Gå til innhold

Helsesøster maser fortsatt om vaksiner 2 år etter vi takket nei.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hmm.. Nå har ikke jeg lest gjennom hele tråden, og ikke har jeg gjort noe "grundig research" heller. Men det jeg VET er at norske barn er blant de friskeste i verden.. Det er også her oppfølging fra helsestasjoner (les: vasksinetilbuf) er best. Just saying...

 

Så da trekker man den enkel konklusjonen at grunnen er fordi man i Norge vaksinerer? Hadde bare ting vært så enkelt kjære deg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ei jente her døde av hjernehinnebetenelse, og ei annen jente fikk kikhoste etter en sydentur, og ble så syk at hun ble hjerneskadet. :/

 

Vil bare minne dere på en ting, dere som ikke vaksinerer barna deres: Hadde det ikke vært for at alle barn rundt deres barn er vaksinerte, så hadde ikke deres barn vært så friske. Enn så lenge.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei jente her døde av hjernehinnebetenelse, og ei annen jente fikk kikhoste etter en sydentur, og ble så syk at hun ble hjerneskadet. :/

 

Vil bare minne dere på en ting, dere som ikke vaksinerer barna deres: Hadde det ikke vært for at alle barn rundt deres barn er vaksinerte, så hadde ikke deres barn vært så friske. Enn så lenge.....

 

Det argumente med at vaksinerte barn beskytter uvaksinert barn, holder ikke. Hva med alle de voksne som ikke er revaksinerte? 70-80% av den voksne befolkningen er potensielle smittebærere. Ja jeg vet at barn leker tettere, men vi ser jo tydlig hvordan feks. influensa utmerket klarer å spre seg mellom voksne. hvorfor blir vi ikke syke? Det kan umulig være flokkimuniteten, som du sier, for da må 90% av befolkningen ha imunitet. Nå har vi ca 20-30%.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke bare vaksinere barna dine, slik som alle andre? Det er 2 små stikk som er gjort på 2 min. ingen big deal.

 

Herregud å lite opplyst noen er... Hva vet du om grunnen til at HI ikke ønsker å vaksinere? Eller noen andre for den del?

2 små stikk.. hehe Heroin er oså bare et lite stikk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta meslinger. Utbrudd av meslinger holdt seg stabilt (med normal variasjon) før vaksinen ble innført. Utbruddet sank betraktelig etter at vaksinasjon ble innført. Men: Dødeligheten av meslinger sank markant allerede før vaksinasjon ble innført. Siterer Jørgen Skavlan her, i Aftenposten-debatt med vaksinemotstander Gro Lystad: "Det Lystad og gjengen ser ut til å blande sammen, erdødstallene for meslinger. Disse sank riktignok gradvis lenge før vaksinen ble innført, fordi vi har fått generelt sett bedre levestandard, bedre ernæring, bedre hygiene og bedre medisinsk behandling de siste 100 årene. Vaksinen har kanskje ikke vært den avgjørende faktoren for å hindre meslingedødsfall, men det må ikke blandes sammen med at vaksinen ikke har vært effektiv i å redusere sykdomstilstander. Med andre ord: Kroppen takler sykdom når den gis mulighet til det (økt levestandard). Det er denne veien man først og fremst bør gå, mener jeg.
Beklager, sitat hentet fra Tjomild (kjent blogger) som referer debatten mellom Skavlan og Lystad.
Men er det ikke bedre å få vaksine enn meslinger? Med vaksinen får du ikke i det hele tatt minus en liten prosentandel. Men får du meslinger overlever du helt sikkert, men det er da en del alvorlige bivirkninger om ikke dødelige med meslinger, sykdommen er fremdeles ikke en dans på roser.
Jeg er blant dem som mener det er bedre å få meslinger enn vaksine dersom man har et immunsystem som takler det. Man kan få bibirkninger av meslinger (relativt sjeldent) og man kan få det av vaksine (relativt sjeldent). Likevel mener jeg at det er flere fordeler ved å la kroppen få selve sykdommen (blant annet full immunisering, i motsetning til vaksine) enn å få vaksinen (som svekker immunsystemet for en tid). Kunne skrevet langt om dette. Dette bunner i mitt holistiske syn på helse, der jeg mener vaksine i mange tilfeller er en lettvint løsning. Vi bør jobbe fram et naturlig grunnlag for god helse. Hadde en samtale med fastlegen min om dette, som sa rett ut at mange vaksiner gis pga samfunnsøkonomiske grunner i den vestlige verden. Det var ikke ment som kritikk mot vaksiner fra hans side, men en helt ærlig opplysning, fordi jeg spurte direkte.
Hvordan kan man på forhånd vite om et barn har et immunsystem som takler det? Og hva med dem som IKKE har et slik immunsystem ?Har vi ikke alle et felles ansvar for å beskytte dem?
Jo, det siste er jeg enig i. Men jeg mener først og fremst at vi alle har et felles ansvar for å legge til rette for gode helseforhold gjennom bekjempelse av fattigdom, vanntilførsel, hygiene, håndtering, osv. Mange sykdommer har forsvunnet, og mange sykdommer har ikke lenger fatal utgang, ene og alene som følge av dette. Jeg mener det blir feil når vi kun støtter oss til kunstige løsninger. Hvordan kan man vite om barnet har godt nok immunforsvar? Ved å vurdere barnets helsetilstand og miljø, akkurat som man gjør i forkant av vaksiner.
Du vet det er 3 i Norge, 2 spedbarn som har død siden 97 av kikhoste bare? Så at de ikke er fatale for stå for din regning. Har vaksinen en så alvorlig bivirkning?

