Når synes dere det er ok at barna får smake alkohol hjemme?
Skrevet 27 mai 2012 - 20:05
Jeg er vokst opp i et hjem med en far som drikker svært sjelden og en mor som er avholds. Og jeg selv har ikke drukket siden jeg var omkring 19-20 år. Mannen min er vokst opp med en far som er meget interessert i vin, og hvor de har fått smake ved blant annet middag.
Nå er det lenge til dette blir et ordentlig tema her i huset, ettersom barna er så små. Men lurer litt på hva dere tenker om saken. Kan f.eks din 16-åring få et glass vin til middag eller er det ikke aktuelt før han/hun sin 18-års dag?
Snarvei til forumene
#2 Gjest_Lykke Fryd ♥_*
Skrevet 27 mai 2012 - 20:11
Jeg var 16 år første gang jeg fikk smake (med vekt på: smake) vin hjemme.
Fra jeg var rundt 17 år kunne jeg få ett glass vin til maten ved spesielle anledninger, men jeg drakk lite og takket stort sett nei. Alkohol var liksom ikke så spennende når det ikke lengre var noe mystisk
Skrevet 27 mai 2012 - 20:11
Uansett vinkling og situasjon får ikke mine barn bryte norsk lov. Vår sønn er nå 20 år og har enda aldri drukket alkohol hjemme sammen med oss . Vi var på ferie sommeren han var 18 år og da bestilte han seg øl når vi var ute og spiste, men det er det hele. Jeg tror ikke han føler seg komfortabel med å drikke alkohol rundt oss.
Vi har praktisert alkohol med måte i oppveksten hans, dvs at han har sett oss foreldre drikke et glass vin eller øl max et par ganger i året.
Skrevet 27 mai 2012 - 20:13
Når det er sagt venter det nok en del andre utfordringer for våre håpefulle, som ikke var noe stort tema da jeg var ung på 80- og 90-tallet.... Nemlig narkotika og sexpress i ung alder.... Har litt å jobbe med der:-) Og kjenner det er godt det er lenge til.....
Skrevet 27 mai 2012 - 20:17
Nå er jeg så å si avholds, og har aldri alkohol i huset, så det er egentlig ikke noe jeg har tenkt noe særlig på.
Skrevet 27 mai 2012 - 20:18
Jeg synes det er vanskelig å svare, siden ungen min er stort sett opptatt av saft nå..
Jeg kommer fra et liberalt hjem, og har nok fått smakt litt av glassene til foreldrene mine, uten at jeg husker det spesifikt.
#7 Gjest_Mentha & Junior_*
Skrevet 27 mai 2012 - 20:22
Skrevet 27 mai 2012 - 20:25
Skrevet 27 mai 2012 - 20:30
Skrevet 27 mai 2012 - 20:30
er vokst opp i et hjem hvor vi ikke hadde alkohol eller drakk det. min mann oppvokst motsatt. hvor mor og far drikker foran barnet også blitt drita foran barnet.
vi har aldri pratet om dette.
mannen kjøper seg kansje 3-4 six-pack i året med øl.
tenker det er viktig å vise barna at norsk lov er viktig å holde.
men føler og at som foreldre så ønsker ejg ikke at barna skal smake andre steder heller.
men som sagt ikke tenkt så mye på det.
Skrevet 27 mai 2012 - 20:33
Skrevet 27 mai 2012 - 20:34
Men, jeg fikk et halvt glass øl til maten fra jeg var 14 år og for meg var ikke alkohol særlig spennende. ( det var et lite glass og 1 0,33 flaske ble delt på 3 stk) For meg var det nesten som å få brus og jeg tenkte aldri på at det var alkohol.
Fra de er 16-17 år kunne de vel sikkert fått smake om de hadde spurt. Syns ikke alkohol er det værste, mye værre om de roter seg borti narkotika eller blir tenåringsforeldre.
