Gå til innhold

Se også disse forumene:
Kvinneguiden Doktor Online
Foto

Når synes dere det er ok at barna får smake alkohol hjemme?

• Logg inn for å svare
23 svar til dette emnet

#1 Kira bjeffer!

Kira bjeffer!

Erfaren bruker

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 2 846 Innlegg:

Skrevet 27 mai 2012 - 20:05

Mannen og jeg snakket litt om dette forrige dagen, og vi har ikke helt samme syn på saken.

Jeg er vokst opp i et hjem med en far som drikker svært sjelden og en mor som er avholds. Og jeg selv har ikke drukket siden jeg var omkring 19-20 år. Mannen min er vokst opp med en far som er meget interessert i vin, og hvor de har fått smake ved blant annet middag.

Nå er det lenge til dette blir et ordentlig tema her i huset, ettersom barna er så små. Men lurer litt på hva dere tenker om saken. Kan f.eks din 16-åring få et glass vin til middag eller er det ikke aktuelt før han/hun sin 18-års dag?

Annonsebilag
Annonsebilag

#2 Gjest_Lykke Fryd ♥_*

Gjest_Lykke Fryd ♥_*
  • Gjest

Skrevet 27 mai 2012 - 20:11

I min familie har det alltid vært et liberalt syn på alkohol. Aldri fylla og full fest, men et normalt og avbalansert forhold til akohol.
Jeg var 16 år første gang jeg fikk smake (med vekt på: smake) vin hjemme.
Fra jeg var rundt 17 år kunne jeg få ett glass vin til maten ved spesielle anledninger, men jeg drakk lite og takket stort sett nei. Alkohol var liksom ikke så spennende når det ikke lengre var noe mystisk ;)
  • Silver★ liker dette

#3 ♥♥♥InMyHeart♥♥♥

♥♥♥InMyHeart♥♥♥

Erfaren bruker

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 4 799 Innlegg:

Skrevet 27 mai 2012 - 20:11

Absolutt ikke aktuelt før de er gamle nok!

Uansett vinkling og situasjon får ikke mine barn bryte norsk lov. Vår sønn er nå 20 år og har enda aldri drukket alkohol hjemme sammen med oss . Vi var på ferie sommeren han var 18 år og da bestilte han seg øl når vi var ute og spiste, men det er det hele. Jeg tror ikke han føler seg komfortabel med å drikke alkohol rundt oss.

Vi har praktisert alkohol med måte i oppveksten hans, dvs at han har sett oss foreldre drikke et glass vin eller øl max et par ganger i året.
  • cheni, agent007, Mamma til lille M&L og en annen liker dette

#4 TobiasFeb08+JulieOkt12

TobiasFeb08+JulieOkt12

Ivrig bruker

• Medlem
  • PipPipPip
  • 1 072 Innlegg:

Skrevet 27 mai 2012 - 20:13

Her er det ikke aktuelt før 18.... Og ikke i verden om jeg kommer til å sende med mine unger alkohol på fest heller.... Jeg kommer til å være ekstremt streng der. Det var mine foreldre, og det gjorde det mye enklere for meg å motstå presset fra "alle andre". Jeg visste mamma satt oppe og ventet på meg da jeg kom hjem, og skulle få lappen om jeg ikke røyka og drakk før jeg var 18. Synes det var superbra.... Og de gjorde at jeg ikke smakte heller....

Når det er sagt venter det nok en del andre utfordringer for våre håpefulle, som ikke var noe stort tema da jeg var ung på 80- og 90-tallet.... Nemlig narkotika og sexpress i ung alder.... Har litt å jobbe med der:-) Og kjenner det er godt det er lenge til.....

#5 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 605 931 Innlegg:

Skrevet 27 mai 2012 - 20:17

Tja, vet igrunn ikke.. Hadde nok ikke vært så farlig om 16åringen fikk et glass vin, men allikavel føles det galt. Hadde nok gitt det med en bismak. Tror ikke de hadde fått drikke hjemme før de var 18, og mest sannsynlig senere enn det og..

Nå er jeg så å si avholds, og har aldri alkohol i huset, så det er egentlig ikke noe jeg har tenkt noe særlig på.

#6 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 605 931 Innlegg:

Skrevet 27 mai 2012 - 20:18

Jeg tror at jeg må se det litt an på ungen - og hvordan den ungen er som 16-18 åring.
Jeg synes det er vanskelig å svare, siden ungen min er stort sett opptatt av saft nå..
Jeg kommer fra et liberalt hjem, og har nok fått smakt litt av glassene til foreldrene mine, uten at jeg husker det spesifikt.

