Gå til innhold

Se også disse forumene:
Kvinneguiden Doktor Online

Hjelper nav med å skaffe bolig? Hva gjør man evt. for å få kommunal leilighet?

• Logg inn for å svare
13 svar til dette emnet

#1 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 566 489 Innlegg:

Skrevet 24 juni 2012 - 09:42

Er så frustrert her nå at jeg veit nesten ikke hva jeg skal gjøre. Leier leilighet med sønnen min nå, 60 kvm. Stort tenker du kanskje, men det er så dårlig planløsning her at det er til å spy av. Gammel leilighet, med mulig misstanke om råte på soverommet. Et soverom. Betaler 8500 kr inkl. strøm og internett.

Er ingen mulighet for å få leid noe annet her, og kan nesten ikke flytte langt unna da jeg er lærling og har all støtten rundt meg her.

Blir gal av å ha senga på soverommet. Huseieren bråker og har fester hele tida. Husleia er dyr på den inntekten jeg har, men noe annet er uaktuelt fordi det blir i hvertfall 2000 kr mer i husleie. Ikke får jeg bostøtte heller, så er jo ingen hjelp å få der.

Når kan man få kommunal leilighet? Veit sjansen for det er minimal fordi det er mange som har det mye verre enn meg. Er bare så lei av å sove på stua og la mini sove på et rom hvor det ikke er bra inneklima. Fikk nytt vindu i høst og da sa de som bytta det ene at alle vinduene absolutt bør byttes ut, da det rundt vinduet var råttent.

Veit ikke jeg, er kanskje bare skikkelig negativ til hele leiligheten fordi det er trangt her, fryktelig trangt..Og gammel.. Blæh!!

Annonsebilag
Annonsebilag

#2 "Himmel og hav"

"Himmel og hav"

Erfaren bruker

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 3 094 Innlegg:

Skrevet 24 juni 2012 - 09:48

Det er kommunen som har med de kommunale boligene å gjøre. Nav kan hjelpe til med midlertidig bolig, men det er for de som ikke har tak over hodet, og er gjerne overnatting på motell eller hospits. Da tror jeg at leiligheten din er et langt bedre valg.

Hvor mange boliger kommunen din disponerer, og hva som er kriteriene for å få er vanskelig å si. Se på hjemmesiden til din kommune så finner du kanskje noe. Uansett så vet jeg at det er svært vanskelig å få, og at din beste sjanse til å finne et annet sted å bo er ved å leite selv, sette inn annonse, høre med venner og bekjente osv.

#3 mamma_til_2

mamma_til_2

Ivrig bruker

• Medlem
  • PipPipPip
  • 1 608 Innlegg:

Skrevet 24 juni 2012 - 09:49

Gå på nav og snakk med de, og får du en som ikke forstår deg så ber du om å få en annen! vet de har kommunale boliger men vet ikke hva som må til for og få en.

Men du kan ikke fortsette og bo der med det inneklimaet, ser astma ol i fremtiden til deg og gutten da ja!
Kan du ikke få litt hjelp av nettverket ditt?

Dette ordner seg, bare snakk med nav :)

Lykke til.

#4 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 566 489 Innlegg:

Skrevet 24 juni 2012 - 09:53

Ja kanskje jeg skal ta å snakke med nav. Har aldri fått noe god hjelp fra de før, men en gang må jo være den første.

Nei det er virkelig ikke bra å bo her. Er et gammelt hus også, hvor ingenting blir gjort. Eneste positive med å bo her er jo at vi har en stor hage vi kan bruke :)

hl

#5 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 566 489 Innlegg:

Skrevet 24 juni 2012 - 09:56

Vis innleggmamma_til_2 skrev 24 juni 2012 - 09:49:

Gå på nav og snakk med de, og får du en som ikke forstår deg så ber du om å få en annen! vet de har kommunale boliger men vet ikke hva som må til for og få en. Men du kan ikke fortsette og bo der med det inneklimaet, ser astma ol i fremtiden til deg og gutten da ja! Kan du ikke få litt hjelp av nettverket ditt? Dette ordner seg, bare snakk med nav :) Lykke til.

Det er boligkontoret i kommunen som hr med det å gjøre. Ikke NAV.