Skrevet 27 mai 2012 - 20:35
Skrevet 27 mai 2012 - 20:36
Jeg begynte ikke å drikke rundt foreldrene mine før jeg var bikket 20 (til mat osv), men syntes fortsatt det var unaturlig / rart. Nå derimot (passert 30) kan jeg og min mor sitte på kjøkkenet og knekke ei flaske vin og skravle :-)
Jeg tror og at det blir mindre spennende om det ikke blir hemmeligholdt. De rundt meg som hadde avholds foreldre eller aldri så alkohol hjemme var de som var hardest på flaska når de endelig fikk tak i en..
Skrevet 27 mai 2012 - 20:56
Skrevet 28 mai 2012 - 02:44
Kira med en av hver skrev 27 mai 2012 - 20:05:
Jeg er vokst opp i et hjem med en far som drikker svært sjelden og en mor som er avholds. Og jeg selv har ikke drukket siden jeg var omkring 19-20 år. Mannen min er vokst opp med en far som er meget interessert i vin, og hvor de har fått smake ved blant annet middag.
Nå er det lenge til dette blir et ordentlig tema her i huset, ettersom barna er så små. Men lurer litt på hva dere tenker om saken. Kan f.eks din 16-åring få et glass vin til middag eller er det ikke aktuelt før han/hun sin 18-års dag?
Ja, jeg holder med de som sier at man oppdrar ikke barna til å bryte norsk lov, koste hva det koste vil.
Da syns jeg det er bedre de debuterer når de er 18 langt uten for min rekkevidde, sammen med jevnaldrende venner som er like uerfarne. Jeg stoler faktisk på at 18 år gamle gutter og jenter hjelper til å regulere hverandre sånn at ingen av dem drikker for mye og risikerer å haven på pumping.
Da jeg var 15 hadde jeg en mor som kjøpte øl til meg, og lot meg drikke hjemme og prøve meg frem innenfor husets fire vegger med voksne til stede, mens hun forklarte hva som er faresignaler og hvilke situasjoner man burde unngå. En skikkelig dårlig rollemodell med andre ord.
En del av de andre vennene mine hadde ordentlige foreldre som satte skikkelige grenser for dem. De fikk klar beskjed om at det var utelukket å komme hjem full. Så de tilbragte natten i et smug noen ganger mens de lå på bakken og spydde og hvilte hodet opp mot en vegg innimellom. Så gikk de hjem til foreldrene på morgenkvisten en gang. Ettersom jeg ble fortalt, kunne de av og til vært litt hysteriske utover natten, men de holdt seg hvert fall for gode til å sette seg selv i en situasjon hvor de ble nødt til å lære ungene om farer i livet, dette var det heldigvis for dem, jevnaldrende som tok seg av da de rundet 18 og ble voksne over natten rett og slett bare ved å nå myndighetsalder.
Jeg derimot hadde en mor som faktisk kom og hentet meg. Hun ble jo ikke sint en gang når jeg ringte hvis uhellet skulle være ute. Hun lagte en middag, lo litt av meg, og sa: "Jajaja, dette HER tenker jeg ikke du gjør igjen, nei! Du får gå og sove da." Jeg kan bare ikke fatte hvordan hun turde å satse på åpenhet og tillit fremfor juridisk korrekthet til en hver pris.
Skrevet 28 mai 2012 - 05:47
Det er i tillegg forbudt å gi alkohol til mindreårige.
Skrevet 28 mai 2012 - 07:45
Nei, støtter heller opp om å la ungene få smake og prøve i trygghet hjemme, fremfor å få for første gang av en godt innkjørt kompis på fest. Jeg støtter også opp under de som sier at det å få smake hjemme tar bort mye av mystikken rundt alkohol, og man får ikke det samme kicket av å skulle drikke noe som ikke er forbudt og spennende.
Det er ikke lov for en 16-åring å kjøre bil alene heller, men sammen med foreldrene kan de øve seg fram til de blir gamle nok til å kjøre for seg selv. Livet er en modningsprosess, og ikke noe man automatisk kan, eller kan kontrollere, bare fordi man har nådd en viss alder.
Skrevet 28 mai 2012 - 07:48
Skrevet 28 mai 2012 - 08:04