Gå til innhold

Se også disse forumene:
Kvinneguiden Doktor Online

Meldte fra om en "enslig mor" igår.

• Logg inn for å svare
165 svar til dette emnet

#21 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 568 076 Innlegg:

Skrevet 26 mai 2012 - 23:33

Vis innleggAnonym bruker skrev 26 mai 2012 - 23:29:

Vis innleggAnonym bruker skrev 26 mai 2012 - 23:25:

Vis innleggAnonym bruker skrev 26 mai 2012 - 23:20:

Vis innleggAnonym bruker skrev 26 mai 2012 - 23:07:

Vis innleggAnonym bruker skrev 26 mai 2012 - 23:01:

Vet du hva? jeg synes folk skal passe sine egne saker jeg.

Så dersom du ser noen stjele på butikken eller rane en gammel dame skal man bare passe sine egne saker?

Hi

Dersom jeg ser noen stjele i butikken passer jeg mine egne saker ja... men dersom jeg ser noen rane en gammel dame vil jeg forsøke å forhindre det, gripe inn, tilkalle hjelp/politi osv... Det handler om at kvinnen er sårbar og svakere enn overgriperen. En rik butikkkjede er ikke min sak, og staten er ikke min sak... Der får butikk-kjeden selv, og staten selv ordne opp i det ved hjelp av politiet f.eks!! Jeg er ikke politi.

Ikke er du spesielt samfunnsengasjert heller, tydeligvis.

Synd at så mange tror at det ikke angår dem at så mange prøver å ødelegge velferdsstaten vår som er den beste i verden.

Hi

Tvert imot. Jeg er samfunnsengasjert jeg, men jeg stemmer ved valg, og har tillit til at myndigheten håndterer dette. Jeg mener at det ikke er et sunnhetstegn når innbyggere mistenker hverandre for lovbrudd, utnyttelse av systemet o.l. og går til ytterligheter som å fotografere hverandre og angi til myndighetene. Jeg ønsker ikke å leve i et angiversamfunn der vi skuler på hverandre, og "tar loven i egne hender"... Det er politi, på oppdrag fra myndighetene som skal etterforske lovbrudd, og ikke innbyggerne!!

Fjollete å påstå at jeg ikke er samfunnsengasjert. Jeg ønsker meg bare et annet type samfunn enn du gjør, og har sikkert andre tanker om demokrati, likeverd og frihet enn du selv har.

Hvilket samfunn ønsker du deg da?

Jeg etterforsker da ikke lovbrudd. Jeg melder fra om det, så overlater jeg til myndighetene å etterforske det.

Hva har likeverd og frihet med trygdesvindel å gjøre?

Hi

Annonsebilag
Annonsebilag

#22 geitemarken

geitemarken

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 536 Innlegg:

Skrevet 26 mai 2012 - 23:43

Er du sikker på at det er pappaen til barnet å ikke et nytt forhold mammaen er i? Litt pinlig om det er noe nytt da..
Hvordan vet du om hun mottar støtte da? Kjenner mange alenemødre som ikke mottar noenting fra nav.

Jeg heller ikke tilhenger av utnyttelse av systemet, men her har du gått for langt. Det holder å si fra til den det gjelder (da ville jeg ha sagt fra til mammaen først og om det ikke ble gjort noe med til andre som kan gjøre noe med det) ikke drive å ta bilder å snike rundt. Men jeg har vanskelig for å tro på historien din..

Dette innlegget har blitt redigert av geitemarken: 26 mai 2012 - 23:43

#23 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 568 076 Innlegg:

Skrevet 26 mai 2012 - 23:54

Vis innlegggeitemarken skrev 26 mai 2012 - 23:43:

Er du sikker på at det er pappaen til barnet å ikke et nytt forhold mammaen er i? Litt pinlig om det er noe nytt da..
Hvordan vet du om hun mottar støtte da? Kjenner mange alenemødre som ikke mottar noenting fra nav.

Jeg heller ikke tilhenger av utnyttelse av systemet, men her har du gått for langt. Det holder å si fra til den det gjelder (da ville jeg ha sagt fra til mammaen først og om det ikke ble gjort noe med til andre som kan gjøre noe med det) ikke drive å ta bilder å snike rundt. Men jeg har vanskelig for å tro på historien din..

