Gå til innhold

"Når det gjelder liv og død så er vi ikke så nøye."


EnMamma

Anbefalte innlegg

Greit å få info men når det skal trøkkes nedover øra på deg gang på gang på gang av en så kalt besserwizzer, da har det nesten motsatt effekt.

 

Jeg har vært høflig og ordentlig gjennom hele diskusjonen, så jeg ser ikke problemet. Det kommer stadig nye foreldre til på forumet så informasjonen kan ikke dras frem ofte nok :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Utrolig at det skal gå an å kalle noen besserwisser på bakgrunn av korrekt informasjon angående sikring av barn i bil. Mine sitter bakovervendt og noe annet hadde vært uaktuelt så lenge de er friske, mulig jeg hadde revurdert det om de var bilsyke og ingen av tipsene mot bilsyke har hjulpet.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig at det skal gå an å kalle noen besserwisser på bakgrunn av korrekt informasjon angående sikring av barn i bil. Mine sitter bakovervendt og noe annet hadde vært uaktuelt så lenge de er friske, mulig jeg hadde revurdert det om de var bilsyke og ingen av tipsene mot bilsyke har hjulpet.

 

Men vi er jo på kranglesiden tross alt:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig, amandine, men det er ofte nesten mer konstruktivt å snakke/skrive med noen som er uenig enn noen som er helt enig.

 

Jeg hadde tenkt til å høre med deg om hvilken måte du mener man best kan nå frem til norske småbarnsforeldre med dette viktige budskapet. Hvilken måte mener du er best?

Om du ønsker å brenne for noe samt gjøre verden til ett bedre sted for barn, vil ikke kampen mot fattigdom være noe bedre?

Du vil antagelig gjøre mer nytte som frivillig for feks frelsearmeen enn å blogge om sikkerhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig, amandine, men det er ofte nesten mer konstruktivt å snakke/skrive med noen som er uenig enn noen som er helt enig.

 

Jeg hadde tenkt til å høre med deg om hvilken måte du mener man best kan nå frem til norske småbarnsforeldre med dette viktige budskapet. Hvilken måte mener du er best?

Om du ønsker å brenne for noe samt gjøre verden til ett bedre sted for barn, vil ikke kampen mot fattigdom være noe bedre?

Du vil antagelig gjøre mer nytte som frivillig for feks frelsearmeen enn å blogge om sikkerhet.

 

Det er ikke slik at jeg har satt meg ned og tenkt at jeg ønsker å brenne for noe også stakk jeg fingern i været og fant bilsikring ;) Det er sjeldent slik det fungerer.

 

Bloggingen har bidratt mye blant annet samarbeider jeg med Trygg Trafikk, så det slutter jeg ikke med. Det er veldig merkelig å tro at et brennende engasjement i en sak kan utelukke at man er engasjert på andre områder. Det er veldig sjeldent tilfelle, ofte er de som er veldig engasjert opptatt av flere ting. Fattigdom, miljø og rasisme er blant annet andre tema som engasjerer meg. Sånn, det var dagens digresjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

OK, jeg kan bite på denne, jeg ser du sliter med å bli tatt på alvor, men jeg er vant til å gi folk inn med teskje, så jeg kan alltids gjøre et forsøk:

 

Du skjønner det, at bakovervendte bilseter er upraktiske, og dyre. Veldig dyre. Jeg har for eksempel isofix i bilen, men har likevel valgt å la være å kjøpe de setene trygg trafikk mener er tryggest for mine lange barn.

 

Hvis trygg trafikk hadde brukt noen av de pengene som nå går til reklame på kanaler ingen hører på til å få ned prisene på de tryggeste bilsetene, så skulle jeg vurdert det.

 

Slik det er nå, bruker jeg den tusingen jeg sparer - siden jeg har den - til å kjøpe bærbar dvd, så sitter ungene rolige, de krangler mindre og spyr mindre, og jeg blir en tryggere sjåfør. Vi kommer også raskere fram, og jeg tilbringer kortere tid på veien.

 

 

 

For øvrig bruker jeg alltid GODKJENTE bilseter, vi bruker alltid setebelter vi andre også, vi kjører trygt og forsiktig og følger trafikkreglene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Og nå først så jeg profilbildet ditt, og tar meg selv i å le høyt og lenge!!!

