Gå til innhold

Se også disse forumene:
Kvinneguiden Doktor Online

Dagbladet, skaff dere et halvt pund yrkesstolthet, eller i det minste noen som kan engelsk

• Logg inn for å svare
5 svar til dette emnet

#1 sug lut

sug lut

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 7 057 Innlegg:

Skrevet 02 juni 2012 - 20:34

"Dronningen av diamanter har sittet 60 år på tronen." Ja, det gir mye mening, gitt. Plutselig har den eneste verdige regenten i Europa faktisk blitt Lizzie from da hood, yo - blingdronninga. Det er så greit å kjøre Google translate, siden journalister uansett har solgt sjela si og driter i alt så lenge blekka selger og nettavisa går rundt. Og hadde man kalt henne Ruterdronninga hadde ikke det hjulpet heller, så da later man bare som ingenting. Wow, yrkesstolthet er bare ett av de mange ordene de ikke kan stave.

Annonsebilag
Annonsebilag

#2 Patetica fåkksi

Patetica fåkksi

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 597 Innlegg:

Skrevet 03 juni 2012 - 10:04

Jævla DIB lar meg ikke svare.
Det er JEG som er skjøga.

#3 Patetica fåkksi

Patetica fåkksi

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 597 Innlegg:

Skrevet 03 juni 2012 - 10:04

Å, deeeer ja! NÅ kom den, hva!? *mumler sint*

Uansett, det jeg skrev:
Jeg visste ikke at noen i Dagbladet i det hele tatt kunne ha yrkesstolthet.

#4 sug lut

sug lut

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 7 057 Innlegg:

Skrevet 03 juni 2012 - 10:43

Jævla DIB lar ikke meg like, Apetit.

Nei, du har vel rett, mulig at "manglende yrkesstolthet" er et MÅ-krav ved ansettelse. Men det er faktisk ganske trist, den forflatinga av sprÅket som journalistene, som man naivt nok kunne tro hadde en sprÅkinteresse, er hovedagenter for. Det oversettes direkte fra engelsk pÅ de mest groteske mÅter, og resultatet er sÅ bastardstygt at ingen, jeg gjentar INGEN, kan se pÅ det som en berikelse av norsk - hvilket tross alt *kunne* vært mÅlet - men kun som en kjip og uproff løsning pÅ problemet med at de sjøl er sprÅklig impotente.

#5 Patetica fåkksi

Patetica fåkksi

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 597 Innlegg:

Skrevet 03 juni 2012 - 11:23

En annen ting som også er tragisk, er at det finnes faen ikke en eneste artikker der personen det skrives om har samme alder i hele teksten.

"Arne (65) fikk traktorhjul over seg.

Det var en fredfull lørdags formiddag da Arne (64) skulle se til potetene sine" .

#6 Mor Løvehjerte

Mor Løvehjerte

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 601 Innlegg:

Skrevet 03 juni 2012 - 13:34

"We wanted to interwiev OctoMum" sa de på tv i sta. Det er hun sprø-som-et-brød-alenemora med en hel bønsj med unger, deriblant åttlinger. Er vel kjent som åttlingmamma'n eller noe sånt på norsk.

Men neiiidaaa, vi tekster det vi tror vi hører:

"Vi hadde lyst å intervjue octomunn." Ja, jøss...