Gå til innhold

Se også disse forumene:
Kvinneguiden Doktor Online
Foto

"Når det gjelder liv og død så er vi ikke så nøye."

• Logg inn for å svare
49 svar til dette emnet

#41 meg+2

meg+2

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 8 Innlegg:

Skrevet 17 juni 2012 - 14:24

Det her er jo berre latterleg.

At folk brukar tid og energi på å krangle og argumetere for at dei ikkje gidder å sikre barna sine på best mogleg måte i bilen??

Samtlege argument mot bakovervendte barneseter er motbevist, einaste unntak er at setene er dyre. Du har valgt å ta på deg annsvaret med å få barn, spar penger og DEAL WITH IT!

Eg har første og andrehands erfaring med bilsjuke. Ja det er noko dritt, Gjer alt for å lette situasjonen(driter blandt anna i kor lang tid me brukar på å komme oss dit me skal). Men eg vil langt heller ha barn som spyr, enn barn som dør.

Det kan se ut som om du ikke heilt har bestemt deg? Du skriver at samtlige argument mot bakovervendte barneseter er motbevist??? Jaha?

Det som er fakta, er at bakovervendte barneseter ER sikrere ved frontkollisjoner. Trygg trafikk har rett i det. LIKEVEL velger jeg selv. Jeg tar ansvaret for meg og for mine unger på min måte, og det gjør også hovedinnlegger. Vi er bare uenige i hvordan vi best skal gjøre det.

Vi bruker tid og energi på å argumentere fordi vi kjeder oss. Du bruker tydeligvis tid og energi fordi du ikke vet forskjellen på forovervendt og bakovervendt.

Jaha? Kva var det du ikkje forstod med det? Eg meinar akkurat det som står.

Du, og alle andre med forovervendt barnesete for barn under fire år, er uenig med fakta!?? Som du til og med skriver sjølv. Ja bakovervendt er sikrest, men du velger å la vere!? Fordi du vil ta ansvar for deg og dine barn på din måte, og driter i kva som er bevist. fint.

Eg kan forskjell på forover og bakovervendt. Du kan ikkje lese=)

Forumtråden fortsetter under...

#42 ellen-propellen

ellen-propellen

Ivrig bruker

• Medlem
  • PipPipPip
  • 1 936 Innlegg:

Skrevet 23 juni 2012 - 08:05

Hvor mange barn blir alvorlig skadet hvert år pga at de sitter forovervendt? Og hvor mange dør pga at de sitter forovervendt?

Hvorfor svarer du ikke på dette spørsmålet EnMamma? Siden du jobber tett sammen med trygg trafikk går jeg jo ut i fra at du har tallene.
Og om dette er et så stort problem samt en viktig sak, så ligger det vel tall og god dokumentasjon til grunn for det?
Jeg har prøvd å spørre deg om disse tallene på skravle og btw. Ingen svar der heller.

#43 Gjest_Lykke Fryd ♥_*

Gjest_Lykke Fryd ♥_*
  • Gjest

Skrevet 23 juni 2012 - 08:30

Hvor mange barn blir alvorlig skadet hvert år pga at de sitter forovervendt? Og hvor mange dør pga at de sitter forovervendt?

Hvorfor svarer du ikke på dette spørsmålet EnMamma? Siden du jobber tett sammen med trygg trafikk går jeg jo ut i fra at du har tallene. Og om dette er et så stort problem samt en viktig sak, så ligger det vel tall og god dokumentasjon til grunn for det? Jeg har prøvd å spørre deg om disse tallene på skravle og btw. Ingen svar der heller.

Hørte på radioen for litt siden at 7 av 8 småbarn som blir skadet i trafikkulykke, som passasjer i bil, sitter forovervendt.

Vet ikke om det stemmer og jeg husker ikke hvem som sa det, men det var det som ble sagt.

#44 EnMamma

EnMamma

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 37 Innlegg:

Skrevet 24 juni 2012 - 23:18

Hvorfor svarer du ikke på dette spørsmålet EnMamma? Siden du jobber tett sammen med trygg trafikk går jeg jo ut i fra at du har tallene. Og om dette er et så stort problem samt en viktig sak, så ligger det vel tall og god dokumentasjon til grunn for det? Jeg har prøvd å spørre deg om disse tallene på skravle og btw. Ingen svar der heller.

Beklager, jeg har ikke fått det med meg, men svarer så gjerne. Det foreligger selvsagt tall. Trygg Trafikk og IF hadde ikke gått sammen for å lage en kampanje i håp om å få ut denne viktige informasjonen for tredje år på rad om dette ikke var viktig. Det koster jo penger og TT tjener ikke noe på dette. IF har forøvrig sluttet helt med utleie av fremovervendte barneseter fordi dette ikke gir god nok sikkerhet, det sier mye når et forsikringsselskap ikke er villig til å ta den risikoen.

