Gå til innhold

Inspirert: hva skjer med barn våre om vi dør?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Mannen min har to onkler og tre gifte fettere som vi ser kanskje en gang i året. Jeg har ikke familie og vi har ikke så nære venner heller. Hva skjer med barna da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om det er ingen i familien som har mulighet til å ta seg av det kan det bli fadderne sitt ansvar. Er det ingen, så er det barneværnet. Regner med at barna da blir plassert i fosterhjem, for at dem skal få det best mulig.

 

Jeg er så redd for å dø fra barna, men har heldigvis stor familie på begge sidene, så er ikke redd for at de ikke skal få det bra eller blir splittet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillemor og lillefrøken

Om man har preferanser på hvem som skal ta over omsorgen for barna om foreldrene dør, kan det være lurt å avklare det i forkant. Spørre de det gjelder, og gjerne ha et skriftlig papir på dette. Dette kan være familie eller venner, alt etter hva dere ønsker. Da vil det være en enkel prosess, barna flytter rett dit etter dødsfall, og noe papirarbeid senere så har de fått foreldreansvaret ført over på seg.

 

Har dere ingen slik avtale, og ingen påberoper seg at de ønsker å ta over omsorgen for barna, så går jeg ut ifra at barnevernet blir kontaktet. De vil sikkert forhøre seg innad i nærmeste familie uansett, om noen ønsker å ta over omsorgen, eller noen andre i barnets nettverk som er villige til å ta på seg oppgaven, enten det er midlertidig eller langvarig, men er det ingen som ønsker dette, vil de nok bli plassert først i beredskapshjem midlertidig, og deretter i mer permanent fosterhjem (ikke bestandig søsken får bo sammen, selv om det etterstrebes).

 

Men- dette er jeg ikke 100% sikker på altså...

 

PS: det er ikke lenger noen sammenheng mellom fordeling av foreldreansvar ved foreldres død og faddere. I dag har faddere/gudmor en litt annen oppgave enn før. Men kanskje er de som er valgt som faddere nær familien i utgangspunktet, og ønsker å stille opp dersom noe slikt skulle skje, men det er som sagt ikke noen automatikk i dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi vil ikke at barna blir splittet, vi syns at gudmoren til vårt yngste barn er beste alternativ vi har. Men kan vi bare spørre henne om dette? Kan hun bli sint?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Juliea+gullet07.03.11

Om jeg dør tar min mor over omsorgen for Mille hun er gudmor, og hun ser henne flere ganger i uken og de har et helt unikt forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis jeg dør håper jeg at min bror vil ta henne til seg... Jeg driver og moter meg opp til å spørre han slik at jeg kan få ordnet det en gang :)

 

Man kan skrive noe ala testament (husker ikke helt hva det heter) der man opplyser om hvem som skal ha barnet, jeg vil ha det for å unngå at jentungen kommer i fosterhjem, eller at faren plutselig dukker opp og krever henne. Jeg vil at hun skal ha et kjent og trygt hjem ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillemor og lillefrøken

Vi vil ikke at barna blir splittet, vi syns at gudmoren til vårt yngste barn er beste alternativ vi har. Men kan vi bare spørre henne om dette? Kan hun bli sint?

 

Selvsagt så blir hun ikke sint! (hvis hun har litt vett i behold- som jeg håper, ettersom dere ønsker at hun da skal ta over omsorgen for barna hvis dere dør) Det er en ære å bli spurt om noe slikt, tenk den tillitten du viser henne. Samtidig så er det en veldig stor oppgave og ansvar å påta seg, som den som blir spurt bør tenke nøye igjennom. Det er ikke et spørsmål som bør tas på telefon og besvares med en gang, men tas opp og vurderes med litt betenkningstid. Det kan jo være at hun sier nei, fordi hun ikke tør å påta seg et slikt stort ansvar, men som forelder kan man ikke bli sur for et nei her heller, er jo ikke akkurat lite man ber om ;) Men synes absolutt du skal lufte tankene for denne gudmoren, og spørre. Sier hun ja, bør dere gjøre det hele skriftlig (det er jo ingen som forplikter seg til noe selv om det er skriftlig, men det er greit å ha å vise til evt barnevern/familie/pårørende dersom ulykken skulle være ut og dere ikke lengre er tilstede), og enten informere resten av deres pårørende, eller i alle fall la både gudmoren og dere selv beholde et eksemplar av denne skriftlige avtalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillemor og lillefrøken

