Gå til innhold

Se også disse forumene:
Kvinneguiden Doktor Online

Tror dere døden er planlagt?

• Logg inn for å svare
26 svar til dette emnet

#1 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 567 895 Innlegg:

Skrevet 24 mai 2012 - 10:30

Tror dere at vi alle har en plan her i livet, som inkluderer når vi skal dø?
Eller tror du døden er noe som bare skjer helt tilfeldig?

Har begynt å tenke på mye på dette i det siste.........

om vi får utdelt så så mange år, at noen skal dø unge og andre av alderdom.

Annonsebilag
Annonsebilag

#2 Fruen i huset

Fruen i huset

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 437 Innlegg:

Skrevet 24 mai 2012 - 10:37

Jeg tror døden er forutbestemt.

"Den henges ikke som druknes skal" er det noe som heter..

Allikevel tror jeg jo egentlig også at man kan fremskynde sin egen død ved å være uforsiktig, typ kjøre bil i fylla og sånn.

Jeg er kristen da, så det påvirker jo hva jeg tenker om døden.

#3 ♥♥♥InMyHeart♥♥♥

♥♥♥InMyHeart♥♥♥

Erfaren bruker

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 4 629 Innlegg:

Skrevet 24 mai 2012 - 10:37

Noen ganger kan det nesten virke sånn, når man ser hvor mye enkelte tåler og hvor "heldige" de er, og hvor lite som skal til før en annen dør i en ulykke e.l. Min oldemor sa alltid når noen såvidt slapp unna en ulykke med livet i behold, at det var ikke tiden hans/hennes enda.

Etter at vi mistet babyen vår i fjor har jeg tenkt mye på dette. Hva er det som bestemmer at lille bare fikk bli dager gammel, mens oldemor nesten ble 100 år? Begge døde av sykdom, men ellers fikk de så forskjellige liv...

Men etter at jeg såg hvor stille og uten smerte døden kom til lille har jeg sluttet å være redd for å dø. Da vet jeg at jeg får svar på hva som skjer, og kanskje jeg får treffe h*n igjen.

#4 Yzma

Yzma

Erfaren bruker

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 3 958 Innlegg:
  • StedFlyttefot?

Skrevet 24 mai 2012 - 10:43

Vis innleggHeartbroken skrev 24 mai 2012 - 10:37:

Noen ganger kan det nesten virke sånn, når man ser hvor mye enkelte tåler og hvor "heldige" de er, og hvor lite som skal til før en annen dør i en ulykke e.l. Min oldemor sa alltid når noen såvidt slapp unna en ulykke med livet i behold, at det var ikke tiden hans/hennes enda.

Etter at vi mistet babyen vår i fjor har jeg tenkt mye på dette. Hva er det som bestemmer at lille bare fikk bli dager gammel, mens oldemor nesten ble 100 år? Begge døde av sykdom, men ellers fikk de så forskjellige liv...

Men etter at jeg såg hvor stille og uten smerte døden kom til lille har jeg sluttet å være redd for å dø. Da vet jeg at jeg får svar på hva som skjer, og kanskje jeg får treffe h*n igjen.

Jeg beundrer styrken din, Heartbroken. Jeg har vært vitne til at en av mine beste venninner mistet sin altfor tidlig fødte sønn etter 4 måneder med kamp på sykehuset, men likevel våger jeg ikke å si at jeg kan se for meg hvordan det er.
Jeg tror det er en type smerte man virkelig må oppleve for å skjønne hvordan den føles...

Jeg vet ikke hva jeg tenker om døden.
Jeg synes mange som dør, dør "urettferdig". I disse tider tenker jeg mye på de to jentene som døde i Vadsø i den bilulykken i fjor. De var 17 og 19 år gamle; hva skulle tilsi at disse to fantastiske jentene (jeg kjente begge to svært godt..) skulle få et så kort liv? De gjorde aldri noe galt, og begge to var ubeskrivelige.
Nei, jeg vet ærlig talt ikke hva jeg skal tenke.
I don't suffer from insanity. I enjoy every minute of it.

#5 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 567 895 Innlegg:

Skrevet 24 mai 2012 - 10:43

Nei, jeg tror ikke det.

Hva som bestemmer hvorfor noen dør i ulykker, noen tar livet av seg, noen av sykdom tidlig i livet og noen blir eldgamle tror jeg er veldig sammensatt og ikke noe som er forutbestemt.

