Gå til innhold

Se også disse forumene:
Kvinneguiden Doktor Online

Hjelp! Negativ pirquet test, hva nå?

• Logg inn for å svare
12 svar til dette emnet

#1 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 569 173 Innlegg:

Skrevet 23 juni 2012 - 23:07

Jeg har tatt Negativ pirquet test, men den var helt negativ. Jeg har arr etter bcg vaksinen, men tydligvis har jeg ikke utviklet antistoffer. HS kunne fortelle at for noen år siden ville jeg fått tilbud om ny vaksine, men det gjorde de ikke lenger. Jeg er litt forvirret nå. Er jeg beskyttet mot turberkulose eller ikke? Bør jeg kontakte fastlegen for å få tatt ny BCG vaksine?

Annonsebilag
Annonsebilag

#2 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 569 173 Innlegg:

Skrevet 23 juni 2012 - 23:08

Jeg har tatt pirquet test, mener jeg selvsagt.

#3 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 569 173 Innlegg:

Skrevet 23 juni 2012 - 23:29

Du trenger nok ikke gjøre noe som helst, så sant du ikke skal reise til et land med mye tuberkolose og oppholde deg der over tre måneder.

Eller så kan meslinger og andre virusinfeksjoner samt graviditet gi falsk negativ tuberkulintest.

BCG gikk ut av barnevaksinasjonsprogrammet i 2009.

#4 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 569 173 Innlegg:

Skrevet 23 juni 2012 - 23:56

Dessverre er det slik at med innvandring så kommer også risikoen for tuberkolose. Synd de har sluttet, spesielt med så mange innvandrerunger løpende rundt. Kommer ikke til å føle meg så trygg når barnet mitt kommer i skolealder :(

#5 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 569 173 Innlegg:

Skrevet 24 juni 2012 - 00:47

Takker for svar, men vil det si at jeg er uten beskyttelse mot turberkulose? For om så er tilfelle vil jeg ta ny vaksine.

#6 Aleteia

Aleteia

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 87 Innlegg:

Skrevet 24 juni 2012 - 06:23

Der er ikke vanlig å ta ny vaksine selv om du har negativ test. Husk at de har tatt ut vaksina fra barnevaksinasjonsprogrammet fordi den ikke virker særlig bra samt at risikoen for å bli smittet for en nordmann er forsvinnende liten! Er du i en spesiell risikogruppe?

#7 Miss Dynamite

Miss Dynamite

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 860 Innlegg:
  • StedHundremeterskogen

Skrevet 24 juni 2012 - 06:29

Jeg fikk aldri vaksinen jeg, hver eneste gang jeg ble testet, ble svaret positiv,slik at jeg aldri fikk tatt vaksinen...
Dont judge me until you know me, bitch

#8 Aleteia

Aleteia

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 87 Innlegg:

Skrevet 24 juni 2012 - 06:30

Jeg glemte å si; det at du har ARR betyr at du er korrekt vaksinert og at vaksinen virket. Du skal derfor likevel være beskyttet selv om pirquet er negativ. Pirquet testen er jo for å sjekke om du er smittet, den gjøres ikke for å sjekke om vaksinen virker!

#9 Miss Dynamite

Miss Dynamite

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 860 Innlegg:
  • StedHundremeterskogen

Skrevet 24 juni 2012 - 06:30

Eller jeg vet ikke om man kaller det "positiv" ,men prøvene slo ut hver gang så bcg ble aldri gitt meg... Aldri tenkt på dette engang jeg?
Dont judge me until you know me, bitch

#10 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 569 173 Innlegg:

Skrevet 24 juni 2012 - 08:48

Vis innleggAleteia skrev 24 juni 2012 - 06:30:

Jeg glemte å si; det at du har ARR betyr at du er korrekt vaksinert og at vaksinen virket. Du skal derfor likevel være beskyttet selv om pirquet er negativ. Pirquet testen er jo for å sjekke om du er smittet, den gjøres ikke for å sjekke om vaksinen virker!

Hs sa at alle som var BCG vaksinert ville få posetiv pirque test, men at det fantes flere grader av posetivitet. Om jeg hadde turberkulose ville reaksjon bli kraftigere. Hos meg klarte ikke HS å finne igjen sprøytestikket etter testen en gang. En annen ting er at jeg ikke er sikker på at arret mitt kommer av BCG-vaksinen. For jeg husker da vi tok denne vaksinen fikk alle andre dette såret og slapp svømming på skolen. Jeg  husker at jeg kloret meg til jeg også fikk et merke for å slippe svømming. Men mener at såret vesket i ettertid. Kan jeg ha "ødelagt" vaksinen med at jeg kloret på vaksinasjonsstedet?

#11 magica fra tryll

magica fra tryll

Erfaren bruker

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 2 115 Innlegg:

Skrevet 24 juni 2012 - 08:51

Vis innleggAnonym bruker skrev 23 juni 2012 - 23:56:

Dessverre er det slik at med innvandring så kommer også risikoen for tuberkolose. Synd de har sluttet, spesielt med så mange innvandrerunger løpende rundt. Kommer ikke til å føle meg så trygg når barnet mitt kommer i skolealder :(

Innvandrerbarn får vaksine.

#12 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 569 173 Innlegg:

Skrevet 24 juni 2012 - 09:29

En venninne av meg fikk tuberkulose for et par år siden hun, hadde ikke reist og kjente ingen som hadde det så vidt hun visste. Så hvor hun fikk det fra var et mysterium.

Hun ble ikke veldig syk da, men var syk lenge. Nå er hun helt frisk.

#13 Bleiefu

Bleiefu

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 905 Innlegg:

Skrevet 24 juni 2012 - 09:55

Vis innleggAnonym bruker skrev 24 juni 2012 - 00:47:

Takker for svar, men vil det si at jeg er uten beskyttelse mot turberkulose? For om så er tilfelle vil jeg ta ny vaksine.

Tuberkulose vaksinen har bare 50% kjangs for å fungere :P Det er derfor den forsvant fra vaksine programmet..
Min søster er vaksinert, dro til Tailand for å jobbe på sykehus der men kom likevel hjem med smitte... Sykdommen "sover" hos henne og det har den gjort i over 2 år. Smitte-avd på sykehuset mener det ikke er noen grunn til å behandle henne da hun ikke er eller har vært smittsom.