Gå til innhold

Se også disse forumene:
Kvinneguiden Doktor Online
Foto

Erfaringer med å slutte på antidepressiva for bli gravid?

• Logg inn for å svare
7 svar til dette emnet

#1 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 606 648 Innlegg:

Skrevet 27 juni 2012 - 19:58

Etter samråd med lege og psykiater har jeg sluttet på antidepressiva etter å ha brukt det bare i ett år og 4 måneder, fordi jeg prøver å bli gravid igjen. Forrige graviditet var veldig, veldig vanskelig, utviklet mye angst, og et år etter fødsel tok angsten og depresjonen overhånd.

Jeg trodde jeg var såpass i fin form at jeg nå kunne slutte uten problem for å bli gravid MEN det har slevsagt vist seg å bli mye vanskeligere enn antatt. Er urolig, kjenner angsten ulme og lager nødløsninger for å slippe unna diverse situasjoner (noe jeg såklart ikke burde).

Jeg er nå livredd for bli gravid og frykter angsten skal ta over igjen. Samt at jeg var fysisk dårlig under store deler av første svangerskapet og tenker det kan skje igjen (uææææh). Men ønsket om et nytt barn er stort. Elsker min lille gutt på snart to og vil ha en til. Er så redd jeg blir et totalvrak nok en gang...

Jeg blir takknemlig for å høre andre som har vært i lignende situasjoner:)

Annonsebilag
Annonsebilag

#2 den perfekte mor

den perfekte mor

Erfaren bruker

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 2 906 Innlegg:

Skrevet 27 juni 2012 - 20:38

jeg må bare si at jeg ikke har noen erfaringer. Men antidep skal jo trappes ned av en grunn. Kanskje du har trappet ned for fort? Snakk med legen igjen. Kanskje dette er vanlige reaksjoner ved nedtrapping også, og at de vil gi seg før neste "hakk"?
daglig leder i AS Heimen

#3 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 606 648 Innlegg:

Skrevet 27 august 2012 - 20:34

Nå kan jeg puste lettet ut. Den Store Angsten ga seg gradvis, føler meg mer stabil. Er visst vanlig å få tilbakeslag når man slutter ( selv om det er gradvis nedtrapping, slik som jeg gjorde). plutselig føler man igjen, på godt og vondt, uten det filteret som pillene gir.

Nå håper jeg på en liten spire i magen, selv om DET gjør meg skrekkslagen!

Hi

#4 Gutt i oktober

Gutt i oktober

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 115 Innlegg:

Skrevet 27 august 2012 - 21:25

Hei. Jeg har erfaringer med å slutte på antidepprisiva...en gang sluttet jeg brått pga vektoppgang, noe som gikk rett ned, men andre gang etter ett halvt år med nedtrapping gikk det kjempe bra! Ikke en eneste gang med angst.Har nå ca to mnd igjen av graviditeteten og alt går bare bra ...Ønsker deg masse lykke til !

Kan jeg spørre deg hva du har angst for?.

#5 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 606 648 Innlegg:

Skrevet 28 august 2012 - 12:14

Hmmm, det kan være så mye. Som oftest situasjoner der jeg er låst, ikke kommer meg ut av uten videre. Kan være så enkle ting som tannlege, frisør, møter på jobben, fly, tog... Jeg er redd for å få angst i disse situasjonen, så angst for angsten er veldig fremtredende.

I dette mønsteret passer jo graviditet godt inn, er absolutt noe man ikke kan kome seg ut av med det første. Det var det å være gravid som utløste hele greia for min del.

Enn du (siden du nå spurte spør jeg tilbake)?

HI

#6 Gutt i oktober

Gutt i oktober

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 115 Innlegg:

Skrevet 28 august 2012 - 17:36

Uff da! Nei, jeg slet mest med døds-angst...En periode ilivet der alle rundt meg var syke, og når jeg da kjente på fysiske symtom trodde jeg det var både kreft, MS o.s.v Tilslutt ble jeg bare kjemperedd for å dø, bli gammel o.s.v. men nå er det endelig over og jeg tror det var rett og slett for jeg var utbrendt av min lille gutt som var syk hele tiden, hjerteoperert o.s.v
Men håper for din del att du får hjelp til å komme deg helt ut av det:) Du må pushe deg selv litt...tror ofte det hjelper..vise angsten att den ikke har makt over deg:):):)

#7 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 606 648 Innlegg:

Skrevet 29 august 2012 - 08:03

Hehe, nå høres du akkurat ut osm psykologen min: Ikke la angsten ta overhånd, utfordre deg selv og gjør ting selv om du egentlig ikke vil.

Det er jo helt riktig, men jævli slitsomt. Mye lettere å bare unngå situasjoner som er vanskelig...

#8 akupunktøren

akupunktøren

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 14 Innlegg:

Skrevet 23 november 2012 - 01:09

Jeg vil bare informere dere om at akupunktur er en veldig fin behandling mot depresjon og angst.
I akupunktur snakker man om de forskjellige organsystemene i kroppen. Det er ikke organet i seg selv man refererer til, men energisystemet til dette og organet. Når man er gravid tappes det mye energi fra nyrenes organsystem; det er her fosteret henter energi til sitt eget reservoar som skal bygges opp.
På det emosjonelle plan er nyrene relatert til depresjon og angst. Når disse blir i underskudd, kan depresjon og angst bli et resultat. Har man i utgangspunktet en svak nyreenergi når man blir gravid, kan dette bli enda verre.

Jeg er akupunktør og driver klinikk på Majorstua. Ta gjerne kontakt via min facebookside hvis du har spørsmål eller ønsker å prøve akupunktur.

facebook.com/oisteinakupunktur