#6 mamma_til_2

mamma_til_2

Ivrig bruker

• Medlem
  • PipPipPip
  • 1 608 Innlegg:

Skrevet 24 juni 2012 - 09:58

Men nav kan hjelpe med og komme i kontakt med boligkontoret og her i min kommune ligger boligkontoret på nav!

#7 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 566 489 Innlegg:

Skrevet 24 juni 2012 - 10:00

NAV kan kun hjelpe deg med midlertidig bolig dersom du ikke har et sted å bo.
NAV kan event bistå deg med å betale annonser i avis og internett dersom du ikke har midler til dette selv, men det gjøres en skjønnsvurdering i hvert tilfelle. De kan også Høres rart ut at du ikke får bostøtte.da..

#8 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 566 489 Innlegg:

Skrevet 24 juni 2012 - 10:03

Vis innleggAnonym bruker skrev 24 juni 2012 - 10:00:

NAV kan kun hjelpe deg med midlertidig bolig dersom du ikke har et sted å bo. NAV kan event bistå deg med å betale annonser i avis og internett dersom du ikke har midler til dette selv, men det gjøres en skjønnsvurdering i hvert tilfelle. De kan også Høres rart ut at du ikke får bostøtte.da..

Hm ble visst en rar setning på slutten der :P
De kan også bidra med en husleiegaranti dersom du ikke har midler til depositum, skulle det stå.

#9 3 nøtter til Askepott

3 nøtter til Askepott

Ivrig bruker

• Medlem
  • PipPipPip
  • 1 061 Innlegg:

Skrevet 24 juni 2012 - 11:43

hvor bor du henne? å få konmnal bolig tar åresvis. silkker på du ikke har krav på bostøtte? h or mye har du utbtalt i mnd?

#10 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 566 489 Innlegg:

Skrevet 24 juni 2012 - 11:57

De boligene kommunen råder over her er samlet på et sted og de naboene der vil du ikke ha til barnet ditt altså... Men vet ikke hvordan det er i din kommune da.

Du må ikke gi opp å finne noe selv, sett inn annonse i avisa, fortsett å følge med. Plutselig en dag er du heldig.

#11 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 566 489 Innlegg:

Skrevet 24 juni 2012 - 12:14

Det er himmellange køer på kommunale boliger, noen venter i årevis..:( Jeg måtte ha da huset jeg leide fikk vannskade, og hele førsteetasje måtte rives. Jeg ba barnevernet om hjelp til å komme på prioritert liste, og da fikk jeg tildelt leilighet etter en uke. Hør med boligkontoret, de er de som ahr med disse leilighetene å gjøre.

#12 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 566 489 Innlegg:

Skrevet 24 juni 2012 - 17:23

Jeg bor i Akershus ( vil ikke si nærmere enn det) i en av landets dyreste kommuner. Og nei, det er ikke et alternativ å flytte.

Jeg har ca. 270.000 i inntekt i året. 60% lærlinglønn og 40 % overgangsstønad.

Oppdaga nettopp mauer på kjøkkenet igjen. Kommer med jevne mellomrom. Betyr det noe ang. råte??

hl

#13 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 566 489 Innlegg:

Skrevet 09 september 2012 - 01:40

Hvordan går det? Funnet deg ny plass å bo?

Jeg sitter i situasjon selv hvor jeg må flytte og finner ikke bolig. Kan heller ikke flytte ut av kommunen pga barnefaren og ikke vil jeg rive han opp fra familien sin heller. *
Uaktuelt å bytte skole også pga diagnoser og slikt, men er klin umulig å finne bolig.

#14 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 566 489 Innlegg:

Skrevet 09 september 2012 - 06:04

Vis innleggAnonym bruker skrev 24 juni 2012 - 17:23:

Jeg bor i Akershus ( vil ikke si nærmere enn det) i en av landets dyreste kommuner. Og nei, det er ikke et alternativ å flytte. Jeg har ca. 270.000 i inntekt i året. 60% lærlinglønn og 40 % overgangsstønad. Oppdaga nettopp mauer på kjøkkenet igjen. Kommer med jevne mellomrom. Betyr det noe ang. råte?? hl

Her jeg bor, og studerer, kvalifiserer lærlinger som har barn til familieleiligheter hos studetsamskipnaden. Det kan være verd en telefon for å sjekke ut.