Gå til innhold

Sopp, brystbetennelse, you name it!


perl1

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har en liten en på 4 uker og plages veldig med ammingen. Selve ammingen går fint, han vil spise, er mett og alt er bra, men jeg er så utrolig sår og det har jeg vært fra dag 2. Jeg er så sår at jeg nesten spyr og tårene renner når han tar tak, det er helt forferdelig! Det er så vondt at lege og jordmor anbefaler paracet og ibux før amming, noe som hjelper litt.

 

Helsesøster og de på føden mener at han har godt tak, men likevell er jeg sår.

 

Eller så er kanskje ikke den rette betegnelsen, det begynte som sårhet og nå er det sprekker(små kjøttsår) på begge brystknoppene.

 

Jeg har vært hos lege og fått middel for sopp(mycosantin til ungen og canesten pluss en 14 dagers tablettkur til meg), jeg har fått antibiotika, da sårene var betente pluss at jeg hadde stikkende smerter i brystene, jeg har prøvd kremer: purelan, bruledine, betphaten, canesten, daktacort, sinksalve og en som jeg ikke husker navnet på! Jeg har brukt albueskjell, ullinlegg(slutta med ull da det kunne være sopp), jeg har prøvd skjold og jeg har prøvd melkeoppsamlere med lufting.

 

Av kjerringråd har jeg hatt på gasskluter med lipton te og kål!!

I skrivende stund sitter jeg med ett kjevla kålblad på hver pupp og dette har jeg brukt i 3 dager nå, er litt bedre, men langtfra bra!

 

Så nå har jeg rett og slett pumpet meg i nesten en uke og gitt han på flaske for å avlaste brystene(gitt han litt pupp innimellom for at han ikke skal glemme suging)...

 

Dagene mine går med andre ord i pumping, flaskemating, koking av smokker flasker osv og smøring av såre brystknopper... Ikke akkurat den barseltiden jeg ønsket meg...

 

Jeg lurer på om det er noen andre som har prøvd andre ting som kanskje kan hjelpe?? Og hvor lenge skal man egentlig "pine" seg selv??? Jordmor sier at det bare er å bite tennene sammen, lett for henne å si!!

 

Er rett før det kun blir mme på lillemann!

 

Huff, dette ble vel mer et klageinlegg, men lurer på om dere har noen gode råd???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du prøvd å amme med brystskjold?

Det hjalp meg endel, selv om jeg vet at mange ikke anbefaler det pga at babyen kan bli forvirret og det kan bli vanskelig å slutte etc..

Noe annet som jeg har hørt kan være lurt er å håndmelke puppene litt før man starter å amme, slik at de ikke er steinharde når babyen skal suge...

Ellers høres det jo ut som om du har prøvd det meste.

Det er ingen skam i å begynne med erstatning, når man virkelig har gått inn for å prøve alt. Det er litt mer pes med å sterilisere flasker og blande sammen melka, men for meg var det helt lart den beste løsningen når jeg slet som verst. Og mine unger er omtrent aldri syke, selv om de har fått mme fra e var 3-4 mnd gamle---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ammehjelper / ammehjelpen.no

 

Det er lite vanlig at det er sopp som forårsaker sårhet de første ukene, *unntatt* når du er i spesiell risikogruppe for det. Spesielle risikoer inkluderer bla. antibiotikakur (tabletter eller intravenøst) like før, under eller etter fødselen, tidligere problemer med soppinfeksjoner, sukkervann gitt til barnet mange ganger (feks som smertelindring ved mange blodprøver, eller ved blodsukkerproblemer).

 

Sårhet helt i starten bør derfor ABSOLUTT utredes for andre årsaker, dvs at det tas prøve for bakterier. Om legen er i tvil om hvilke bakterier det skal sjekkes for så kan vedkommende kontakte Nasjonalt kompetansesenter for amming. Det er VIKTIG å finne ut hvilke bakterier som evt forårsaker infeksjon, fordi det brukes ulik antibiotika til dem, og om du får feil så kan det gi forbigående bedring før det blusser opp igjen.

 

Men selv om det kan være andre årsaker til sårene enn sopp så gir sår/sprekker i huden en inngangsport for sopp, så du kan ha fått sopp etterpå likevel.

 

Du skal IKKE bite deg smerten - når du har åpne sår og de ikke blir bedre så skal det behandles, uansett årsak!! Sårhet - som i at det er ømt og vondt under amming (ikke sviende/sterke smerter etterpå) - kan du kanskje bite i deg, men altså ikke sår.

 

http://ammehjelpen.no/artikkel/139/Sare-brystvorter-vedvarende har en del råd om vedvarende sårhet.

 

Smertestillende etter råd fra jordmor/lege skal du bare fortsette med, men pass på at du har en periode hver dag der de ikke virker slik at du merker om smerten og evt andre symptomer blir verre. Smertestillende kan skjule bla. feber og sterke smerter som igjen kan være tegn på kraftige infeksjoner.

 

Når har føden (eller ammepoliklinikk) vurdert sugetaket? (Lenge siden?) Helsesøster har ikke nødvendigvis veldig stor kompetanse på amming, så jeg anbefaler å bruke ammepoliklinikken i stedet. Når det gjør så vondt 4 uker etter fødsel og du har åpne sår som ikke blir bedre så er det iallfall et eller annet problem som bør løses, det holder ikke å si at sugetaket ser bra ut...

