skei :)

Grøt liker han ikke, men han får det på frokost , ved hjelp av fruktpure går grøten ned heldigvis :) Han elsker fruktepure.

 

Han bruker str 68 og 74, han er en god klump hehe

jeg kler han i str 74 nesten alltid, synes det er behagelig å ha litt vide klær på han pga store magen hans hehe oxo for at han kan snu seg letter....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å spørre om dere har klipt deres mini?? går dere til frisør? bruker dere barbermaskin/ bare saks?? HVordan gjør dere det.

 

Vi har ikke gjort det enda, skal klippe han på slutten av juli, siden han har så mye hår og det er blitt laaaangt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tihi. hva skal vi klippe? ikke mye hår her enda. men begynner å bli mer enn hva det var. :-)

 

skal noen å ta halvtårs bilder av de små?

det skal vi i starten av august, da er ho brått 7 mnd grunneb til at vi drøyer det er at jeg har et håp om at vi kanskje kan få noen bilder der ho ho sitter :-)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har i dag vært å handlet litt forskjellig baby mat:) har bare gitt han grøt til nå, og de siste dagen har han virkelig spist og kost seg med det. :) Prøvte potet og gulerot mos i dag og det gikk ned kan du si ;) hehe, hadde tenkt å gi han et halvt glass, men han spiste opp hele til slutt :)

 

Han bruker både 68 og 74 i klær, noen av buksene i 74 må brettes litt opp :) men pakker ned litt i 68 hele tiden, så er nok snart bare 74 som passer :) jeg har og en del store klær liggende og har merket at det er stor forskjell på str, så jeg tar dem frem ofte og prøver å ser om de kan brukest :) dumt å ha klær liggende i skapet som aldri blir brukt..:)

 

Han har langt hår på sidene og bak hode, men ikke så mye på toppen, så det skal ikke klippes før han er hvertfall ca 1 år tenker jeg :)

 

Føler jeg tar bilder av han hele tiden, så tror ikke jeg kommer til å ta halvtårs bilder. Kan vær en venninne som er hobbyfotograf gjør det i såfall..:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min lille bollejente veide 9100 på 5 månedersen. Hadde fullammet til da, men de siste ukene har hun fått smake litt av hvert. Glad i frukt! Har fått forskjellige ting i babyfeederen (frosne bananer er tydeligvis digg for gommene..) og den holder hun selv og smatter i vei. Får ikke inn mange skjeer med grøt. Storebror var litt enklere sånn sett men det går seg vel til. Varierer litt med dagsovingen. Hun trenger 3 lurer i løpet av dagen, men vanskelig å få henne til å sovne til den siste. Og hun blir stuptrøtt på kvelden. Legger henne ofte kl18 selv om hun har sovet siste lur i fem-tiden. Rekker ikke å få i henne grøt til kvelds.. Våkner noen ganger i løpet av kvelden for mat og en gang i 4-tiden. Dagen starter somregel rundt 7 og det syns jeg egentlig er helt greit. Prøver å gå en lang tur hver dag. Deilig :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jaaa bilder må vi ta, men ikke 6 mnd. bilder. Vi har tatt bilder når han var 5 mnd. vi tok en miniserie som er 6 bilder, det ble kjempe søte bilder. ( noen m klær, noen uten hehe )

Vet ikke når vil skal ta bilder neste gang, men det må bli en miniserie til :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok bilder av storebror hos fotograf mår han var 7mnd. Skal gjøre det samme med lillemor. Er så kjekt å ha til senere:)

 

Vi har nå vært på 5mnd kontroll: 5990gr og 60cm. Er ikke så veldig stor, men følger sin kurve helt fint. Vi bruker str 62 og litt 68(det som er litt smått).

