Gå til innhold

Se også disse forumene:
Kvinneguiden Doktor Online

Noen i fra sørnorge som ønsker å bo i nord?

• Logg inn for å svare
13 svar til dette emnet

#1 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 563 469 Innlegg:

Skrevet 28 mai 2012 - 09:26

Leser stadigvekk om nordlendinger som ønsker seg sørover.
Og da lurer jeg på: er det noen i fra sør i landet som ønsker seg nordover??

Annonsebilag
Annonsebilag

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 5 928 Innlegg:

Skrevet 28 mai 2012 - 09:31

Kunne gjerne bodd i nordnorge om sommeren (tror jeg, har faktisk aldri vært lenger nord enn Trondheim), men mørketiden er lang nok her hjemme, hadde ikke taklet enda mindre dagslys enn nå..

#3 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 563 469 Innlegg:

Skrevet 28 mai 2012 - 09:32

Hmm, stort sett ønsker nordlendinger seg bort pga vær og klima. Regner med at folk i sørnorge også lengter bort etter 9 uker med regn på sommeren.

Det skal nok helt andre grunner til for å ønske seg til Nordnorge. Man lengter ikke etter noe man ikke kjenner. Jeg regner med at mange har lyst til å komme til Nord Norge for å oppleve noe annet. Men jeg tror ikke vi finner mange av dem her inne...

#4 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 563 469 Innlegg:

Skrevet 28 mai 2012 - 09:32

Noen som opprinnelig er nordfra ønsker jo å flytte tilbake etter en stund. Ellers tror jeg det er meget uvanlig.

#5 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 563 469 Innlegg:

Skrevet 28 mai 2012 - 09:35

Det er også noen som ønsker å flytte nordover for å benytte seg av fordelene med lav skatt og gunstig nedbetaling i lånekassen, men da er det gjerne unge folk som flytter nordover for en periode med en plan om å flytte sørover igjen etterhvert.

#6 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 563 469 Innlegg:

Vis innlegg★ skrev 28 mai 2012 - 09:31:

Kunne gjerne bodd i nordnorge om sommeren (tror jeg, har faktisk aldri vært lenger nord enn Trondheim), men mørketiden er lang nok her hjemme, hadde ikke taklet enda mindre dagslys enn nå..

Hvis du aldri har vært nord for Trondheim har du vel heller ikke opplevd mørketid. Mørketid har man bare nord for polarsirkelen.

#7 Musemorbr /

Musemorbr /

Erfaren bruker

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 4 840 Innlegg:
  • StedNord i nordland

Naturligvis finnes de også. Men de flytter som oftest av andre grunner enn klima. Høytlønnede stillinger, vanligvis. For eksempel i oljebransjen, militæret, og andre ting. Eksempelvis har du hotell cæsar skuespilleren som jobber som dramalærer i nord nå. Mange, og jeg mener mange, leger sørfra må nordover for å få fast jobb. Det samme med prester. Man kan jo si at de ønsker å bo i nord, på grunn av jobbmulighetene de ikke ville hatt ellers.
Man kommer ganske langt med sunn fornuft, en positiv innstilling, og kanskje litt sjokolade nå og da. :D

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 5 928 Innlegg:

Skrevet 28 mai 2012 - 09:44

Vis innleggAnonym bruker skrev 28 mai 2012 - 09:35:

Hvis du aldri har vært nord for Trondheim har du vel heller ikke opplevd mørketid. Mørketid har man bare nord for polarsirkelen.
A matter of opinion...

Når de få timene med dagslys kommer når man er på jobb og skumringen er begynt når man skal hjem er det mørketid ifølge min hjerne og kropp. Dagslys funker bare når man får anledning til å oppleve det, jeg er konstant utslitt fra slutten av november til februar. Har ikke noe ønske om å utvide perioden..

#9 magpie

magpie

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 475 Innlegg:

Skrevet 28 mai 2012 - 10:21

jeg er født og oppvokst i sør (Finland) og flyttet opprinnelig nordover for å studere. Tok så utveksling i Nord-Norge og forselsket med fullstendig i både naturen og klimaet (og etter hvert i den fremtidige samboeren min;) ). Så her ble jeg, og elsker å bo her! Jeg var tilbake i Finland i 1,5 år i mellom tiden og lengtet tilbake til nord.

Det er ikke bare "dårlig" vær her! Se bare på 17. mai i år. Det pissregna over store deler av landet mens vi hadde sol og varme ;) Noen ganger er det dessuten godt å kjenne stormkastene. Også har vi midnattsol, og mørketid med nordlys. Og når det er sol og sommer så er det utrolig fint her :)  Sommeren er kort, ja, men den er også så intenst vakker!

