2 eller 3 barn?
Skrevet 20 juni 2012 - 17:10
Ja, overskriften har dere sikkert sett før... Men er i tankeboksen når det gjelder dette med om vi skal ha 2 eller 3 barn.. Vi har nå to små på 4 og 3 år, og er evig takknemmelig for det :-) Likevel... Så har jeg et ønske om et barn til... Vi er 3 søsken, det syns jeg er helt topp! Jeg er gift, og er 25 år, så har enda litt tid på meg :-)
Jeg er ferdig på skolen våren 2013, og ønsker da en jobb innenfor det jeg utdanner meg til. Så et nytt barn før det er i boks, blir det ikke.. Så ungene vil jo være gjerne være mellom 5-7 år gamle før det evt kommer en liten til... Men hvordan er det å begynne på nytt da? Vi har både plass i huset, og en bil med 7 seter i, så plassen har vi... Og jeg tenker også det at jeg kommer aldri til å angre på at jeg fikk en nr 3, heller at jeg ikke fikk....
Er det noen som har erfaringer når det gjelder valget om å få nr 3? Mannen er forresten på gli, så han er med om jeg vil :-)
På forhånd takk! :-)
Snarvei til forumene
Skrevet 20 juni 2012 - 17:47
De to eldste er det 2,5 år mellom også er det et hopp på 3,5 år før vi fikk nr tre og fire med 1,5 år mellom.
Vi er veldig fornøyd med familiedynamikken, de leker gjerne sammen to og to.
Skrevet 20 juni 2012 - 19:22
Ikke dermed sagt at det ikke er bra å få 3.
Så heldig du er som både har tiden for deg og muligheten til rent praktisk å kunne planlegge nr tre.
Skrevet 21 juni 2012 - 21:32
Skrevet 23 juni 2012 - 20:05
Skrevet 23 juni 2012 - 20:34
Skrevet 24 juni 2012 - 16:45
Vi har bestemt oss for nr 3 og her vil det bli
5 1/2 år mellom de minste.
Syntes det er deilig å tenke på at de to andre blir
Større og vi kan kose oss med siste babyen i ro og mak:)
Jeg vil få 3 barn i stede for å kjøpe den dyre bilen jeg
Ønsker meg eller de fansy feriene!
Klarer ikke tanken på at jeg skal sitte i fremtiden
Å angre på at vi aldri fikk det siste barnet vi ønsket oss!
Leve livet kan vi gjøre når barna er ute av redet:)
Skrevet 25 juni 2012 - 07:16
Skrevet 28 juni 2012 - 11:35
Og hva mener du med kaos ?
Om man skal ha ett barn til så er det klart man må
Se for seg de utfordringene det medbringer,og
Det er klart jeg er "redd" for å ødelegge den
Harmonien de to barna mine har fra før og alt det
Lette ved å ha to, men samtidig- skal vi gå resten av livet
Å lure på hva hvis, tenk om og til slutt angre på
At man ikke fikk nr 3.
Det kan jo bli bedre enn forventet også?
Skrevet 28 juni 2012 - 12:17
Jeg vet at dette ikke er normalen. Men som du kan se, et kaos ingen hadde forventa. Fordi roller forskyves, og man ikke lenger er en voksen pr barn. Vi hadde også trodd at med så store barn så ville vi slippe ting som sjalusi, men nei.
Dette innlegget har blitt redigert av Lektor Doppler med tillegg: 28 juni 2012 - 12:18
Skrevet 29 juni 2012 - 08:28
Våre to (regner da ikke med eldste som alt var ute av redet mer eller mindre)var 5 og 6 da minstemann kom, og det førte til at jeg var hjemme i permisjon da eldste begynte på skolen, og forlenget permisjonen så jeg var hjemme da mellomste begynte også.
Det gikk kjempefint, og for oss var det, selv om det ikke var planlagt, ikke noe problem. Samtidig blir det litt sånn "rykk tilbake til start", da de andre var såpass store at ting hadde begynt å løsne litt. Ift fjellturer, sykkelturer, fritidsaktiviteter etc ble jo alt litt annerledes med en lillebror på slep.
Men, det løsner jo det også! Han er jo ikke liten alltid..