 

Håret er ikke så veldig langt, men hun har noen lange hår som er myye lenger enn det nye. Tror jeg skal klippe av det, syns hun ser litt snål ut med 20 lange hår som står rett opp:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok bilder av storebror hos fotograf mår han var 7mnd. Skal gjøre det samme med lillemor. Er så kjekt å ha til senere:) Vi har nå vært på 5mnd kontroll: 5990gr og 60cm. Er ikke så veldig stor, men følger sin kurve helt fint. Vi bruker str 62 og litt 68(det som er litt smått). Håret er ikke så veldig langt, men hun har noen lange hår som er myye lenger enn det nye. Tror jeg skal klippe av det, syns hun ser litt snål ut med 20 lange hår som står rett opp:)

 

 

Vi tar bilder hver måned med lapp på magen om hvor gammel ungen er. Og ingen tenner her, og bhg plass fra oktober, men begynner ikke før i januar. Kun grøt til nå, men begynner med middag etter ferien. og bruker str 74 og 80. Akkuratt blitt 6 mnd..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henger fortsatt med her selv!

Som nevnt tidligere blir tulla mi 6 mnd 25. juli. Ved 5 mnd kontroll var hun 66 cm og 7580 g =)

 

«Jeg lurer på når dere begynner å jobbe igjen og når barna deres begynner i bhg og har dere søkt å fått plass?»

 

Jeg skal begynne i jobb igjen den 5.september. Har ikke fått barnehageplass, nei. Faren hennes begynner sin permisjon når jeg slutter min. Altfor kort permisjon for min egen del, men men..

 

«Noen andre som merker at de trenger mindre søvn?»

 

Ja, min bytter på 2-3 lurer om dagen. Våken 3 timer fra hun står opp kl 7. Første luren er alt fra 30 min til 2 timer. Så våken 2-3 timer, neste lur er også på alt fra 30 min til 2 timer. 19.00 er det natta.

 

Ang tenner så har min siklet og gnagd i 3 mnd allerede, men fortsatt ikke en eneste tann. Håper alle «popper» ut samtidig, og snart ganske snart, for begynner å bli lei alt det ekstra klesskiftet det er med sikkel og gulp :P

 

 

«Blander dere grøten etter pakningen?»

Nei, blander min egen blanding, for snuppa liker litt fruktpure i grøten sin :)

 

«Hvilken str i klær bruker deres små?»

Vi er midt mellom str skifte nå, noen av plaggene passer, mens andre er for små.

Jeg liker at de er litt store i str, men samboeren min syns hun ser ut som en slask da.. hehe ikke lett :P

 

 

 

«Glemte å spørre om dere har klipt deres mini?? går dere til frisør? bruker dere barbermaskin/ bare saks??»

Har litt lyst til å klippe henne, for hun har mistet masse hår, så hun ser litt snodig ut. Men fikk litt noia da jeg skrudde på maskinen, så turde ikke enda. Får vente 1 mnd til eller noe..

Det begynner heldigvis å vokse litt tilbake ;)

 

«Skal noen ta halvtårs bilder av de små?»

Her tar jeg bilder hele tiden. Tar bilder selv av babyen, syns det er unødvendig å bruke tusenvis av kroner på bilder jeg helt fint kan ta selv =)

 

Endelig fikk vi senket senga, og vips sov snuppa neesten rundt! Så nå gleder jeg meg til vi får ny babycall så vi kan flytte henne inn på eget rom, da vi forstyrrer henne om natta. Både jeg og samboeren min snorker som heia, i tillegg til at vi snur oss rundt og rundt og rundt og rundt..

Så nå begynner hun å bli vant med å snu seg rundt og rundt og rundt og rundt. Må inn og hjelpe henne avogtil. Vi har fått oss en utålmodig liten sinnatagg når hun ikke får det som hun vil når hun er trøtt. Akkurat som sin far!

 

Den siste uka har en ny trend begynt, hun kan sovne av seg selv uten vugging og byssing! Og jeg har endelig hendene fri på formiddagen/ettermiddagen når hun sover for seg selv, andre veier enn i armene mine. Uff.. hva har jeg holdt på med i 5 mnd?

Deilig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var vi på 6 mnd kontroll i går. Jenta var 67 cm og 8840 gram. Legen var fornøyd med alt, men om han skulle klage på noe så måtte det vel bli vekta;) hehe

 

Fikk trippelvaksina for andre gang pga. 5 mnd kontroll ble avlyst. I natt spydde hun 3 ganger og feberen kom snikende. Ei slitsom natt. Mye skriking. Har sovet lite.

