Gå til innhold

FY F***!!! Akutt legehjelp


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Om han har flere slike episoder syns jeg det er rart at han ikke for lenge siden har gått til fastlegen sin i vanlig kontortid og blitt henvist til sykehuset for utredning. Han må ta litt annsvar selv også.

 

Det lurer jeg også på.. Om han tidligere har hatt slike "anfall" - hva var funnene da? Har han blitt utredet for dette? Om han til stadighet roper "ulv ulv" og man f.eks på legevakten flere ganger har slått fast at det er panikkanfall (slettes ikke uvanlig med brystsmerter og tung pust når man har det) kan man jo skjønne hvorfor han blir avvist...

Slett ikke sikkert saken her er så rett fram og forferdelig som HI fremstiller den..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville klaget det inn, selv om jeg mener helstilsynet egentlig er partisk. Det er ihvertfall min og andre jeg kjenner, sin erfaring, men selvfølgelig, det finnes unntak.

 

Jeg hadde nesten samme problem (brystsmerter). Legevaktlegen beskyldte meg for å være hypokonder, og mye annet rart.

Samboeren min som var med meg på disse akutt timene var like sjokkert som meg selv. For jeg ble hver gang sendt hjem igjen UTEN at de hadde giddet å undersøke, lytte , ta blodtrykk osv

 

En gang når jeg fikk ett smerteanfall,verre enn alle , så ble jeg tvangskjørt til legevakt i ambulanse (jeg var lei av å¨møte på legevakten , bare for å bli kjeftet på og sendt hjem igjen med uforettet sak, så jeg ville egentlig ikke avgårde), men samboer ringte 113. Som vanlig ble jeg avvist på legevakten, ble beskyldt for å være panisk og legen lo av meg, for det han mente var hysteri fra min side og da lå jeg der og nesten ikke fikk puste.

Denne gangen ble samboer forbanna, han krevde at jeg ble videresendt til sykehuset. Det ble jeg, med beskjed fra legevaktlegen om at de kom ikke til å finne noe der heller.

 

Vel fremme på sykehuset, bar det rett på oksygenflaska,senkningen var på nærmere 300 og jeg stod med en fot i grave for å si det sånn.

 

Sykehuset mente jeg skulle klage inn den lokale legevakten , dvs den legen som alltid avviste meg. De mente han hadde ingenting på ett legekontor å gjøre. Som jeg ble anbefalt, så klagde jeg han inn til helsetilsynet.

 

Der kom vi ingen vei, selv med ett langt skriv fra sykehuset. i senere tid ble denne legen oppgradert til kommunelege.

 

HelseNorge er og blir en stor vits

Med at det ikke skjedde noe som helst med klagen ville jeg gått til avisen faktisk.

Han sto å lo av en pasient, om det så hadde vært innbilling så er det langt fra akseptabel oppførsel av en lege,

Hypokondri er forsåvidt en ganske alvorlig sykdom i seg selv som man bør få hjelp med om man har.

Denne legen var utrolig uprofesjonell på alle nivåer. Og i dette tilfelle kunne det jo faktisk ha endt med dødsfall om han ikke samboeren din hadde forlangt at du ble sendt videre.

 

Vi har dessverre alt for mange leger i landet som ikke gidder å ta seg tid til å faktisk høre på pasientene sine. Jeg sliter med store smerter i kroppen og har byttet fastlege noen ganger kan du si nettopp fordi legene ikke gidder å høre på deg.

Etter 3 ganger gå jeg opp og egentlig ønsket bare å dø, for å slite med enorme smerter dag ut og dag inn i årevis. Har levd med smerter av økende grad i over 20 år nå.

Og har utviklet en ganske kraftig depresjon på grunn av alt dette, og tror du ikke at min nåværende lege lurer på om smertene kan være psykisk og komme av depresjonen!

La oss se, smertene har vært der i over 20 år , depresjonen har vært der i et par år. hva kommer av hva?

Hadde jeg hatt råd til det hadde jeg gått til det private med en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pasienter kan være gjengangere og rope ulv så mange ganger de bare vil. Vi som besvarer telefonen har ingen forutsetning for å skjønne om det er en reell kritisk situasjon denne gangen. Heldigvis, for ellers hadde det vært mye vanskeligere å jobbe på LV-sentralen enn det er. Vi kan stille tilleggsspørsmål som hjelper oss å finne ut hva symptomene kan bero på, men de fleste vil helt riktig sette pasienten i forbindelse med AMK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre at det ikke er bare vi som blir redd og reagerer på beskjeden vi fikk fra legevakten.