Man kan skrive noe ala testament (husker ikke helt hva det heter)

 

Viljeserklæring tror jeg det heter. Google det så finner dere litt om hva den bør inneholde :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan skrive noe ala testament (husker ikke helt hva det heter)

 

Viljeserklæring tror jeg det heter. Google det så finner dere litt om hva den bør inneholde :)

 

Har info liggende om det, men orket ikke å hente det frem (ligger i mappen til jentungen i arkivet mitt). Men google er en fin ting ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faddere har ingen rettigheter i en slik sak. De er der for å " følge barna i deres kristne tro" - ikke for å overta barna hvis foreldrene feller fra. Fra gammelt av skulle fadderne steppe inn om foreldrene døde, men ikke nå lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi vil ikke at barna blir splittet, vi syns at gudmoren til vårt yngste barn er beste alternativ vi har. Men kan vi bare spørre henne om dette? Kan hun bli sint?

 

Selvsagt så blir hun ikke sint! (hvis hun har litt vett i behold- som jeg håper, ettersom dere ønsker at hun da skal ta over omsorgen for barna hvis dere dør) Det er en ære å bli spurt om noe slikt, tenk den tillitten du viser henne. Samtidig så er det en veldig stor oppgave og ansvar å påta seg, som den som blir spurt bør tenke nøye igjennom. Det er ikke et spørsmål som bør tas på telefon og besvares med en gang, men tas opp og vurderes med litt betenkningstid. Det kan jo være at hun sier nei, fordi hun ikke tør å påta seg et slikt stort ansvar, men som forelder kan man ikke bli sur for et nei her heller, er jo ikke akkurat lite man ber om ;) Men synes absolutt du skal lufte tankene for denne gudmoren, og spørre. Sier hun ja, bør dere gjøre det hele skriftlig (det er jo ingen som forplikter seg til noe selv om det er skriftlig, men det er greit å ha å vise til evt barnevern/familie/pårørende dersom ulykken skulle være ut og dere ikke lengre er tilstede), og enten informere resten av deres pårørende, eller i alle fall la både gudmoren og dere selv beholde et eksemplar av denne skriftlige avtalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom både mannen min og jeg skulle dø før ungene er voksne, så håper jeg enten våre søsken eller besteforeldrene vil overta barna. Men vi har 4 barn, og tror ingen av dem har kapasitet til det, så søskenflokken ville nok blitt splittet i 2+2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er faktisk opp til barnevernet. MEN om det er nær familie som ønsker å overta ansvaret, vil det ofte bli preferert da barnet beholder sin familitilknytning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillemor og lillefrøken

Det er faktisk opp til barnevernet. MEN om det er nær familie som ønsker å overta ansvaret, vil det ofte bli preferert da barnet beholder sin familitilknytning.

 

Barnevernet blir ikke koplet inn i en sak der det er snakk om familieplassering. Tror heller ikke dette gjelder dersom avtalen om omsorg er noen utenfor familien, ettersom det er avtalt "innad i familien" på en måte, men det vet jeg ikke. Ved familieplassering blir de kun kontaktet om de får bekymringsmelding vedrørende at disse skal overta omsorgen for barna, slik som andre saker med bekymringsverdige forhold som de er pliktige til å undersøke. Ved familieplassering vil det heller ikke være aktuelt å være "fosterhjem" med betaling, så det er sagt, men de kan muligens få foreldrepenger ett år dersom det er behov for det, når de har overtatt foreldreansvaret, fordi situasjonen likner mye om den der barn blir adoptert. Og barnetrygd og andre ordninger som alle andre som har barn.

 

Barnevernet blir koplet inn i saker der man ikke helt vet hvem som skal ha barnet, eller om barnet ikke har noen i nettverket som er villige til å ta over omsorgen for barna, slik at de er "nødt" til å blande seg. Og som sagt, selvsagt der det er bekymringsverdige forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg dør tar min mor over omsorgen for Mille hun er gudmor, og hun ser henne flere ganger i uken og de har et helt unikt forhold.

?

 

Hva med barnefar? Han kommer nok før din mor!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Juliea+gullet07.03.11

Nei han gjør nok ikke det. Bretter ikke ut grunnen her, men han ville

Aldri fått hovedomsorgen for Mille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...