Gå til innhold

Legging, separasjonsangst og smokk.


up&go

Anbefalte innlegg

Sønnen min på 10 mnd er plutselig blitt så vanskelig å legge. Før kunne jeg si natta og gå ut av rommet, og han fant søvnen selv. Nå må jeg være der og henge over sengen hans og holde en hånd over ryggen/siden til han finner roen og sovner. Deretter sniker jeg meg lydløst ut. Dersom jeg er for kjapp til å gå, eller lager lyd, setter han i et hyl og jeg må begynne forfra.

 

Tenkte jeg skulle prøve en gradvis "avvenning". Altså at jeg sitter lenger og lenger fra sengen hans el. Problemet er bare at han reiser seg opp, med en gang jeg prøver å sette meg lengere bort.

 

Dessuten er det bare jeg som kan legge for tiden, ikke samboer.

 

Noen som har noen gode tips?

Dette har sikkert noe med separasjopnsangsten å gjøre(?). Er det kanskje noe som vil gå seg til av seg selv?

 

Hva mener dere forressten om smokk? Fordeler og ulemper. Her har vi begynt, sluttet og begynt igjen... Føler at han koser seg sånn med den, men har allikevel en liten motforestilling til smokken, vanskelig å forklare, men er på en måte redd han skal bli alt for avhengig. Begrenser til sengen, vogn, bil og hvis andre skal passe han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ok, det var siste gangen jeg skrev noe her!!! Alltid noen som skal være super-mamma og få en til å føle seg dårlig. Synes ikke det er så lett jeg og skulle sjonglere baby, jobb, kjæreste etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som separasjonsangst, det har vi litt av her i huset (8mnd), og også kun jeg som kan legge. Skjønner det kan være slitsomt til tider, men jeg tror allikevel vi bare må "flyte med" i denne perioden, og gi de små tryggheten de trenger.

Hvis jeg var deg ville jeg fortsatt å gi smokken, den fungerer som et "overgangsobjekt" for han, altså en trygghet når mamma og pappa ikke er der. Når han blir litt eldre ville jeg vært mer opptatt av å begrense smokkbruken, men nå ville jeg latt han ha den ved behov:) Min bruker ikke smokk, men skulle gjerne ønske det.

Hilsen en langtifra supermamma (de finnes faktisk ikke:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ingen syns det... Vet ikke om dette hjelper, for datteren min har egentlig alltid vært vanskelig å legge. Når vi kom dit du er nå, at jeg kunne sitte hos henne og holde på henne til hun sovnet, begynte det å gå ganske greit (da var hun rundt 1 år, før dette var det byssing og mas i opptil 3 timer hver kveld...). Jeg bare gjorde det som funket (best), og nå kan jeg faktisk stort sett synge og gå ut av rommet, så sovner hun fint, uten en lyd (oh, lykke...)

Hvis jeg var deg (og jeg vet at mange sikkert er uenige med meg), så ville jeg gjort det du gjør nå. Smokk er helt ok, syns jeg, og tror du gjør lurt i å begrense bruken til sovesituasjoner ol. Ville ikke stressa med det i det hele tatt. Hold på han og kos med han til han sovner (hvis du orker). Kanskje han bare trenger at du er der en periode, så blir han sikkert roligere etterhvert. Jeg er som sagt ingen ekspert, men min erfaring er at hvis man lytter til barnets signaler og gir det den tryggheten og nærheten det trenger / ønsker, så får man igjen for det seinere. Har ikke tro på at så små barn blir bortskjemt, bare trygge. Jenta mi fikk mange tenner rundt 10 mnd, og trengte mye nærhet og kos pga. det. 10 mnd var faktisk den tøffeste perioden vår, når jeg tenker meg om. Vet at dette gjelder mange: tenner, ofte i kombinasjon med at de lærer masse nytt, osv...

Hold ut, du gjør en kjempejobb, syns jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, det var siste gangen jeg skrev noe her!!! Alltid noen som skal være super-mamma og få en til å føle seg dårlig. Synes ikke det er så lett jeg og skulle sjonglere baby, jobb, kjæreste etc.

 

Det var da voldsomt.

