Gå til innhold

Når er deres 3-4 åringer i seng?


Eeniemeenie

Anbefalte innlegg

Jenta min på 3,5 er helt utslitt etter en barnehagedag ( våkner tidlig, og sover klart ikke på dagtid) Nå har hun duppet av på sofaen igjen, stakkars! "Tvinger" dere ungene deres til å være våkne til det er leggetid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Frøkna her er snart 4 legger seg mellom 7 og 8, stortsett blir det mellom halv 8 og 8. Men er hu helt utslitt en dag er hu i seng i 7tiden:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min snart 4-åring er i seng kl. 19. Noen ganger kan hun være oppe senere (i helger) men da er hun trøtt og sliten dagen etter.

 

Tvinger henne til å være våken ved at vi eventuelt sender henne ut for å leke eller får henne til å hjelpe oss med middagen o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4,5 år. Legg seg som regel litt før 8, er som regel oppe litt før 7.

 

Dersom ho legg seg tidlegare, om ho er trøtt, er ho oppe tidlegare. Ho søv rundt 10-11 timar om natta, og har gjort det i alle fall i 1-års tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har begynt å merke at fireåringen vår virker mindre trøtt om kvelden, særlig nå som det er lyst. Han går for tiden ikke i bhg (bare en midlertidig greie), så han sover også litt lenger om morgenen enn da han gjorde det. Han sovner dessverre ofte ikke før rundt halv ni, selv om vi har lagt han leeenge før. Men da blir han trøtt og sur neste dag. Tror det ideélle er at han sovner ca åtte. Men har en følelse av alt dette endrer seg når han begynner i bhg igjen.. da må han jo opp tidligere, og blir sliten av alle inntrykkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det varierer. Vår mellomste er 4 år. Han blir vekket av lillebror mellom 5.30 og 06 hver dag, så han er som regel veldig trett på ettermiddagen. Noen ganger sovner han på sofaen og da får han sove i maks 20 min. Legger ham til vanlig tid kl 19, og han sovner greit. Tror han kanskje hadde blitt forferdelig overtrøtt hvis vi hadde "tvunget" ham til å være våken de gangene han har et tydelig behov for en "powernap".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vi er hjemme holder jeg lillebror våken, men han sovner heller som regel ikke. Det hender i bilen, og da kan jeg ikke gjøre så masse med det egentlig. Han er 4 1/2 år og er et mareritt å få ut av sofaen om vinteren. Astmaen tar all energien og han er tom og trøtt når han kommer hjem, men hviler egentlig bare kroppen :)

 

Han bør være i seng til 19 - 19.30. Litt etter hvor sliten han er og sånn. Han vekkes ca 7.05-7.10 hver ukedag utenom onsdag, da er det 7.45 og han er ofte oppe selv da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest yrild

Nå har jeg en liten gutt som nok trenger lite søvn, men han sovner 20 og våkner rundt 7 om morgenen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En 4-åring bør aldri holdes oppe til etter kl.19 til hverdags.. Det er i hvert fall min mening. Barna bør legges så tidlig at de våkner av seg selv på morgenen, så dersom barnet må opp f.eks. halv 7 bør leggetid være ca. 11 timer tidligere.

Min 4-åring legger seg senest kl.19 før en barnehagedag, og står opp i halv 7-7-tiden. Hun er aldri trøtt og grinete når hun får såpas med søvn, med mindre hun er syk da.

 

Ettersom jenta di tydeligvis våkner tidlig, må du også legge henne tidlig. Det skader i hvert fall ikke å forsøke å legge henne 12 timer før hun må stå opp i en ukes tid, så ser du om det har effekt? Legg henne like etter barne-tv og se om det hjelper. å sove på ettermiddagen er i hvert fall ikke bra for nattesøvnen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest yrild

En 4-åring bør aldri holdes oppe til etter kl.19 til hverdags.. Det er i hvert fall min mening. Barna bør legges så tidlig at de våkner av seg selv på morgenen, så dersom barnet må opp f.eks. halv 7 bør leggetid være ca. 11 timer tidligere.

Min 4-åring legger seg senest kl.19 før en barnehagedag, og står opp i halv 7-7-tiden. Hun er aldri trøtt og grinete når hun får såpas med søvn, med mindre hun er syk da.

 

Ettersom jenta di tydeligvis våkner tidlig, må du også legge henne tidlig. Det skader i hvert fall ikke å forsøke å legge henne 12 timer før hun må stå opp i en ukes tid, så ser du om det har effekt? Legg henne like etter barne-tv og se om det hjelper. å sove på ettermiddagen er i hvert fall ikke bra for nattesøvnen...

 

 

Ok... så når gutten min legges kl 20 er det en time for sent for hva da? Når man ikke har stress om morgenen og han drar oss ut av senga før syv hver dag, så er det jo tydelig at han får nok søvn? Eller mener du at man må legge dem kl 19 selv om han da står opp kl 6 (vi har nemlig prøvd 19.30 over noen uker med det resultatet at han våkner ca 6.15... som jeg skal love deg ikke gagner familien!).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutt på tre år og to måneder. Han legges ca kl. 19 både hverdag og helg. Han sover fortsatt en dupp på dagtid både i barnehagen og hjemme- ikke daglig, men han blir som regen lagt for en hvil. Noen ganger blir det bare hvile, men som regel sover han en stund også.

 

Han deler rom med storesøster og våkner en gang mellom 6 og 7 om morgenen. Ofte blir han vekket av storesøsteren som er en skikkelig morgenfugl.

