Gå til innhold

Se også disse forumene:
Kvinneguiden Doktor Online

Lage middag til gutten min på 9 mnd, hva er viktig av vitaminer osv.?

• Logg inn for å svare
1 svar til dette emnet

#1 Matrosen og Meg:)

Matrosen og Meg:)

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 326 Innlegg:

Skrevet 20 mai 2012 - 16:44

Jeg er fryktelig dårlig på dette med vitaminer og slikt. Har aldri vært oppmerksom på dette med meg selv. Men så spiser jeg jo også relativt variert, så har aldri hatt noe mangel.

Men gutten min på 9 mnd har aldri vært noe ivirg på middagsmaten, jeg har gitt han nesten alle typer av glass og smaker som finnes. Men det har liksom aldri blitt noen suksess. Noen dager har han kunne spist masse av en type og andre dagen nektet samme type. Jeg prøvde å lage hjemmelaget mat til han når han var rundt 6-7mnd. men bare spyttet ut, så da har vi kjempet med glassene en ganske god stund til. Men i går, så prøvde jeg meg igjen. han fikk most potet og brun saus. Han var helt hysterisk, og jeg har aldri sett han så ivrig etter å få mer. Så det falt i smak.

Jeg vet det er viktig med at det ikke er mye salt i maten til disse små, men hva mer bør jeg tenke på? og er det noen som har gode tips til mat jeg kan lage som har bra med vitaminer og næring som disse små trenger? gjerne mat jeg kan lage mye av, som jeg kan fryse ned. Det er jo fryktelig enkelt med disse glassene, men jeg synes jo det ikke smaker godt selv, så kan jo skjønne han bare spytter det ut igjen. Samtidig så visste jeg jo at han fikk riktig med alt det viktige med disse glassene, så nå ble jeg plutselig usikker.

Annonsebilag
Annonsebilag

#2 abella

abella

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 440 Innlegg:

Skrevet 20 mai 2012 - 19:01

Så lenge du serverer mat som er relativt variert, så er det ikke så mye du trenger å huske på. Kroppen er faktisk selv i stand til å produsere de fleste næringsstoffene vi trenger.

Når det gjelder barn under 1 år skal de ikke ha salt i det hele tatt. Og barn i alderen 1-2 år skal ha så lite som mulig.

Det eneste som er lett å få for lite av i denne alderen er jern, men dersom du gir kjøpegrøt eller mme så dekkes jo som regel behovet der. Men jeg introduserer kjøtt og lever tidlig for å øke jerninnholdet. Jenta mi på 8,5 mnd spiser allerede mørt kjøtt i biter.

Ellers ville jeg laget det som er praktisk og som poden liker, mat skal være gøy! Jeg lager egentlig bare akkurat det samme som vi spiser. I går fikk feks jenta mi gulrot, potet, tyttebær og kjøtt til middag. Alt var skåret i små terninger som hun selv puttet i munnen.

Til de dagene vi ikke har babyvennlig mat (ikke så ofte, vi har også en 2-åring) har jeg noe liggende i fryseren. Det er ofte mat som jeg har laget ekstra stor porsjon av til middag for så å fryse ned det som blir til overs. Dette er feks kokt fisk, linsemos, brokkoli, gulrot, kålrot, osv. Tidligere var alt most med stavmikser, men nå lager jeg bare små terninger.