Gå til innhold

Se også disse forumene:
Kvinneguiden Doktor Online

Noen som kan svare? Skjøtet, ifm å kjøpe seg inn i samboers bolig.

• Logg inn for å svare
3 svar til dette emnet

#1 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 558 242 Innlegg:

Skrevet 21 juni 2012 - 13:07

Taksten er 4,5millioner. Jeg skal da kjøpe meg inn med 1/2, som tilsvarer 2,250000kr.

Dersom vi setter lavere sum på kjøtet, f.eks 1mill. Hva er fordelene og ulempene?
Fordelen er jo at dok.avgift blir lavere.

Ulempen er, slik jeg ser det. At- dersom noe skulle skje før jeg har bodd der et år, så må salget skattes av. Altså da må jeg vel skatte differansen mellom 1mill og 2,250000 (sett at taksten er det samme?).
Det blir vel sett på som gevinst? 315 000 i skatt det.

Kan dette reguleres på noe måte?

Eller ville dere bare satt full kjøpesum på skjøtet og betalt deretter?

Annonsebilag
Annonsebilag

#2 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 558 242 Innlegg:

Skrevet 21 juni 2012 - 13:16

Dere må jo ha rett sum. Hvordan tror de fordeligen blir om dere går fra hverandre om det ikke er rett?

#3 ♣ Christiane ♣

♣ Christiane ♣

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 309 Innlegg:
  • StedBærum

Skrevet 21 juni 2012 - 13:22

Hei.
Dette jobber jeg med til daglig.
Hvis du setter for lavt verdigrunnlag, så vil statens kartverk nekte å tinglyse skjøtet fordi dere bevvist prøver å unndra dokumentavgift. Typisk hvis det står at du kjøper 1/2 og så er det tinglust at han kjøpte for 3.750.000m- f.eks for 3 år siden. Da vet de jo at halve verdien er mer enn 1 mill.
Dessuten sjekker de med nabohusene om verdien er riktig, dersom det er naboer i området som kan sammenlignes.

Dersom du ikke ønsker å betale dokumentavgift, kan dere heller lage en kjøpekontrakt og tinglyse denne( koster 1.548,- )
Det er nemlig ikke ting,ysingsplikt i Norge, så du trenger ikke ha hjemmel for å ha rettigheter i eiendommen.

Og ja, du vil bli skattet hvis du må selge før det har gått 1 år.

Spør hvis du lurer på noe mer.

#4 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 558 242 Innlegg:

Skrevet 21 juni 2012 - 22:19

Han kjøpte tomten til 250 000¨. Det har ikke vært omsatt noen andre hus her foreløbig. Men hvordan blir det hvis man bare tinlyser kjøpekontrakten? Har jeg like mye rettigheter da?

Og hvordan det ift eventuelt salg, sett at jeg selger i desember(ingen planer om det, men man vet aldri). Jeg har vært folkeregistrert her siden juni 2011. Og kjøper meg inn juni 2012.
Går de ut i fra kjøpstidspunkt eller hvor lenge jeg har bodd her?

HI