Gå til innhold

Se også disse forumene:
Kvinneguiden Doktor Online

nav virvar, jeg trenger hjelp!!

• Logg inn for å svare
4 svar til dette emnet

#1 benedicte&smiley

benedicte&smiley

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 4 Innlegg:

Skrevet 25 juni 2012 - 18:41

Hei..
Jeg har en gutt på 5 år og har vært alene mamma hele tiden. Jeg har fått ny kjæreste og venter barn nummer 2.. Vi bor ikke sammen av forskjellige grunner ( ikke for å utnytte systemet.. men andre årsaker) Så har jeg spurt lokale nav kontor hvor grensen går for om man er alene mor eller ikke, med tanke på at vi er kjærester men bor hver vår plass. Da sier de at jeg kan stå registrert alenemor til vi velger å bli samboere. Så ringer jeg nav hovedkontor og der får jeg beskjed om at jeg kan saktens ikke det. Så lenge vi var kjærester var jeg ikke lenger alenemamma for barnet som kommer eller barnet jeg har fra før med en annen barnepappa. Saken er at jeg har klart meg alene hele veien, har bil, hus, fast jobb osv. Graviditeten kom brått på og tidlig i forholdet og jeg føler ikke jeg kan si til kjæresten at han nå må hjelpe meg med å betale alt dette fordi vi venter barn sammen. vi har jo planer på sikt å bli offisielt samboerer, men det tar jo litt tid å finne ut av alt sånne økonomi ting.. Så noen som vet hvordan reglene er og hva er rett og galt???

Annonsebilag
Annonsebilag

#2 marie-s

marie-s

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 310 Innlegg:

Skrevet 26 juni 2012 - 12:25

Men siden du har en gutt alt på 5 år og har vært alene hele tiden og nå er i fast jobb så er det vel ikke mye støtte du har krav på som alenemor lenger. Du har jo krav på fødselspenger på lik linje med andre som jobber og blir gravid. Ellers så har du jo kanskje ennå noe av utstyr/klær som du hadde til den andre, som kan brukes igjen?

At han er med å dekker faktiske utgifter til utstyr er vel ikke helt på jordet? Han vil jo uansett bli bidragspliktig enn så lenge dere ikke bor sammen, så noe må han jo betale uansett.

Det eneste jeg kan se at du kan miste etterhvert er en ekstra barnetrygd på 980 i mnd.

#3 benedicte&smiley

benedicte&smiley

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 4 Innlegg:

Skrevet 26 juni 2012 - 16:18

Det er ikke mye jeg har krav på nei.. fødselspenger får jeg uavhengig om jeg er sammen m noen eller alene. Og ja selvsagt bidrar han m ting som trengs og heldigvis var det ikke så mye vi tregte foreløbig. Men det er helst permisjonstiden.. fars kvote osv.. både han og jeg ønsker at jeg tar den delen. Men jeg ringte nav igjen i dag 2 ganger og snakket m 2 forskellige. Så vi ble vel enige om jeg ikke gjorde noe galt ved å stå alene forløbig. Så når året er omme har vi nok funnet ut av åssen vi vil gjøre det, med felles økonomi, samboerskap osv. så søker jeg ikke om utvidet barnetrygd, så har jeg ren samvittighet!!

#4 Kliko

Kliko

Ivrig bruker

• Medlem
  • PipPipPip
  • 1 253 Innlegg:

Skrevet 27 juni 2012 - 15:48

Jeg skjønner ikke helt hva du skal søke på jeg da? Om du er i fast jobb er det vel ikke mye du har krav på uansett? Regner med at du jobber 100% i og med at du har hus, bil osv?

#5 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 568 487 Innlegg:

Skrevet 17 juli 2012 - 07:36

Jeg kan ikke si at jeg ser at det du gjør er spesielt galt. Forklar nav hva som foregår, men ikke bruk terminologien kjærester. Snakk om dere som mor og far. Hvis det ikke er hensiktsmessig for deg, han, barnet og forholdet at dere deler boplass akkurat nå, vil det neppe være det for nav eller samfunnet heller, så da sier du at han er innom for å hjelpe til, for det er jo ikke usant.