Gå til innhold

"Når det gjelder liv og død så er vi ikke så nøye."


EnMamma

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Flott du blogger om noe som bryr deg, jeg sikrer ungen min, og ut over det har jeg ikke det store engasjementet. Men jeg kan se av bloggen din at du ikke har bilsyke barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott du blogger om noe som bryr deg, jeg sikrer ungen min, og ut over det har jeg ikke det store engasjementet. Men jeg kan se av bloggen din at du ikke har bilsyke barn.

 

Har du lest gårsdagens "Bilsyke barn" innlegg? :)

Endret av SikringAvBarniBil-Mari
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei og jeg gidder ikke heller. Uendelig gørr følelse allerede utfra nicket.

 

Da får vi bare håpe du hører den på radio da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott du blogger om noe som bryr deg, jeg sikrer ungen min, og ut over det har jeg ikke det store engasjementet. Men jeg kan se av bloggen din at du ikke har bilsyke barn.

 

Har du lest gårsdagens "Bilsyke barn" innlegg? :)

 

You made my point.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så dumt at du ikke kunne finne noen gode råd der da, listen er laget basert på masse flott tips som jeg har fått fra foreldre som har bilsyke barn eller er bilsyke selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EnMamma: Han gutten på bildet ditt kan umulig sitte behagelig med så bøyde ben.

 

Har du forresten bilsyke barn eller blir bilsyk selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst så lurer jeg litt på om dere har hørt radiospotten som går på P4?

 

Joda, han satt så fint helt uten klager(og han er en ganske bestemt gutt så er noe galt så sier han klart i fra). Helt til han var 6 år, da begynte han å klage litt og var tett opptil vektgrensen så da ble han flytt over i en beltestol.

 

Det er viktig å huske på at barn er svært myke i skjelletet, flere av stedene der vi har ben har de bare brusk. De beinede deler hos barna er ikke ferdig utviklet før i 5 årsalderen. Så mange ting som kanskje ville vært ubehagelig for oss voksne oppleves ikke slik for barna.

 

Nei, heldigvis ikke og jeg føler virkelig med de som har det. Derfor har jeg fått hjelp av en rekke mødre og fedre som selv har bilsyke barn, over 100 foreldre, til å sette sammen råd for de som har bilsyke barn eller selv er bilsyke. Selv blir jeg bilsyk avogtil, men det er kun hvis jeg leser i bilen så det forsøker jeg å unngå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest amandine

Hvis gutten din kunne sitte bakovervendt til han var seks år må han være mye mindre i vekst enn mine unger, iallefall!

 

Tre/fireåringen min er 110 høy og veier 20 kilo, og selv i en ganske stor stasjonsvogn er det ikke mulig å sitte bakovervendt annet enn på korte turer.

Ref ungen som får prikker i beina, som han sier.

 

For å svare på et av spm dine, nei jeg hører ikke på p4 og har derfor ikke hørt spotten.

 

Ellers, det kan hende at du lettere når frem med budskapet ditt om du ikke høres fullt så "pekefinger" ut, noen av oss(deriblant meg iallefall) lukker ører og øyne for alt som lukter av anmassende besserwissere.

 

Jeg vet hvordan jeg sikrer ungene i bil, jeg har sikret ungene i bil, jeg sikrer ungene i bil, jeg har trygg bil, jeg kjører pent og sender ikke tekstmeldinger/snakker i telefonen/fikler med gps/stereo mens jeg kjører bil, jeg kjører aldri med promille etc.

 

Kort sagt så gjør jeg det jeg kan for at ungene mine skal være trygge. Jeg er til og med såpass opplyst at jeg klarer å finne ut av ting selv, og jeg vet også at x-faktor(andre bilister) er noe jeg må kalkulere med. Ikke alt kan planlegges.

 

Men jeg orker ikke mas, og liker ikke å sløse med tid. Derfor hører jeg ikke reklame på radio, og derfor kommer jeg ikke til å lese bloggen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at tok deg tid til å svare meg da. Jeg er nok ingen besserwisser, men jeg er engasjert og ønsker å nå ut til flest mulig.

 

Gutten min satt bakovervendt til han var over 120 cm og 23 kg, uten prikker i bena(selv på langtur på 4 timer gikk det fint med noen pauser av og til). Det er forskjell på barn helt klart, men for noen går det fint.

 

Er det å referere til kalde fakta det samme som å være en besserwisser? Da må du gjerne kalle meg det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest amandine

Jeg skjønte at sitatet ikke var fra deg, og jammen meg visste jeg ikke at du kom til å svare også.

 

Kanskje er det jeg som har for følsomme antenner, men det er noe ved innleggene dine(og jeg antar det samme går igjen i bloggen din) som får meg til å ikke ha lyst til å lytte, det blir litt misjonerende og pekefingeraktig det hele.

 

Det handler ikke om budskapet, om trafikksikkerhet og barn i bil, det handler rett og slett om forkynnelsen av budskapet.

 

Muligens befinner du deg bare i feil forum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest sug lut

Nei og jeg gidder ikke heller. Uendelig gørr følelse allerede utfra nicket.

 

Da får vi bare håpe du hører den på radio da :)

I så fall slår jeg over på trekkspilltimen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønte at sitatet ikke var fra deg, og jammen meg visste jeg ikke at du kom til å svare også.

 

Kanskje er det jeg som har for følsomme antenner, men det er noe ved innleggene dine(og jeg antar det samme går igjen i bloggen din) som får meg til å ikke ha lyst til å lytte, det blir litt misjonerende og pekefingeraktig det hele.