De tallene det opereres med er noen år gamle, men når det kommer nye mer konkrete tall så kan jeg oppdatere.

I 2002 kom det inn 7 svært alvorlig skadde barn på barneintensiven på Ullevål sykehus. Der antar de at 3-5 av disse barna kunne vært reddet ved bruk av bakovervendt barnesete. Totalt mistet 9 barn under 15 år livet som passasjerer i bil i 2002.

I 2003 fikk de inn 10 svart alvorlig skadde barn, halvparten av disse kunne vært reddet ved bruk av bakovervendt sikring.
9 barn døde, i følge overlegen var dette helt unødvendige dødsfall, i 2003. Disse kunne vært reddet ved bruk av bakovervendt sikring, korrekt montert.
Kilde: Overlege ved barneintensiven ved Ullevål sykehus, Tor Einar Calisch/Trygg Trafikk.

I 2002 anbefalte man også bakovervendt sikring forresten, men det var få som brukte det til barna sine(med unntak av spedbarnssetet selvsagt): http://www.tryggtraf....b7C_wlbI0d.ips

Dette innlegget har blitt redigert av EnMamma: 24 juni 2012 - 23:21

Informasjon om sikring av barn i bil:
http://www.sikringavbarnibil.no/

#45 EnMamma

EnMamma

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 37 Innlegg:

Skrevet 24 juni 2012 - 23:21

Nytt intervju med overlegen på barneintensiven på Ullevål ang. saken:

http://www.tryggtraf....b7C_wJDY03.ips

Informasjon om sikring av barn i bil:
http://www.sikringavbarnibil.no/

#46 Gjest_amandine_*

Gjest_amandine_*
  • Gjest

Skrevet 25 juni 2012 - 06:43

Jeg har ikke noe imot at folk får informasjon! All den tid man daglig kjører forbi folk med barn i bil mer eller mindre usikret, er jeg helt enig i at det trengs.

For min del er det bare den gamle tenåringen i meg som får fnatt av formanende pekefingre.

Og om jeg kunne hatt et tips hadde det vært fint om grensene for når man bør bruke bakovervendt sete hadde blitt skiftet fra å ha kun fokus på alder til å handle mer om reell størrelse!

Her i huset sitter lillebror på 3,5 i forovervendt sete. Det har han gjort et par måneder, faktisk. Og det er liksom helt feil fordi han er 3,5 år.
Naboens unge som skal begynne på skolen er av vekst mindre enn min treåring(som er belemret med laaange foreldre og derfor er en laaang laban) men ingen sier pip om han.
Vi hadde, frem til jul, et HTS besafe izi ett eller annet, kjøpt flett nytt for en halv formue.
Men i lengste høyeste posisjon tok det ikke mer enn noen måneder før lillebror satt med hodet over øreklaffene.
Da lillebrors mor er 180 høy og allerede satt med knærne under haka foran i passasjersetet, og lillebrors far var nødt til å sitte bak rattet fordi han ikke fikk plass i passasjersetet med sine drøyt 190 cm, var valget ganske enkelt for oss når lillebror bikket 110 cm og 20 kilo. Han sitter godt og sikkert forovervendt, hele familien har blodtilførsel til bena(vi har en stor stasjonsvogn), og jeg ser ikke helt at det er så ille på tross av at han ikke fyller 4 før om noen måneder.

Jeg vet at det er farlig å kjøre bil, det vet mannen min også. Vi er avhengige av å kjøre lange turer, men vi kjører så fornuftig som vi kan. Vi har sikker bil, ikke løse ting i kupéen, ikke snakke i tlf etc etc. Og så krysser vi fingrene for at vi ikke møter idioter på veien. Jeg føler ikke at vi kan gjøre så mye mer, og er relativt komfortabel med det.
  • ellen-propellen liker dette

#47 ellen-propellen

ellen-propellen

Ivrig bruker

• Medlem
  • PipPipPip
  • 1 936 Innlegg:

Skrevet 25 juni 2012 - 08:59

Jeg beklager om jeg høres kynisk ut nå, men 4-5 barn i året som dør som følge at å sitte i forovervendt sete er vel ikke ett "stort" problem?
(Jeg er regelrett drittlei all debatt om dette, og spesielt ordbruken den ofte fører med seg.Derfor litt kvass ) Det sies at bakovervendt er det sikreste ved møteulykker. Kan vi risikere at dette faktisk nå snur med midtdelere på alle veier med 80 sone? Da vil det jo bli slutt på møteulykkene