Eneste jeg savner sørfra er våren. Her er våren sånn som jeg husker det fra min barndom over i løpet av en uke i juni :P

#10 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 563 469 Innlegg:

Skrevet 28 mai 2012 - 10:38

Jeg er fra Oslo og skulle egentlig bare være i Finnmark i 1 måned for oppkjøring til Finnmarksløpet og under Finnmarksløpet som handler. Det er over 1 år siden og jeg er her fortsatt. Elsker å bo her! Herlig lang vinter med mye snø og kulde, flott natur, flotte mennesker og mange muligheter.

Ser ikke for meg at jeg vil flytte sørover igjen :)

#11 petite fleur

petite fleur

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 781 Innlegg:

Skrevet 28 mai 2012 - 10:39

Jeg er den nordlendingen som startet tråden om at jeg vurderer å flytte sørover :) Jeg har faktisk bodd 12 år sørpå, men flyttet til slutt hjem fordi jeg savnet familien. Nå, etter 6 år hjemme og kun 1 god sommer, kjenner jeg at jeg savner klimaet der nede...

Når det gjelder søringer som vil flytte nordover - jeg kjenner noen som har emigrert hit av fri vilje og som bestemt mener at de aldri skal flytte tilbake til sør igjen, men de er ikke mange :)

#12 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 563 469 Innlegg:

Skrevet 28 mai 2012 - 10:45

Vis innleggpetite fleur skrev 28 mai 2012 - 10:39:

Jeg er den nordlendingen som startet tråden om at jeg vurderer å flytte sørover :) Jeg har faktisk bodd 12 år sørpå, men flyttet til slutt hjem fordi jeg savnet familien. Nå, etter 6 år hjemme og kun 1 god sommer, kjenner jeg at jeg savner klimaet der nede...

Når det gjelder søringer som vil flytte nordover - jeg kjenner noen som har emigrert hit av fri vilje og som bestemt mener at de aldri skal flytte tilbake til sør igjen, men de er ikke mange :)

Kun en god sommer på 6 år?? Hvor iallverden er det du bor?

Jeg bor også i nord og vi har hatt super sommer de siste årene. I fjor var det knallvarmt, samme i forfjor og året før der. Husker sommeren i 2007. Beste på lenge! :D

#13 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 563 469 Innlegg:

Skrevet 28 mai 2012 - 12:25

Vis innleggAnonym bruker skrev 28 mai 2012 - 09:26:

Leser stadigvekk om nordlendinger som ønsker seg sørover.
Og da lurer jeg på: er det noen i fra sør i landet som ønsker seg nordover??

Jeg er fra Nord-Norge og vil egentlig til øst/Sørlandet, men blir her enn sålenge grunnet familie, venner og og barnefar til datteren min. Flytter man langt nord har man gode muligheter å få avskrevet studielån, mer i barnetrygd (Gjelder da Nord-Troms og Finnmark) + at det er gode forhold her hvis man elsker natur, fiske +++. Generelt lite kriminalitet, lite trafikk i mindre byer og fine barnehager :)  Tromsø har et veldig bra universitet, og jeg kjenner flere ( Bor her da, altså) som har flytta fra Sørlandet for å studere her, eller folk fra Oslo som studerer her. Når jeg gikk på barne/ungd.skole kjente jeg et lærerpar fra Stavanger som flytta helt nord, fikk seg faste jobber, fikk to barn mens de bodde her. Og de bodde her i hele 8 år før de flyttet tilbake til Sørlandet, fordi moren til mannen i forholdet mer eller mindre var blitt gammel og skrøpelig og de ville være sammen med henne hennes siste leveperiode. Så ja, tror de definitivt fins! Kanskje ikke her inne, men de finnes ;) Ingen av studentene jeg kjenner her som er sørfra klager på vær eller vind, de liker derimot studielivet her oppe. Folk her oppe er veldig åpne og imøtekommende og det er lett å bli kjent med folk og få nye venner. Nord-Norge er veldig vakkert, både på vinterstid og sommertid.. Kunne godt ha tenkt meg å bodd på østlandet, men aldri i byer slik som Oslo. Blir altfor urbant for min del.

#14 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 563 469 Innlegg:

Skrevet 28 mai 2012 - 12:57

Jeg er flyttet til Finnmark etter å ha bodd sørpå i mange år (er utenlandsk, kommer fra by med samme klima som Oslo sånn ca). Flytter aldri tilbake igjen. Og nei, flytta ikke nordover på grunn av nedbetaling av studielån eller noe sånt, selv om jeg var nyutdannet.