Man skal melde fra til NAV også når man er i et nytt forhold. Man kan da beholde stønad i 12 mnd.

Jeg vet at dette er barnefaren, og hvilken hensikt skal det ha å si fra til mammaen? Tror du hun da selv vil løpe til NAV for å si fra?

Bør svindlere skånes fra at folk melder fra?

Syns du det er vanskelig å tro på historien min? Det forstå jeg ikke. Er det vanskelig å tro at det finnes svindlere eller er det vanskelig å forstå at vi faktisk er mange som ikke aksepterer svindel?

Hi

#24 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 568 076 Innlegg:

Skrevet 26 mai 2012 - 23:55

om dette ikke er far til barnet har mor rett på støtte ett år fra de flytter sammen. kan hende de har meldt i fra fra før av..? syns det er litt idiotisk å skulle melde fra om ting før du virkelig vet hva som er greia, ikke bare det du tror er greia..

kan hende dama ikke tar imot støtte i det heletatt!

#25 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 568 076 Innlegg:

Skrevet 26 mai 2012 - 23:57

Hvis jeg ser noen stjeler i butikken, så går jeg videre. Ikke min sak!  Men å rane en dame, da sier jeg i fra.  Det å svindle penger i fra NAV, det orker jeg ikke å bry meg om.  Naboen min gjorde det, mannen hadde 60% stilling, og hun var arbeidsledig.  Jeg sa ikke i fra om de.

#26 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 568 076 Innlegg:

Skrevet 26 mai 2012 - 23:58

Vis innleggAnonym bruker skrev 26 mai 2012 - 23:55:

om dette ikke er far til barnet har mor rett på støtte ett år fra de flytter sammen. kan hende de har meldt i fra fra før av..? syns det er litt idiotisk å skulle melde fra om ting før du virkelig vet hva som er greia, ikke bare det du tror er greia..

kan hende dama ikke tar imot støtte i det heletatt!

Det er barnefar skriver jeg jo.

Og jeg vet at hun mottar overgangsstønad. Om hun ikke gjorde det ville det jo ikke vært mye å melde fra om.

Hi

#27 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 568 076 Innlegg:

Skrevet 26 mai 2012 - 23:59

Snodig at så mange beskytter og forsvarer svindlere, mens reelle mottagere av støtte fra NAV får stort sett så øra flaggerer her inne

#28 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 568 076 Innlegg:

Skrevet 27 mai 2012 - 00:08

Vis innleggAnonym bruker skrev 26 mai 2012 - 23:59:

Snodig at så mange beskytter og forsvarer svindlere, mens reelle mottagere av støtte fra NAV får stort sett så øra flaggerer her inne

Ikke sant? Og så har du disse som legger seg ut med nick, eks snekkerpelle, mammaen til will&ailo og valkyrien som egentlig fremhever sin elendige moral ved å støtte svindlere/ folk som stjeler.
Mistenker sterkt de driver med slikt selv.

#29 geitemarken

geitemarken

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 536 Innlegg:

Skrevet 27 mai 2012 - 00:10

JEG tror alltid godt om folk før det motsatte er bevist. Så da sier det seg selv at jeg ikke tror at noen er så feige og tullete at de driver i det skjulte å "etterforsker"/krenker privatlivets fred på et heller tvilsom grunnlag.
Å ja jeg TROR at om man sier fra på en rimelig ok
måte så ordner nok mammaen opp selv.

Jeg vet at det svindles, men jeg er så straight at jeg sier fra til personen det gjelder. Det kalles å gi folk en sjanse.

JEG tror også at om det er tilfelle at du har lagt ved bilder blir nok du en slager på navs julebord i år. De er de som er virkelige eksperter på kjipinger.

Og så vil jeg avslutte med: På seg sjøl kjenner man andre.

