Gå til innhold

spørsmål rundt selvbestemt keisersnitt


harefrøken83

Anbefalte innlegg

Jeg har en nydelig sønn på 9mnd, og til høsten planlegger vi å prøve på nr.2. I den anledning har jeg begynt å få litt panikk rundt fødselen...

 

La meg fortelle litt om opplevelsen min rundt fødsel av 1.mann... Jeg har hele tiden hatt fødselsangst, men sammen med fastlege og jordmor fant jeg en indre ro, og var klar til en vanlig fødsel. Jeg la på meg 12kg, og symfysemålene mine var normale... Likevell hadde jeg en helt enormt mage, og mange trodde jeg ventet tvillinger.. termindato kom, og termindato gikk.. Jeg kjente ingenting til murringer eller andre "nå skjer det snart" tegn. Fastlegen min hadde meg på kontroll 4 dager på overtid og kunne fortelle at barnet ville veie ca 3,5 kg og hodet var godt festet... fødselen var rett rundt hjørnet.. 1 uke på overtid ringte jeg sykehuset på eget intiativ, og fikk komme på overtidskontroll.. Fikk ultralyd og en GU, og fikk deretter beskjed om å vente på tilbakemelding fra legen.. VELL - babyen var estimert til å veie 5,5kg, hodet var IKKE festet, og livmorshalsen min var like umoden som en som er gravid i 5.mnd.. Legen på fødeavdelingen sa jeg måtte komme igjen dagen etterpå, og da skulle jeg settes igang.. Da gikk jeg RETT i kjelleren!!! Fødselsangsten slo tilbake for fult, og jeg mistet ALL tillit til både leger og jordmødre... Dessuten var jeg livredd for å føde denne gutten vaginalt! Jeg jobber med barnehagebarn som har spesielle behov, og surstoffmangel ved forløsning er ikke å skimte av.. Jeg gråt og kranglet meg til keisersnitt dagen etterpå, og gutten kom til verden noen timer etterpå - veide 4,9 kg og var 56cm lang.. Keisersnittet var fantastisk. Jeg var raskt på bena igjen, og kroppen responderte bra på opperasjonen! Sønnen min er også frisk og rask, og ingenting tyder på at han har tatt skade av KS. Legen som gjennomførte KS sa til meg at hadde jeg blitt satt igang ville det mest sannsynlig endt opp med hasteks uansett, pga høy fødselsvekt og at jeg var så umoden..

 

Nå kommer spm mitt.. Jeg og mannen min lager tydeligvis store barn, og det er nærliggende å tro at neste baby blir over 4kg.. Jeg har igjen fått fødselsangst, og er livredd for å føde vanlig.. Jeg ønsker meg veldig sterkt et planlagt keisersnitt - slik at jeg kan slippe å grue meg til fødsel og engste meg for vekt av baby gjennom hele svangerskapet.. Hva tror dere? Har jeg grunnlag nok til å be om keisersnitt, eller vil de på fødeavdelingen bare le av meg?

 

Blir veldig takknemlig hvis noen har orket å lese historien min, og kan gi meg noen råd og vink :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg syntes absolutt du skal ta en prat med de, eventuelt en du har pratet med før som du stoler litt på? Skader ikke å forklare situasjonen, så håper jeg de forstår deg. Lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det første barnet deres var stort trenger ikke å bety at det neste barnet er like stort, så det kan nok hende at du må forberede deg på å få vurdert størrelsen underveis om du ønsker keisersnitt av den grunn. Er dette såpass viktig for deg å vite i forkant av en eventuell graviditet syns jeg du skal snakke med legen din og eventuelt med fødselslege/jordmor og høre, det er nok ingen her som kan svare deg riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du allerede har gått gjennom et keisersnitt, så vil jeg tro det er stor sannsynlighet for at du får innvilget KS også med neste. Spesielt dersom du har like gode grunner som med førstemann! Men pass gjerne på at det går et år mellom graviditetene, da en kropp trenger mye ro for å gro skikkelig i alle lagene som åpnes og lukkes i forbindelse med et KS. Kjekt at livmor, muskler, fascie og hud får tid til å vokse seg sterkt igjen; slik reduserer du risiko for komplikasjoner under graviditeten.

