8 åring i bursdag: "jeg får bare lov å spise ett stykke kake"
Skrevet 11 juni 2012 - 21:44
stakkars lita. tenk å gå og tenke på det da, når du er bare 8 år og alle de andre spiser og bare tenker på lek og kos! hun var tilbaketrukket og nedfor hele festen. ble så lei meg på hennes vegne. Små unger skal IKKE trenge å tenke på mat! Hun er ikke overvektig heller. (såvidt jeg kan se, kan jo hende hun er litt over normalen men det må være lite...)
Snarvei til forumene
Skrevet 11 juni 2012 - 21:54
For å være litt mer alvorlig; noen barn trenger slike grensen, de fleste ikke. Jeg vil ikke fordømme dette uten å kjenne jenta/foreldrene...
Skrevet 11 juni 2012 - 23:52
Men tror neppe barnet er "tilbaketrukket og nedofr hele festen" fordi hun bare spiste ett kakestykke......
Skrevet 12 juni 2012 - 09:41
Så er det så viktig med disse kakegreiene da?
Angående denne jenta.. synd å begrense barn i den alderen, men man trenger jo ikke forsyne seg vilt heller. Men kun èn eneste enhet når det sikkert var fem ting å velge i er jo ikke for mye akkurat. Jeg hadde vel sagt til jenta at "versågo, dette trenger du ikke fortelle hjemme." Hehe
Skrevet 12 juni 2012 - 10:03
prima donna skrev 11 juni 2012 - 21:44:
stakkars lita. tenk å gå og tenke på det da, når du er bare 8 år og alle de andre spiser og bare tenker på lek og kos! hun var tilbaketrukket og nedfor hele festen. ble så lei meg på hennes vegne. Små unger skal IKKE trenge å tenke på mat! Hun er ikke overvektig heller. (såvidt jeg kan se, kan jo hende hun er litt over normalen men det må være lite...)
Skrevet 12 juni 2012 - 12:50
Jeg skjønner godt at du ble litt satt ut, jeg! Slettes ikke sikkert at det ligger noe "vondt" bak det, men det er jo ikke vanlig at man hører det i 8årsdager, vel?? Hadde hun hatt diabetes, vil jeg tro forledrene hadde sagt i fra til deg? Eller at jenta selv hadde sagt det? Hos oss er det vanlig å få beskjed om både dia, cøliaki og evt matallergier i forkant av bursdagsfeiringer eller at barna har med sine egne tilrettelagde kaker.
Ikke sikkert hun var tilbaketrukken hele festen akkurat pga av at hun bare fikk ett kakestykke, men det kan jo ligge mer bak. Man vet jo aldri! Jeg fikk også vondt av henne her jeg sitter! Tror jeg også hadde sagt; Jeg skal ikke si det til noe, så bare ta en muffins, du
Skrevet 13 juni 2012 - 09:26
Hurra for kreativitet og lure unger
Skrevet 13 juni 2012 - 09:38
Gutten fikk tilbud mellom, saft, melk og vann og valgte da saft..
Har aldri hørt at det er noen grunn til at han ikke kan drikke brus.
Skrevet 13 juni 2012 - 09:46
Skrevet 13 juni 2012 - 13:39
Det var en avtale/veddemål om at hvis hun ikke spiste godteri uten lov eller noe så fikk hun en avtalt sum med penger.
Skrevet 13 juni 2012 - 15:32
Ikke døm noen før du vet hva det gjelder. Hadde ikke likt hvis min jente var i 3 bursdager samme uke og overspiste
Skrevet 13 juni 2012 - 23:53
Jeg har også opplevd barn som blir dårlige av å spise mye godteri/kaker. Datteren vår er egentlig slik, men hun er såpass "voksen" av seg at hun klarer å begrense seg selv. Hun har med andre ord ingen "restriksjoner" fra oss om hvor mange kakestykker hun får lov til å spise. hehe... Dog hender det at hun forteller at hun bare spiste ett stykke fordi hun ble kvalm, mett, eller lignende.
Noen barn trenger også noen å "skylde på" hvis de f.eks ikke har lyst på/til noe. Jeg er med glede den personen dersom det er noe barna mine ikke har lyst til:) ("mamma sier jeg ikke får lov")
Skrevet 08 juli 2012 - 04:57
prima donna skrev 11 juni 2012 - 21:44:
Kan høres snodig ut men det kan jo være en årsak til det som noen flere her sier.. Gutten min på snart 8 får beskjed om å ikke spise mye i bursdager, max så og så mye.. Ikke pga vekten eller noe som har med kroppen å gjøre, men han kaster forferdelig fort opp på natten om han har spist litt mye. Så ja, det trenger jo ikke å bety at moren er besatt av å slanke datteren sin
Skrevet 08 juli 2012 - 13:41
prima donna skrev 13 juni 2012 - 09:26:
Hurra for kreativitet og lure unger
Du må bare en drømmemor å sende ungene sine til. Not!!
Det du gjorde der er langt mer sjokkerende enn det å gi et barn restriksjoner i forhold til hvor mye kake det får spise.
Å lære å begrense seg, av ulike grunner, har ingen ingen vondt av.
Skrevet 10 juli 2012 - 19:07
Skrevet 16 juli 2012 - 12:00