Gå til innhold

Hva er det med ungen?


super_s

Anbefalte innlegg

Jeg bare lurer på hva dette kan være? Ungen våkner på natta og begynner å grine. Dog greit nok da dette er vanlig hos oss innimellom og han roer seg fort bare han får snippen på dyna si i hendene. Men, nå i det siste eskalerer denne grininga og han roer seg bare ved å bli tatt opp og holdt eller tatt med til vår seng. Prøver vi å roe han i sin egen seng blir det bare værre. Tar vi han med til senga vår er han rolig og sovner igjen. Hva kan dette være?

 

Og hvorfor denne eskalerende hylinga?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ååh;) kanskje han drømmer, mange nye ansikt på dagen?

Tenner?

Høres ut til meg at han vil ha kontakt, tryghet fra mamman eller pappan sin<3

 

Men ikke hør på meg, har 2 barn som ligger i vår seng!

Men det er oss da;)

 

Klarer ikke høre at ungene skriker uten å gjøre noe:s

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt erfaring med at mine unger har oppført seg sånn når holder på å lære seg noe nytt - tror det er mye som bearbeides i søvne ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillemor og lillefrøken

Har hatt perioder med det samme som du beskriver her, med mye hyling på natt og ikke vil roe seg (med en gang iallfall)... ikke så hyggelig når det pågår. Her går det litt i perioder. Vil tro det er normalt, er iallfall det jeg har tenkt. årsaker som er logiske er jo bl.a. tenner, nye inntrykk, nye ting som læres osv osv (drømmer)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er natteskrekk?

 

 

Barnet kan også være preget av hurtig puls, rask pust og svette. Når barnet våkner neste morgen, husker det verken episoden eller at det har hatt noen vond drøm. Natteskrekk kan oppleves skremmende av familien fordi man ikke skjønner hva som er galt.

Det er beregnet at 1-6% av barn opplever et begrenset antall episoder med natteskrekk. Stadige episoder med natteskrekk ledsaget av betydelig ubehag og forstyrrelser er mindre hyppig. Tilstanden er like vanlig blant jenter og gutter. Den kan forekomme fra 1-årsalderen, men er hyppigst i alderen 3-12 år. De fleste får sitt første anfall omkring 3,5 årsalderen. De yngste barna kan oppleve minst en episode per uke. Eldre barn opplever vanligvis 1-2 episoder per måned.

 

Hva forårsaker natteskrekk?

 

 

Natteskrekk er en søvnforstyrrelse. Søvnen deles inn i ulike faser. Natteskrekk oppstår i en bestemt fase av søvnen som inntrer ca. 30-90 minutter etter at barnet har falt i søvn. Det setter seg opp eller går ut av sengen samtidig som det skriker av frykt. Vi vet ikke hva som egenlig skjer i hjernen under anfallet.

Natteskrekk er i de fleste tilfeller ikke forbundet med spesielt stress eller emosjonelle forstyrrelser hos barnet. Men i noen tilfeller kan episoder med natteskrekk være forutgått av opprivende livshendelser, feber, underskudd på søvn eller medisiner som påvirker sentralnervesystemet.

 

Behandling

 

 

Det viktigste er at foreldrene får vite at det er en ufarlig tilstand som barnet vil vokse av seg. Medisin er vanligvis ikke nødvendig. Bare helt unntaksvis kan det forekomme barn som er preget av disse anfallene den påfølgende dagen, noe som f.eks. påvirker skoleprestasjonene. Hos disse kan det være at legen forsøker behandling med medisin.

Det kan være nyttig at dere som foreldrene sikrer at barnets seng og rom er trygt, slik at ikke barnet skader seg hvis det impulsivt forlater rommet under anfallet. Barnet bør sikres nok søvn og det er viktig å ha faste leggetider og rutiner ved legging av barnet. Fjern alle mulige kilder til søvnforstyrrelser og ha en fast oppvåkningstid. Under anfallet kan dere forsøke å trøste barnet selv om det er vanskelig å få god kontakt.

Regelmessig vekking kan forsøkes. Det er lite forskning når det gjelder effekten av denne type behandling. Oppvåkning ved natteskrekk skjer ofte på samme tid hver kveld. å vekke barnet 15-20 minutter før forventet anfall, kan endre søvnfasene og bidra til å unngå problemet. Ved slik vekking bør dere som foreldre oppføre dere på samme måte som dersom barnet våkner på egen hånd, og sikre at det faller i søvn på nytt. Vær spesielt oppmerksomme på at slik vekking kan gi redusert søvnkvalitet og faktiskt også forverre problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har han en koseklut ? Her slet lille med å roe seg, helt til jeg gav han en koseklut, først bare en gulpeklut. Det var som om det var akkurat det han trengte. Fikk etterhvert en deilig myk en, og den var ved hans side i tykt og tynt hele tiden, nå er han 4 og den er fortsatt med han når han sover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...