 

Seriøst???

 

-Binde fast ungen min med knærne oppunder haka???

 

La oss si det slik; det er akkurat like usannsynlig som at jeg går tilbake til syttitallsmåten (for lenge siden, da jeg var lita), da vi satt på gulvet bak føreren (som røyka) og leika oss med kongler og leste Donald til vi måtte stoppe for å spy litt før vi kjørte videre på samme måte.

 

Hvis dette var det billigste bilsetet, i stedenfor det dyreste, hadde jeg likevel ikke kjøpt det. -Og hadde jeg fått det gratis, hadde jeg kjørt det på søppelfyllinga og betalt for å få det levert fra meg.

 

Dette handler ikke om liv og død, dette handler om sunn fornuft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Og siden du "samarbeider med Trygg Trafikk", kan jo DU gi dem tilbakemelding, så slepper jeg å bale med det.

 

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det her er jo berre latterleg.

 

At folk brukar tid og energi på å krangle og argumetere for at dei ikkje gidder å sikre barna sine på best mogleg måte i bilen??

 

Samtlege argument mot bakovervendte barneseter er motbevist, einaste unntak er at setene er dyre. Du har valgt å ta på deg annsvaret med å få barn, spar penger og DEAL WITH IT!

 

Eg har første og andrehands erfaring med bilsjuke. Ja det er noko dritt, Gjer alt for å lette situasjonen(driter blandt anna i kor lang tid me brukar på å komme oss dit me skal). Men eg vil langt heller ha barn som spyr, enn barn som dør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det her er jo berre latterleg.

 

At folk brukar tid og energi på å krangle og argumetere for at dei ikkje gidder å sikre barna sine på best mogleg måte i bilen??

 

Samtlege argument mot bakovervendte barneseter er motbevist, einaste unntak er at setene er dyre. Du har valgt å ta på deg annsvaret med å få barn, spar penger og DEAL WITH IT!

 

Eg har første og andrehands erfaring med bilsjuke. Ja det er noko dritt, Gjer alt for å lette situasjonen(driter blandt anna i kor lang tid me brukar på å komme oss dit me skal). Men eg vil langt heller ha barn som spyr, enn barn som dør.

 

 

Det kan se ut som om du ikke heilt har bestemt deg? Du skriver at samtlige argument mot bakovervendte barneseter er motbevist??? Jaha?

 

Det som er fakta, er at bakovervendte barneseter ER sikrere ved frontkollisjoner. Trygg trafikk har rett i det. LIKEVEL velger jeg selv. Jeg tar ansvaret for meg og for mine unger på min måte, og det gjør også hovedinnlegger. Vi er bare uenige i hvordan vi best skal gjøre det.

 

Vi bruker tid og energi på å argumentere fordi vi kjeder oss. Du bruker tydeligvis tid og energi fordi du ikke vet forskjellen på forovervendt og bakovervendt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner at jeg må bare skyte inn en kommentar til her, siden jeg lot meg rive med når bilsyke ble nevnt. Jeg sikrer barna mine i bil og foreløpig sitter begge bakover, men skulle vi få spysyke barn i bil så er jeg ikke sein om å snu dem rett og slett fordi det gjør situasjonen 100x værre å sitte med ryggen mot kjøreretningen når jeg selv blir bilsyk og jeg blir fortsatt bilsyk i voksen alder. Jeg blir t.o.m togsyk hvis jeg sitter den gærne veien, så jeg tror ikke noe på at det er likegyldig hvilken vei man sitter og siden EnMamma ikke vil svare på spørsmålet mitt i forhold til denne studien så blir jeg ikke akkurat mer overbevist av det.

 

Og siden vi er på krangle så krangler vi litt selv om denne diskusjonen har nådd barnlige høyder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange barn blir alvorlig skadet hvert år pga at de sitter forovervendt? Og hvor mange dør pga at de sitter forovervendt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest sug lut

Hvor mange barn blir alvorlig skadet hvert år pga at de sitter forovervendt? Og hvor mange dør pga at de sitter forovervendt?

Interessant om noen graver opp den statistikken, ja.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange barn blir alvorlig skadet hvert år pga at de sitter forovervendt? Og hvor mange dør pga at de sitter forovervendt?

Interessant om noen graver opp den statistikken, ja.