#7 Gjest_Mentha & Junior_*

Gjest_Mentha & Junior_*
  • Gjest

Skrevet 27 mai 2012 - 20:22

Jeg har samme erfaring som Lykke Fryd, og planen er å føre det videre til barna mine også. Alkoholen mistet mye spenningen for meg også når det ikke var så forbudt og farlig lenger, og jeg drakk mye mindre enn venninnene mine som aldri fikk smake noe før de var gamle nok.

#8 Dr. Grey

Dr. Grey

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 546 Innlegg:

Skrevet 27 mai 2012 - 20:25

Når de er 18.

#9 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 605 931 Innlegg:

Skrevet 27 mai 2012 - 20:30

Min sønn har fått alkohol siden 15 år. Pr i dag er han 24 år har full kontroll på alkoholen.

#10 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 605 931 Innlegg:

Skrevet 27 mai 2012 - 20:30

vanskelig å si siden barna mine er små enda.

er vokst opp i et hjem hvor vi ikke hadde alkohol eller drakk det. min mann oppvokst motsatt. hvor mor og far drikker foran barnet også blitt drita foran barnet.

vi har aldri pratet om dette.
mannen kjøper seg kansje 3-4 six-pack i året med øl.

tenker det er viktig å vise barna at norsk lov er viktig å holde.
men føler og at som foreldre så ønsker ejg ikke at barna skal smake andre steder heller.

men som sagt ikke tenkt så mye på det.

#11 *Yuna*

*Yuna*

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 974 Innlegg:

Skrevet 27 mai 2012 - 20:33

18 år

#12 Mamma`n til Will& Ailo

Mamma`n til Will& Ailo

Erfaren bruker

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 2 357 Innlegg:
  • StedOslo

Skrevet 27 mai 2012 - 20:34

Tja, nå er barna mine så små enda at det er ikke noe vi må ta stilling til på mange år.

Men, jeg fikk et halvt glass øl til maten fra jeg var 14 år og for meg var ikke alkohol særlig spennende. ( det var et lite glass og 1 0,33 flaske ble delt på 3 stk) For meg var det nesten som å få brus og jeg tenkte aldri på at det var alkohol.

Fra de er 16-17 år kunne de vel sikkert fått smake om de hadde spurt. Syns ikke alkohol er det værste, mye værre om de roter seg borti narkotika eller blir tenåringsforeldre.
Hele verden er min lekeplass.http://heidisbryllup.blogg.no/

#13 Stinkerbelle

Stinkerbelle

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 668 Innlegg:

Skrevet 27 mai 2012 - 20:35

Når de er gammel nok! Dvs 18år til øl og vin, 20år til sprit.

#14 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 605 931 Innlegg:

Skrevet 27 mai 2012 - 20:36

Har vokst opp i et hjem hvor alkohol ble nytt nå og da. Det ble aldri skjult eller gjort til en fy-fy ting, men heller aldri noe fyll. Jeg husker mor og far satt med en dram en lørdagskveld av og til, og har ikke noen vonde minner av det. Det ble heller et syn på at man kan kose seg med et glass uten å være alkis av den grunn. Jeg fikk smake en slurk (aldri eget glass) om jeg spurte, med en kommentar om at dette liker du ikke.. Og det stemte jo! Så da hadde ikke jeg noen videre trang til å drikke det som jo smakte pyton.

Jeg begynte ikke å drikke rundt foreldrene mine før jeg var bikket 20 (til mat osv), men syntes fortsatt det var unaturlig / rart. Nå derimot (passert 30) kan jeg og min mor sitte på kjøkkenet og knekke ei flaske vin og skravle :-)

Jeg tror og at det blir mindre spennende om det ikke blir hemmeligholdt. De rundt meg som hadde avholds foreldre eller aldri så alkohol hjemme var de som var hardest på flaska når de endelig fikk tak i en..

#15 Marka

Marka

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 225 Innlegg:

Skrevet 27 mai 2012 - 20:56

Jeg vokste opp i et hjem hvor alkohol var off limits. I senere tid har jeg lært at det var pga min far ikke "kan" drikke. Han drikker til han blir full, så min mor nektet å ha alkohol i hjemmet. Dette førte til mye nysgjerrighet og usikkerthet ang. alkohol hos oss barna (vi så jo aldri noe, bare utenfor hjemmet og hørte mye snakk fra venner), og vi har reagert veldig forskjellig på det. Tre av oss begynte å eksperimentere som 13-åringer, imens sistemann har et veldig anstrengt forhold til alkohol. Pga mine erfaringer så ønsker jeg at mine barn skal ha et veldig avslappet forhold til alkohol. Klart de skal få smake av glassene våre, men jeg vil nok ikke servere dem noe før de er i 18-årsalderen. Jeg vil at de skal slippe å lure hva HVA det smaker når de er yngre, og det er ytterst få som liker smaken av alkohol med en gang. Jeg kommer også til å være streng på at de aldri skal se meg beruset, uansett alder.

