Gå til innhold

FY F***!!! Akutt legehjelp


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Mannen min har aldri vært av den typen som klager og syter om han har vondt, er sliten eller i dårlig form... Flere ganger har han følt seg uvel og hatt vondt i brystet, og jeg har blitt veldig bekymret. Dette har ført til at jeg har kjørt han til legevakten. Sist var for et år siden, legen sjekket han og han ble sendt hjem. Ved flere tilfeller der han har vært i kontakt med lege/legevakt har han følt at han aldri blir tatt på alvor.

 

Nå i kveld satt vi og slappet av og plutselig skvetter han til fordi han får store smerter i brystet. Jeg blir redd og spør hva som skjer, om hvor han har vondt. Han sier at han har vondt i venstre side av brystet og at han har renninger utover venstre arm.. Med det samme blir han veldig svimmel og uvel.

 

Tidligere når jeg blir alvorlig bekymret for han har jeg som regel spurt han om jeg skal ringe legevakt eller ta han med dit. Og da svarer han alltid at han ikke vil det. Det hender jeg ringer uansett, fordi jeg blir veldig bekymret.. men denne gangen svarte han faktisk "Ja, jeg tror vi må det". Jeg spurte om han kunne snakke selv i telefonen, for å forklare legevakta hva som foregår.. og det ville han, i å med at smertene hadde gitt seg etter ett minutts tid...

 

han ringte legevakt og forklarte. Sykepleier svarer at alt er normalt, han må vente på fastlege på mandag. Mannen min sier etterhvert at om han får infarkt i natt og dør, tar dere det på deres kappe.. ? Ja, svarer legevakt, blir ufin å legger på!! Vi sitter her sjokkerte!! Heldigvis tenkte jeg på at vi kan ringe nest nærmeste legevaktsentral. De svarer selvfølgelig at han må komme med en gang. Takk gud for at det finnes noen fornuftige mennesker på jobb i kveld/natt!

 

Måtte bare få ut frustrasjon.. blir så forbannet av å ikke bli tatt på alvor!

 

Dette skremmer meg veldig.. kjenner jeg blir lei meg og sint.. akkurat som at jeg bare skal få miste min kjære om han faller om uten at jeg er til stedet.. legevakta skal liksom ta det på sin kappe, selv om de ikke hjelper han når han roper om hjelp..... :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Herregud, så grusomt :( Stakkars dere. Og fy søren for et oppførsel!! Skal ikke gå an å si at brystsmerter ikke er noe farlig. Helsevesenet i Norge er en vits til tider dessverre, noe som er en skam når vi absolutt bør ta oss råd til det beste.

 

Håper det går bra med dere begge to. Sender en klem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest UndrendeUllteppe

Herregud, så grusomt :( Stakkars dere. Og fy søren for et oppførsel!! Skal ikke gå an å si at brystsmerter ikke er noe farlig. Helsevesenet i Norge er en vits til tider dessverre, noe som er en skam når vi absolutt bør ta oss råd til det beste.

 

Håper det går bra med dere begge to. Sender en klem :)

 

Signerer denne, var bare så trøtt at ordene strakk liksom ikke til. God bedring til mannen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der går da ikke an :o

 

Sterke brystsmerter, uvel og skytende smerter i venstre arm er jo klare tegn på problemer med hjerte, og gjerne hjerteinfarkt.

 

Jeg hadde blitt rasende om legevakten her hadde tatt så lett på det. Dette Må du ta videre!

 

Ikke vent til mandag hvis han begynner å føle seg uvel igjen. Da ringer du 113, siden legevakten er udugelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fy f..tragisk å ikke bli tatt på alvor.Et lite tips,en annen gang må du ringe og da må du overdrive.(si du ikke får kontakt med han osv)Ikke ring legevakt,men direkte til ambulanse.De tenker nok at når han kan ringe selv er det ikke krise.Jeg overdriver alltid når jeg snakker med de og kommer rett inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy f..tragisk å ikke bli tatt på alvor.Et lite tips,en annen gang må du ringe og da må du overdrive.(si du ikke får kontakt med han osv)Ikke ring legevakt,men direkte til ambulanse.De tenker nok at når han kan ringe selv er det ikke krise.Jeg overdriver alltid når jeg snakker med de og kommer rett inn.

 

Siden det er så mange som overdriver tar de ikke de som ikke overdriver alvorlig nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette hørtes veeeeldig rart ut. Hvis dere sa det som er skrevet her (brystsmerter med utsråling til venstre arm, uvel, svimmel, svett og kvalm), ville alle med et minimum av helseutdannelse sendt en ambulanse evt bedt dere ringe 113.