 

Det er påvist både dødsfall og hjerneskader av kikhostevaksinen fra USA - ca halvparten av alle erstatninger som er utbetalt pga alvorlige vaksinebivirkninger der bort er utbetalt etter bivirkninger av kikhostevaksinen!

Selv om den kikhostevaksinen man brukte for noen år tilbake var farligere enn den som benyttes i dag, så har også dagens kikhostevaksine vist seg å kunne gi hjernebetennelse, permanent hjerneskade og det er også registrert dødsfall.

 

Man vet nå at kikhostevaksinen gir mye dårligere beskyttelse enn man tidligere trodde, og i tillegg så er varigheten av beskyttelsen mye kortere enn det man før har trodd. Faktisk så er de fleste av de som får kikhoste i USA i dag fullvaksinerte barn!

 

Visste dere forresten at et "biprodukt" av kikhostebakteriene er en så sterk nervegift at den brukes for å gi forsøksdyr autoimmun hjernebetennelse? Kanskje da ikke så rart at kikhostevaksinen kan gi hjerneskade og hjernebetennelse?

 

Ja, kikhoste kan være alvorlig for noen ytterst få som får det, men de aller, aller fleste kommer seg fint igjen. Det er en risiko å få sykdommen. Tar man vaksinen så er man delvis beskyttet (men ikke helt!!) og beskyttelsen er mer kortvarig enn man før trodde - i tillegg så får man risikoen for alvorlige bivirkninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Side henvisning på alt du sier takk! Kan da ikke være så vanskelig det? Mange som sier ting her men kan ikke legge frem noe for å underbygge det de sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er forresten en link ifra meg om kikhoste så får dere lese om dere vil.

 

http://www.lub.no/wwww-8q9d5b

 

Du som skriver forresten at ingen leger eller farmasøyter du kjenner ville stappet vaksiner i sine barn, kjenner mange av de siden du tar det som en sannhet eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere hørt om kopper, poliomyelitt, tuberkulose!!!! Kanskje en ide for dere å lese litt om de sykdommene. Også takke dere lykklige for at dere er så heldige å leve i et land hvor staten gir barna våre vaksiner.

Og se at "åjsann, det kan vist være FORNUFTIG og redning å ta vaksiner"!