 

Ja, jeg har lurt litt på dette, for Trygg trafikk går ut med tall som gjelder frontkollisjoner. Nå er ikke jeg noen fagperson på området, men hva med om man blir påkjørt bakfra eller fra siden? Har trygg trafikk noe å bidra med her? Er det bare front-kollisjoner som får dødelig utfall, eller fører til betydelige skader?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det her er jo berre latterleg.

 

At folk brukar tid og energi på å krangle og argumetere for at dei ikkje gidder å sikre barna sine på best mogleg måte i bilen??

 

Samtlege argument mot bakovervendte barneseter er motbevist, einaste unntak er at setene er dyre. Du har valgt å ta på deg annsvaret med å få barn, spar penger og DEAL WITH IT!

 

Eg har første og andrehands erfaring med bilsjuke. Ja det er noko dritt, Gjer alt for å lette situasjonen(driter blandt anna i kor lang tid me brukar på å komme oss dit me skal). Men eg vil langt heller ha barn som spyr, enn barn som dør.

 

 

Det kan se ut som om du ikke heilt har bestemt deg? Du skriver at samtlige argument mot bakovervendte barneseter er motbevist??? Jaha?

 

Det som er fakta, er at bakovervendte barneseter ER sikrere ved frontkollisjoner. Trygg trafikk har rett i det. LIKEVEL velger jeg selv. Jeg tar ansvaret for meg og for mine unger på min måte, og det gjør også hovedinnlegger. Vi er bare uenige i hvordan vi best skal gjøre det.

 

Vi bruker tid og energi på å argumentere fordi vi kjeder oss. Du bruker tydeligvis tid og energi fordi du ikke vet forskjellen på forovervendt og bakovervendt.

 

Jaha? Kva var det du ikkje forstod med det? Eg meinar akkurat det som står.

 

Du, og alle andre med forovervendt barnesete for barn under fire år, er uenig med fakta!?? Som du til og med skriver sjølv. Ja bakovervendt er sikrest, men du velger å la vere!? Fordi du vil ta ansvar for deg og dine barn på din måte, og driter i kva som er bevist. fint.

 

Eg kan forskjell på forover og bakovervendt. Du kan ikkje lese=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange barn blir alvorlig skadet hvert år pga at de sitter forovervendt? Og hvor mange dør pga at de sitter forovervendt?

Hvorfor svarer du ikke på dette spørsmålet EnMamma? Siden du jobber tett sammen med trygg trafikk går jeg jo ut i fra at du har tallene.

Og om dette er et så stort problem samt en viktig sak, så ligger det vel tall og god dokumentasjon til grunn for det?

Jeg har prøvd å spørre deg om disse tallene på skravle og btw. Ingen svar der heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lykke Fryd ♥
Hvor mange barn blir alvorlig skadet hvert år pga at de sitter forovervendt? Og hvor mange dør pga at de sitter forovervendt?
Hvorfor svarer du ikke på dette spørsmålet EnMamma? Siden du jobber tett sammen med trygg trafikk går jeg jo ut i fra at du har tallene. Og om dette er et så stort problem samt en viktig sak, så ligger det vel tall og god dokumentasjon til grunn for det? Jeg har prøvd å spørre deg om disse tallene på skravle og btw. Ingen svar der heller.

 

Hørte på radioen for litt siden at 7 av 8 småbarn som blir skadet i trafikkulykke, som passasjer i bil, sitter forovervendt.

 

Vet ikke om det stemmer og jeg husker ikke hvem som sa det, men det var det som ble sagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange barn blir alvorlig skadet hvert år pga at de sitter forovervendt? Og hvor mange dør pga at de sitter forovervendt?
Hvorfor svarer du ikke på dette spørsmålet EnMamma? Siden du jobber tett sammen med trygg trafikk går jeg jo ut i fra at du har tallene. Og om dette er et så stort problem samt en viktig sak, så ligger det vel tall og god dokumentasjon til grunn for det? Jeg har prøvd å spørre deg om disse tallene på skravle og btw. Ingen svar der heller.