Dette innlegget har blitt redigert av geitemarken: 27 mai 2012 - 00:12

#30 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 568 076 Innlegg:

Skrevet 27 mai 2012 - 00:14

Det er ulike vurderingstema om det var far til barnet, eller en ny mann.
Er det barnefaren er vurderingen "lever sammen", dvs at man kan leve sammen, uten å bo sammen.  
Er det en ny mann er spørsmålet om man bor sammen, eller ei. Det er faktisk lov å være på besøk hos kjæresten sin, eller andre, uten at det får betydning for trygderettigheter.

Jeg bodde med ei venninne i flere år når vi studerte. Så flyttet jeg til mitt hjemsted, før jeg var ferdig å studere. Det var lang reisevei, jeg overnattet en god del hos min venninne, parkerte bilen min, vasket klær etc. Vi bodde ikke lenger sammen.

Dette er ikke din vurdering å foreta, det er folketrygden sin oppgave, og den enkelte ansvarlige trygdeyter. Du har ikke nok info om dette, samme hvor mye du snokker.

#31 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 568 076 Innlegg:

Skrevet 27 mai 2012 - 00:15

Jeg heier på deg HI. Fint å se at hvertfall en tør å melde ifra trygdesvindel. Bra jobba :)

#32 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 568 076 Innlegg:

Skrevet 27 mai 2012 - 00:16

Vis innleggAnonym bruker skrev 27 mai 2012 - 00:14:

Er det barnefaren er vurderingen "lever sammen", dvs at man kan leve sammen, uten å bo sammen.  
Er det en ny mann er spørsmålet om man bor sammen, eller ei. Det er faktisk lov å være på besøk hos kjæresten sin, eller andre, uten at det får betydning for trygderettigheter.

Jeg bodde med ei venninne i flere år når vi studerte. Så flyttet jeg til mitt hjemsted, før jeg var ferdig å studere. Det var lang reisevei, jeg overnattet en god del hos min venninne, parkerte bilen min, vasket klær etc. Vi bodde ikke lenger sammen.

Dette er ikke din vurdering å foreta, det er folketrygden sin oppgave, og den enkelte ansvarlige trygdeyter. Du har ikke nok info om dette, samme hvor mye du snokker.

Nei, det er NAV som skal avgjøre dette. Hi peker bare ut retningen for dem.

#33 Gjest_Lykke Fryd ♥_*

Gjest_Lykke Fryd ♥_*
  • Gjest

Skrevet 27 mai 2012 - 00:19

Det er ikke alltid slik at "på seg sjøl kjenner man andre" for det er ikke slik at når vi ser noen som kjører i fylla så kjenner vi igjen tegnene fordi det er noe vi selv ville gjort og når vi oppdager tyveri eller svindel så kjenner vi det igjen fordi vi selv har gjort det.

Faren ved å feks. fyllekjøre, stjele eller svindle er at man må påregne å bli tatt. Det er en konsekvens og det er noe man bør ta med i vurderingen. Det er ikke andre sin feil at man blir tatt og får en eventuell straff. Det er kun ens egen feil fordi man selv har valgt å gjøre noe ulovlig.

I fjor ble NAV svindlet for 189 millioner kroner. Det er ikke småpenger akkurat og hvorfor skal man gi folk en sjanse når de selv ikke gir seg sjansen til å leve lovlydig.
Nå vet jeg ikke om denne damen har svindlet, men det er opp til NAV og politiet å finne ut av. Alt HI har gjort er å melde fra og det syns jeg er bra. Har damen ikke svindlet så skjer det verken noe som er farlig eller skummelt med henne uansett.

Frihet og demokrati innebærer også et ansvar og endel konsekvenser. Et ansvar for oss selv og et ansvar om å stå opp når det skjer noe som er galt eller når andre gjør gale ting. Det er det vi lærer våre barn og da bør vi som voksne også leve etter det.

#34 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 568 076 Innlegg:

Skrevet 27 mai 2012 - 00:21

Vis innleggAnonym bruker skrev 27 mai 2012 - 00:14:

En venninne ble tatt da NAV fikk tips fra noen naboer. Nav stilte seg opp i gata en vanlig morgen og fikk dokumentert at barnefar gikk på jobb etter overnatting. 15 000 kr bot. Han overnattet aldri igjen, og de avsluttet forholdet ganske raskt etterpå.

