Lykke Fryd ♥ skrev 27 mai 2012 - 00:19:
Det er ikke alltid slik at "på seg sjøl kjenner man andre" for det er ikke slik at når vi ser noen som kjører i fylla så kjenner vi igjen tegnene fordi det er noe vi selv ville gjort og når vi oppdager tyveri eller svindel så kjenner vi det igjen fordi vi selv har gjort det.
Faren ved å feks. fyllekjøre, stjele eller svindle er at man må påregne å bli tatt. Det er en konsekvens og det er noe man bør ta med i vurderingen. Det er ikke andre sin feil at man blir tatt og får en eventuell straff. Det er kun ens egen feil fordi man selv har valgt å gjøre noe ulovlig.
I fjor ble NAV svindlet for 189 millioner kroner. Det er ikke småpenger akkurat og hvorfor skal man gi folk en sjanse når de selv ikke gir seg sjansen til å leve lovlydig.
Nå vet jeg ikke om denne damen har svindlet, men det er opp til NAV og politiet å finne ut av. Alt HI har gjort er å melde fra og det syns jeg er bra. Har damen ikke svindlet så skjer det verken noe som er farlig eller skummelt med henne uansett.
Frihet og demokrati innebærer også et ansvar og endel konsekvenser. Et ansvar for oss selv og et ansvar om å stå opp når det skjer noe som er galt eller når andre gjør gale ting. Det er det vi lærer våre barn og da bør vi som voksne også leve etter det.
Det du skriver om at hvis hun ikke har svindlet så skjer det verken noe som er farlig eller skummelt med hun, er helt feil! Et lite eksempel på hva som skjedde med en god venninne av meg:
Slutt mellom hun og bsrnefaren, men bf har samvær hjemme hos hun (av ulike grunner)2-4 ganger i uken ett par timer alt fra 1-3 timer. Maks timer i uken er ca 12 timer noe som er en halv dag i uken med samvær.
Han overnatter kanskje 1 fredag/lørdag i mnd. Moren får låne bf sin bil når han er på jobb. Jobber på sjøen og er vekke ett par uker når han er på jobb. En som trodde hun var så smart tipset NAV og sa hun svindlet de. Hva gjør så NAV? Jo de sjekker konto utskriftene til bf( får de fra banken) der ser de at han innimellom ( ikke ofte) handler i bydelen moren bor i. Hva gjør så smarte NAV? Jo de anmelder hun til politiet. Hva gjør så politiet? De stiller opp med 7!!! Svære mannfolk som hamrer som noen galninger på døren hennes en tidlig morgen. De gjør det samme hos bf på samme tid. Razzia, mor blir dratt vekk fra babyen og tatt med til 6 timers avhør hvor hun blir fortalt om og om igjen av politiet at de vet hun svindler osv osv.. I denne tiden hun er i avhør ransaker 7 politimenn leiligheten hennes. Går igjennom alt av private ting, papirer, dagbøker, nattskuff, klær osv. Hun får tilslutt slippe fri. Kommer hjem til en bombet leilighet med klær Strødd ut over alt osv. Bf blir også tatt inn til avhør. På bakgrunn av at bf har litt klær, tannkost og en såpe( for menn) hos henne så tar politiet ut tiltalte mot hun og bf. Grunnen til at de tingene var der er jo fordi han sover der ca 1 gang i mnd( noe som ikke er ulovlig i følge NAV) vel det går 8 mnd med elendig etterforskning fra politiet før det dumper ned en stevning i posten om at hun må møte i retten 6 mnd senere. Rettsak som går over 2 dager.
Advokatene til både mor og bf skjønner ikke hva NAV eller politiet holder på med. Er ingen bevis mot de. Mor hadde barnehage, helsestasjon, venner, familie, naboer osv osv som vitner. Politiet hadde ikke ett eneste vitne som kunne vitne om at mor og bf var sammen. De trodde det at siden han hadde litt klær der så måtte de jo bo sammen. Var to ulike politikontor som etterforsket saken, den i mors bydel hadde hennes sak, og lik i bf tilfelle.
Disse to politikontorene kontaktet ikke hverandre så de som etterforsket
Moren fikk ikke med seg at bf hadde jo ny samboer på det tidspunktet razziaen fant sted.
Moren og bf ble selvfølgelig frikjent av retten og politiet fikk som det flagret av dommeren for elendig etterforskning.
Hva dette har gjort med min venninne? Hun mistet all støtte fra NAV i over 1 år. Måtte da si opp bsu konto for å ha penger å leve av da hun var hjemme med en baby på dette tidspunktet. Sosial kontoret gir ikke ut sosial støtte så lenge man har penger selv.
Hva dette har gjort med hun? Hun ble deprimert, har angst, er blitt litt paranoid og føler politet følger med hun enda. Hun har mistet all tillit til politet og NAV. Og det forstår jeg godt. Hele barsel tiden ble ødelagt pga dette. Eneste "gode" tingen som har kommet ut av dette er at hun og bf har fått en heftig erstatning, og det unner jeg dem etter hva de har gått igjennom.
Så man skal ikke konkludere så alt for fort at noen svindler. Kan være ulike grunner til at han er hos henne, til at bilen står i garasjen hennes.
Denne historien høres for utrolig til å være sann, men dessverre så er den det.