 

Beklager, jeg har ikke fått det med meg, men svarer så gjerne. Det foreligger selvsagt tall. Trygg Trafikk og IF hadde ikke gått sammen for å lage en kampanje i håp om å få ut denne viktige informasjonen for tredje år på rad om dette ikke var viktig. Det koster jo penger og TT tjener ikke noe på dette. IF har forøvrig sluttet helt med utleie av fremovervendte barneseter fordi dette ikke gir god nok sikkerhet, det sier mye når et forsikringsselskap ikke er villig til å ta den risikoen.

 

De tallene det opereres med er noen år gamle, men når det kommer nye mer konkrete tall så kan jeg oppdatere.

 

I 2002 kom det inn 7 svært alvorlig skadde barn på barneintensiven på Ullevål sykehus. Der antar de at 3-5 av disse barna kunne vært reddet ved bruk av bakovervendt barnesete. Totalt mistet 9 barn under 15 år livet som passasjerer i bil i 2002.

 

I 2003 fikk de inn 10 svart alvorlig skadde barn, halvparten av disse kunne vært reddet ved bruk av bakovervendt sikring.

9 barn døde, i følge overlegen var dette helt unødvendige dødsfall, i 2003. Disse kunne vært reddet ved bruk av bakovervendt sikring, korrekt montert.

Kilde: Overlege ved barneintensiven ved Ullevål sykehus, Tor Einar Calisch/Trygg Trafikk.

 

I 2002 anbefalte man også bakovervendt sikring forresten, men det var få som brukte det til barna sine(med unntak av spedbarnssetet selvsagt): http://www.tryggtrafikk.no/%C3%98kning+i+trafikkdrepte+barn+i+2002.b7C_wlbI0d.ips

Endret av EnMamma
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest amandine

Jeg har ikke noe imot at folk får informasjon! All den tid man daglig kjører forbi folk med barn i bil mer eller mindre usikret, er jeg helt enig i at det trengs.

 

For min del er det bare den gamle tenåringen i meg som får fnatt av formanende pekefingre.

 

Og om jeg kunne hatt et tips hadde det vært fint om grensene for når man bør bruke bakovervendt sete hadde blitt skiftet fra å ha kun fokus på alder til å handle mer om reell størrelse!

 

Her i huset sitter lillebror på 3,5 i forovervendt sete. Det har han gjort et par måneder, faktisk. Og det er liksom helt feil fordi han er 3,5 år.

Naboens unge som skal begynne på skolen er av vekst mindre enn min treåring(som er belemret med laaange foreldre og derfor er en laaang laban) men ingen sier pip om han.

Vi hadde, frem til jul, et HTS besafe izi ett eller annet, kjøpt flett nytt for en halv formue.

Men i lengste høyeste posisjon tok det ikke mer enn noen måneder før lillebror satt med hodet over øreklaffene.

Da lillebrors mor er 180 høy og allerede satt med knærne under haka foran i passasjersetet, og lillebrors far var nødt til å sitte bak rattet fordi han ikke fikk plass i passasjersetet med sine drøyt 190 cm, var valget ganske enkelt for oss når lillebror bikket 110 cm og 20 kilo. Han sitter godt og sikkert forovervendt, hele familien har blodtilførsel til bena(vi har en stor stasjonsvogn), og jeg ser ikke helt at det er så ille på tross av at han ikke fyller 4 før om noen måneder.

 

Jeg vet at det er farlig å kjøre bil, det vet mannen min også. Vi er avhengige av å kjøre lange turer, men vi kjører så fornuftig som vi kan. Vi har sikker bil, ikke løse ting i kupéen, ikke snakke i tlf etc etc. Og så krysser vi fingrene for at vi ikke møter idioter på veien. Jeg føler ikke at vi kan gjøre så mye mer, og er relativt komfortabel med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg beklager om jeg høres kynisk ut nå, men 4-5 barn i året som dør som følge at å sitte i forovervendt sete er vel ikke ett "stort" problem?