#35 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 568 076 Innlegg:

Skrevet 27 mai 2012 - 00:35

Ro deg ned, din lille snok. Du har sikkert noen svin på skogen selv, kjenner jeg deg ikke rett.

#36 SnekkerPelle

SnekkerPelle

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 427 Innlegg:

Skrevet 27 mai 2012 - 00:36

Vis innleggAnonym bruker skrev 27 mai 2012 - 00:08:

Ikke sant? Og så har du disse som legger seg ut med nick, eks snekkerpelle, mammaen til will&ailo og valkyrien som egentlig fremhever sin elendige moral ved å støtte svindlere/ folk som stjeler.
HAHA

#37 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 568 076 Innlegg:

Skrevet 27 mai 2012 - 00:43

Vis innleggSnekkerPelle skrev 27 mai 2012 - 00:36:

Vis innleggAnonym bruker skrev 27 mai 2012 - 00:08:

HAHA

Snekkepelle...mm..smaker litt på navnet...en navsnylter i snekkerbukse, hvit kassabil og med sneipen på skrå i munnviken...hehe

#38 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 568 076 Innlegg:

Skrevet 27 mai 2012 - 03:21

Vis innleggLykke Fryd ♥ skrev 27 mai 2012 - 00:19:

Det er ikke alltid slik at "på seg sjøl kjenner man andre" for det er ikke slik at når vi ser noen som kjører i fylla så kjenner vi igjen tegnene fordi det er noe vi selv ville gjort og når vi oppdager tyveri eller svindel så kjenner vi det igjen fordi vi selv har gjort det.

Faren ved å feks. fyllekjøre, stjele eller svindle er at man må påregne å bli tatt. Det er en konsekvens og det er noe man bør ta med i vurderingen. Det er ikke andre sin feil at man blir tatt og får en eventuell straff. Det er kun ens egen feil fordi man selv har valgt å gjøre noe ulovlig.

I fjor ble NAV svindlet for 189 millioner kroner. Det er ikke småpenger akkurat og hvorfor skal man gi folk en sjanse når de selv ikke gir seg sjansen til å leve lovlydig.
Nå vet jeg ikke om denne damen har svindlet, men det er opp til NAV og politiet å finne ut av. Alt HI har gjort er å melde fra og det syns jeg er bra. Har damen ikke svindlet så skjer det verken noe som er farlig eller skummelt med henne uansett.