Det er tilfeldigheter, det er dårlige valg, det er gode og dårlige gener når det kommer til alt fra immunforsvar til arvelig sykdom osv osv. Vi påvirkes jo også av hverandres valg, var det forutbestemt at en 10-åring skulle bli påkjørt av en som valgte å kjøre i ruset tilstand, er det skjebnen som bestemmer at en et utall ungdommer skal bli skutt på en skole i USA osv osv?

Jeg tror ikke "noen" sitter med den store boken og på forhånd bestemmer hvilke av oss som skal dø tidlig. Veien blir til mens man går er det noe som heter, har mer tro på det.

#6 LillaGorilla♥♥

LillaGorilla♥♥

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 6 916 Innlegg:

Skrevet 24 mai 2012 - 10:52

Nei, jeg tror ikke det. Jeg tror ikke det er noen som sitter og bestemmer at små barn skal tortureres til døde, eller at unge mennesker skal bli skutt i filler på verste måte, eller at et mor skal dø i grusomme smerter av en forferdelig sykdom.

Det er ingen mening i det...

Og hvis det er det, så vil ikke jeg ha noe med den som sitter og bestemmer dette å gjøre, for det er bare ren ondskap.
Den som gir seg er en dritt.

#7 sug lut

sug lut

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 7 094 Innlegg:

Skrevet 24 mai 2012 - 11:03

Overhodet ikke.

#8 Gjest_lillemor og lillefrøken_*

Gjest_lillemor og lillefrøken_*
  • Gjest

Skrevet 24 mai 2012 - 11:15

Nei, jeg tror nok heller at livet blir til det vi gjør det til. Lengden på det også, til en viss grad. Når det gjelder sykdommer og ting som er "utenforbestemt" , så tror jeg heller det er tilfeldigheter, i den grad noe er tilfeldig, som flaks og uflaks. Noe er også gener selvsagt.

Det å si at det er forutbestemt at noen barn ikke skal få leve opp, feks, synes jeg blir feil, spesielt med hensyn til de pårørende, for det blir så urettferdig. Det er også en dårlig unnskyldning for å leve uforsiktig, da har det liksom ikke så mye å si, hvis døden allerede er forutbestemt. Da hadde det heller ikke fantes "ulykker". Så nei, jeg må nok konkludere med at jeg ikke tror det.

Dette innlegget har blitt redigert av lillemor og lillefrøken: 24 mai 2012 - 11:16

#9 Cimorene

Cimorene

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 594 Innlegg:

Skrevet 24 mai 2012 - 11:42

Nei, tror ikke at døden er forutbestemt. I så fall er det jo bare å drite i alt av sikkerhet, kan jo i så fall la ungene leke med klinkekuler på motorveien for de dør ikke før deres tid likevel. ;)

Jeg tror som flere her at veien blir til som man går, som en så fint sa det. :) Vi må leve vårt eget liv og ta våre egne valg og konsekvensene av de. Jeg er ikke redd for døden, men er mer redd for å forlate mine kjære.

#10 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 567 895 Innlegg:

Skrevet 24 mai 2012 - 12:34

Nei, jeg tror ikke den er forutbestemt. Da kunne vi like godt lakt oss ned for å dø alle sammen. Det ville jo uansett være det som var bestemt.
Jeg tror vi er født med en fri vilje og store muligheter til å påvirke hva som skjer med oss i livet.

#11 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 567 895 Innlegg:

Skrevet 24 mai 2012 - 12:52

Nei, tror absolutt ikke det er forutbestemt når vi skal dø.

Det er flere faktorer som spiller inn på hvor lenge hver enkelt får leve. Gener bestemmer i stor grad hvilke sykdommer man er disponert for, og om man er disponert for å bli svært gammel.
Hvordan man lever spiller inn, f.eks røyking, kosthold, aktivitetsnivå, vekt, stress mm.
Atferd spiller inn, er man en risikotaker øker jo sannsynligheten for tidlige død i ulykker.
Sosialt: Trygge relasjoner bidrar til økt livslengde, mindre depresjoner osv.
Flaks/ uflaks. Av og til er man bare på feil sted til feil tid. Det tenker jeg er helt tilfeldig.

#12 Siklerotte

Siklerotte

Ivrig bruker

• Medlem
  • PipPipPip
  • 1 302 Innlegg:

Skrevet 24 mai 2012 - 13:36

Nei, jeg tror ikke livslengde er forutbestemt, og at den dagen man dør er like tilfeldig som alt annet.