 

Mannen min hadde voldsomme smerter da vi kom til sykehuset. Sykepleier tok EKG og legen kom inn etterhvert. Skuffelsen var stor da vi fikk en ung lege vi har vært hos før. Han hilser ikke og virker veldig fraværende. Han sier at hjerte er fint og at han ikke bekymrer seg. Men han kan se og kjenne at mannen min har store hovne lymfeknuter. Men dette må fastlege ta seg av. Inn til videre må mannen min ta smertestillende resten av helgen og komme seg til lege på mandag..

 

Ja, det kom ikke som et sjokk at han ikke fikk videre hjelp på legevakt..

 

Men hva har vi legevakt til for da? Mannen min har fortsatt store smerter og er enda mer redd og bekymret nå enn før han dro til legevakta!!! :(

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje de burde ha sjekket for tette årer rundt hjertet..

 

Min onkel døde dessverre slik, etter lignende hjertesmerter. Det sier jeg selvfølgelig ikke for å skremme, men det blir jo ekkel lesning likevel :( Beklager det!

 

Men jeg blir virkelig rystet av saken din...

 

Det gode er jo at EKG var fin :) Det betyr jo at hjertet pumper slik det skal, uten noe vanskeligheter.

Din mann får nok sterkere smerter av å psykisk fortelle seg selv at " Nå er det noe galt". Det forsterker smerten.. Gjør det du kan for å holde ham mer avslappet.. Et langt, god bad? Massasje? En liten lur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville klaget det inn, selv om jeg mener helstilsynet egentlig er partisk. Det er ihvertfall min og andre jeg kjenner, sin erfaring, men selvfølgelig, det finnes unntak. Jeg hadde nesten samme problem (brystsmerter). Legevaktlegen beskyldte meg for å være hypokonder, og mye annet rart. Samboeren min som var med meg på disse akutt timene var like sjokkert som meg selv. For jeg ble hver gang sendt hjem igjen UTEN at de hadde giddet å undersøke, lytte , ta blodtrykk osv En gang når jeg fikk ett smerteanfall,verre enn alle , så ble jeg tvangskjørt til legevakt i ambulanse (jeg var lei av å¨møte på legevakten , bare for å bli kjeftet på og sendt hjem igjen med uforettet sak, så jeg ville egentlig ikke avgårde), men samboer ringte 113. Som vanlig ble jeg avvist på legevakten, ble beskyldt for å være panisk og legen lo av meg, for det han mente var hysteri fra min side og da lå jeg der og nesten ikke fikk puste. Denne gangen ble samboer forbanna, han krevde at jeg ble videresendt til sykehuset. Det ble jeg, med beskjed fra legevaktlegen om at de kom ikke til å finne noe der heller. Vel fremme på sykehuset, bar det rett på oksygenflaska,senkningen var på nærmere 300 og jeg stod med en fot i grave for å si det sånn. Sykehuset mente jeg skulle klage inn den lokale legevakten , dvs den legen som alltid avviste meg. De mente han hadde ingenting på ett legekontor å gjøre. Som jeg ble anbefalt, så klagde jeg han inn til helsetilsynet. Der kom vi ingen vei, selv med ett langt skriv fra sykehuset. i senere tid ble denne legen oppgradert til kommunelege. HelseNorge er og blir en stor vits
Du stod med en fot i graven? Hva var det som feilte deg da? Og senkning på 300? Tvilsomt! Crp kanskje ja..

 

Måtte sjekke i journalen og der står det crp 260:-)

Hva som feilte er det faktisk ingen her inne som har noe med;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med å gå til fastlegen og få en skikkelig utredning? Spesielt siden det er noe han har hatt flere ganger?

Legevakt prøver jeg å unngå så sant jeg kan, for de går ikke spesielt grundig til verks hvis det ikke er svært kritisk.

Fastlege er myyye bedre:)

 

Mener selvsagt ikke at legevakta her gjorde en god jobb her altså.