God bedring uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Syns det høres veldig veldig rart ut. Mulig legevakten er "uvitene" på brystsmerter i og med at de aller fleste ringer 113 ved akutte brystsmerter. Håper dere ikke godtok det, og enten trappet opp på døra, eller ringte etter ambulanse.

Hvor i landet bor dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legevakta er overhodet ikke uvitende om brystsmerter. Har selv jobbet på LV-sentralen, og vi jobber etter Norsk indeks for medisinsk nødhjelp, som er et digert, men veldig begripelig oppslagsverk som omhandler alt man kan komme borti av innringerproblemer.

 

Utstrålende brystsmerter med pusteproblemer og svimmelhets- og uvelfølelse hadde medført at vi hadde satt innringer i direkte kontakt med AMK (113). Vi ber aldri folk legge på og ringe dit selv, men sitter i trekantsamtale til AMK bestemmer at LV kan avslutte samtalen.

 

Dette tar du videre, HI.

Endret av Mor Løvehjerte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i alle dager skal hun overdrive å si at hun ikke får kontakt med han?? Håper du skjønner at grunnen til at folk som virkelig trenger hjelp ikke får ambulanse,er at alle er opptatt med idioter som overdriver og strengt tatt ikke trenger det!! De som sitter på AMK og på legevaktsentraler gir råd og sender ressurser etter hva pasienten trenger. I 9 av10 tilfeller er ikke vondt i brystet hjerteinfarkt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg hadde smerter i brystet, hatt det flere ganger. legene tar meg veldig alvorlig emd engang.

syns dette er noe som bør tas videre.

slik smerte skal tas alvolig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville klaget det inn, selv om jeg mener helstilsynet egentlig er partisk. Det er ihvertfall min og andre jeg kjenner, sin erfaring, men selvfølgelig, det finnes unntak.

 

Jeg hadde nesten samme problem (brystsmerter). Legevaktlegen beskyldte meg for å være hypokonder, og mye annet rart.

Samboeren min som var med meg på disse akutt timene var like sjokkert som meg selv. For jeg ble hver gang sendt hjem igjen UTEN at de hadde giddet å undersøke, lytte , ta blodtrykk osv

 

En gang når jeg fikk ett smerteanfall,verre enn alle , så ble jeg tvangskjørt til legevakt i ambulanse (jeg var lei av å¨møte på legevakten , bare for å bli kjeftet på og sendt hjem igjen med uforettet sak, så jeg ville egentlig ikke avgårde), men samboer ringte 113. Som vanlig ble jeg avvist på legevakten, ble beskyldt for å være panisk og legen lo av meg, for det han mente var hysteri fra min side og da lå jeg der og nesten ikke fikk puste.

Denne gangen ble samboer forbanna, han krevde at jeg ble videresendt til sykehuset. Det ble jeg, med beskjed fra legevaktlegen om at de kom ikke til å finne noe der heller.

 

Vel fremme på sykehuset, bar det rett på oksygenflaska,senkningen var på nærmere 300 og jeg stod med en fot i grave for å si det sånn.

 

Sykehuset mente jeg skulle klage inn den lokale legevakten , dvs den legen som alltid avviste meg. De mente han hadde ingenting på ett legekontor å gjøre. Som jeg ble anbefalt, så klagde jeg han inn til helsetilsynet.

 

Der kom vi ingen vei, selv med ett langt skriv fra sykehuset. i senere tid ble denne legen oppgradert til kommunelege.

 

HelseNorge er og blir en stor vits

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i ambulansetjenesten, på distrikts"plan", og den lokale legevakta her bruker ikke indeksen, de kunne lett avvist noen med brystsmerter for å si det sånn.

 

 

Legevakta er overhodet ikke uvitende om brystsmerter. Har selv jobbet på LV-sentralen, og vi jobber etter Norsk indeks for medisinsk nødhjelp, som er et digert, men veldig begripelig oppslagsverk som omhandler alt man kan komme borti av innringerproblemer.

 

Utstrålende brystsmerter med pusteproblemer og svimmelhets- og uvelfølelse hadde medført at vi hadde satt innringer i direkte kontakt med AMK (113). Vi ber aldri folk legge på og ringe dit selv, men sitter i trekantsamtale til AMK bestemmer at LV kan avslutte samtalen.