 

Det handler ikke om budskapet, om trafikksikkerhet og barn i bil, det handler rett og slett om forkynnelsen av budskapet.

 

Muligens befinner du deg bare i feil forum.

 

Det var helt bevisst at jeg kom meg inn her, å få innspill fra noen som er litt krasse er faktisk veldig nyttig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest amandine

Jeg skjønte at sitatet ikke var fra deg, og jammen meg visste jeg ikke at du kom til å svare også.

 

Kanskje er det jeg som har for følsomme antenner, men det er noe ved innleggene dine(og jeg antar det samme går igjen i bloggen din) som får meg til å ikke ha lyst til å lytte, det blir litt misjonerende og pekefingeraktig det hele.

 

Det handler ikke om budskapet, om trafikksikkerhet og barn i bil, det handler rett og slett om forkynnelsen av budskapet.

 

Muligens befinner du deg bare i feil forum.

 

Det var helt bevisst at jeg kom meg inn her, å få innspill fra noen som er litt krasse er faktisk veldig nyttig.

Aha! Avslørt. Jeg tror jammen meg jeg vet hvem du er! Likner på en prikk svigerinna mi. Akkurat like irriterende misjonerende, og akkurat like oompfh pføy argh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hører ikke P4 med mindre noen tvinger meg. men jeg sikrer barna i bilen, men jeg vet hvordan det er å bli bilsyk. Trenger ikke sitte lenger i bil enn 10min før jeg blir dårlig og for å si det sånn det er det jævligste jeg vet. Det er bedre med omgangssyken enn bilsyke. Ta med propagandaen din en annen plass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig, amandine, men det er ofte nesten mer konstruktivt å snakke/skrive med noen som er uenig enn noen som er helt enig.

 

Jeg hadde tenkt til å høre med deg om hvilken måte du mener man best kan nå frem til norske småbarnsforeldre med dette viktige budskapet. Hvilken måte mener du er best?

Endret av EnMamma
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hører ikke P4 med mindre noen tvinger meg. men jeg sikrer barna i bilen, men jeg vet hvordan det er å bli bilsyk. Trenger ikke sitte lenger i bil enn 10min før jeg blir dårlig og for å si det sånn det er det jævligste jeg vet. Det er bedre med omgangssyken enn bilsyke. Ta med propagandaen din en annen plass

 

Nå er det rundt 2 % som er bilsyke så forhåpentligvis er det langt flere som har nytte av informasjonen enn folk som er syke. Når det er sagt så føler veldig med deg som blir bilsyk, det gjør jeg helt oppriktig. Det er nok også sant som du sier langt verre enn omgangssyke, for bilsyke kan man jo gjerne ha med seg hele livet.

 

Jeg har forøvrig aldri trukket noen parallell fra bilsyke til å ikke sikre barna sine i bil. Tviler ikke på at du sikrer det dyrebareste du har, da hadde du nok neppe brydd deg om denne tråden i det hele tatt, for da hadde temaet vært totalt uinteressant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så dumt at du ikke kunne finne noen gode råd der da, listen er laget basert på masse flott tips som jeg har fått fra foreldre som har bilsyke barn eller er bilsyke selv :)

 

Jepp det er saken. Listen din er ok, men for tørr. Samt underbygget av en eller annen 2% statistikk som jeg ikke har tro på. Av det du skriver kan jeg lese at du ikke kjenner til problemet annet enn via lesing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldingen. Det er litt vanskelig å gjøre temaet bilsyke på en fresh måte, men jeg tar selvsagt i mot innspill(og setter stor pris på det også!).

 

Du har selvsagt rett og jeg mener ikke å late som om jeg har personlig erfaring(annet enn fra det lille jeg har opplevd selv), men allikevel håper jeg noen kan ha god nytte av tipsene.

 

Tallene reelle nok de og det er det er

  • Gerd Carlsson og
  • Hans Norin hos Volvo
    Car Corporation i Sverige som har utført forskningen. Forskningsrapporten, om noen er interessert i den kan finnes her(den må kjøpes):

 

http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/0001457591900479

 

Jeg burde ha lagt med kilden i innlegget, godt du sa i fra, det skal rettes opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EnMamma: Det er mulig jeg har formulert meg dårlig, men jeg har ikke nevnt noe om sykdom generelt, men sammenlignet omgangssyken med bilsyke fordi det ofte innebærer kvalme og oppkast med begge deler. Når det gjelder statistikken din så er jeg tvilende til den så lenge jeg ikke vet noe særlig om hvordan dette er blitt testet annet enn at de har teatet både fremover og bakovervendt. Er det samme personene som er brukt til å teste begge veier f.eks? Og nei jeg gidder ikke betale for å se studien så siden du allerede har lest den virker det som så kan jo du opplyse oss. Grunnen til at jeg tviler på studien er basert på min egen erfaring, men så har jeg jo heller ikke lest den Og det er klart at bilsyke og sikring i bil henger sammen. Av samme grunn setter jeg meg aldri med ryggen til kjøreretningen selv, hverken på buss eller tog

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lykke Fryd ♥

Hva er det dere krangler om? Spy og bilstoler?

o_O!

 

Kan se slik ut.... Og jeg tror at trassalderen har nådd nye høyder, selv på Krangle

 

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit å få info men når det skal trøkkes nedover øra på deg gang på gang på gang av en så kalt besserwizzer, da har det nesten motsatt effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...