 

Men ring fastlege i morgen selv om han ikke har vondt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville klaget det inn, selv om jeg mener helstilsynet egentlig er partisk. Det er ihvertfall min og andre jeg kjenner, sin erfaring, men selvfølgelig, det finnes unntak. Jeg hadde nesten samme problem (brystsmerter). Legevaktlegen beskyldte meg for å være hypokonder, og mye annet rart. Samboeren min som var med meg på disse akutt timene var like sjokkert som meg selv. For jeg ble hver gang sendt hjem igjen UTEN at de hadde giddet å undersøke, lytte , ta blodtrykk osv En gang når jeg fikk ett smerteanfall,verre enn alle , så ble jeg tvangskjørt til legevakt i ambulanse (jeg var lei av å¨møte på legevakten , bare for å bli kjeftet på og sendt hjem igjen med uforettet sak, så jeg ville egentlig ikke avgårde), men samboer ringte 113. Som vanlig ble jeg avvist på legevakten, ble beskyldt for å være panisk og legen lo av meg, for det han mente var hysteri fra min side og da lå jeg der og nesten ikke fikk puste. Denne gangen ble samboer forbanna, han krevde at jeg ble videresendt til sykehuset. Det ble jeg, med beskjed fra legevaktlegen om at de kom ikke til å finne noe der heller. Vel fremme på sykehuset, bar det rett på oksygenflaska,senkningen var på nærmere 300 og jeg stod med en fot i grave for å si det sånn. Sykehuset mente jeg skulle klage inn den lokale legevakten , dvs den legen som alltid avviste meg. De mente han hadde ingenting på ett legekontor å gjøre. Som jeg ble anbefalt, så klagde jeg han inn til helsetilsynet. Der kom vi ingen vei, selv med ett langt skriv fra sykehuset. i senere tid ble denne legen oppgradert til kommunelege. HelseNorge er og blir en stor vits
Med at det ikke skjedde noe som helst med klagen ville jeg gått til avisen faktisk. Han sto å lo av en pasient, om det så hadde vært innbilling så er det langt fra akseptabel oppførsel av en lege, Hypokondri er forsåvidt en ganske alvorlig sykdom i seg selv som man bør få hjelp med om man har. Denne legen var utrolig uprofesjonell på alle nivåer. Og i dette tilfelle kunne det jo faktisk ha endt med dødsfall om han ikke samboeren din hadde forlangt at du ble sendt videre. Vi har dessverre alt for mange leger i landet som ikke gidder å ta seg tid til å faktisk høre på pasientene sine. Jeg sliter med store smerter i kroppen og har byttet fastlege noen ganger kan du si nettopp fordi legene ikke gidder å høre på deg. Etter 3 ganger gå jeg opp og egentlig ønsket bare å dø, for å slite med enorme smerter dag ut og dag inn i årevis. Har levd med smerter av økende grad i over 20 år nå. Og har utviklet en ganske kraftig depresjon på grunn av alt dette, og tror du ikke at min nåværende lege lurer på om smertene kan være psykisk og komme av depresjonen! La oss se, smertene har vært der i over 20 år , depresjonen har vært der i et par år. hva kommer av hva? Hadde jeg hatt råd til det hadde jeg gått til det private med en gang.

 

Var inne på tanken med å gå til avisen, men jeg ble værende på sykehus i lang, lang tid etterpå.

 

Når jeg ble utskrevet , så var jeg dagpasient i ca 1 år

 

Var så utslitt at jeg orket ingenting annet enn å overleve og å gå til kontrolltimene. Samboer skrev en denne klagen og sendte inn, men etter at helsetilsynet viste sin partiske side, så fikk psyken seg en knekk i tillegg, så jeg orket ikke ta opp kampen..

 

Men jeg har nå , mange år i ettertid tenkt på om jeg kanskje skulle gått til avisene med historien. Kanskje jeg en dag, faktisk gjør det;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville klaget det inn, selv om jeg mener helstilsynet egentlig er partisk. Det er ihvertfall min og andre jeg kjenner, sin erfaring, men selvfølgelig, det finnes unntak. Jeg hadde nesten samme problem (brystsmerter). Legevaktlegen beskyldte meg for å være hypokonder, og mye annet rart. Samboeren min som var med meg på disse akutt timene var like sjokkert som meg selv. For jeg ble hver gang sendt hjem igjen UTEN at de hadde giddet å undersøke, lytte , ta blodtrykk osv En gang når jeg fikk ett smerteanfall,verre enn alle , så ble jeg tvangskjørt til legevakt i ambulanse (jeg var lei av å¨møte på legevakten , bare for å bli kjeftet på og sendt hjem igjen med uforettet sak, så jeg ville egentlig ikke avgårde), men samboer ringte 113. Som vanlig ble jeg avvist på legevakten, ble beskyldt for å være panisk og legen lo av meg, for det han mente var hysteri fra min side og da lå jeg der og nesten ikke fikk puste. Denne gangen ble samboer forbanna, han krevde at jeg ble videresendt til sykehuset. Det ble jeg, med beskjed fra legevaktlegen om at de kom ikke til å finne noe der heller. Vel fremme på sykehuset, bar det rett på oksygenflaska,senkningen var på nærmere 300 og jeg stod med en fot i grave for å si det sånn. Sykehuset mente jeg skulle klage inn den lokale legevakten , dvs den legen som alltid avviste meg. De mente han hadde ingenting på ett legekontor å gjøre. Som jeg ble anbefalt, så klagde jeg han inn til helsetilsynet. Der kom vi ingen vei, selv med ett langt skriv fra sykehuset. i senere tid ble denne legen oppgradert til kommunelege. HelseNorge er og blir en stor vits

