Gå til innhold

Forovervent el bakovervent


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

-bilstol?, min datter på 5 snudde vi forovervent då hun var ca 1.5 år hadde henne da i en be safe combi stol som hun brukte bakovervent fra ca 1 år, før det hadde hun sef babysete som var bakovervent, nå har hun en stol som bruker bilens setebelte. Snuppa på 7mnd sitter bakovervent i babystolen sin. så damer forovervent eller bakovervent stol og alder på barna? :) grunnen til at jeg lurer er at jeg leste en art i en nettavis i går og den var det mange som kommenterte sog så og si alle har stoler bakovervent for barn helt opp til 4-5 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Lykke Fryd ♥

Hun er 2 år og 2 måneder og sitter selvsagt bakovervendt. Slik skal hun få sitte til hun er 4 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest peacock

Hei, ja det er sterkt anbefalt at barn sitter bakovervendt minimum til 4 år. De har så tunge hoder at de får alvorlige nakkeskader ved frontkollisjoner. Om du går inn på tryggtrafikk.no kan du se videoer av hva som skjer ved kollisjoner og lese enda mer om begrunnelsen for å sitte bakovervendt. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her sitter barna bakovervendt til de er ca 3 år. Etter det blir det for trangt, i tillegg til at de bare kaster opp. Og når man har tørket spy i 50 mil, da snur man ungen for feriefredens skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig sikrer jeg det kjæreste jeg har bakovervendt! Noe annet er ikke aktuelt hos oss!

Hun er snart 3 år og skal sitte slik til hun er minst 4 år!

Og jada, hun sitter med bøyde bein og det ser sikkert fælt ut. Men hun bryr seg ikke om beina er bøyd, og hun har heller ikke vondt. Vi tar ofte pauser når vi kjører:) No problem!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Begge (1,5 og 3) sit bakovervendt. Då langbeinte storebror byrja å få kramper i beina i vår ga me BeSafe setet hans til veslebror og kjøpte Britax TWE i staden, og no sit han fint med beina :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bakovervendt til 4 år. Det har med at hodet er veldig tungt i forhold til kroppen å gjøre bl.a. Hodeomkretsen til en 4-åring kan være lik en voksen. (52 f.eks.)

Snupp begynte å klage litt ved lengre bilturer, da var hun over 1 meter høy. Med litt oftere pauser gikk det helt fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 mnd. sitter bakovervendt, gutten på snart 4 sitter bakovervendt. Jenta på 5 sitter i beltestol, hun byttet når hun var 4.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.babyverde...overvendt-sete/

 

Her har vi alle barna bakovervendt, og slik skal de sitte til de hvertfall er 4 år gamle. Største er 3 år og de minste er 4 mnd. Har Besafe Izi kid x3 isofix til største, men må nok å kjøpe et større bakovervendt sete til henne snart.

De to minste blir også til å ha Besafe når den tid kommer.

 

Når det kommer til sikkerhet i bil nøler jeg ikke med å bruke litt ekstra penger på gode seter, og det krever ikke mye mer å ha dem bakovervendt. Kjør bærbar dvd-spiller så blir de ikke så kvalm :)

HUSK- Det er verdt det om det skulle oppstå en kollisjon. Da er det bedre at du har gjort det du kunne for å forhindre store skader!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Storesøster ble snudd da hun var 3,5 år, da var hun 18,5 kilo og 102 cm. Det ble tungt og vanskelig å få satt henne inn i bilen. Lillebror snudde vi da han var 2 år og 3 måneder, da var han 16 kilo og 99 cm. Med han var grunnen veldig urolige kjøreturer. Han har roet seg etter at vi snudde han, jeg synes også at det er vanskelig å få satt han inn bakovervendt. Bena setter seg fast og vris når jeg skal sette han inn, og jeg må bøye hodet hans litt, liksom lempe han litt sidelengs inn i bilen...

Det er mulig jeg ikke har tatt det rette valget, men sånn har det blitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke at folk trenger å spørre lenger!

Barna bør sitte bakovervendt til de er 4!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Snudde setet for feriefredens skyld... For å slippe å tørke spy...

Ja det er viktigere enn barnets sikkerhet og liv.

Det er bevist at barn ikke har vondt av å sitte bakovervendt og det er mange ting man kan gjøre mot kvalme. Ett som faktisk fungerer veldig godt er å ta en bandasjeteip-bit over navelen på barnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snudde setet for feriefredens skyld... For å slippe å tørke spy...

Ja det er viktigere enn barnets sikkerhet og liv.

Det er bevist at barn ikke har vondt av å sitte bakovervendt og det er mange ting man kan gjøre mot kvalme. Ett som faktisk fungerer veldig godt er å ta en bandasjeteip-bit over navelen på barnet.

 

Hvis det er innlegget mitt du så spydig sikter til, med at jeg har tørket spy i 50 mil, så spar deg.

 

Tror du virkelig ikke vi prøvde alt før vi snudde ungen? Teip/plaster over navlen, sea-band akupressur, Postafen reisesyketabletter, DVD-spiller, sang, salte kjeks, epler, mye mat, lite mat, cola, vann, farris.... U name it!

 

Når ungen plagdes og kastet opp etter 15-20 minutter i bilen HVER gang vi kjørte bil, da blir man lei. Da føler jeg virkelig at ungens ve og vel veier tyngre enn at man SKAL sitte baklengs til man er 4 år. Før var det anbefalt å sitte bakovervendt til 3 års alder, så jeg føler ikke akkurat at vi gjorde noe kriminelt ved å snu ungen.

 

Jeg tror du skjønner det også. Noen ganger må sunn fornuft og skjønn råde foran regelrytteri og all verdens anbefalinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har gode bakovervendte bilstoler å anbefale? Syns de er vanskelig å finne.. Har Maxi Cosi nå, og lurer på hvilket sete vi skal kjøpe neste gang? Tenker da i gruppe I/II - altså 13 kg + ...

 

På forhånd takk for tips! :)

 

Mvh Leia81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest peacock

Er det noen som har gode bakovervendte bilstoler å anbefale? Syns de er vanskelig å finne.. Har Maxi Cosi nå, og lurer på hvilket sete vi skal kjøpe neste gang? Tenker da i gruppe I/II - altså 13 kg + ...

 

På forhånd takk for tips! :)

 

Mvh Leia81

 

De som er plusgodkjent er trygge å kjøpe - det er strengeste testen på markedet, og alle de som er godkjent er rene bakovervendte stoler.

 

Acta graco kjenner jeg ikke så mye til, men så på forbrukerrådets hjemmeside at det er veldig mye giftstoffer i materialene.

 

Besafe er isofixseter som kan brukes til 18 kg. Har fått inntrykk av at en del er fornøyd, men også at barna gjerne vokser ut av de når de er 2,5-3 år (setet blir for kort), at hodet faller fremover når barnet sover og at de tar veldig stor plass i bilen.

 

Vi har valgt Britax max-way. Dette er den nye utgaven av Hi-way, og har inntrykk av at alle er fornøyd egentlig! Setet går til 25 kg (hele bakoverperioden), og kan lutes litt bakover. Dessuten er det et av de minste bakovervendte setene samtidig som det er god plass til barnet. Setet kan monteres i midten bak (og selvfølgelig på sidene og foran), og det synes jeg er kjempebra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...