Gå til innhold

Kan jeg bruke sykt barn dag på dette?


MammaTilEnPrins-ØnskerNr2<3

Anbefalte innlegg

Guttungen har en time på ønh om et par uker. Jeg blir da borte fra jobben hele dagen fordi det blir det blir lettere for arb.giver å skaffe vikar for en hel dag, enn for bare et par timer (arb.givers ønske..)

 

Kan jeg bruke sykt barn dag på dette? Eller må jeg ta ut permisjon uten lønn, evnt feriedag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest peacock

Ja, du kan ta ut en sykt barn dag om barnet skal til lege, jvt arbeidsmiljøloven om barnet er under 12 år:

 

 

§ 12-9. Barns og barnepassers sykdom

(1) Arbeidstaker som har omsorg for barn har rett til permisjon: a) for nødvendig tilsyn med barnet når det er sykt, b ) hvis barnet skal følges til legeundersøkelse eller annen oppfølging i forbindelse med sykdom, eller c) hvis den som har det daglige barnetilsynet er syk eller har permisjon etter denne paragraf på grunn av et annet barn.

(2) Retten til permisjon etter paragrafen her gjelder til og med det kalenderåret barnet fyller 12 år. Arbeidstaker har rett til permisjon inntil 10 dager hvert kalenderår eller inntil 15 dager dersom arbeidstaker har omsorg for mer enn to barn. Arbeidstaker har uansett rett til permisjon når det ytes omsorgspenger, pleiepenger eller opplæringspenger fra folketrygden.

(fra lovdata.no)

Endret av peacock
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...