Gå til innhold

Til Danmark med hurtigferje noen?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vi lurer på en tur til Legoland i sommer og kikker på å reise over med en av disse hurtigferjene. Jeg har skikkelig båtskrekk (ja helt idiotisk) og lurer litt på om noen her har reist med Fjordline sine...Fjord Cat heter den. Er det ille i feks litt sjø?

 

Eller er den til Colorline sin bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har bare kjørt Color Line sin, og merket ikke at jeg var på sjøen hvertfall. Men tror ikke de kan kjøre i voldsomt vær, sånn at om det blir for mye bølger blir avgangen innstilt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har reist med color line sin flere ganger. Det er en behagelig overfart så lenge været e fint. Det er god plass, de er veldig flinke til å få avkjøring og påkjøring gjort i en fei og det er god plass til parkering på dekk og det å komme seg ut av bilen og opp på de dekkene hvor en kan oppholde seg på overfarten. Taxfreen er stor og god og servicen opplever jeg som bra.

 

I fjor reiste vi med fjord line sin pga den var litt billigere og tidene passet oss bedre. Vi merket ikke overfarten, det var fint vær og rolig på sjøen. Det var dårlig plass. De begynte (jeg kødder ikke) lenge før kl.6 å kjøre bilene ombord. Det var å hente biler midt i rekkene, det var noen som måtte rygge av båten igjen, det var venting og båten var ikke i rute og kunne dra fra kai kl.7!! Det var trangt å parkere, vi måtte forte oss ut av bilen før bilen ble omringet av andre biler. Vi måtte gå opp opp opp til det øverste bildekket for å komme dit vi skal være på overfarten. Jeg sparket i flere hengerfester og tenkte bare på hvor mange som skulle skrape borti vår bil. Så en som måtte bære et barn i en bilstol over alle bilene i 1 1/2 etasje rundt som i oppkjøringen i et p-hus.

 

Når vi skulle av båten måtte vi lempe barna inn vinduet i bilen for vi kunne ikke stå rundt bilen. Når alle kom var det ikke plass rundt bilene. Jeg måtte inn i passasjersetet foran for å komme meg til førerplassen i vår bil. Det var rygging og kaving og venting og styr for å komme av båten.

Taxfreen er en vits, de var tomt for flere ting. Servicen var veldig god.

 

Vi har alltid buffet og utvalget på color line er som å være på den flotteste restaurant. Det er utvalg til middag med lyst kjøtt, mørkt kjøtt, sjømat, og hva slags gratenger og sauser en kan tenke seg.

 

På fjordline var det knapt utvalg. Vi var veldig skuffet over både utvalg og smaken :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjordcat reagerer veldig fort negativt på bølger.

Den er kort,så blir mye humping med den.

Superspeed er mye lengere,bygget for å tåle det været som er høst/vinter.

Kan selvfølgelig gynge og hoppe der også,men du får en mye bedre opplevelse av det.

Stemmer også som moota sier at det er bedre plass på Superspeed.

Om du går for billigste og kjappeste,så er det Fjordcat, og du vil ha en behagelig overfart med flere tilbud er det Superspeed.

Anbefaler også buffeten på Superspeed. Greit med egen garantert plass, og mat hele veien over.

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi reiste med Fjordline fra Hirtshals til Bergen, og tok Hurtigruta videre nordover. Merket forskjell på de båtene, kan man trygt si, men det er vel ikke annet å forvente. Vi reiste en søndag, og fikk derfor mange helgeparty-nordmenn med på båten. Noen var fortsatt veldig fulle. Blandt annet tok noen med seg danske handlevogner. Personalet tillot det også, og var veldig høflige også med de som sjanglet og ikke snakket rent. Det var greie lugarer, men vi irriterte oss over at det ikke var fred å få fordi naboene hadde sykt høylytt sadosex som aldri tok slutt. Fikk byttet lugar, og opplevde utrolig nok det samme der også, men kanskje ikke like høyt. Fikk jo sove til slutt. Kan konstatere at det er superlytt mellom alle lugarene. Kiosken/kafeen var liten og overfyllt, med elendig utvalg av mat og drikke, men sånn er det vel på alle de båtene, og det er jo ikke det viktigste. Vi ville bare sove, så jeg kan ikke uttale meg så mye om resten av båten. Må påpeke at vi ikke hadde høye krav, og ikke akkurat gikk rundt og klaget heller. Kan nesten høres sånn ut her. Båtbevegelser merket vi ikke, og turen var sånnsett veldig behagelig. Personalet var faktisk høfligere og virket mer profesjonell enn de vi var i kontakt med på Hurtigruta. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er forskjell på den som går hirtshals-bergen og hirtshals kristiansand.

ikke samme type båt i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Colorline sine båter som går fra Kr.Sand og Larvik er fine (Superspeed), de merker man lite til været med. Jeg er heller ikke sjøsterkt og mistrives intens på vannet, men Superspeed går helt fint altså.

 

Hurtigbåten til Fjordline er grusom, mye mindre og reagere på hver minste litt bølge. Mange skrekkhistorier med oppkast og syke mennesker i hver eneste krok, kø på doene, folk som spyr i fellesarealene osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har seilt med Fjordline fergen i ordentlig blåsevær. Ble skikkelig sjøsyk og måtte løpe på do hele tiden i tillegg tiil å være alene med en baby på ca. 5 mnd. så ikke noen morsom tur!

 

De ansatte gikk rundt å delte ut marie kjekt, vann og spyposer så det sier litt ;-) Og utsikten ut vinduet gikk fra kun hav til kun himmel hele tiden.

 

Har seilet mye med Colorline alene med begge barn og det skal mye mer til for at bli sjøsyk der, og både jeg og elste barn blir lett påvirket av sånn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tok superspeeden(?) til fjordline forrje lørdag og det var mye bølger. Kom som lyn fra klar himmel mens jeg sto i taxfreen aleine og gravid i 31 uke, fikk litt panikk da ja :-) men det varte bare i 10-15 minutter :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kira med en av hver

Vi tar Super Speed fra Larvik flere ganger i året. Jeg er heller ikke glad i å være på båt, blir sjøsyk bare jeg ser båten ;)

 

Uansett, det går overraskende bra! Såfremt jeg ikke går inn i Taxfree foran på båten, der er det eneste stedet jeg merker det skikkelig. Da blir jeg uggen!

 

Fjordline har jeg aldri reist med, så kan ikke sammenligne dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...