 

For vaksiner har en hensikt, og har vært redningen for millioner av mennesker, og er det fremdeles.

 

Skulle ikke være så himla vanskelig å forstå viktigheten av disse vaksinene, om dere bare leser litt seriøs litteratur, litt historie og få dere litt allmennkunnskap.

Ikke bare tro på den nabon som kjenner en som kjenner en sier,og hva det står i VG og Dagbladet!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare legge ved et utdrag fra denne linken:

 

 

 

http://www.nrk.no/ny...norge/1.7043347

 

Lege Gunnar Hasle er opprørt over at foreldre prøver å påføre barna meslingsmitte.

- Det er helt forkastelig. Det er en av de mest dødelige sykdommene vi har i verden. å hevde at den er ufarlig er så urimelig at det nesten ikke er verdt å kommentere.

 

Her står det også at meslinger som har vært i tilbakegang blusser opp igjen på grunn av alternative miljøer som nekter å ta vaksinen! Tenker dere overhode på at dere kan være med på å smitte små babyer som ikke har fått vaksinen enda? Bryr det dere? Til HI: det er kanskje en grunn til at HS maser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er forresten en link ifra meg om kikhoste så får dere lese om dere vil. http://www.lub.no/wwww-8q9d5b Du som skriver forresten at ingen leger eller farmasøyter du kjenner ville stappet vaksiner i sine barn, kjenner mange av de siden du tar det som en sannhet eller?

 

Det var ikke meg som nevnte at jeg kjenner farmasøyter, men jeg har nevnt at jeg kjenner flere leger og annet kvalifisert helsepersonell som velger å ikke vaksinere egne barn - og ja jeg kjenner ganske mange siden jeg selv også jobber i helsevesenet.

 

En dansk undersøkelse har vist at spesielt jenter har større risiko ved kikhostevaksinen, selv om det er DTP-vaksinen og ikke DTaP som benyttes i dag.

 

Det nevnes ikke noe i linken din at tall fra USA tyder på at DTaP synes å ha mindre virkningsgrad enn 80 % som hevder å være nødvendig iflg artikkelen din. Det nevnes heller ikke at en del av den kikhosten som nå er i ferd med å blusse opp er en vaksineresistent form, altså at bakteriene har mutert for å tåle vaksinen, og at denne er en alvorligere type enn den som har vært til nå.

 

Jeg synes kikhoste er vanskelig, nettopp fordi det er en så skremmende sykdom. Men legen i linken din sier at det er valgfritt med kikhostevaksine i Norge. I realiteten er det ikke det, for det er ikke mulig å bare få ta kikhostevaksine - man må ta den i en cocktail sammen med difteri, stivkrampe, poliomyelitt, Hib og pneumokokk-vaksiner. Hvis man kunne fått den som singel-vaksine ville jeg faktisk vurdert denne på nytt, men i dag er det dessverre ikke noe slik, og da er det i realiteten ikke full valgfrihet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere hørt om kopper, poliomyelitt, tuberkulose!!!! Kanskje en ide for dere å lese litt om de sykdommene. Også takke dere lykklige for at dere er så heldige å leve i et land hvor staten gir barna våre vaksiner. Og se at "åjsann, det kan vist være FORNUFTIG og redning å ta vaksiner"! For vaksiner har en hensikt, og har vært redningen for millioner av mennesker, og er det fremdeles. Skulle ikke være så himla vanskelig å forstå viktigheten av disse vaksinene, om dere bare leser litt seriøs litteratur, litt historie og få dere litt allmennkunnskap. Ikke bare tro på den nabon som kjenner en som kjenner en sier,og hva det står i VG og Dagbladet!!

 

Kremt.... kopper anses å være utryddet på verdensbasis og ble trukket fra vaksinasjonsprogrammet i 1976. Tilbys i dag i praksis kun de som forsker på kopper i laboratorier...

