Naboen har en gutt i 8-9 års alderen som man godt kan kalle "gatas bråkebøtte" (Skriker, vræler, hyler mer enn de andre) og det virker som han aldri får tilsnakk. Ikke missforstå, har ikke noe mot at han leker å bråker på dagen/ kvelden, men i dag startet han å bråke kl 4.30 ute i hagen.... Hoppe på trampolina å tulle og balle. Han er ute til 12-01 tiden på natta når det er fri og det er i og for seg greit, har ikke noe med når han legger seg... Men han får ikke beskjed om å dempe seg eller ta hensyn til naboer, er dette normalt??
I dag når han startet så tidlig som han gjorde ville jeg gi han tilsnakk, be han gå inn å leke eller noe... Men det er kanskje frekt?
Er dette frekt?
Opprettet av
Anonym bruker
, mai 26 2012 07:11
12 svar til dette emnet
Skrevet 26 mai 2012 - 07:11
Snarvei til forumene
Annonsebilag
Annonsebilag
Skrevet 26 mai 2012 - 07:20
Vil ikke kalle det frekt, fordi barnet selv har ingen grenser og vet ikke at dette er galt.
Jeg ville nå vært bekymret i utgangsunktet jeg da, når barnet er oppe til over midnatt og er ute i hagen allerede så tidlig. Hvordan er foreldrene, har gutten det bra?
Har du snakket med foreldrene? Har du snakket med andre naboer?
Jeg ville nå vært bekymret i utgangsunktet jeg da, når barnet er oppe til over midnatt og er ute i hagen allerede så tidlig. Hvordan er foreldrene, har gutten det bra?
Har du snakket med foreldrene? Har du snakket med andre naboer?
Jeg har bedt nabounger om å dempe seg eller gå en annen plass å leke. barn tåler tilsnakk og når foreldrene ikke evner å snakke til ungene sine så får vi andre ta den jobben.
"It takes a village....."
"It takes a village....."
Det er absolutt ikke frekt etter min mening!
Hadde noen av naboungene ropt og hylt ute eller hoppet på trampolinen kl 4.30 hadde jeg blitt gal. Jeg er av typen som blir hissig av sånt (spesielt hvis jeg blir vekket!), så jeg hadde nok marsjet ut i pysjen og informert foreldren om at dette ikke er ok
Hadde noen av naboungene ropt og hylt ute eller hoppet på trampolinen kl 4.30 hadde jeg blitt gal. Jeg er av typen som blir hissig av sånt (spesielt hvis jeg blir vekket!), så jeg hadde nok marsjet ut i pysjen og informert foreldren om at dette ikke er ok
Skrevet 26 mai 2012 - 07:21
Du tuller nå? Det er vel ingen som lar barna sine gå ut midt på natten? Nei jeg synes ikke dette er frekt.
Jeg tenker kanskje at foreldrene sliter med denne gutten har du snakket med de?
Jeg tenker kanskje at foreldrene sliter med denne gutten har du snakket med de?
Skrevet 26 mai 2012 - 07:21
Jeg ville ikke syntes det var frekt om du i en vanlig tone fortalte ham at det var veldig, veldig tidlig på morningen og at de aller fleste fortsatt sover og spurt ham om han kunne vente noen timer med å bruke trampolinen og heller gått inn for å gjøre en annen aktivitet mens han ventet.
Men det virker jo ikke ut til at denne gutten får mye retningslinjer stakkars, så hvordan han vil takle det, er ikke lett å forutsi :/
Men det virker jo ikke ut til at denne gutten får mye retningslinjer stakkars, så hvordan han vil takle det, er ikke lett å forutsi :/
Inn som en banan - ut som en vannmelon
Skrevet 26 mai 2012 - 07:23
Jeg ville slengt på en morgenkåpe, gått ut og tatt gutten i handa og dratt han med meg til husdøra hans, ringt på, og gitt foreldrene noe av en hva-i-huleste tale.
Man kommer ganske langt med sunn fornuft, en positiv innstilling, og kanskje litt sjokolade nå og da. :D
Skrevet 26 mai 2012 - 07:27
Foreldren burde fått vite hvor viktig det er med søvn og grenser for barn, og klarer ikke de se det selv må de få høre det fra andre.