#13 moota m storesøster&lillebror

moota m storesøster&lillebror

Erfaren bruker

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 3 610 Innlegg:
  • Stedpå nydelige Jæren

Skrevet 24 mai 2012 - 15:07

Nei jeg tror ikke døden er bestemt. Jeg tror vi påvirker livet vårt i stor grad selv, men selvsagt kan ikke alt påvirkes.

#14 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 567 895 Innlegg:

Skrevet 24 mai 2012 - 15:14

Nei, det er den neppe. Men visse ting garanterer et kortere liv. Røyking. Da er man garantert å ikke bli veldig gammel, evnt pines ihjel sine siste leveår med tunpusthet, fornemmelsen av å kveles, cellegiftkurer, strålebehandlinger og tette blodårer til sntrale organer i kroppen.

#15 Forventningsfull med baby

Forventningsfull med baby

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 374 Innlegg:

Skrevet 24 mai 2012 - 16:17

Absolutt ikke! Jeg har opplevd flere unge mennesker rundt meg som har mistet livet av ulike grunner og jeg ser ingen mening i det over hodet! Derfor tror jeg ikke det.

#16 Yzma

Yzma

Erfaren bruker

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 3 958 Innlegg:
  • StedFlyttefot?

Skrevet 24 mai 2012 - 16:42

Vis innleggAnonym bruker skrev 24 mai 2012 - 15:14:

Nei, det er den neppe. Men visse ting garanterer et kortere liv. Røyking. Da er man garantert å ikke bli veldig gammel, evnt pines ihjel sine siste leveår med tunpusthet, fornemmelsen av å kveles, cellegiftkurer, strålebehandlinger og tette blodårer til sntrale organer i kroppen.

Rart det der... Nå kommer jeg med den vanlige "pappan min har røyka siden han var 16, og han sliter ikke med noe. Verken kreft, vanskelig for å puste eller annet". Fordi det er sant.

#17 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 567 895 Innlegg:

Skrevet 24 mai 2012 - 18:34

Røyking kan gi problemer, men at alle disse plagene er "garantert", er en ovedrivelse.

Ganske mye av livet ditt er bestemt allerede før du er født: Hvor i verden foreldrene dine bor, hva de tjener og hva de jobber med påvirker hvilke valg du selv tar senere. Det avgjør hvilken type liv du vet om og ønsker deg, og i hvilken grad du har mulighet og kompetanse til å virkeliggjøre det. DNA-et deres bestemmer helsa di, hvlke ting du tåler og hvilke ting du er sårbar for. Summen av alt dette bestemmer i siste instans også når du skal dø. Men det er selvsagt et umulig regnestykke før man får fasiten.

#18 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 567 895 Innlegg:

Skrevet 24 mai 2012 - 18:43

Jeg tror ikke. Jeg vet.

Kan se når det skal skje for mange av de rundt meg. Har ikke "sett" feil til nå.

#19 År og dag

År og dag

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 257 Innlegg:

Skrevet 24 mai 2012 - 19:07

Vis innleggMiryks skrev 24 mai 2012 - 16:42:

Vis innleggAnonym bruker skrev 24 mai 2012 - 15:14:

Rart det der... Nå kommer jeg med den vanlige "pappan min har røyka siden han var 16, og han sliter ikke med noe. Verken kreft, vanskelig for å puste eller annet". Fordi det er sant.

Statistikk kan ikke brukes på enkeltindividet. Nesten alle som får lungekreft er røykere. Men ikke alle røykere får lungekreft. Man kan alltids finne unntak, men regelen inntrer hyppigst. Røyking forkortet livet.

#20 Yzma

Yzma

Erfaren bruker

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 3 958 Innlegg:
  • StedFlyttefot?

Skrevet 24 mai 2012 - 19:11

Vis innlegglims skrev 24 mai 2012 - 19:07:

Statistikk kan ikke brukes på enkeltindividet. Nesten alle som får lungekreft er røykere. Men ikke alle røykere får lungekreft. Man kan alltids finne unntak, men regelen inntrer hyppigst. Røyking forkortet livet.

Kan ikke det være opp til hver enkelt å velge, da? Det er faktisk ikke alle som VIL leve til de blir 90 ;)
Jeg håper jeg dør før jeg blir sendt på gamlehjem og trenger hjelp til å tørke meg selv, evt må bruke bleie. Om jeg dør i ulykke eller kreft, er det samme for meg :)