Gå til innhold

Fotballmammaer!! (og andre som tenker noe rundt oppførsel på banen)


Verbena

Anbefalte innlegg

Eldste gutten min spiller fotball og de har et godt samhold på laget. All ikke sportslig oppførsel har vi foreldre en veldig grei enighet om at resulterer i benkesitting både på kamp og trening. Bedre å få av de unotene først som sist. Ser for meg at det kunne blitt et kjempe problem om vi ventet til gutta var 12år f.eks.

 

Men tingen er at det tydeligvis ikke er alle lag vi møter som er så veldig intressert i å følge fair play reglene. I hovedsak handler det om et lag som holder på som i en slags slosskamp når de går på banen. De slår, sparker, dytter og kliper det de klarer når dommeren ikke ser.

 

Etter en cup i høst var både min gutt og flere andre full av små blå merker, ikke noe problem å se at de kom etter kliping. Under den cupen tok vi oppførselen opp med trenere/foreldre til det andre laget på en så hyggelig måte som vi klarte der og da, men da lo de av oss og begynte å snakke stygt om oss foran både egne og våre barn.

 

I dag har vi spilt cup mot disse igjen og vi ser at oppførselen definitivt ikke er blitt noe bedre. De tok blandt annet tak i en av våre spillere å dro han rett i bakken og det ikke bare en gang, men to. Han som i dag var lagleder tok tak i det så godt han klarte virket det som og mitt inntrykk var at mannen syntes at det var ganske så flaut at de oppførte seg sånn på banen. Men han er ikke trener for de, desverre.

 

Våre gutter gruer seg til å spille kamp mot dette laget og har ikke lyst til å møte de noen flere ganger. Som min sønn sa etter cupen i dag: "De spiller ikke fotball, de er bare slemme. Hva er poenget med det da?!" Vi har tidligere forsøkt å ta kontakt med både trenere og klubben for å signalisere at dette er oppførsel vi ikke synes er grei på en fotballbane (eller noe annet sted for den del), men vi kommer ingen vei. Og vi vet at vi ikke er de eneste de spiller sånn mot og at dette er et problem i mange årskull (også helt oppe på voksennivå).

 

Hva tenker dere om situasjonen? Hva kan vi gjøre for å bedre fotballopplevelsen for våre barn i slike situasjoner? Og er det noen som har tips til hvordan vi skal gå frem for at klubben skal ta tak i dette?

 

Er til opplysning en slik klubb som "alle" sier at bare er sånn. Det var vel noe av det første jeg lærte om fotballen her i byen når min begynte å spille, at sånn er det bare. Men det kan vi da ikke bare akseptere, eller må vi det?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde bedt lagleder melde fra til kretsen om at dere nekter å stille til kamp mot dette laget igjen.

 

Vi hadde en lignende hendelse her i fjor. Én ble felt stygt og deretter stemplet, en annen endte med blåøye og en tredje med lårhøne. Alle guttene "våre" var gule og blå etter kampen. Rett og slett ikke hyggelig. Foreldrene til motstanderene sto på sidelinjen og ropte "gå på dem!" o.l. Dette laget hadde i følge trener aldri tapt en eneste kamp (denne endte uavgjort), og det var tydelig at de var frustrerte og ekstra sinte. Forresten ikke rart de ikke taper når de spiller rugby i stedet for fotball.

 

Vi meldte ikke laget, men har angret i ettertid. Etter som jeg har forstått er dette et problem som gjelder flere lag i samme klubb, så fra nå av kommer vi til å være konsekvente med meldinger. Ikke ok at de får ture frem slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dere ikke bare droppe å spille mot dem? I de lave aldersklassene er det jo ikke noe problem i forhold til poeng eller cuppspill. Der skal det jo uansett ikke kåres vinnere.

 

Gi bare beskjed om at deres lag ikke kommer til å gå på banen før det er gjort noe alvorlig med oppførselen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...