Gå til innhold

Se også disse forumene:
Kvinneguiden Doktor Online

Prater dere i telefon under kjøring...... Eller er det bare på valg av barnesetet vi utfordrer sikkerheten

• Logg inn for å svare
9 svar til dette emnet

#1 tigergutt<3

tigergutt<3

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 124 Innlegg:

Skrevet 16 juni 2012 - 06:23

Alle vet jo selv at dette ikke er lovlig mens man selv kjører. Men det skjer jo stadig vekk likevel.

Er litt tankefull over all fokuseringen det er på bakovervendte seter i henhold til sikkerhet for barna. Selv kjører vi minsten bakovervendt, 4 åringen sitter nå fremover og 8 åring bruker fremdeles det integrerte setet i bilen.

Mine tanker går til all den uvettige kjøringen. Hva hjelper det med de beste stolene i bilen, hvis sjåføren utfordrer sikkerheten på flere andre områder?

Kjører bare litt over fartsgrensen......

Har løse gjenstander som flasker og leker, mobiltelefoner og vesker ligge løst i cupeen?

Prater i håndholdt telefon eller skriver sms under kjøring........

Kjører når vi er syke eller alt for trøtte.........

Bare noen tanker jeg har gjort etter flere observasjoner av dårlig kjøring med barn i bilen, mange bakovervendt.

Annonsebilag
Annonsebilag

#2 Gjest_Lykke Fryd ♥_*

Gjest_Lykke Fryd ♥_*
  • Gjest

Skrevet 16 juni 2012 - 06:41

Jeg tenker at det er særdeles viktig med riktig sikring av barna i bilen når foreldrene kjører som idioter. Sjansen for at en idiotkjører krasjer er nok større og da er det viktig at barna i bilen er sikret godt og forsvarlig.

Jeg forsvarer ikke slik kjøring og jeg snakker heller ikke i mobilen, sender sms, røyker, diller og tuller i bilen, men jeg mener fortsatt at selv om man er slapp på et område så er det jo bra at man ikke er slapp over hele linja og det er aldri feil å sikre barna i gode stoler, rett vei og i et godkjent sete som er festet korrekt.

#3 tigergutt<3

tigergutt<3

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 124 Innlegg:

Skrevet 16 juni 2012 - 07:13

Men hvis du kjører i 80 km/t i 70 sonen så har du valdt en fart som er høyere en det som er det kritiske punkt for hva vår indre organer tåler. Du har sørget for at du har nesten 50 % lengre bremselengde enn om du holder fartsgrensen. Hvis du i tillegg kjører på nedslitte vinterdekk oktober sommeren, for å spare litt kostnader så øker bremselenden enda mer.

#4 tigergutt<3

tigergutt<3

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 124 Innlegg:

Skrevet 16 juni 2012 - 09:04

Utover sommeren skulle d stå:)

#5 scarecrow2011

scarecrow2011

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 85 Innlegg:

Skrevet 17 juni 2012 - 08:18

Her snakker passasjeren i mobilen og ungene sitter i sine respektive seter. Allikevel har vi hatt endel nestenulykker pga idioter som kommer i vill fart i mot oss og holder på med sitt. Mobil, sminke, etc. Blir irritert på det! Senest i går kom ei kjørende rundt en sving i sikkert 60 km/t i en 40 sone. Uoversiktlig og du kommer fra 60 vei, må da gå an å bruke bremsen! Men både bremse og blinklys ser ut til å være ekstrautstyr på mange biler.

#6 1jente2gutter

1jente2gutter

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 88 Innlegg:

Skrevet 17 juni 2012 - 10:46

Jepp,er masse uvettig kjøring her også, mange så snakker i mobil når de kjører,sminker seg,kjører altfor fort, sånn første mann i rundkjøring og aller helst IKKE bruke blinklys for tenk viss det skulle blitt OPPBRUKT.......
Synes det er tragisk.
Ble selv påkjørt da jeg var gravid.Hun fant ut at hun skulle kjøre rett ut foran meg da hun hadde vikeplikt for meg.
Kjørte i ca 30km å rett inn i førersiden rett foran døra......
Er ikke rart at det skjer mange dødsulykker/ulykker her i landet og mange skulle klart ikke hatt lappen.
Synes det skulle vært MYE strengere straffer når det gjelder disse tingene, for får du bare 1500 i bot,er det jo ingen så bryr seg fram til den store ulykken skjer......

#7 moota m storesøster&lillebror

moota m storesøster&lillebror

Erfaren bruker

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 3 610 Innlegg:
  • Stedpå nydelige Jæren

Skrevet 17 juni 2012 - 12:28

Jeg har også blitt mer obs på slike ting etter at jeg tar meg selv i å være litt opptatt av seter i bilen og sikkerhet.

Jeg har bluetoot handsfree om jeg skal prate i mobilen mens jeg kjører.
Jeg kjøper kun gode dekk, sier jeg skal ikke ha noe jeg ikke kan uttale selv :P

Men en kan vel alltids forbedre seg på noen punkter. Aldri helgradere seg mot ting en ikke kan forutse. Jeg gjør mitt beste for sikkerheten til mine barn (og andres om det er aktuelt.)

#8 tigergutt<3

tigergutt<3

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 124 Innlegg:

Skrevet 14 november 2012 - 00:51

Sender denne frem igjen:)

#9 Elsker livet

Elsker livet

Erfaren bruker

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 4 907 Innlegg:
  • StedDer eg ikkje skulle tru at eg nokon gong ville bu.

Skrevet 15 november 2012 - 13:24

Jeg tar hensyn til alt det du nevner. Men velger man å ikke bry seg så hardt med en av tingene betyr det bare at de andre blir enda viktigere.
Alle meninger verdsettes.

#10 MrsMilla

MrsMilla

Ivrig bruker

• Medlem
  • PipPipPip
  • 1 639 Innlegg:

Skrevet 18 november 2012 - 20:41

Ja, ikke sant, du har et kjempepoeng!

Jepp, gutten på 3,5 sitter bakovervendt - OG jeg kan faktisk finne på å snakke i telefonen når jeg kjører.

kjører ikke spesielt over fartsgrensen, kun på motorvei, og da max 100 ved veldig gode forhold.

Men noen løse deler i kupeen - jepp det har vi og.

Er veldig fokusert når jeg kjører - uansett om jeg er trøtt så er det fort glemt - for jeg er litt smånervøs av å kjøre. Har faktisk bilskrekk tror jeg. Tenker på hvor lett det er at det går galt etc, dermed fokuserer jeg veldig på å kjøre riktig, andre biler etc og blir ikke slik trøtt at øynene går igjen etc på samme måte som de fleste ikke gjesper når de er litt redde.

Farlig? Tror ikke jeg er farlig på veien, da hadde jeg ikke kjørt. Sitter allikevel med hjertet i halsen og tenker på statisikken ja.... rar jeg...