Tror dere døden er planlagt?
Skrevet 24 mai 2012 - 10:30
Eller tror du døden er noe som bare skjer helt tilfeldig?
Har begynt å tenke på mye på dette i det siste.........
om vi får utdelt så så mange år, at noen skal dø unge og andre av alderdom.
Snarvei til forumene
Skrevet 24 mai 2012 - 10:37
"Den henges ikke som druknes skal" er det noe som heter..
Allikevel tror jeg jo egentlig også at man kan fremskynde sin egen død ved å være uforsiktig, typ kjøre bil i fylla og sånn.
Jeg er kristen da, så det påvirker jo hva jeg tenker om døden.
Skrevet 24 mai 2012 - 10:37
Etter at vi mistet babyen vår i fjor har jeg tenkt mye på dette. Hva er det som bestemmer at lille bare fikk bli dager gammel, mens oldemor nesten ble 100 år? Begge døde av sykdom, men ellers fikk de så forskjellige liv...
Men etter at jeg såg hvor stille og uten smerte døden kom til lille har jeg sluttet å være redd for å dø. Da vet jeg at jeg får svar på hva som skjer, og kanskje jeg får treffe h*n igjen.
Skrevet 24 mai 2012 - 10:43
Heartbroken skrev 24 mai 2012 - 10:37:
Etter at vi mistet babyen vår i fjor har jeg tenkt mye på dette. Hva er det som bestemmer at lille bare fikk bli dager gammel, mens oldemor nesten ble 100 år? Begge døde av sykdom, men ellers fikk de så forskjellige liv...
Men etter at jeg såg hvor stille og uten smerte døden kom til lille har jeg sluttet å være redd for å dø. Da vet jeg at jeg får svar på hva som skjer, og kanskje jeg får treffe h*n igjen.
Jeg beundrer styrken din, Heartbroken. Jeg har vært vitne til at en av mine beste venninner mistet sin altfor tidlig fødte sønn etter 4 måneder med kamp på sykehuset, men likevel våger jeg ikke å si at jeg kan se for meg hvordan det er.
Jeg tror det er en type smerte man virkelig må oppleve for å skjønne hvordan den føles...
Jeg vet ikke hva jeg tenker om døden.
Jeg synes mange som dør, dør "urettferdig". I disse tider tenker jeg mye på de to jentene som døde i Vadsø i den bilulykken i fjor. De var 17 og 19 år gamle; hva skulle tilsi at disse to fantastiske jentene (jeg kjente begge to svært godt..) skulle få et så kort liv? De gjorde aldri noe galt, og begge to var ubeskrivelige.
Nei, jeg vet ærlig talt ikke hva jeg skal tenke.
Skrevet 24 mai 2012 - 10:43
Hva som bestemmer hvorfor noen dør i ulykker, noen tar livet av seg, noen av sykdom tidlig i livet og noen blir eldgamle tror jeg er veldig sammensatt og ikke noe som er forutbestemt.
Det er tilfeldigheter, det er dårlige valg, det er gode og dårlige gener når det kommer til alt fra immunforsvar til arvelig sykdom osv osv. Vi påvirkes jo også av hverandres valg, var det forutbestemt at en 10-åring skulle bli påkjørt av en som valgte å kjøre i ruset tilstand, er det skjebnen som bestemmer at en et utall ungdommer skal bli skutt på en skole i USA osv osv?
Jeg tror ikke "noen" sitter med den store boken og på forhånd bestemmer hvilke av oss som skal dø tidlig. Veien blir til mens man går er det noe som heter, har mer tro på det.
Skrevet 24 mai 2012 - 10:52
Det er ingen mening i det...
Og hvis det er det, så vil ikke jeg ha noe med den som sitter og bestemmer dette å gjøre, for det er bare ren ondskap.