 

Du stod med en fot i graven?

Hva var det som feilte deg da?

Og senkning på 300? Tvilsomt!

Crp kanskje ja..

 

Enig m deg. Crp på 300 kunne det muligens være og man står absolutt ikke med en fot i graven da. Har vært borti pas m mye høyere enn det. Avvist gang på gang? Hørtes jo ut som dette hendte over tid og hvis du da hele tiden hadde en infeksjon. Hadde det vært tilfelle hadde du nok blitt grundig undersøkt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville klaget det inn, selv om jeg mener helstilsynet egentlig er partisk. Det er ihvertfall min og andre jeg kjenner, sin erfaring, men selvfølgelig, det finnes unntak. Jeg hadde nesten samme problem (brystsmerter). Legevaktlegen beskyldte meg for å være hypokonder, og mye annet rart. Samboeren min som var med meg på disse akutt timene var like sjokkert som meg selv. For jeg ble hver gang sendt hjem igjen UTEN at de hadde giddet å undersøke, lytte , ta blodtrykk osv En gang når jeg fikk ett smerteanfall,verre enn alle , så ble jeg tvangskjørt til legevakt i ambulanse (jeg var lei av å¨møte på legevakten , bare for å bli kjeftet på og sendt hjem igjen med uforettet sak, så jeg ville egentlig ikke avgårde), men samboer ringte 113. Som vanlig ble jeg avvist på legevakten, ble beskyldt for å være panisk og legen lo av meg, for det han mente var hysteri fra min side og da lå jeg der og nesten ikke fikk puste. Denne gangen ble samboer forbanna, han krevde at jeg ble videresendt til sykehuset. Det ble jeg, med beskjed fra legevaktlegen om at de kom ikke til å finne noe der heller. Vel fremme på sykehuset, bar det rett på oksygenflaska,senkningen var på nærmere 300 og jeg stod med en fot i grave for å si det sånn. Sykehuset mente jeg skulle klage inn den lokale legevakten , dvs den legen som alltid avviste meg. De mente han hadde ingenting på ett legekontor å gjøre. Som jeg ble anbefalt, så klagde jeg han inn til helsetilsynet. Der kom vi ingen vei, selv med ett langt skriv fra sykehuset. i senere tid ble denne legen oppgradert til kommunelege. HelseNorge er og blir en stor vits
Du stod med en fot i graven? Hva var det som feilte deg da? Og senkning på 300? Tvilsomt! Crp kanskje ja..
Enig m deg. Crp på 300 kunne det muligens være og man står absolutt ikke med en fot i graven da. Har vært borti pas m mye høyere enn det. Avvist gang på gang? Hørtes jo ut som dette hendte over tid og hvis du da hele tiden hadde en infeksjon. Hadde det vært tilfelle hadde du nok blitt grundig undersøkt

 

Som jeg svarte lenger oppe, jeg har sjekket journalen og der stod det faktisk crp på 260, ikke senkning, min feil:)

Og det var faktisk ikke en infeksjon. Dvs , det kan sikkert ha vært en infeksjon i tillegg,jeg husker jeg hadde feber, det stod det om i journalen, men ingenting om i en infeksjon i tillegg til hoveddiagnose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men HI, kan dere ikke gå til fastlege og be om en skikkelig utredning , også av hjertet?

 

Det er fullt mulig, ihvertfall hvis man har en noenlunde seriøs fastlege:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du skal melde legevakten til helsetilsynet!!!Går ikke ann å behandle folk sånn, tyder på total mangel på kunnskap!!!