Skrevet 26 mai 2012 - 07:27
Foreldrene virker oppegående nok, bare ikke på dette punktet... Har bare vært på hils og har ikke pratet med noen andre i nabolaget om det da de fleste barna deres leker med denne gutten. At han er lenge opp gjelder som sagt bare når det er fri eller ferie, men synes nå det er tålelig sent selv. Savner liksom at foreldrene hysjer litt, ber han ta hensyn da jeg selv synes man kan lære barna litt høflighet og respekt.
Virker ikke som om det er noen andre naboer som finner det plagsomt og føler meg selvfølgelig da som den "sure nabokjærringa"...
HI
Virker ikke som om det er noen andre naboer som finner det plagsomt og føler meg selvfølgelig da som den "sure nabokjærringa"...
HI
#10 Gjest_peacock_*
Skrevet 26 mai 2012 - 07:47
Enig med #7! Det er faktisk ulovlig å bråke ute etter kl 23... Jeg har et lite barn som står tidlig opp hver morgen, så hvis nabobarna hadde bråkt til 01 på natten hadde jeg nok blitt ganske sint, ja (ikke om det skjer én gang, men det gøres ut som om det skjer ganske ofte).
Jeg synes nå det er ganske bekymringsverdig at ungen ikke bare er oppe til 12-01 eller kl 4.30 på morgenen, men i tillegg er ute å leke på den tiden av døgnet uten at foreldrene griper inn. Om ikke de reagerer på at naboene sier ifra er det kanskje på tiden med en bekymringsmelding til barnevernet? Om ungen har en diagnose kan det være greit for foreldrene å få hjelp. Om han ikke har det trenger de hjelp til almen forståelse av barns søvnbehov og oppdragelse.
Jeg synes nå det er ganske bekymringsverdig at ungen ikke bare er oppe til 12-01 eller kl 4.30 på morgenen, men i tillegg er ute å leke på den tiden av døgnet uten at foreldrene griper inn. Om ikke de reagerer på at naboene sier ifra er det kanskje på tiden med en bekymringsmelding til barnevernet? Om ungen har en diagnose kan det være greit for foreldrene å få hjelp. Om han ikke har det trenger de hjelp til almen forståelse av barns søvnbehov og oppdragelse.
Skrevet 26 mai 2012 - 09:51
Jeg er usikker på om jeg hadde sagt noe til han da, men hadde nok gått til naboene om morgenen og spurt om de kunne ta litt hensyn til sine naboer om natten (sene kvelder og før morgenen starter).
Føler jo at det er foreldrenes ansvar at han er ute og bråker til disse tidene. Det forstår han nok ikke så masse av selv.
Føler jo at det er foreldrenes ansvar at han er ute og bråker til disse tidene. Det forstår han nok ikke så masse av selv.
Skrevet 26 mai 2012 - 10:05
For meg så virker det som disse foreldrene har en gutt med adferdsproblemer og så har de gitt opp kampen med å "tøyle" ham. Jeg selv har en gutt med barneautisme (høytfungerende, og som også er i retning asperger syndrom), og barn med slike usynlige diagnoser kan lett oppfattes som uforskammede og bråkete. Foreldrenes jobb med å gi rutiner og veiledning er tøff, men uhyre viktig. Dersom dette sviktes synes jeg det er på vei mot barnemishandling!
Poenget mitt her er at det er foreldrene som du må snakke med. Spør gjerne høflig om gutten er vanskelig siden dere ser slike ting som du forteller om her. Da møter du dem med en viss forståelse og ikke angrep. Da kan det hende de letter på sløret og forteller. Uansett må du få frem budskapet om at mellom 23 og 07 SKAL det være stille i et nabolag.
Poenget mitt her er at det er foreldrene som du må snakke med. Spør gjerne høflig om gutten er vanskelig siden dere ser slike ting som du forteller om her. Da møter du dem med en viss forståelse og ikke angrep. Da kan det hende de letter på sløret og forteller. Uansett må du få frem budskapet om at mellom 23 og 07 SKAL det være stille i et nabolag.
Skrevet 26 mai 2012 - 10:14
Jeg ville gått ut og snakket med han men i en høflig tone og forklare hvorfor. Han har sannsynligvis ikke tenkt over at det er forstyrrende for naboene at han er ute og bråker tidlig og seint. Han er en vilter gutt med masse energi, men hopper ikke på trampolinen sin for å være slem.
Gå foran med et godt eksempel så han forstår hva han gjør galt uten å gjøre han flau, provosert eller lei seg.
Gå foran med et godt eksempel så han forstår hva han gjør galt uten å gjøre han flau, provosert eller lei seg.