 

Tuberkolose.... også trukket fra vaksinasjonsprogrammet, men kan gis til enkelte grupper eller om man skal oppholde seg i lengre perioder i strøk hvor det fremdeles er tuberkolose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forholder meg til hva en barnelege, som også er overlege sier enn hva mennesker her inne sier. Sier han ta kikhostevaksine får mine døtre det. Etter alt jeg har lest og funnet ser jeg overhodet ingen grunner til ikke ta vaksine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er forresten en link ifra meg om kikhoste så får dere lese om dere vil. http://www.lub.no/wwww-8q9d5b Du som skriver forresten at ingen leger eller farmasøyter du kjenner ville stappet vaksiner i sine barn, kjenner mange av de siden du tar det som en sannhet eller?
Det var ikke meg som nevnte at jeg kjenner farmasøyter, men jeg har nevnt at jeg kjenner flere leger og annet kvalifisert helsepersonell som velger å ikke vaksinere egne barn - og ja jeg kjenner ganske mange siden jeg selv også jobber i helsevesenet. En dansk undersøkelse har vist at spesielt jenter har større risiko ved kikhostevaksinen, selv om det er DTP-vaksinen og ikke DTaP som benyttes i dag. Det nevnes ikke noe i linken din at tall fra USA tyder på at DTaP synes å ha mindre virkningsgrad enn 80 % som hevder å være nødvendig iflg artikkelen din. Det nevnes heller ikke at en del av den kikhosten som nå er i ferd med å blusse opp er en vaksineresistent form, altså at bakteriene har mutert for å tåle vaksinen, og at denne er en alvorligere type enn den som har vært til nå. Jeg synes kikhoste er vanskelig, nettopp fordi det er en så skremmende sykdom. Men legen i linken din sier at det er valgfritt med kikhostevaksine i Norge. I realiteten er det ikke det, for det er ikke mulig å bare få ta kikhostevaksine - man må ta den i en cocktail sammen med difteri, stivkrampe, poliomyelitt, Hib og pneumokokk-vaksiner. Hvis man kunne fått den som singel-vaksine ville jeg faktisk vurdert denne på nytt, men i dag er det dessverre ikke noe slik, og da er det i realiteten ikke full valgfrihet.

 

 

Så du synes kikhoste er en skummel sykdom du vil vaksinere mot, men vil ikke fordi barnet ditt da også blir beskyttet mot følgende sykdommer:

 

- Stivkrampe (svært dødelig, og typisk "reisesykdom")

- Polio - sjelden, men dødelig

- Difteri - greit den er sjelden, men også dødelig

- Penumokokker - kan føre til blant annet hjenehinnebetennelse

 

Men selvfølgelig det er viktig å ofre barnet sitt for å demostrere mot valgfrihet... Herregud..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er jo trukket fordi de er utryddet da, pga vaksiner....gud hjelpe meg så tregt noen har for det her da!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er forresten en link ifra meg om kikhoste så får dere lese om dere vil. http://www.lub.no/wwww-8q9d5b Du som skriver forresten at ingen leger eller farmasøyter du kjenner ville stappet vaksiner i sine barn, kjenner mange av de siden du tar det som en sannhet eller?
Det var ikke meg som nevnte at jeg kjenner farmasøyter, men jeg har nevnt at jeg kjenner flere leger og annet kvalifisert helsepersonell som velger å ikke vaksinere egne barn - og ja jeg kjenner ganske mange siden jeg selv også jobber i helsevesenet. En dansk undersøkelse har vist at spesielt jenter har større risiko ved kikhostevaksinen, selv om det er DTP-vaksinen og ikke DTaP som benyttes i dag. Det nevnes ikke noe i linken din at tall fra USA tyder på at DTaP synes å ha mindre virkningsgrad enn 80 % som hevder å være nødvendig iflg artikkelen din. Det nevnes heller ikke at en del av den kikhosten som nå er i ferd med å blusse opp er en vaksineresistent form, altså at bakteriene har mutert for å tåle vaksinen, og at denne er en alvorligere type enn den som har vært til nå. Jeg synes kikhoste er vanskelig, nettopp fordi det er en så skremmende sykdom. Men legen i linken din sier at det er valgfritt med kikhostevaksine i Norge. I realiteten er det ikke det, for det er ikke mulig å bare få ta kikhostevaksine - man må ta den i en cocktail sammen med difteri, stivkrampe, poliomyelitt, Hib og pneumokokk-vaksiner. Hvis man kunne fått den som singel-vaksine ville jeg faktisk vurdert denne på nytt, men i dag er det dessverre ikke noe slik, og da er det i realiteten ikke full valgfrihet.
Så du synes kikhoste er en skummel sykdom du vil vaksinere mot, men vil ikke fordi barnet ditt da også blir beskyttet mot følgende sykdommer: - Stivkrampe (svært dødelig, og typisk "reisesykdom") - Polio - sjelden, men dødelig - Difteri - greit den er sjelden, men også dødelig - Penumokokker - kan føre til blant annet hjenehinnebetennelse Men selvfølgelig det er viktig å ofre barnet sitt for å demostrere mot valgfrihet... Herregud..

