Gå til innhold

Se også disse forumene:
Kvinneguiden Doktor Online

Når "setter" dialekten seg? Hvor lenge kan de "slå om"? Skal flytte med en 5åring.

• Logg inn for å svare
10 svar til dette emnet

#1 overrumplet

overrumplet

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 39 Innlegg:

Skrevet 29 juni 2012 - 11:54

Vi skal flytte fra øst til vestlandet i sommer, og har en 5åring (nettopp fylt 5) som snakker kav bokmål som mammaen nå. Vi lurer nå på om hun kommer til å legge om dialekten eller beholde den hun har. Vi vil gjerne at hun skal legge om (tenker på erting på skolen osv). Pappaen snakker den dialekten de snakker der vi skal bo.

Noen som har erfaring med dette?

Annonsebilag
Annonsebilag

#2 Mamma´n til lillemor

Mamma´n til lillemor

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 386 Innlegg:

Skrevet 29 juni 2012 - 12:04

Jeg vil tro det varierer veldig fra barn til barn og fra familie til familie. Ettersom faren snakker "den nye" dialekten kan det kanskje gå fortere. Vil tro at barnet legger om ganske raskt, jeg :)

Har en niese som flyttet fra østlandet til vestlandet rett før hun fylte 5, har en del slekt der borte, men far er østlending og mor engelsktalende. Hun har stort sett adoptert den nye dialekta, men faren synes ikke den er fin så han kommenterer språket hennes. Det synes jeg er veldig ufint. Men likevel legger hun om.

#3 bjørnen*i*det*blå*huset

bjørnen*i*det*blå*huset

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 68 Innlegg:

Skrevet 29 juni 2012 - 15:31

Min niese flyttet fra øst til sør da hun var 4. Hører godt at hun har bodd i Oslo for å si det sånn :-) Hun er 9 i dag. Mor snakker en blanding mellom sørlandsk og bokmål mens far snakker bokmål. Tror noen dialekter "sitter" sterkere, spesielt østlandsk fordi det er dette man hører "overalt", tv og radio feks..

#4 Gjest_Lykke Fryd ♥_*

Gjest_Lykke Fryd ♥_*
  • Gjest

Skrevet 29 juni 2012 - 17:25

Nabogutten vår er 6 år og fra østlandet. De flyttet hit da han var 4 år og han har ikke lagt om.
En gutt litt lengre bort er fra Stavanger, han er 7 år, og har heller ikke lagt om. Han har bodd her i 3 år.

Bor nordpå. Datteren min snakker litt som meg og litt som de i barnehagen, med noe innslag av Stavanger-dialekt. En god salig blanding ;)

#5 *Little Miss Sunshine*

*Little Miss Sunshine*

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 23 Innlegg:

Skrevet 29 juni 2012 - 18:26

Tror det varierer fra person til person. Jeg er dansk og har bodd i jyland de første 19 år av livet mitt. Hvis jeg er en uke på sjælland smitter det av på hvordan jeg snakker, samme med å bo her i Norge, jeg klarer ikke snakke dansk som før lengere uannsett hvor mye jeg prøver.

#6 ronja røverdatter

ronja røverdatter

Ivrig bruker

• Medlem
  • PipPipPip
  • 1 184 Innlegg:

Skrevet 30 juni 2012 - 16:43

Det finnes det vel ingen regler for.  Søsken som flytter samtidig og som er temmelig like i alder, kan ende opp med helt forskjellige dialekter.

Vi var tre søsken som flyttet samtidig og det var bare meg som den midterste i alder som skiftet ganske raskt adopterte den nye dialekten og som etterhvert skiftet dialekt etter hvem jeg snakket med.  Alle hadde forventet at yngstemann skulle bli den som fikk ny dialekt, men han gikk hele skolegangen sin der uten å begynne å snakke den nye dialekten.

Jeg der i mot er helt "håpløs" - jeg tar ekstrem lett etter enten det dreier seg om språk eller dialekter.

#7 Magia

Magia

Erfaren bruker

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 2 114 Innlegg:

Skrevet 30 juni 2012 - 16:59

Det finnes det ikke noe svar på, det kommer an på så mye. Østlandsk (ikke bokmål som noen her skriver) har en helt annen status enn vestnorske dialekter, så ofte holder folk lenger på den.

#8 Fire småtroll

Fire småtroll

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 673 Innlegg:

Skrevet 30 juni 2012 - 18:21

Jeg og mannen min er fra forskjellige steder av landet og har totalt forskjellig dialekt.

Av våre fire barn er det to som skarrer på r'en og to som ikke gjør det. Det blir bemerket stadig vekk at barna våre snakker så forskjellig og de har aldri flyttet, har bare to foreldre som snakker forskjellig dialekt.

Blir nesten litt som tospråklige barn tror jeg, de kan etterhvert begge dialektene men velger seg den ene, kanskje med innslag fra den andre.

#9 Lettie

Lettie

Ivrig bruker

• Medlem
  • PipPipPip
  • 1 157 Innlegg:

Skrevet 30 juni 2012 - 20:07

Som folk sier, det er individuelt. Jeg kjenner ei på 40 som flyttet fra Stavanger til Oslo som 4-åring. Hun snakker kav stavangersk ;)

Kjenner også noen som flyttet fra Stord, de la fort over.

#10 lille sprelle

lille sprelle

Ivrig bruker

• Medlem
  • PipPipPip
  • 1 481 Innlegg:

Skrevet 01 juli 2012 - 07:31

Gjetter på at barnet da leger om til dialekten ganske fort. ettersom faren snakker det, så ligger det nok latent. Kan hende barnet fortsetter å snakke bokmål med deg.

#11 Glajenta ♥

Glajenta ♥

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 546 Innlegg:

Skrevet 03 juli 2012 - 18:03

Lurer på det samme selv;-)

Vi er østlendinger begge to, og har bodd på vestlandet noen år. Lillesnupp på 3,5 snakker en blanding av vest- og østlandsdialekt nå, med eg, ikkje, skarre r osv. De periodene vi er på østlandet en stund i forbindelse med ferier etc. slår hun mer over til østlandsdialekt - så antar at når vi nå flytter østover vil vestlandsdialekten bli fort borte, blir gøy å se :-)

Per nå høres hun til tider litt språkforvirra ut stakkars ;-)
En på jorda, en i himmelen og håp i magen ♥