 

Og krev oppfølging, sykehuset her jeg bor avviste faren min flere ganger,det var ikke noe galt med hjerte hans på ekg. Dermed sendte de ham hjem,han måtte rett inn igjen, og de sendte ham heldigvis til slutt på Rikshospitalet, 10 stenter har han,legen hans på riksen ble rasende på sykehuset for å ikke ta ham alvorlig. Dette skedde 3 ganger. Nå har Rikshospitalet skrevet i papirene hans at han bare skal rett til dem når han får brystsmerter. Han har årer rundt hjerte som tetter seg til stadighet.

Masse god bedring til mannen din!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for god støtte fra dere her inne!

 

Mannen min har hatt en lang helg med mye smerte. Han ringte fastlegen i dag som fornuftig nok sender han til full utredning på sykehus. Om bildene/resultatene ikke gir nok svar, lovet han at han selv skulle ta en grundig undersøkelse av han igjen om ikke så lenge.

 

Nå føler vi endelig begge to at mannen min blir tatt godt hånd om.

 

Men er litt i tvil om vi skal melde legevakten inn for helsetilsynet.. Vi pleier som regel ikke å komme lengre med slike saker i norge, bare ekstra bry for oss... hva ville dere gjort?

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt, jeg: Hva var det som feilet mannen din egentlig? Siden han har gått en hel helg uten krise, kan det jo være at legevakten i første omgang hadde peil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om han har flere slike episoder syns jeg det er rart at han ikke for lenge siden har gått til fastlegen sin i vanlig kontortid og blitt henvist til sykehuset for utredning. Han må ta litt annsvar selv også.

 

Det lurer jeg også på.. Om han tidligere har hatt slike "anfall" - hva var funnene da? Har han blitt utredet for dette? Om han til stadighet roper "ulv ulv" og man f.eks på legevakten flere ganger har slått fast at det er panikkanfall (slettes ikke uvanlig med brystsmerter og tung pust når man har det) kan man jo skjønne hvorfor han blir avvist...

Slett ikke sikkert saken her er så rett fram og forferdelig som HI fremstiller den..

 

Med slike typer smerter spiller det ingen rolle hvor ofte man tidliger ropt Ulv . Faktum er at også panikkfall pasienter, og hypokondere kan få hjertinfarkt. Derfør bør Ulven tas på alvor HVER gang uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår egentlig vakthavende godt, jeg. HI sier nemlig sjøl: "Flere ganger har han følt seg uvel og hatt vondt i brystet, og jeg har blitt veldig bekymret. Dette har ført til at jeg har kjørt han til legevakten. Sist var for et år siden, legen sjekket han og han ble sendt hjem. Ved flere tilfeller der han har vært i kontakt med lege/legevakt har han følt at han aldri blir tatt på alvor."

 

Nei, det er vel fordi han ikke gjør som en hver annen med hjertebekymringer ville ha gjort, nemlig bestilt time på en vanlig dag, ikke misbruke akutt-tida hver gang han går ned med stress eller angstanfall!

 

Ja da, stress, hypokonderi, angst og mer til er ekte diagnoser og skal behandles. Men ikke med hjertemedisin, og ikke på legevakta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår egentlig vakthavende godt, jeg. HI sier nemlig sjøl: "Flere ganger har han følt seg uvel og hatt vondt i brystet, og jeg har blitt veldig bekymret. Dette har ført til at jeg har kjørt han til legevakten. Sist var for et år siden, legen sjekket han og han ble sendt hjem. Ved flere tilfeller der han har vært i kontakt med lege/legevakt har han følt at han aldri blir tatt på alvor." Nei, det er vel fordi han ikke gjør som en hver annen med hjertebekymringer ville ha gjort, nemlig bestilt time på en vanlig dag, ikke misbruke akutt-tida hver gang han går ned med stress eller angstanfall! Ja da, stress, hypokonderi, angst og mer til er ekte diagnoser og skal behandles. Men ikke med hjertemedisin, og ikke på legevakta.

 

Hahaha, så du mener at leger aldri kan ta feil? Leste du ikke innlegg til henne over her, som holdt på å stryke med når hun ikke ble tatt på alvor? Og hva får deg til å tro at fastlegen tar mannen på alvor når han IKKE har smerter, når legevakta avfeier ham med smerter som tyder på hjerteproblemer? Man misbruker ikke legevakta ved å ringe dit, det er derfor legevakta eksisterer. Eller skal mannen passe på å få anfall innen legens visittid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...