 

Masse lykke til!! *klem*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva var hodeomkretsen? Det er vel det som egentlig betyr noe i forhold til fødselen?

Uansett, har de jeg vet om med fødselsangst fått keisersnitt selv om det ikke har vært noen medisinske argumenter. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest yrild

>Nå skal jeg være hun irriterende som sier (igjen) at i utgangspunktet er vaginal fødsel det beste for ∫åde deg og barnet.

 

Så... jeg ville sett det an.

 

Hvis barnet blir målt til å være veldig stort kan du jo igjen be om keisersnitt, men muligens kommer dette barnet to uker før tiden og er helt normalt stor og da er det bedre for både deg og barnet at dere føder vaginalt.

 

Det er ikke for ingenting at man anbefaler å føde vaginalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde en gutt i seteleie med en rumpe som ikke var festet. På ahus insisterte de på at jeg skulle prøve vaginal fødsel og jeg bestemte meg for at jeg skulle prøve. Etter 4 timer med full åpning og en babyrumpe som ikke kom ned under spina, ble det et hastekeisersnitt. Det gikk veldig fint og ingen stress da gutten hele tiden hadde flott puls. Han fikk toppscore på apgar 10-10-10 og var veldig sprek. Dette ble jeg fortalt senere at var fordi jeg hadde gjennomgått en normal fødsel frem til da han skulle presses ut.

 

Når det er snakk om hva som er det beste for mor og barn så har åpenbart en vaginal fødsel fordeler. Lungene blir presset sammen under riene slik at fostervannet presses ut av lungene og babyens lunger blir klargjort for et liv utenfor magen. I mitt tilfelle hadde gutten gjennomgått alle disse prosessene og var 100% klar for å møte verden. Jeg ble fortalt på sykehuset at keisersnitt kan i mange tilfeller være mer gunstig for barnet (ikle planlagt ks for da rekker ikke babyen å forberede seg på verden før den plutselig blir røsket ut), men stort sett aldri mer gunstig for mor. De er en stor operasjon og mange får plager en stund etterpå.

 

Nå ble jo denne posten litt vel lang, hehe, men det kan skal frem til er at når du har gjennomført et keisersnitt fra før så har du rett til å få ks ved neste fødsel også. Det var det jeg ble fortalt under min prosess. Gj ks Jar livmoren og vevet rundt fått seg en trøkk og dersom man er engstelig for vaginal fødsel etter gj.ført ks så får du innvilget ks.

 

Hvis jeg kunne valgt om igjen ville jeg hatt en baby i hodeleie og fått føde normalt. Sålenge nestemann legger seg i hodeleie så vil jeg nok gå for vaginal fødsel. Men dersom man har alvorlig angst og tror hele opplevelsen vil bli for jævlig ved det ene eller det andre så bør man velge det som gir en god opplevelse. Såvidt jeg vet så er det statistikk som viser fler skader på barna etter vaginale fødsler. Feks pga surstoffmangel. Ved planlagte keisersnitt så er det rapportert flere tilfeller av astma enn ved vaginale fødsler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får ikje innvilget ks om du har hatt et fra før, dette stemmer ikke. Du må ha to ks fra før. Men snakk med gyn på sykehuset, hva som er best for mor og barn må sees ut i fra hvilke forutsetningersom ligger til grunn for fødselen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du hatt 2 keisersnitt fra før så får du IKKE lov til å føde vaginale igjen mtp på påkjenning for livmor og arrvev. Dette er det nasjonale retningslinjer for iflg ahus.

