Gå til innhold

Se også disse forumene:
Kvinneguiden Doktor Online

Høyde og percentil !?!(samme som 2-3 år)

• Logg inn for å svare
3 svar til dette emnet

#1 Anonym*Gullklump*

Anonym*Gullklump*

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 143 Innlegg:
  • StedBergen

Skrevet 13 juni 2012 - 22:48

Har en jente som blir 3 år i juli og var hos barnelege i går. Der ble tatt veiing og måling og div. Etter prikktest mens vi ventet på resultat kom legen ut igjen og ville henvise henne til sykehuset pga for lite vekst. På sist måling der tatt i november 2011 var hun 88cm og måling i går viste 90 cm. Hun ble målt ett par ganger og vi målte også stående og da var hun 89,3. Hun har fallt fra 50 percentil til litt under 10 percentil fra 18 mnd til no. Vekten følger hun fint og er 13,2 og hun er hverken tynn eller tykk. Er det noen som har noe erfaring med dette?? Fikk vite lite og snakket litt med hs i dag og hun mente jeg ikke burde bekymre meg :-/ jeg aner jo ikke hva som kan gjøre det og er litt enig med barnelegen at det er litt bekymrende.

Annonsebilag
Annonsebilag

#2 stinen ♀ ♂ ♂

stinen ♀ ♂ ♂

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 585 Innlegg:

Skrevet 13 juni 2012 - 23:41

Jeg synes ikke at de høydene du nevner var så ille, jeg?

http://www.who.int/c...girls_p_2_5.pdf

Men hvor mange percentiler har hun falt ned? Er dere som foreldre høye eller lave?

Da mellomste vår falt ned 3 percentiler på hodeomkrets ble vi henvist til fastlegen (som forøvrig aldri gjør noe ut av noenting!!) med ham. Fastlegen mente det bare var helt tilfeldig, så hun gjorde ingenting. Er glad for at det ikke var noe, men hadde følt det bedre dersom han hadde blitt henvist til sykehuset (e.l.) likevel. Hun kunne jo ikke vite helt sikkert at det ikke var noe galt =)

Det er sikkert ingenting i veien med datteren din sin vekst, men det er jo alltids fint å få det sjekket ut.

Lykke til!!
"Noen ganger er alt man tenker noe som ikke kan hjelpe i det hele tatt." - Ole Brumm

#3 stinen ♀ ♂ ♂

stinen ♀ ♂ ♂

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 585 Innlegg:

Skrevet 13 juni 2012 - 23:43

Vis innleggstinen ♀ ♂ ♂ skrev 13 juni 2012 - 23:41:

Jeg synes ikke at de høydene du nevner var så ille, jeg?

http://www.who.int/c...girls_p_2_5.pdf

Men hvor mange percentiler har hun falt ned? Er dere som foreldre høye eller lave?

Da mellomste vår falt ned 3 percentiler på hodeomkrets ble vi henvist til fastlegen (som forøvrig aldri gjør noe ut av noenting!!) med ham. Fastlegen mente det bare var helt tilfeldig, så hun gjorde ingenting. Er glad for at det ikke var noe, men hadde følt det bedre dersom han hadde blitt henvist til sykehuset (e.l.) likevel. Hun kunne jo ikke vite helt sikkert at det ikke var noe galt =)

Det er sikkert ingenting i veien med datteren din sin vekst, men det er jo alltids fint å få det sjekket ut.

Lykke til!!

Ja.... heh.. Poenget mitt var at den gangen sa helsesøster at ingenting gjøres før barnet faller 3 percentiler! Men mulig datteren din har gjort det? Det er ikke sikkert at percentilskjemaene på www.ammetaka.no er like de som ligger på pc'en på helsestasjonen.
"Noen ganger er alt man tenker noe som ikke kan hjelpe i det hele tatt." - Ole Brumm

#4 Anonym*Gullklump*

Anonym*Gullklump*

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 143 Innlegg:
  • StedBergen

Skrevet 14 juni 2012 - 09:10

På percentil skjemaet de bruker hos hs og legen har hun hvis du skal telle med den streken hun låg på falt tre streker. Jeg syntes hun selv ikke er noe mini liksom hun bruker 92 i klær og det har hun gjort i ett år no :) tallene har jeg aldri bekymret meg for for hun har fulgt sin kurve og det er det viktige men jeg blir jo da bekymret når hun ikke gjør det :-/ sikkert bare meg som er litt rar og tenker for mye :( men føler jenta mi har hatt nok no :-/ selv er jeg 169.5 og far er 172 cm. Legen måtte jo vite når jeg begynte med mens og alt mulig. Hun er no henvist til endokrinologi og jeg aner overhodet ikke hva det er eller hva de gjør.. Hehe :-/