Gå til innhold

Vokabular


dobbeltklikk

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jenta mi er snart 14 mnd, og hun er en ordentlig skravlebøtte. Hun lærer nye ord hver dag. Nå kan hun vel ca. 25-30 ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mini er 19 mnd og kan ca. 160 ord - lærer / prøver ett nytt ord hver dag nå Men setter ikke sammen setninger, sier mye "der" og "se" , og prater nesten bare til oss hjemme!

Elsker den store pekeboka si og vise alle ordene hun kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minsten er snart 19 måneder og har vært snakkesalig lenge. Hun snakker nå ofte i setninger på fem - seks ord, og kan fint gjøre seg forstått i både hjemme og i barnehagen. Ute blant ukjente er hun litt sjenert, så da lytter hun mest. Jeg har helt mistet tellingen på hvor mange ord hun kan - hun gjentar nå det meste, forstår det hun får av beskjeder og bruker også nye ord uoppfordret. Hun snakker nesten rent, men strever med r og k (blir lett til j og t).

 

Hun er den yngste på sin avdeling i barnehagen, men har nå passert de fleste barna i språkutvikling (også et par av treåringene). Er selvfølgelig kjempestolt mamma - selv om jeg jo vet at det bare er snakk om et par måneder før de andre også følger med. Gjelder å sole seg i glansen mens man kan!

 

Storebror var også tidlig til å prate, det samme var jeg. Så litt er sikkert genetisk. Men: Jeg har også arvet min egen mammas bokglede. Husker vi leste "hele tiden" da jeg var lita. Jeg leser mye selv, og også for barna mine. Har lest i små bøker med dem og diktet enkle historier siden før de helt forsto hva vi snakket om. Vi synger om kosedyrene (kosesauen får "Bæ, bæ lille lam", Lego-kua får "Kua mi, jeg takker deg"); jeg forteller eventyr og bruker figurer og kroppsspråk; vi gleder oss over ord og lyder sammen. Innbiller meg at det bidrar til et velutviklet språk.

 

Selvskryt i beste mening... ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen min er 16 måneder og sier ett forståelig ord: mamma. Utenom det har han lange utgreiinger på et språk bare han forstår. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mini er 16mnd og sier mamma og æsj. Han har også noen "nesten" ord som ys(lys), to(tog), brom(bil). Ellers er det nokså stille, men han er desto mer aktiv og flink motorisk! Pappaen venter ennå på at han skal si skikkelig pappa:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 mnd, og det eneste ordet som gjentas ofte og korrekt er "namnam"....matglad frøken ;--)

 

Ellers har hun sagt mamma noen ganger, men sjelden, sier oftere bappa til faren. Går mye i "eh?" her i gården.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg hører "der?", der!" og "DER!!!!" ca 1000 ganger om dagen fra småen på 14 mnd. Dette har hun sagt i 4 mnd, så det hadde vært kjekt om det snart kom noe annet :)

 

Ellers sier hun "mamma, dadda(tante), bappa, ja, aLO(hallo), nei og sikkert noen jeg ikke kommer på akkurat nå. Hun maser ellers veldig mye, og er glad i å skrike. Høøøøyt....også kan hun lage hestelyder! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen min er 18 mnd og sier mange ord. Vet ikke helt hvor mange, men gjentar det meste av det vi sier til han og forstår alt vi forteller til han virker det som. Sier bare enkeltord, ingen sammensatte enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her eksploderte språket virkelig ved 18 mnds alder, da kom det plutselig mange nye ord hver dag og hun begynte å sette sammen ordene i setninger (f.eks- "kanskje pappa ute hagen?"). Nå er hun 21 mnd og prater som en foss, har et stort ordforråd med riktig navn på det aller meste og gjør seg godt forstått, selv om språket naturlig nok ikke er helt rent enda. Synes hun er litt søt når hun kommanderer storesøster inn til middagsbordet med liksomstreng stemme, "nei nei, skru av TV´n- middagstiid!", eller når hun koser seg med middagen "mmm, godt med mat, deilig! Vi koser oss, spiser ute!" hehe, matglad liten frøken, som er veldig glad i å spise middag ute på verandaen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

phuui..! godt å høre at ikke alle kan masse ord ved 12-14 mnd :) gutten er snart 15 mnd og sier egentli ikke noen tydelige ord. Han sa "ha det" en periode noen mnd siden men har sluttet med det. No har han bestemte lyder for forskjellige dyr, men ord har han ikke. Bruker litt baby tegnspråk da, angrer litt at vi ikke har vært flinkere til å bruke det med han. Virker som at det er veldig viktig for han å klare å formidle seg siden han bruker flittig dem vi har lært han. Men han forstår masse da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har lille vennen blitt 19 måneder, og språket går veldig tregt. Han kan diverse dyrelyder og noen få enkeltord som takk, hadet, ost, is osv, men det går laaang tid mellom hvert nye ord han lærer og han virker overhodet ikke opptatt av å herme etter oss.

 

Hadde egentlig slått meg til ro med at han bare var litt treg på dette området, han skjønner jo så mye, men da jeg møtte en jevnaldrende som sa hele setninger, ble jeg litt bekymret....

Hm...

 

Håper det løsner snart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...