Skrevet 24 mai 2012 - 11:03
#8 Gjest_lillemor og lillefrøken_*
Skrevet 24 mai 2012 - 11:15
Det å si at det er forutbestemt at noen barn ikke skal få leve opp, feks, synes jeg blir feil, spesielt med hensyn til de pårørende, for det blir så urettferdig. Det er også en dårlig unnskyldning for å leve uforsiktig, da har det liksom ikke så mye å si, hvis døden allerede er forutbestemt. Da hadde det heller ikke fantes "ulykker". Så nei, jeg må nok konkludere med at jeg ikke tror det.
Dette innlegget har blitt redigert av lillemor og lillefrøken: 24 mai 2012 - 11:16
Skrevet 24 mai 2012 - 11:42
Jeg tror som flere her at veien blir til som man går, som en så fint sa det.
Skrevet 24 mai 2012 - 12:34
Jeg tror vi er født med en fri vilje og store muligheter til å påvirke hva som skjer med oss i livet.
Skrevet 24 mai 2012 - 12:52
Det er flere faktorer som spiller inn på hvor lenge hver enkelt får leve. Gener bestemmer i stor grad hvilke sykdommer man er disponert for, og om man er disponert for å bli svært gammel.
Hvordan man lever spiller inn, f.eks røyking, kosthold, aktivitetsnivå, vekt, stress mm.
Atferd spiller inn, er man en risikotaker øker jo sannsynligheten for tidlige død i ulykker.
Sosialt: Trygge relasjoner bidrar til økt livslengde, mindre depresjoner osv.
Flaks/ uflaks. Av og til er man bare på feil sted til feil tid. Det tenker jeg er helt tilfeldig.
Skrevet 24 mai 2012 - 13:36
Skrevet 24 mai 2012 - 15:07
Skrevet 24 mai 2012 - 15:14
Skrevet 24 mai 2012 - 16:17
Skrevet 24 mai 2012 - 16:42
Anonym bruker skrev 24 mai 2012 - 15:14:
Rart det der... Nå kommer jeg med den vanlige "pappan min har røyka siden han var 16, og han sliter ikke med noe. Verken kreft, vanskelig for å puste eller annet". Fordi det er sant.
Skrevet 24 mai 2012 - 18:34
Ganske mye av livet ditt er bestemt allerede før du er født: Hvor i verden foreldrene dine bor, hva de tjener og hva de jobber med påvirker hvilke valg du selv tar senere. Det avgjør hvilken type liv du vet om og ønsker deg, og i hvilken grad du har mulighet og kompetanse til å virkeliggjøre det. DNA-et deres bestemmer helsa di, hvlke ting du tåler og hvilke ting du er sårbar for. Summen av alt dette bestemmer i siste instans også når du skal dø. Men det er selvsagt et umulig regnestykke før man får fasiten.
Skrevet 24 mai 2012 - 18:43
Kan se når det skal skje for mange av de rundt meg. Har ikke "sett" feil til nå.
Skrevet 24 mai 2012 - 19:07
Miryks skrev 24 mai 2012 - 16:42:
Anonym bruker skrev 24 mai 2012 - 15:14:
Rart det der... Nå kommer jeg med den vanlige "pappan min har røyka siden han var 16, og han sliter ikke med noe. Verken kreft, vanskelig for å puste eller annet". Fordi det er sant.
Statistikk kan ikke brukes på enkeltindividet. Nesten alle som får lungekreft er røykere. Men ikke alle røykere får lungekreft. Man kan alltids finne unntak, men regelen inntrer hyppigst. Røyking forkortet livet.
Skrevet 24 mai 2012 - 19:11
lims skrev 24 mai 2012 - 19:07:
Statistikk kan ikke brukes på enkeltindividet. Nesten alle som får lungekreft er røykere. Men ikke alle røykere får lungekreft. Man kan alltids finne unntak, men regelen inntrer hyppigst. Røyking forkortet livet.
Kan ikke det være opp til hver enkelt å velge, da? Det er faktisk ikke alle som VIL leve til de blir 90
Jeg håper jeg dør før jeg blir sendt på gamlehjem og trenger hjelp til å tørke meg selv, evt må bruke bleie. Om jeg dør i ulykke eller kreft, er det samme for meg