 

Tror dere det går an å lære babyen å sove bedre - uten å kutte nattpuppen? Det begynner å tære på denne søvnmangelen. Og mangen hennes er så tander at mattilvenningen kommer til å trekke ut....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror dere det går an å lære babyen å sove bedre - uten å kutte nattpuppen?

 

Håper noen kan svare på dette :), jeg ammer mini i søv mens jeg selv ligger/sover, men jeg sover jo ikke godt, så det blir søvnmange på meg oxo dessverre :)

 

Men vet noen her inne når begynner med å gi brød med pålegg til disse småtrollene våre?? Kansje n år de begynner å få mange tenner??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brillefint: Vi fikk også vaksina igår. Milde himmel for ei natt!! Gikk fint til midnatt. Etter det var det bare tull. Men stakkar, det var jo unntakstilstand:) Sov vel til sammen 3 timer inatt, så nå er det øyeblikk leggetid for meg.

 

Lurer også litt på natypupping.. Har begynt å gi flaske første gang hun våkner om natta. Så sover hun bare et par timer og er så urolig, så jeg "stikker til " henne puppen for å få fred...:) tror ikke hun er sulten.. Tullemora mi..

 

Jeg tar forresten også bilder av barna mine hele tiden, men jeg har to store lerretbilder tatt hos fotograf av eldsten min. De er knallfine og virkelig verdt hver krone-fineste kunstverk i mine øyne:) Så da må jeg ha det av vesla også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har desverre ingen gode råd ang natt og amming siden snuppa mi får flaske og er sjeldent oppe om natten. Men håper at det går seg til for dere.

 

ang brødskive vil jeg vel tro at de bør ha noen tenner hvertfall :-P men helsesøster her sa at det var greit å smuldre opp brød å gi det alt nå :-)

 

vi tar også bilder heletiden hjemme, men tenkte på fotograf bilder.

her har de tilbud om gratis 6 mnd bilder, men da binder du deg til å ta 1 års bilder også.

 

her er vi alle forskjølet for tiden tette og rendene neser om hverandre å da er ikke snuppa noe fornøyd da jeg suger ut snørra hennes. men guriland å mye snørr det er i en så liten nese. hehe

 

litt nysgjerrig på hvor i landet dere er ifra. trenger ikke å fortelle hvilken by om dere ikke ønsker å bli gjennkjent, men hadde bare vært artig å visst sånn ca hvor i landet dere befinner dere. Vi bor på østlandet :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sist snuppa var syk - mistenker jeg at det er noe med ørene. Når jeg kommer borti det ene øret så hyler hun til. Så hun fikk paracet i går kveld da jeg la meg. Glad for det - for hun sov relativt greit i natt. Etter å ha spydd/gulpa over hele meg så sovnet hun etterhvert. Har vekt meg 4-5 ganger i natt (mellom 00.00 og 07.00). Noen netter er det enda flere ganger... Så råd mottas med takk.

 

Nå har hun hatt grønn diare i EN UKE etter at hun fikk grøt som hun ikke tålte. Så nå begynner jeg å lure på om hun har sluttet å tåle grønnsaker og hirsegrøt også? Tror jeg må ta en tlf til helsestasjonen. Var på kontroll her om dagen, men broren var med og han oppførte seg helt ufordragelig. Så alt av spørsmål ble avglemt... Hoff. Av og til blir jeg svett av de unga altså;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God morgen alle sammen!

Jeg bor på vestlandet.

Må fortelle dere at mini falt ned fra vår seng som er ca 24 cm. Det skjedde igår natt :( han gråt mye, og roet seg fort på fanget vårt etter på. Heldigvies var han til stede og smilte, drakk vann og var våken en halv time før han ville sove igjen. Uff, jeg har såååå såå mye dårlig samvittighet for at ikke lagt pute rundt han :( jeg gråter og gråter, tenker på hvor redd ble han da han falt, uufffffår vondt I hjerte jeg :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...