Dette innlegget har blitt redigert av ellen-propellen: 25 juni 2012 - 09:01

• lilja70 liker dette

#48 Gjest_Lykkeliggift__*

Gjest_Lykkeliggift__*
  • Gjest

Skrevet 25 juni 2012 - 10:36

Jeg beklager om jeg høres kynisk ut nå, men 4-5 barn i året som dør som følge at å sitte i forovervendt sete er vel ikke ett "stort" problem? (Jeg er regelrett drittlei all debatt om dette, og spesielt ordbruken den ofte fører med seg.Derfor litt kvass ) Det sies at bakovervendt er det sikreste ved møteulykker. Kan vi risikere at dette faktisk nå snur med midtdelere på alle veier med 80 sone? Da vil det jo bli slutt på møteulykkene

Og UNøDVENDIGE dødsfall ifølge legen? Alle dødsfall i bilulykker er da unødvendige!! Forresten, du nevner 10 barn under 15 år. Du sier ikke hvor mange av dem som var under 4 slik at de kunne sitte bakovervendt. Litt mer detaljert info takk?
  • ellen-propellen liker dette

#49 Iiiiik

Iiiiik

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 6 075 Innlegg:

Skrevet 25 juni 2012 - 13:20

Herlig med en skikkelig debatt med skikkelig temperatur!

En Mamma, har du hørt om at folk tar imot gode råd kun når de har bedt om dem eller i hvert fall erkjent at de trenger et råd? I alle andre tilfeller, oppnår man akkurat det du oppnår i denne tråden. Man blir oppfattet som besserwisser og folk blir irriterte. Jeg undres over at Trygg Trafikk fortsetter å bruke så mye penger på holdningskampanjer, så vidt jeg vet har slike kampanjer lite gjennomslagskraft og atferdsendringen er liten.

Har ikke hørt reklamen du innleder med å spørre om, så kan ikke svare deg på det. Vil allikevel gjenta at det neppe ville ført til noen endring hos meg (eller hos folk flest), da slike kampanjer sjelden virker. De som er enige og allerede har en unge med knærne oppunder ørene i baksetet vil klappe seg selv mentalt på skulderen og være indignert over at andre ikke skjønner såpass. De som er uenige, vil bli irriterte over nok en runde med mas på et område der de allerede har tatt et valg.

Jeg synes ikke tallene dine er overbevisende, det er snakk om nokså få ulykker og det er snakk om én leges uttalelser. Det er ikke god dokumentasjon. Som Himmelblå sier, det gjøres ikke noe forsøk på å tydeliggjøre alder, type ulykke osv heller innenfor gruppen som er "unødvendig døde".

Så lenge det ikke gjøres en lovendring på området eller forovervendte stoler til barn under 20 kilo blir forbudt, tror jeg ikke dette kommer til å endre seg betraktelig. Vi er for mange som i avveiningen mellom komfortabelt og dødsrisiko velger komfort. Jeg vet i hvert fall at hvis jeg må velge mellom nokså stor sannsynlighet for sure unger, unger som har vondt, sitter trangt, ikke kan se film, sjåfør og forsidepassasjer som sitter vondt og en ørliten sjanse for at ungen dør i en møteulykke, ja - da velger jeg at vi alle trives på langtur. Det er en kalkulert risiko, men den er jeg villig til å ta. Akkurat som jeg sender ungene ut alene selv om det kan finnes overgripere der og akkurat som jeg lar dem bade selv om noen unger drukner hvert år osv.
  • ellen-propellen og bIomstre liker dette

Tar du ikke deg selv på alvor, vil heller ingen andre gjøre det. 

#50 Lektor Doppler med tillegg

Lektor Doppler med tillegg

Erfaren bruker

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 3 031 Innlegg:

Skrevet 26 juni 2012 - 10:15

I 2002 kom det inn 7 svært alvorlig skadde barn på barneintensiven på Ullevål sykehus. Der antar de at 3-5 av disse barna kunne vært reddet ved bruk av bakovervendt barnesete. Totalt mistet 9 barn under 15 år livet som passasjerer i bil i 2002.

I 2003 fikk de inn 10 svart alvorlig skadde barn, halvparten av disse kunne vært reddet ved bruk av bakovervendt sikring.
9 barn døde, i følge overlegen var dette helt unødvendige dødsfall, i 2003. Disse kunne vært reddet ved bruk av bakovervendt sikring, korrekt montert.
Kilde: Overlege ved barneintensiven ved Ullevål sykehus, Tor Einar Calisch/Trygg Trafikk.

I 2002 anbefalte man også bakovervendt sikring forresten, men det var få som brukte det til barna sine(med unntak av spedbarnssetet selvsagt): http://www.tryggtraf....b7C_wlbI0d.ips

Jesus dama, statisitikken din er TI år gammel. Hvordan vet vi at den er relevant? Ettersom jeg har unger i et ganske stort tidsrom vet jeg at det har skjedd mye med bilsikring de siste ti årene. Og det til tross for at vi har snudd lenge før ungene har fylt 4 år.

Dessuten mener jeg å ha lest at sideveis sikring er nå det største problemet?

Annonse