Jeg sa jo ikke noe galt,sa bare at jeg ser ikke vitsen med å unngå smokk visst det kan hjelpe deg å gjøre hverdagen litt enklere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har lot vi henne ha smokken for å få sove ;) Det er en kamp vi velger å ta senere hvis det blir nødvendig. Du kan absolutt gjøre det på den måten du foreskrev, eller du kan gå ut og inn med kanskje 1-2 min intervaller? At det bare er deg som gjelder nå er heller ikke uvanlig. Kanskje pappan skal få lov til å legge litt, selv om det da blir litt hyl og skrik? Dette føler dere på selv ;) Husk det er nok bare for en periode og plutselig sover baby fint igjen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Er usikker på dette med smokk fordi han frem til 8 mnd ca ikke hadde smokk. Begynte med det av tilfeldige grunner, og plutselig fikk jeg en unge som våknet 10 ganger pr natt (sov hele natten tidligere), ble mer passiv, og sluttet og bable (naturlig nok). Sluttet derfor, og smokken var glemt dagen etter, og gutten sov hele natten igjen. Begynte så smått igjen forrige uke, pga ferie, sykdom etc. og nå er han avhengig og våkner masse om natten igjen. Angrer på at jeg ikke kastet alle smokkene første gang, men fort gjort når andre passer han osv.

Hadde ikke brått sluttet nå dersom han hadde hatt smokk hele sitt liv, men siden han egentlig bare har hatt den en uke, lurer jeg på om jeg bør fjerne den nå før han blir for knyttet til den, eller la han han ha den til han blir 3. (Kan jo ikke plutselig slutte når han har blitt ordentlig knyttet til den).

 

Lurer bare på om jeg gjør barnet mitt en bjørnetjeneste ved å venne han til smokk nå så sent. Sugebehovet er vel egentlig over, og det er vel egentlig pga det at man bruker smokk, eller?

Vet at mange har ulike meninger om smokkbruk. Føler selv at det kanskje er like mye for foreldrene som for barnet. Lett å sette inn "proppen" dersom det blir for mye sutring, istedenfor å tolke barnets egentlige behov som kan være trøtthet, sult, behov for kos og nærhet.

 

Jeg kommer antagelig til å fortsette, men ville bare høre litt hva andre synes om denne smokken;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, det var siste gangen jeg skrev noe her!!! Alltid noen som skal være super-mamma og få en til å føle seg dårlig. Synes ikke det er så lett jeg og skulle sjonglere baby, jobb, kjæreste etc.
Det var da voldsomt. Jeg sa jo ikke noe galt,sa bare at jeg ser ikke vitsen med å unngå smokk visst det kan hjelpe deg å gjøre hverdagen litt enklere.

 

Hverdagen har vel egentlig blitt vanskeligere nå, i og med at jeg løper hele natten for å putte inn smokken;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lot vi henne ha smokken for å få sove ;) Det er en kamp vi velger å ta senere hvis det blir nødvendig. Du kan absolutt gjøre det på den måten du foreskrev, eller du kan gå ut og inn med kanskje 1-2 min intervaller? At det bare er deg som gjelder nå er heller ikke uvanlig. Kanskje pappan skal få lov til å legge litt, selv om det da blir litt hyl og skrik? Dette føler dere på selv ;) Husk det er nok bare for en periode og plutselig sover baby fint igjen ;)

 

Ja merker, at det er mange perioder vi skal igjennom;-) Man tror endelig man er i mål med f.eks. soving, også kommer det en ny tann, ferie el. og så var man plutselig der man startet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min lille på 9 mnd har faktisk nettopp begynt med sutt. Jeg sluttet å amme for et par uker siden og da ville hun plutselig ha den. Hun får ha sutt når hun skal sove på dagtid, når hun kjører bil og når hun er trøtt/lei seg. På natten får hun ikke sutt av den enkle grunn at jeg ikke gidder å løpe inn ørten ganger om natten for å dytte sutten inn igjen.

 

Dette går veldig greit, hun vet jo ikke om noe annet. Legging er dog ikke det enkleste, men det har det aldri vært. her må hun fortsatt bysses eller sovne på fanget og det får hun lov til. Tar ikke så lang tid og hun våkner sjelden mer enn en gang om natten. Dette er tredje barnet vårt og hun er faktisk den enkleste av de tre. Vi koser oss med leggingen og synes ikke det gjør noe med bæring/byssing. Hadde hun vært vant med å sovne av seg selv hadde det selvsagt vært en annen sak.

 

Med mellomste hadde jeg en madrass ved siden av sengen en periode. Der lå jeg til hun sovnet, men rørte henne ikke, snakket ikke til henne eller ga noen form for oppmerksomhet. Det fungerte greit, tok noen uker og så sov hun alene igjen. Barn har stadige perioder hvor de søker trygghet ved legging. Jeg tror på å gi dem det de etterspør for så å justere siden når det verste gir seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...