Frihet og demokrati innebærer også et ansvar og endel konsekvenser. Et ansvar for oss selv og et ansvar om å stå opp når det skjer noe som er galt eller når andre gjør gale ting. Det er det vi lærer våre barn og da bør vi som voksne også leve etter det.
Det du skriver om at hvis hun ikke har svindlet så skjer det verken noe som er farlig eller skummelt med hun, er helt feil! Et lite eksempel på hva som skjedde med en god venninne av meg:
Slutt mellom hun og bsrnefaren, men bf har samvær hjemme hos hun (av ulike grunner)2-4 ganger i uken ett par timer alt fra 1-3 timer. Maks timer i uken er ca 12 timer noe som er en halv dag i uken med samvær.
Han overnatter kanskje 1 fredag/lørdag i mnd. Moren får låne bf sin bil når han er på jobb. Jobber på sjøen og er vekke ett par uker når han er på jobb. En som trodde hun var så smart tipset NAV og sa hun svindlet de. Hva gjør så NAV? Jo de sjekker konto utskriftene til bf( får de fra banken) der ser de at han innimellom ( ikke ofte) handler i bydelen moren bor i. Hva gjør så smarte NAV? Jo de anmelder hun til politiet. Hva gjør så politiet? De stiller opp med 7!!! Svære mannfolk som hamrer som noen galninger på døren hennes en tidlig morgen. De gjør det samme hos bf på samme tid. Razzia, mor blir dratt vekk fra babyen og tatt med til 6 timers avhør hvor hun blir fortalt om og om igjen av politiet at de vet hun svindler osv osv.. I denne tiden hun er i avhør ransaker 7 politimenn leiligheten hennes. Går igjennom alt av private ting, papirer, dagbøker, nattskuff, klær osv. Hun får tilslutt slippe fri. Kommer hjem til en bombet leilighet med klær Strødd ut over alt osv. Bf blir også tatt inn til avhør. På bakgrunn av at bf har litt klær, tannkost og en såpe( for menn) hos henne så tar politiet ut tiltalte mot hun og bf. Grunnen til at de tingene var der er jo fordi han sover der ca 1 gang i mnd( noe som ikke er ulovlig i følge NAV) vel det går 8 mnd med elendig etterforskning fra politiet før det dumper ned en stevning i posten om at hun må møte i retten 6 mnd senere. Rettsak som går over 2 dager.
Advokatene til både mor og bf skjønner ikke hva NAV eller politiet holder på med. Er ingen bevis mot de. Mor hadde barnehage, helsestasjon, venner, familie, naboer osv osv som vitner. Politiet hadde ikke ett eneste vitne som kunne vitne om at mor og bf var sammen. De trodde det at siden han hadde litt klær der så måtte de jo bo sammen. Var to ulike politikontor som etterforsket saken, den i mors bydel hadde hennes sak, og lik i bf tilfelle.
Disse to politikontorene kontaktet ikke hverandre så de som etterforsket
Moren fikk ikke med seg at bf hadde jo ny samboer på det tidspunktet razziaen fant sted.
Moren og bf ble selvfølgelig frikjent av retten og politiet fikk som det flagret av dommeren for elendig etterforskning.
Hva dette har gjort med min venninne? Hun mistet all støtte fra NAV i over 1 år. Måtte da si opp bsu konto for å ha penger å leve av da hun var hjemme med en baby på dette tidspunktet. Sosial kontoret gir ikke ut sosial støtte så lenge man har penger selv.
Hva dette har gjort med hun? Hun ble deprimert, har angst, er blitt litt paranoid og føler politet følger med hun enda. Hun har mistet all tillit til politet og NAV. Og det forstår jeg godt. Hele barsel tiden ble ødelagt pga dette. Eneste "gode" tingen som har kommet ut av dette er at hun og bf har fått en heftig erstatning, og det unner jeg dem etter hva de har gått igjennom.
Så man skal ikke konkludere så alt for fort at noen svindler. Kan være ulike grunner til at han er hos henne, til at bilen står i garasjen hennes.
Denne historien høres for utrolig til å være sann, men dessverre så er den det.

#39 Gulltopp&Lillebjørn

Gulltopp&Lillebjørn

Ivrig bruker

• Medlem
  • PipPipPip
  • 1 632 Innlegg:

Skrevet 27 mai 2012 - 05:27

Hvis jeg hadde funnet ut av en av mine naboer løp rundt huset mitt med kamera, så hadde vedkommende fått noe ganske annet enn "svindel" å tenke på.

#40 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 568 076 Innlegg:

Skrevet 27 mai 2012 - 05:31

Vis innleggGulltopp&Lillebjørn skrev 27 mai 2012 - 05:27:

Hvis jeg hadde funnet ut av en av mine naboer løp rundt huset mitt med kamera, så hadde vedkommende fått noe ganske annet enn "svindel" å tenke på.

Signerer. Jeg har aldri svindlet noe som helst, men har hatt nysgjerrige naboer som kikket inn i stuevinduene mine på dagtid (vinduene går ut mot en sti og kan ses fra stien). Naboer som fortalte mange i nabolaget at jeg tok bilen et par ganger i måneden og kjørte vekk etter at ungene var lagt - FORDI det ikke stod noen andre biler der, ergo var det ingen andre enn barna i huset. Det at den faste barnevakta på 18 bodde 150 m unna og brukte beina for å komme seg til meg, er det ingen som hadde tenkt på. Heldigvis bare bagateller i forhold til det HI skriver, men det er faktisk ikke lovlig å spionere på andre - det er å krenke privatlivets fred. Svindel av trygdeytelser går IKKE inn under forbrytelser som man Må melde fra om og som "rettferdiggjør" sniking. Har du mistenke, må du gjerne melde fra, men ikke blande deg inn i privatlivet til folk ved å spionere.