Gå til innhold

Se også disse forumene:
Kvinneguiden Doktor Online

Ang vekt... egoistisk? Eller ikke

• Logg inn for å svare
6 svar til dette emnet

#1 clarice_starling

clarice_starling

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 9 Innlegg:

Skrevet 16 juni 2012 - 16:47

Jeg spør de som ønsker å gi konstruktive svar.. og ikke de som veier 50 kg og ALDRI har måttet gå ned mer enn 2 kg om gangen..

Jeg er ikke blant de som raser ned i vekt under amming, det har jeg ikke gjort med noen av ungene mine. Jeg er nå 3 kg mer enn jeg var på det minste etter fødsel rundt juletider, og vekten er skremmende 96 kg!!!!! Jeg føler meg heeeeelt uffen, og udelikat.

Her hjemme så greier jeg å "finne meg i det", og sammen med den kjekke barselgjengen min.. der vi er 2 av hver.. to slanke og 2 som må jobbe litt nå etter fødselen. Etter nr to, som ble født for mange år siden, greide jeg å komme meg godt ned i vekt ved sunn spising og mye trim. Jeg begynte også i vinter å gå mye.. Det kjentes godt ut, men gjorde ikke så mye utslag på vekta.

Med legens velsignelse meldte jeg meg inn i vektklubb.no i mars. Jeg var kjempemotivert, og jeg synes det gikk kjempebra. jeg spiste sunn og god mat i riktige mengder, og begynte å gå nedover i en "fornuftig" tempo. Men de de 2,5 uken jeg holdt på ble det BARE tull med melken. Babyen begynte plutseilg å våkne etter mat HVER TIME HELE NATTA, etter å ha sovet i økter på 4-5 timer mellom hvert måltid. Var også veldig frustrert under amming på dag. Etter å prøve å pumpe meg der på slutten, så fikk jeg bare ut 10ml den ene dagen.

Fant ut at jeg måtte legge slankingen på hylla.. det var tross alt viktigere at baby fikk mat, så fikk jeg bare ta det senere.

Nå kjenner jeg veldig på at sommeren står for døra, og vi skal til varmere strøk om litt. Vi skal ha med noen venner, og synes ikke det er kjekt å måtte vralte meg rundt og disse over alt. Jeg kjenner jeg ser skikkelig usunn ut nå.. Og det er ikke sunt. Nå skal det også sies at jeg har store bryster, så de gjør det vanskelig med jogging og annet. Nå begynner de viiiirkelig å tære på skuldre etc, og lege har anbefalt at jeg tar brystreduksjon når jeg er ferdig å amme.

Nå er spm: Når baby er 6mnd og  nå spiser 4 måltid om dagen.. da er jo amming på dagen mer som et supplement.. men så er det om natten. Nå våkner baby en gang i 4 tiden, og så igjen i 6-7 tiden for litt pupp. Men det kan jo heller ikke vare evig...

Meeeen er det egoistisk og kutte amming og kjøre på en superkur?

Jeg skal ned minst 20-30 kg, så da kunne jeg tenkt meg en kickstart.... og har et pulver stående som hjalp med ned 10kg før jeg ble gravid.. og  ja da.. ejg VET det er bedre å spise seg ned, men jeg synes det tar sååå lang tid.. og vil komme meg fortere i form..

Argumenter FOR:
1. Jeg kan få av meg vekt som kroppen IKKE har godt av
2. Jeg kan føle meg vel
3. Jeg slipper å grue meg for å møte nye mennesker, eller gamle kjente som tenker "oj, så feit hun har blitt"
4. Jeg får på meg flere av mine gamle klær og kan kjøpe meg nye og lekre klær
5. Det vil gå raskere mot en operasjon av bryst, og å kunne få meg et mer aktivt liv igjen
(De siste tingene kan jeg jo få om en stund også.. om jeg bare holder ut amming og vekt en periode til... men jeg føler meg PYTON, og vet jeg skal møte en del gamle venner i ferien og sånn...)

Argumenter MOT:
1. Det er viktig at baby får morsmelk i 6 mnd til
2. Det er veldig greit å slippe å kjøpe MME og varme melk i 6 mnd
3. Det er enklere med amming når en er på reise...
4. Det er enklere med amming om natta

Ikke misforstå meg.. jeg er ikke en person helt uten selvtillit. Jeg mener jeg har mye annet å by på. Jeg er ganske morsom, omgjengelig, har mange venner rundt meg, og har en del å bidra med ellers. Men jeg kjenner det plager meg å føle meg så uvel...

Noen som har erfaring/gode råd?

Takk til de som orker å svare :)

Annonsebilag
Annonsebilag

#2 lille sprelle

lille sprelle

Ivrig bruker

• Medlem
  • PipPipPip
  • 1 481 Innlegg:

Skrevet 16 juni 2012 - 16:54

Det er bare en kort stund til du skal slutte å amme og særlig når dere skal til sydligere strøk, så er det veldig greit å amme både med tanke på lett tilgjengelig mat og i forhold til den beskyttelsen ammingen gir barnet.

Jeg gikk opp en del i svangerskapet av ulike årsaker. Jeg valgte å la vekt være vekt frem til jeg var ferdig med ammingen før jeg tok tak i det. Jeg passet imidlertid på å trimme lett og spise sån ca sunt slik at jeg ikke gikk opp noe og samtidig fikk strammet opp kroppen.