#16 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 605 931 Innlegg:

Skrevet 28 mai 2012 - 02:44

Mannen og jeg snakket litt om dette forrige dagen, og vi har ikke helt samme syn på saken.

Jeg er vokst opp i et hjem med en far som drikker svært sjelden og en mor som er avholds. Og jeg selv har ikke drukket siden jeg var omkring 19-20 år. Mannen min er vokst opp med en far som er meget interessert i vin, og hvor de har fått smake ved blant annet middag.

Nå er det lenge til dette blir et ordentlig tema her i huset, ettersom barna er så små. Men lurer litt på hva dere tenker om saken. Kan f.eks din 16-åring få et glass vin til middag eller er det ikke aktuelt før han/hun sin 18-års dag?

Ja, jeg holder med de som sier at man oppdrar ikke barna til å bryte norsk lov, koste hva det koste vil.

Da syns jeg det er bedre de debuterer når de er 18 langt uten for min rekkevidde, sammen med jevnaldrende venner som er like uerfarne. Jeg stoler faktisk på at 18 år gamle gutter og jenter hjelper til å regulere hverandre sånn at ingen av dem drikker for mye og risikerer å haven på pumping.

Da jeg var 15 hadde jeg en mor som kjøpte øl til meg, og lot meg drikke hjemme og prøve meg frem innenfor husets fire vegger med voksne til stede, mens hun forklarte hva som er faresignaler og hvilke situasjoner man burde unngå. En skikkelig dårlig rollemodell med andre ord.

En del av de andre vennene mine hadde ordentlige foreldre som satte skikkelige grenser for dem. De fikk klar beskjed om at det var utelukket å komme hjem full. Så de tilbragte natten i et smug noen ganger mens de lå på bakken og spydde og hvilte hodet opp mot en vegg innimellom. Så gikk de hjem til foreldrene på morgenkvisten en gang. Ettersom jeg ble fortalt, kunne de av og til vært litt hysteriske utover natten, men de holdt seg hvert fall for gode til å sette seg selv i en situasjon hvor de ble nødt til å lære ungene om farer i livet, dette var det heldigvis for dem, jevnaldrende som tok seg av da de rundet 18 og ble voksne over natten rett og slett bare ved å nå myndighetsalder.

Jeg derimot hadde en mor som faktisk kom og hentet meg. Hun ble jo ikke sint en gang når jeg ringte hvis uhellet skulle være ute. Hun lagte en middag, lo litt av meg, og sa: "Jajaja, dette HER tenker jeg ikke du gjør igjen, nei! Du får gå og sove da." Jeg kan bare ikke fatte hvordan hun turde å satse på åpenhet og tillit fremfor juridisk korrekthet til en hver pris.

#17 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 605 931 Innlegg:

Skrevet 28 mai 2012 - 05:47

All erfaring viser at de barnasom får smake alkohol hjemme og de som får alkohol med hjemmefra er det barna som drikker mest og er mest utsatt for alkoholforgiftning og andre farer forbundet med det å være overstadig beruset.

Det er i tillegg forbudt å gi alkohol til mindreårige.
  • *Yuna* liker dette

#18 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 605 931 Innlegg:

Skrevet 28 mai 2012 - 07:45

Synes det er en spesiell tankegang at man brått blir voksen over natta når man fyller 18. Da skal man liksom ha lov til og tilgang på alt det samme som en som har vært voksen i 20 år har. Ikke rart at mange blir som en unge i en godtebutikk.
Nei, støtter heller opp om å la ungene få smake og prøve i trygghet hjemme, fremfor å få for første gang av en godt innkjørt kompis på fest. Jeg støtter også opp under de som sier at det å få smake hjemme tar bort mye av mystikken rundt alkohol, og man får ikke det samme kicket av å skulle drikke noe som ikke er forbudt og spennende.

Det er ikke lov for en 16-åring å kjøre bil alene heller, men sammen med foreldrene kan de øve seg fram til de blir gamle nok til å kjøre for seg selv. Livet er en modningsprosess, og ikke noe man automatisk kan, eller kan kontrollere, bare fordi man har nådd en viss alder.
  • Mamma`n til Will& Ailo liker dette

#19 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 605 931 Innlegg:

Skrevet 28 mai 2012 - 07:48

Når de er myndige og jeg ikke lenger kan ta beslutningen om å ikke drikke alkohol for dem.

#20 Lettie

Lettie

Ivrig bruker

• Medlem
  • PipPipPip
  • 1 157 Innlegg:

Skrevet 28 mai 2012 - 08:04

Hjemme hos oss var det alltid vin og godt øl, men ALDRI fyll. Pappa er en liten franskmann i hjertet. Livsnyter. Vi fikk smake ganske tidlig, kanskje fra 16 år? Men han hadde nok stoppet oss om vi gjorde mer enn å smake
;)