 

Hvis jenta di er så trøtt hver dag, er det vel bedre om hun får en dupp i barnehagen enn at hun sover når hun kommer hjem? Hun går kanskje på storebarnsavdeling nå, men noen steder klarer de å tilrettelegge for at enkelte barn som trenger det, kan få en liten hvil på dagtid selv om de har vokst ut av småbarnsavdelingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutt på tre år og to måneder. Han legges ca kl. 19 både hverdag og helg. Han sover fortsatt en dupp på dagtid både i barnehagen og hjemme- ikke daglig, men han blir som regen lagt for en hvil. Noen ganger blir det bare hvile, men som regel sover han en stund også.

 

Han deler rom med storesøster og våkner en gang mellom 6 og 7 om morgenen. Ofte blir han vekket av storesøsteren som er en skikkelig morgenfugl.

 

Hvis jenta di er så trøtt hver dag, er det vel bedre om hun får en dupp i barnehagen enn at hun sover når hun kommer hjem? Hun går kanskje på storebarnsavdeling nå, men noen steder klarer de å tilrettelegge for at enkelte barn som trenger det, kan få en liten hvil på dagtid selv om de har vokst ut av småbarnsavdelingen.

 

Hyggelig med svar :-) Ja, hun starta på storavd i Januar. De tilbyr henne søvn på formiddag/tidlig ettermiddag men hun nekter stortsett å sove.. Og da ender det ofte opp med at hun sovner av kl 16/16,30 her hjemme.. :( Legger henne stortsett kl 19, de tidligste dagene er vi oppe 06. Har vi bedre tid på morningen er vi ikke oppe før i sju tiden, når hun våkner av seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har en gutt på 3,5 år som ikke er så glad i å sove... Han sovner rundt kl 20 og står opp mellom 6 og 7. Har prøvd å legge han tidligere, men da tuller han i senga til kl er 20. Han har ikke sovet på dagen siden han var 1,5 år. Trenger tydeligvis ikke mye søvn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en datter på snart 3,5 år. Vi har vel hatt 19 som leggetid siden hun var baby, men nå legger hun seg mellom 19 og 20 og våkner av seg selv mellom halv 7 og 7. Noen dager etter mye aktivitet er hun ekstra trøtt, da hender det vi legger henne litt tidligere. Hun sluttet å sove på dagen da hun var ca 3 år.

 

Det er individuelt hvor mye søvn et barn trenger, slik det er for oss voksne, så man kan ikke si at ett spesielt klokkeslett er korrert for f.eks en 3-åring. Jeg tror de fleste foreldre kjenner sine egne barn best, og vet hvilke leggetider som er fornuftige og fungerer for akkurat sitt barn. Og så trenger man mer søvn om vinteren enn nå når det er sommer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en 4 år gammel datter som legger seg rundt 20.30- 21.00.

Hun våkner av seg selv rundt 07.30- 08.00.

-Er i barnehagen til klokka 09.30.

 

 

 

Nå trenger hun ikke og være i barnehagen før halv ti , men måtte selvfølgelig ha lagt seg tidligere om hun måtte ha vært i barnehagen i åtte tia ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har en gutt på 3,5 år, sluttet og sove i barnehagen da han var ca 2,5 år for han fikk problemer da han skulle legge seg om kvelden. her legger vi mellom 20-21 om kvelden og han kan på gode netter sove til kl 08-09 om morgenen. vi har det skjeldent stressete på morran siden jeg er 100øre og bare bruker barnehagen som avlastning :) Nu e han den som ikke trenger så mye søvn og har alltid vært slik. han blir skjeldent sur og gretten vis han har en vanskelig natt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jenta mi på 3,5 år legger seg vanligvis halv syv, syv. Bltt litt senere nå i sommerferien, men holder på med å jobbe det inn til riktig tid nå ;-) Eldstemann på 5,5 år, legger seg rett etter lillesøster, 19-19.30 ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ei på drøyt 4 år. Det eneste som fungerer er å legge henne kl19.00. Blir det senere så våkner hun tidligere.

 

Vi har virkelig prøvd å få henne til å være fleksibel i forhold til legging, men det fungerer foreløpig dårlig for for henne. Så da gjør vi det sånn - hver eneste dag. (okei - juleaften er vel eneste dagen vi tøyer på dette, men det blir en veeeeldig tidlig start på dagen med trøtt unge).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Her legger vår fem åring og tre åring slik ca mellom 21 og 22. De står da opp mellom 9 og 10.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min gutt 3,5 er i seng 19 og sover da til mellom 7-9. tvinger han ikke til å være oppe. vist han sier han vil legge seg kl17 så legger jeg han da. og da sover han til 7-9 tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gutten vår på 3 år og 8mnd legger seg rundt kl.19 - noen ganger litt før, andre ganger litt etter. Forsøker som regel å holde det innen for 15min marginen (+/- 15min), men ikkje alltid det går. Dette er for at han skal kunne våkne utkvilt før han skal opp og i barnehagen på kvardager. Står opp rundt 6-7, kan drøye til ca 7 dersom han er trøytt....våkner gjerne rundt 6-6:15 av seg sjølv. Søv normalt ikkje på dagen, men skulle det skje - f.eks. under biltur, prøver me få han i seng til vanlig tid (blir gjerne litt seinare, sånn rundt 19.30) slik at han holder rytmen.

 

Det varierer frå barn til barn kor mykje søvn dei treng, og det er sjølvsagt viktig å ta hensyn til når barna må stå opp....

Me merkar godt at det blir vanskelig på mange måter dersom gutten vår blir litt for trøytt - masse tull med kveldsmat, leggeritualer og tar mykje lenger tid før han sovner....trøytt og "vanskelig" neste dag sammenlikna med slik han pleier vera...totalt vår feil som voksne, men skjer av og til....prøver koma i vanlig rytme att så fort som mulig - ingen krise når det skjer av og til etter vårt syn.

 

God søvn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...