vi er spente på hvordan overgangen blir nå pappan til uken er ferdig med omsorgspermisjonen og skal tilbake på jobb. vi er utrolig trøtte og slitne begge to, og jeg lurer på hvordan det blir når jeg må ta all nattevåk i ukedagene alene fremover. siden jeg pumper og gir morsmelk på flaske tar hvert måltid lang tid. selv om jeg varmer opp tidligere pumpet melk, mater henne og får lagt henne igjen, må jeg likevel pumpe etterpå for å unngå brystspreng... (hun måtte starte med flaske siden hun var for liten og sliten til å orke å suge selv pga gulsot den første uka). jeg håper så inderlig sterkt at vi kan få til ammingen snart, men foreløpig vil hun bare ta puppen innimellom, og da helst som "dessert-pupp" etter hun har spist fra flaske først.
noen tips eller erfaringer?
hvordan ble overgangen da far dro tilbake på jobb etter omsorgspermisjon?
Opprettet av
Min første 2012
, juni 24 2012 14:17
2 svar til dette emnet
Skrevet 24 juni 2012 - 14:17
Snarvei til forumene
Annonsebilag
Annonsebilag
Skrevet 24 juni 2012 - 15:40
Da jeg fikk min første for 15 mnd siden var jeg mildt sagt drit nervøs for hvordan det skulle gå når pappaen skulle på jobb etter omsorgspermen sin. Han var den av oss som hadde roen og tok ting på strak arm, jeg var usikker på alt! Men så gikk det så fint. Det er rart hva man klarer når msn må. Ja, man blir sliten, men etterhvert finner du deg fn rytme som passer for deg. Jeg delammet og gav pupp og flaske, noe som også tok veldig lang tid i starten, men etterhvert spiser babyen fortere og du blir i tillegg vant til all matingen. Nå er det få dager til pappa igjen skal på jobb. Litt nervøs er jeg jo denne gangen også da jeg som sagt har to med 15 mnd mellom, men jeg tror det skal gå fint jeg
Skrevet 25 juni 2012 - 12:05
HI: hvor gammelt er barnet ditt og hvordan er vekta i forhold til fødselsvekta nå?
Kan det gjøre det enklere for deg om du kutter ut flaske og pmping på natta, og bare ammer? Amm gjerne liggende, og la henne die så lenge hun vil. Klem ut melk og få i gang utdrivingen før du legger henne til. Ofte tar det mye lengre tid enn man tror å koble til, det er ikke unormalt å bruke ti minutter før barnet dier, og så bruker ungen gjerne en halvtime på å spise. Om du ammer liggende kan du kanskje duppe litt.
Avklar forvntningene dere har i forhold til hvor mye husarbeid du skal gjøre og slikt. De første par ukene etter omsorgspermisjonen bør det være en hyggelig bonus om du lager middag. Alt annet kan en av dere gjøre når begge er hjemme. Ungen trenger ikke ned på gulvet enda, så vasking er mindre viktig
Jeg synes heller ikke det er urimelig at far tar noe nattevåk. Unger sover sjelden hele natta alltid etter at foreldrepermisjonen er over heller - hvem skal ha nattevåkinga da? Klart den som skal på jobb trenger mer søvn før man skal opp, det er likevel ikke til hinder for at han tar noe nattarbeid feks før klokka 2 eller 1-2 netter i arbeidsuka.
Jeg er ammehjelper / ammehjelpen.no btw.
Kan det gjøre det enklere for deg om du kutter ut flaske og pmping på natta, og bare ammer? Amm gjerne liggende, og la henne die så lenge hun vil. Klem ut melk og få i gang utdrivingen før du legger henne til. Ofte tar det mye lengre tid enn man tror å koble til, det er ikke unormalt å bruke ti minutter før barnet dier, og så bruker ungen gjerne en halvtime på å spise. Om du ammer liggende kan du kanskje duppe litt.
Avklar forvntningene dere har i forhold til hvor mye husarbeid du skal gjøre og slikt. De første par ukene etter omsorgspermisjonen bør det være en hyggelig bonus om du lager middag. Alt annet kan en av dere gjøre når begge er hjemme. Ungen trenger ikke ned på gulvet enda, så vasking er mindre viktig
Jeg synes heller ikke det er urimelig at far tar noe nattevåk. Unger sover sjelden hele natta alltid etter at foreldrepermisjonen er over heller - hvem skal ha nattevåkinga da? Klart den som skal på jobb trenger mer søvn før man skal opp, det er likevel ikke til hinder for at han tar noe nattarbeid feks før klokka 2 eller 1-2 netter i arbeidsuka.
Jeg er ammehjelper / ammehjelpen.no btw.