Skrevet 29 juni 2012 - 09:23
Jeg tror søskendynamikken blir bedre i familier med tre eller flere barn. Det blir ikke den samme polariseringen som det gjerne blir med to. En er rolig og en er aktiv liksom. Eller en er flink og en er ikke flink. Det vil hele tiden være noe som er midtimellom og jeg tror det blir mindre statisk på den måten.
Skrevet 29 juni 2012 - 15:13
Men, skal aldri si aldri.... Minstemann er jo bare 1...
Skrevet 30 juni 2012 - 17:49
mastermind skrev 29 juni 2012 - 15:13:
Skrevet 01 juli 2012 - 08:59
Han eldste på skolen til høsten.
Gode rutiner er gull verdt!
Jeg ser ikke problemet med det.
Om det blir mye kjøring osv så gjør jeg gladelig det
For at guttene skal få være med på det de vil!
Men så trenger de ikke være med på ALT heller!
Jeg jobber i skolen og med gode rutiner på det med
Lekser tror jeg det går fint, men man må være klar over
At det følger med mye jobb ja!
Men det skal ikke hindre i at vi ikke får ett barn til;)
Skrevet 01 juli 2012 - 09:14
Han eldste på skolen til høsten.
Gode rutiner er gull verdt!
Jeg ser ikke problemet med det.
Om det blir mye kjøring osv så gjør jeg gladelig det
For at guttene skal få være med på det de vil!
Men så trenger de ikke være med på ALT heller!
Jeg jobber i skolen og med gode rutiner på det med
Lekser tror jeg det går fint, men man må være klar over
At det følger med mye jobb ja!
Men det skal ikke hindre i at vi ikke får ett barn til;)
Skrevet 01 juli 2012 - 22:39
Skrevet 06 juli 2012 - 08:32
LillePerlen skrev 01 juli 2012 - 09:14:
I tillegg må du også vite at du har mulighet til å være hjemme når de blir syke(var det ikke en tråd her tidligere hvor en hadde tenkt å gi ungene vannkopper i sommerferien, fordi det passet så bra?), selv med friske unger som mine endte jeg opp med å være hjemme i nesten 6 uker i fjor høst...
Det er en fantastisk jobb å ha tre eller flere barn,men det er ingen tvil om at det setter andre ting på sidelinjen en del år. For min del,og gjerne for din også, er det et lett valg. Jeg ville ikke byttet med noen(bortsett fra da alle tre hadde omgangsyke samtidig og mannen beleielig befant seg på kongress i Statene...)
Lykke til med valget ditt!
Skrevet 06 juli 2012 - 20:59
Skrevet 06 juli 2012 - 22:10
yrild skrev 06 juli 2012 - 20:59:
Som om jeg skulle ha skrevet det selv. Bortsett fra at vi prøver på nr 2 nå da. Trenger mer behjelpelig familie i nærheten, og MYE mer penger, om vi skulle ha hatt tre barn, så vi nøyer oss med to (forhåpentligvis). Og vi er nok også litt "mindre belastbare" enn andre virker det som, hvertfall etter 6 mnd med en misfornøyd baby som bare skrek og nesten aldri sov.
Barn koster masse tid og penger. Hvertfall om man vil følge opp med lekser (veldig mange barn trenger langt mer hjelp med leksene enn det foreldrene gir dem) og fritidsaktiviteter (og ikke tvinge barna til å velge kun èn aktivitet hver for at ikke ukeskabalen/budsjettet skal ryke). Mange barn har tilstedeværende foreldre på fotballkampene sine, mens noen barn har foreldre som aldri har tid til å bli med på noe, og det legger folk merke til.. Så kommer tenårene som krever et realt pengeras av iphones, ipod, ipad osv, tannreguleringer, merkeklær og førerkort..
Og ikke minst er det en enorm fordel med foreldre som kan hjelpe en inn i det vanvittige boligmarkedet når den dagen kommer, samt å kunne hjelpe slitne barn den dagen de selv blir foreldre. Er litt kjedelig å ikke kunne spørre mine egne foreldre om å sitte barnevakt, da de er utslitte av å hjelpe søsteren min. Kan godt hende jeg hadde unngått å møte veggen midtveis i permisjonstida dersom jeg og mannen hadde fått litt hjelp til noe som helst.