 

Hvis du tråkker på en rustenspiker eller blir bitt av et dyr så vil du uansett om du nettopp har fått stivkrampevaksine få denne på nytt etter skaden har oppstått. Får barnet mitt en sånn skade vil jeg selvfølgelig oppsøke lege og vil ikke hindre stivkrampesprøyte i et sånt tilfelle, men jeg ser altså ikke helt vitsen med å få den på forhånd siden man uansett får den på nytt, selv om man er fullvaksinert mot det.

 

Polio - velger å ikke reise til områder hvor det fremdeles eksisterer polio, og prøver også å unngå områder med difteri.

 

Pneumokokker - vaksinen beskytter kun mot 13 av 90 typer.

 

Jeg mener bestemt at for de som virkelig setter seg inn i vaksinetemaet burde ha lov til å velge enkeltvaksiner og utelate andre. Pr i dag er dette ikke lov i Norge, og da legges det fra helsemyndighetene opp til en alt eller intet-politikk.

 

Men, som jeg har sagt før - dette er et tema vi aldri blir enige om :) Her må hver enkelt gjøre det man mener er best for seg og sine barn. Jeg respekterer at andre vaksinerer sine barn, og jeg forventer at det også blir respektert at noen velger å ikke vaksinere.

 

Ikke rart det er krig i verden.... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er forresten en link ifra meg om kikhoste så får dere lese om dere vil. http://www.lub.no/wwww-8q9d5b Du som skriver forresten at ingen leger eller farmasøyter du kjenner ville stappet vaksiner i sine barn, kjenner mange av de siden du tar det som en sannhet eller?
Det var ikke meg som nevnte at jeg kjenner farmasøyter, men jeg har nevnt at jeg kjenner flere leger og annet kvalifisert helsepersonell som velger å ikke vaksinere egne barn - og ja jeg kjenner ganske mange siden jeg selv også jobber i helsevesenet. En dansk undersøkelse har vist at spesielt jenter har større risiko ved kikhostevaksinen, selv om det er DTP-vaksinen og ikke DTaP som benyttes i dag. Det nevnes ikke noe i linken din at tall fra USA tyder på at DTaP synes å ha mindre virkningsgrad enn 80 % som hevder å være nødvendig iflg artikkelen din. Det nevnes heller ikke at en del av den kikhosten som nå er i ferd med å blusse opp er en vaksineresistent form, altså at bakteriene har mutert for å tåle vaksinen, og at denne er en alvorligere type enn den som har vært til nå. Jeg synes kikhoste er vanskelig, nettopp fordi det er en så skremmende sykdom. Men legen i linken din sier at det er valgfritt med kikhostevaksine i Norge. I realiteten er det ikke det, for det er ikke mulig å bare få ta kikhostevaksine - man må ta den i en cocktail sammen med difteri, stivkrampe, poliomyelitt, Hib og pneumokokk-vaksiner. Hvis man kunne fått den som singel-vaksine ville jeg faktisk vurdert denne på nytt, men i dag er det dessverre ikke noe slik, og da er det i realiteten ikke full valgfrihet.
Så du synes kikhoste er en skummel sykdom du vil vaksinere mot, men vil ikke fordi barnet ditt da også blir beskyttet mot følgende sykdommer: - Stivkrampe (svært dødelig, og typisk "reisesykdom") - Polio - sjelden, men dødelig - Difteri - greit den er sjelden, men også dødelig - Penumokokker - kan føre til blant annet hjenehinnebetennelse Men selvfølgelig det er viktig å ofre barnet sitt for å demostrere mot valgfrihet... Herregud..