(Jeg er regelrett drittlei all debatt om dette, og spesielt ordbruken den ofte fører med seg.Derfor litt kvass ) Det sies at bakovervendt er det sikreste ved møteulykker. Kan vi risikere at dette faktisk nå snur med midtdelere på alle veier med 80 sone? Da vil det jo bli slutt på møteulykkene

Endret av ellen-propellen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lykkeliggift_
Jeg beklager om jeg høres kynisk ut nå, men 4-5 barn i året som dør som følge at å sitte i forovervendt sete er vel ikke ett "stort" problem? (Jeg er regelrett drittlei all debatt om dette, og spesielt ordbruken den ofte fører med seg.Derfor litt kvass ) Det sies at bakovervendt er det sikreste ved møteulykker. Kan vi risikere at dette faktisk nå snur med midtdelere på alle veier med 80 sone? Da vil det jo bli slutt på møteulykkene

 

Og UNøDVENDIGE dødsfall ifølge legen? Alle dødsfall i bilulykker er da unødvendige!! Forresten, du nevner 10 barn under 15 år. Du sier ikke hvor mange av dem som var under 4 slik at de kunne sitte bakovervendt. Litt mer detaljert info takk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig med en skikkelig debatt med skikkelig temperatur!

 

En Mamma, har du hørt om at folk tar imot gode råd kun når de har bedt om dem eller i hvert fall erkjent at de trenger et råd? I alle andre tilfeller, oppnår man akkurat det du oppnår i denne tråden. Man blir oppfattet som besserwisser og folk blir irriterte. Jeg undres over at Trygg Trafikk fortsetter å bruke så mye penger på holdningskampanjer, så vidt jeg vet har slike kampanjer lite gjennomslagskraft og atferdsendringen er liten.

 

Har ikke hørt reklamen du innleder med å spørre om, så kan ikke svare deg på det. Vil allikevel gjenta at det neppe ville ført til noen endring hos meg (eller hos folk flest), da slike kampanjer sjelden virker. De som er enige og allerede har en unge med knærne oppunder ørene i baksetet vil klappe seg selv mentalt på skulderen og være indignert over at andre ikke skjønner såpass. De som er uenige, vil bli irriterte over nok en runde med mas på et område der de allerede har tatt et valg.

 

Jeg synes ikke tallene dine er overbevisende, det er snakk om nokså få ulykker og det er snakk om én leges uttalelser. Det er ikke god dokumentasjon. Som Himmelblå sier, det gjøres ikke noe forsøk på å tydeliggjøre alder, type ulykke osv heller innenfor gruppen som er "unødvendig døde".

 

Så lenge det ikke gjøres en lovendring på området eller forovervendte stoler til barn under 20 kilo blir forbudt, tror jeg ikke dette kommer til å endre seg betraktelig. Vi er for mange som i avveiningen mellom komfortabelt og dødsrisiko velger komfort. Jeg vet i hvert fall at hvis jeg må velge mellom nokså stor sannsynlighet for sure unger, unger som har vondt, sitter trangt, ikke kan se film, sjåfør og forsidepassasjer som sitter vondt og en ørliten sjanse for at ungen dør i en møteulykke, ja - da velger jeg at vi alle trives på langtur. Det er en kalkulert risiko, men den er jeg villig til å ta. Akkurat som jeg sender ungene ut alene selv om det kan finnes overgripere der og akkurat som jeg lar dem bade selv om noen unger drukner hvert år osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 2002 kom det inn 7 svært alvorlig skadde barn på barneintensiven på Ullevål sykehus. Der antar de at 3-5 av disse barna kunne vært reddet ved bruk av bakovervendt barnesete. Totalt mistet 9 barn under 15 år livet som passasjerer i bil i 2002.

 

I 2003 fikk de inn 10 svart alvorlig skadde barn, halvparten av disse kunne vært reddet ved bruk av bakovervendt sikring.

9 barn døde, i følge overlegen var dette helt unødvendige dødsfall, i 2003. Disse kunne vært reddet ved bruk av bakovervendt sikring, korrekt montert.

Kilde: Overlege ved barneintensiven ved Ullevål sykehus, Tor Einar Calisch/Trygg Trafikk.

 

I 2002 anbefalte man også bakovervendt sikring forresten, men det var få som brukte det til barna sine(med unntak av spedbarnssetet selvsagt): http://www.tryggtraf....b7C_wlbI0d.ips

 

Jesus dama, statisitikken din er TI år gammel. Hvordan vet vi at den er relevant? Ettersom jeg har unger i et ganske stort tidsrom vet jeg at det har skjedd mye med bilsikring de siste ti årene. Og det til tross for at vi har snudd lenge før ungene har fylt 4 år.

 

Dessuten mener jeg å ha lest at sideveis sikring er nå det største problemet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...