 

Jeg fikk også beskjed om at dersom man har gjennomgått keisersnitt tidligere så er det uvanlig at man ikke får innvilget dette ved neste fødsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo det jeg sier. To ks må bli ks tredje gangen. Men ingen grunn til ks andre gang om man har hatt dette første gang. Kommer an på årsak da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste er nok om HI tar kontakt med barselpoliklinikken der du fødte, og ber om å få komme til fødselsforberedense samtale. Om det er så kritisk at det ikke er aktuelt å bli gravid før du har dette klart så ber du om det før dere prøver med, ellers tar du en samtale i løpet av svangerskapet. Det er jo ikke sånn at du har rett (eller blir tvunget til) keisersnitt etter ett ks, men alt du skriver i innlegget ditt vil jo telle med - det er ikke sånn at planlagt ks kun innvilges dersom det er veldig fysisk-medisinske grunner, alvorlig fødselsangst er også en "godkjent" grunn. Men det er viktig at du vet hva du velger og hvilket valg du har, blant annet er det ikke sikkert det går like bra gang nummer to, og det er generelt mye hardere i barseltida når du alt har en liten fra før. KS gjør det ikke enklere.

 

Det er ingen tvil om at vaginal fødsel for *de fleste* er bedre og like trygt som ks selv etter ett keisersnitt, om man ser på det fysiske. En mulig løsning for en vaginal fødsel DU føler deg trygg på kan jo feks være at du og sykehuset blir enige om noen ekstra kontroller inkl. vekstestimering i ukene før termin, og igangsetting på termin, med lav terskel for ks dersom fødselen tar lang tid, du blir veldig redd eller liknende. (Bare tenker litt høyt og alternativt her.)

 

Så jeg ville ringt barselpoliklinikken og spurt når du kan få en samtale med dem, og så tar du det derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hva jeg har lest så varierer det fra sykehus til sykehus hvor lett de innvilger ks. Jeg kontaktet jordmor før jeg ble gravid med nr 2 og la frem problemet med at jeg ikke turte å bli gravid igjen uten å vite at jeg fikk ks pga dårlig erfaring ved forige fødsel. Den var helt normal og barnet hadde normal vekt (ca 3700 g) men for meg var det en traumatisk opplevelse jeg ikke ville gjennom på nytt. Hun henviste til Ullevål der jeg fikk en samtale med en fødselslege og jeg ble veldig godt mottatt med beskjed om at de ikke tvinger noen til å føde vaginalt og satte opp dato for ks. Så jeg hadde ks for to uker siden, babyen hadde ingen problemer, han pustet, skrek og sugde fra første stund, og jeg var vel av de sprekeste på barsel og dro hjem to dager senere. Så du bør kontakte jordmor eller fødepoliklinikken på sykehuset og be om en samtale. For meg var hvertfall denne prosessen bare positiv. Det er ikke alltid det er best med vaginal fødsel. Lykke til! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode råd og tips :)

 

Ønsket om en ny baby er stØrre en frykten for å fØde.. Dessuten vet jeg alt om at vaginal fØdsel er bedre enn KS :-)

 

Det jeg har kommet frem til er at jeg vil ha muligheten til å velge... Vil få innvilget KS, så kan jeg selv bestemme om jeg Ønsker å fØde vaginalt når det nærmer seg termin.. Jeg er avskremt mtp stor fØdselsvekt hos fØrstemann, samtidig som jeg vet at nestemann trenger ikke bli så stor (men mest sannsynlig blir den stor...)... Men fØrstemann var innenfor normalen ved ordinær ultralyd, og symfysemålene mine var normale.. Derfor jeg fikk så sjokk når overtidsultralyd viste hvor stor han faktisk var!! Hva om det skjer igjen? Alt tyder på normalvektig baby, så viser det seg at det er en 5kg baby igjen? Da vil jeg ha muligheten til KS! Og den garantien vil jeg få tidlig i svangerskapet, slik at jeg slipper å engste meg.. Så kan jeg kjenne selv på om jeg "tØrr" å fØde vaginalt, eller om KS er det beste alternativet..

 

Jeg må uansett legge "snill pike" faktene mine bak meg, og stå på mitt! Så ordner nok dette seg ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...