Det finnes en del fint badetøy som skjuler magen. Unn deg noe fint og ta slankingen når du er ferdig med ammingen til neste sommer omtrent. Strutter du av selvtillit og kler deg rett, er det det som synes og ikke de ekstra kg!

Lykke til og god tur!

#3 clarice_starling

clarice_starling

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 9 Innlegg:

Skrevet 16 juni 2012 - 17:13

Lille sprelle

så kjekt å få et svar uten kjeft...
(har noen venner i 40-50 kg klassen helt uten forståelse....)

og jada... jeg har også egentlig tenk at jeg får ta d senere.. og amming er jo så koselig...  og jeg KAN jo ta det senere... hmmmm men en del av meg synes det er kjedelig å strupe på klær og alt det... og ikke ville bli med på bilder etc på ferie og med baby... hmmm

Første var flaskebarn her,.. av div grunner
Andre ville ikke ha fra 9mnd... så er kanskje 3 mnd igjen?  det er jo tid og kos en aldri får igjen.. og kanskje jeg heller skal stramme opp litt med trening..

#4 lille sprelle

lille sprelle

Ivrig bruker

• Medlem
  • PipPipPip
  • 1 481 Innlegg:

Skrevet 16 juni 2012 - 18:14

Jeg synes du hadde et reflektert innlegg som bar preg av at du allerede hadde tenkt en god del og ikke bare slang noe ut av deg.

Ser ingen grunn til å kjefte. Jeg er overhode ikke for at folk skal være overvektig og er vel egentlig av de som er litt "strenge" i forhold til at det for de aller fleste jo er helt selvforskyldt. MEN i en kort periode av livet (akkurat når man får barn), er det andre ting som teller mest. Du har jo så vidt jeg skjønner tenkt til å ta tak i det så fort barnet har fått "sitt", så da er det i mine øyne greit.

Når den dagen kommer at du skal i gang, så anbefaler jeg deg sterkt å tenke livsstilsendring og ikke slankekur. Selv gikk jeg ned en snau kg i uka til jeg var der jeg skulle vektmessig. Nå et par år etter, må jeg fremdeles passe på slik at jeg ikke øker vekten igjen. Det tar tid før kroppen "aksepterer" sin nye vekt og ikke "ønsker" å gå opp igjen. Jeg har lest et sted at man må følges opp (eller seg selv opp) i 5 år etterpå for å oppnå en varig vektforandring og ikke leke jojo.

Lykke til uansett valg!

#5 Love my son

Love my son

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 864 Innlegg:

Skrevet 17 juni 2012 - 10:37

Men når er denne sydenturen da? Rekker du virkelig å gå ned så mye som du ønsker før turen slik at det er verdt det?

Forøvrig så synes jeg at du må gjøre det du selv vil ;)

#6 moota m storesøster&lillebror

moota m storesøster&lillebror

Erfaren bruker

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 3 608 Innlegg:
  • Stedpå nydelige Jæren

Skrevet 17 juni 2012 - 12:40

Jeg hadde nok fullammet i syden om jeg hadde hatt mulighet til det og heller sett på det som en mulighet til å spise det jeg hadde lyst på for å så ta tak når jeg kom hjem. MME er ikke bare enkelt når man er på tur om det er på hytta i 1-2 uker eller i syden.

Jeg har selv vært der. Var 90 +/- når vi var i Tyrkia. Storesøster var 2 1/2 mnd og jeg fullammet. Vi reiste med et annet par hvor både de og samboeren min har flotte kropper. Følte meg feit og blek og ekkel :(  Men konsentrerte meg om at jeg heller ville amme og ta vekten til høsten. året etter reiste vi til samme plass, med noen andre selvfølgelig slanke folk hehe :)  Jeg var nesten 10 kilo mindre, men fortsatt ganske stor og blek :P

#7 Studine mevik

Studine mevik

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 894 Innlegg:

Skrevet 17 juni 2012 - 13:38

Det er tungt å føle seg uvel med sin egen kropp. Og jeg mener helt klart at man skal gjøre det som helhetlig er best for alle parter.

Jeg er også ganske lei av det ammehysteriet som er. Jeg har selv slitt med amming og måten helsevesen og folk er rundt dette med amming hjelper ikke på situasjonen for å si det sånn.

Husk at det er viktigst å være mamma og deretter kommer ammingen. Ja morsmelk er bra for barnet, men ikke om det kommer i første rekke mener jeg. Jeg har selv to barn og nr 1 ble flaskebar uten at vi kunne gjøre noe med det. Nr2 er nå 7mnd og fikk pupp fram til 5mnd ca. Det er ingen skam i å tenke på seg selv og sin egen velvære. Du har vært flink og ammet fram til nå. Selv om barnet ditt fortsatt har godt av morsmelk så er den ikke like nødvendig lenger hvis hun har fått vaksiner. Hovedforskjellen mellom morsmelk og mme er at morsmelk beskytter barnet gjennom mors vaksiner og mme inneholder omega3. Ja det er litt mer praktisk og enkelt med morsmelk, men ikke hvis mor er misfornøyd.

Jeg synes ikke det er egoistisk av deg om du nå velger å kutte ut ammingen for å kunne være en blid og fornøyd mamma som er fornøyd med kroppen sin. Jeg anbefaler deg virkelig å ta imot tilbudet om brystreduksjon også