 

Dette tar du videre, HI.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i ambulansetjenesten, på distrikts"plan", og den lokale legevakta her bruker ikke indeksen, de kunne lett avvist noen med brystsmerter for å si det sånn.
Legevakta er overhodet ikke uvitende om brystsmerter. Har selv jobbet på LV-sentralen, og vi jobber etter Norsk indeks for medisinsk nødhjelp, som er et digert, men veldig begripelig oppslagsverk som omhandler alt man kan komme borti av innringerproblemer. Utstrålende brystsmerter med pusteproblemer og svimmelhets- og uvelfølelse hadde medført at vi hadde satt innringer i direkte kontakt med AMK (113). Vi ber aldri folk legge på og ringe dit selv, men sitter i trekantsamtale til AMK bestemmer at LV kan avslutte samtalen. Dette tar du videre, HI.

 

Hva mener du med distriktsplan? Jeg jobbet med dette i en nordnorsk bygdekommune, og jeg trodde faktisk opplæring og bruk av indeksen var obligatorisk. Den sto på brett foran telefonen våres, den skulle benyttes aktivt for hver innringer, og vi måtte alltid oppgi skriftlig hva vi anså for å være tilstanden til pasienten, uansett om vi avviste dem eller ikke.

 

Vi sørva kommunen allerede i 1994, og indeksen var i bruk fra samme dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ble jeg litt nysgjerrig på hva som er fakta.

 

http://www.kokom.no/hurtigvalg/nodmeldetjenesten.htm

 

Tolker det som at det er et krav at alle legevaktsentraler følger Norsk indeks for medisinsk nødhjelp. Du får ta det opp med dem på distriktsplanet ditt, for det virker ikke riktig at de ikke gjør det.

 

Klipp og lim fra linken:

 

2.5.2 LV- sentral

Alle kommuner og alle legevaktdistrikter skal være tilknyttet en LV-sentral. LV-sentralens oppgaver skal utføres i samsvar med systembok og Norsk indeks for medisinsk nødhjelp. LV-sentralene skal

  • sikre befolkningen i eget område kontakt med helsepersonell med prehospitalt vaktansvar
  • uten forsinkelse kunne håndtere forventet trafikkmengde døgnet rundt
  • i henhold til systembok og prinsippene i Norsk indeks for medisinsk nødhjelp kunne vurdere henvendelser og respondere med varsling av riktige ressurser til rett tid i samarbeide med tilknyttet AMK-sentral
  • veilede utrykningsenhet til rett sted
  • ved behov kunne foreta medisinsk rådgivning i henhold til instruks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville klaget det inn, selv om jeg mener helstilsynet egentlig er partisk. Det er ihvertfall min og andre jeg kjenner, sin erfaring, men selvfølgelig, det finnes unntak. Jeg hadde nesten samme problem (brystsmerter). Legevaktlegen beskyldte meg for å være hypokonder, og mye annet rart. Samboeren min som var med meg på disse akutt timene var like sjokkert som meg selv. For jeg ble hver gang sendt hjem igjen UTEN at de hadde giddet å undersøke, lytte , ta blodtrykk osv En gang når jeg fikk ett smerteanfall,verre enn alle , så ble jeg tvangskjørt til legevakt i ambulanse (jeg var lei av å¨møte på legevakten , bare for å bli kjeftet på og sendt hjem igjen med uforettet sak, så jeg ville egentlig ikke avgårde), men samboer ringte 113. Som vanlig ble jeg avvist på legevakten, ble beskyldt for å være panisk og legen lo av meg, for det han mente var hysteri fra min side og da lå jeg der og nesten ikke fikk puste. Denne gangen ble samboer forbanna, han krevde at jeg ble videresendt til sykehuset. Det ble jeg, med beskjed fra legevaktlegen om at de kom ikke til å finne noe der heller. Vel fremme på sykehuset, bar det rett på oksygenflaska,senkningen var på nærmere 300 og jeg stod med en fot i grave for å si det sånn. Sykehuset mente jeg skulle klage inn den lokale legevakten , dvs den legen som alltid avviste meg. De mente han hadde ingenting på ett legekontor å gjøre. Som jeg ble anbefalt, så klagde jeg han inn til helsetilsynet. Der kom vi ingen vei, selv med ett langt skriv fra sykehuset. i senere tid ble denne legen oppgradert til kommunelege. HelseNorge er og blir en stor vits

 

Du stod med en fot i graven?

Hva var det som feilte deg da?

Og senkning på 300? Tvilsomt!

Crp kanskje ja..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om han har flere slike episoder syns jeg det er rart at han ikke for lenge siden har gått til fastlegen sin i vanlig kontortid og blitt henvist til sykehuset for utredning.

 

Han må ta litt annsvar selv også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må jammen si at vedkommende i andre enden ikke er redd for autorisasjonen sin :o jobber selv på lv- sentral og de symptomene du beskriver krever rød respons og du burde ha blitt satt

I direkte kontakt med AMK. Hvordan gikk det med mannen din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...