Hvis du tråkker på en rustenspiker eller blir bitt av et dyr så vil du uansett om du nettopp har fått stivkrampevaksine få denne på nytt etter skaden har oppstått. Får barnet mitt en sånn skade vil jeg selvfølgelig oppsøke lege og vil ikke hindre stivkrampesprøyte i et sånt tilfelle, men jeg ser altså ikke helt vitsen med å få den på forhånd siden man uansett får den på nytt, selv om man er fullvaksinert mot det. Polio - velger å ikke reise til områder hvor det fremdeles eksisterer polio, og prøver også å unngå områder med difteri. Pneumokokker - vaksinen beskytter kun mot 13 av 90 typer. Jeg mener bestemt at for de som virkelig setter seg inn i vaksinetemaet burde ha lov til å velge enkeltvaksiner og utelate andre. Pr i dag er dette ikke lov i Norge, og da legges det fra helsemyndighetene opp til en alt eller intet-politikk. Men, som jeg har sagt før - dette er et tema vi aldri blir enige om :) Her må hver enkelt gjøre det man mener er best for seg og sine barn. Jeg respekterer at andre vaksinerer sine barn, og jeg forventer at det også blir respektert at noen velger å ikke vaksinere. Ikke rart det er krig i verden.... ;)

 

 

Nei, du velger kanskje å holde deg unna diverse land. Men om barnet skulle ønske å reise ut i verden, så vil h*n jo da få et kjempeproblem. Da må jo disse vaksinene bli tatt.

 

Ungdom i dag reiser mer og mer ut i verden og strekker på bena. Da trenger man vaksiner.

 

- En ny anonym

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelper jo lite at du holder deg unna land med smitte hvis andre reiser dit og tar med seg smitte / folk derfra kommer hit...

 

Leste nettopp at det feks er store utbrudd av meslinger i Ukraina (jeg vet at dette er en annen vaksine enn den mot kikhoste), men viser bare at sykdommer mange anser å være utryddet dukker opp ikke langt fra oss!

 

Når det gjelder stivkrampe er det uansett anbefalt å ha en grunnvaksine i bunnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror dere virkelig at så lenge dere holder dere unna land med de sykdomene dere ikke vaksinerer dere for, så blir dere ikke utsatte for sykdommen!!!Dere vet at folk reiser? Innvandring......JØSS sier jeg bare!!!

 

Forstår dere ikke at en av grunnene til at meslinger fremdeles er et kjempeproblem rundt i verden, men holder seg stabilt i Norge er fordi de fleste foreldre i Norge,vaksinerer, og dermed blir vi alle mer beskyttet!!!!!Jo flere som tenker som dere, jo flere tilfeller vil det bli!! Og da setter dere de som faktisk ikke har noe valg om de kan ta vaksinen i fare!!!

 

SkjØnner dere ikke hvor viktig vaksiner egentlig er? Hva de har gjort og fremdeles gjØr for at barn skal få stØrre sjanser til å vokse opp!!!

 

Som jeg skrev istad, slutt å les Vg og Dagbladet bare, men les litt ordentlig litteratur og litt historie. Få dere litt allmennkunnskap. Skulle tro man diskuterte med tenåringer her!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...