Håper på svar fra noen
18 mnd - går fortsatt ikke..
Skrevet 30 mai 2012 - 12:48
Håper på svar fra noen
Snarvei til forumene
Skrevet 30 mai 2012 - 13:50
Han er 17 mnd og går på knærna. Kan stå lenge alene på gulvet hvis han glemmer seg, men med en gang han blir klar over at han står alene så setter han seg ned.
Skrevet 30 mai 2012 - 16:18
Skrevet 30 mai 2012 - 18:00
Skrevet 30 mai 2012 - 20:18
Godt å høre at det er flere...
Hvilken oppfølging får dere?
Ingen oppfølging, er innenfor normalen å ikke gå før ved 18 måneder. Hvis han kommer dit, kontakter jeg sikkert helsestasjonen. Jeg mistenker at min bare ikke er klar mentalt, at han er usikker, for fysisk kan han det jo. Så vi får se. :-)
Skrevet 01 juni 2012 - 19:58
Jeg tror nok det hjalp at vinteren forsvant og det ble mer gangbart å være ute, og han fant ut at det var ekkelt å krabbe på grusen på gårdsplassen vår. Jeg var litt bekymret da han ikke ville gå med støtte før 15 mnd, men ettersom storebroren ikke gikk før han var nesten 16 mnd, så lot jeg minsten ta det i sitt eget tempo. Det løste seg av seg selv, som det jo som regel gjør!
Nå har han gått selv i halvannen mnd, og synes det er veldig stas å komme seg rundt på egen hånd utendørs. Uheldigvis virker det som om han er typen til å stikke av/vandre avgårde på egen hpnd uten å se etter oss, så nå er det nye ting å bekymre seg for ;-)
Skrevet 02 juni 2012 - 20:59
Hun kunne gå langt når vi holdt henne, og ville egentlig bare gå, men ville ha en finger å holde i eller noe å støtte seg til.
Plutselig en dag løsnet det.... faktisk akkurat den dagen hun fylte 18 mnd!
Skjedde helt plutselig at hun tok initativ til å gå på egenhånd
Er nok ikke annet å gjøre enn å ta tiden til hjelp. Det kommer tydeligvis når de er klare. Noen har nok større behov enn andre for å føle at de mestrer før de slipper seg helt...
Skrevet 02 juni 2012 - 22:17
Har lest at det er like vanlige å begyne å gått 10 månredsalderen som 24 måneder. Det er bare det at ett barn som ikke har lært seg å gå ofte er tabu og trist for foreldrene som føler de har gjort noe galt. Huskernjeg åra lest i et hefte fra fysotarapien, på bup.
Skrevet 02 juni 2012 - 22:18
Har lest at det er like vanlige å begyne å gått 10 månders alderen som 24 måneder. Det er bare det at ett barn som ikke har lært seg å gå ofte er tabu og trist for foreldrene som føler de har gjort noe galt. Huskernjeg åra lest i et hefte fra fysotarapien, på bup.
Skrevet 06 juni 2012 - 20:24
Gjest_mela<3_*
Skrevet 07 juni 2012 - 16:52
Regner med tulla di er flink til andre ting?
Min på 17 mnd gikk da han var 8 mnd, men sier fortsatt ytterst lite. Merker at de andre på samme alder kan litt mer der!
Skrevet 07 juni 2012 - 20:26
Skader ikke med en sjekk hos kiropraktor, hvis noen er bekymrede om barna ikke går. Taper ikke annet på det enn penger
Skrevet 07 juni 2012 - 22:03
Ellers var legen på ettårskontrollen opptatt av helheten. Han sjekket for det han kalte "soft signs", som inkluderte både muskeltonus, finmotorikk, kontakt, språk etc. Han sa at gutten min "falt gjennom" på det grovmotoriske (fra livet og ned) mtp "normalen" , men at han var helt normal på alt annet. Han sa at barn som er sene motorisk, hvor dette er et symptom på at noe er galt, som regel har disse "soft signs" i tillegg, altså forsinket utvikling på tingene nevnt over. Dette betydde at han ikke trodde det var noe "galt" med lillebror, bare at han var sein, men at det ville komme etterhvert, i hans eget tempo.
Skrevet 16 juni 2012 - 15:44
Gjest_lillemor og lillefrøken_*
Skrevet 20 juni 2012 - 19:16
Jeg hadde planer om å kreve en time på helsestasjonen med barnelege for å se på henne om hun ikke gikk til hun var 18 mnd men ser ut til at vi slipper det. Hvis det har vært fysioterapeut i bildet, som ikke ser noe galt, så er det antakeligvis ikke det. Har du fått en barnelege til å se på han? Noen er jo bare treigere motorisk enn andre også.
Dette innlegget har blitt redigert av lillemor og lillefrøken: 20 juni 2012 - 19:19
Skrevet 21 juni 2012 - 06:38
Ville bare si at om fysioterapeut ikke finner noe galt, er nok jenta di helt normal!
Største her gikk med støtte fra åtte måneders alder, slapp seg ikke før han var nesten halvannet år. Minste gikk uten støtte fra hun var åtte måneder (lange distanser fra hun var rundt året). Begge er helt gjennomsnittlige motorisk nå.