 

Bruker du ammepute? Ofte blir det sårt når barnet ligget litt for lavt slik at du må holde det oppe med armene, da er det lett for at det sklir ned. Bygg opp med en haug puter slik at barnet blir liggende likt selv om du slipper det helt. Om du har store bryst så kan det hjelpe med en sammenrullet håndduk/klut under brystet for å løfte det frem/opp.

 

Har du forsøkt andre ammestillinger enn "den vanlige"? Dette kan avlaste mer enn man tror, fordi barnets munn kommer annerledes på brystet. Se http://www.ammehjelpen.no/video

 

Jeg ville også sjekket eller fått sjekket om barnets tungebånd er kort/stramt. Se http://ammehjelpen.no/artikkel/98/Tungeband-stramtkort for med om det.

 

Ofte får nyfødte litt dårlig sugetak fordi brystet er sprengt eller spent. Dette kan skyldes mye melk, men minst like ofte skyldes det ødemer/væskeoppsamlinger i brystet. Da kan det hjelpe å massere brystet først, og bruke et spesielt grep for å presse væsken bort fra området barnet skal ha tak i. Se http://ammehjelpen.no/artikkel/70/Brystspreng-oppmykning-Cottermans-grep for beskrivelse.

Selv om du ikke har nyfødt nå så kan dette hjelpe, og vi anbefaler det også i forbindelse med pumping.

 

Kjempeflott at du opprettholder produksjonen med å pumpe :)

 

Ta gjerne kontakt med meg direkte på epost ammehjelper.lillenims @ gmail com, jeg er ikke så ofte innom her alltid så det kan ta litt tid å få svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å amme med brystskjold?

Det hjalp meg endel, selv om jeg vet at mange ikke anbefaler det pga at babyen kan bli forvirret og det kan bli vanskelig å slutte etc..

Noe annet som jeg har hørt kan være lurt er å håndmelke puppene litt før man starter å amme, slik at de ikke er steinharde når babyen skal suge...

Ellers høres det jo ut som om du har prøvd det meste.

Det er ingen skam i å begynne med erstatning, når man virkelig har gått inn for å prøve alt. Det er litt mer pes med å sterilisere flasker og blande sammen melka, men for meg var det helt lart den beste løsningen når jeg slet som verst. Og mine unger er omtrent aldri syke, selv om de har fått mme fra e var 3-4 mnd gamle---

 

Jeg har ammet med skjold, men sårenen er så langt nede at de blir liggende ved "kanten" av skjoldet, og dette er ikke så mye bedre... det eneste jeg kan tenke meg er at sårene kanskje gror bedre, da de ikke blir sugt direkte på.... Kanskje jeg prøver på nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ammet med skjold, men sårenen er så langt nede at de blir liggende ved "kanten" av skjoldet, og dette er ikke så mye bedre... det eneste jeg kan tenke meg er at sårene kanskje gror bedre, da de ikke blir sugt direkte på.... Kanskje jeg prøver på nytt.

 

Får du til å amme i en annen stilling slik at belastningen på sårene blir mindre? Prøv deg litt frem i forhold til i hvilken retning det blir minst vondt - alle stillinger er lov (selv om ikke alle er like praktiske om du feks skal ut...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :)

 

Jeg er ikke spregt når jeg ammer, fordi jeg pumper meg litt før, så han skal få bedre tak. Jeg tror egentlig at jeg har gjort "alt", men at han kanskje suger feil. Tror ikke han har for kort tungebånd, da det ikke ser sånn ut når han gråter, stikker ut tungen osv...

 

Jeg bor på "landet" så det er langt til en ammeklinikk, men tror kanskje jeg må få jordmor(som forøvrig bare er tilgjengelig 1 gang i uken) til å henvise meg dit. For dette klarer jeg snart ikke mer!

 

Grunnen til at jeg holder ut er jo på grunn av alle fordelene med ammingen. Forebygging av allergier, antistoffer osv, pluss at det er så lettvint!

 

Så skal holde ut noen dager til, men hvis jeg ikke får hjelp snart så er det slutt.....

 

Du sier at jeg IKKE skal bite i meg smerten og at det skal behandles, men nå har jeg jo gått 8 dager på diclosil(bredspektret penicilin, skal ta det "meste") og holder på med en 14 dagers kur med fluconazol( og canesten direkte på brystene), pluss mycosantin til ungen, så jeg er jo behandlet og mener selv at jeg burde kjenne en forbedring nå??

 

Jeg er litt bedre, men dette kommer mest av at han ikke suger og at jeg pumper meg, men det er også smertefullt og jeg ser jo at sårene åpner seg for hver gang jeg pumper... Det eneste som jeg føler har hjulpet litt er kålbladene, men de kan jeg ikke ha på så lenge om gangen, da de begynner å klø!!

 

Håper virkelig at jeg får hjelp av jordmor denne uka!

 

Vil så gjerne amme, da det er lettest og best!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ammet med skjold, men sårenen er så langt nede at de blir liggende ved "kanten" av skjoldet, og dette er ikke så mye bedre... det eneste jeg kan tenke meg er at sårene kanskje gror bedre, da de ikke blir sugt direkte på.... Kanskje jeg prøver på nytt.

 

Får du til å amme i en annen stilling slik at belastningen på sårene blir mindre? Prøv deg litt frem i forhold til i hvilken retning det blir minst vondt - alle stillinger er lov (selv om ikke alle er like praktiske om du feks skal ut...).

 

Jeg skal prøve naturlig amming, så videoen på ammehjelpen nå.... Det skal sies at han er ganske liten og har en liten munn også, men når han har tak så har han inne mesteparten av det brune på nedsiden, pluss at munnen er "brettet" tilbake, så skjønner ikke hva jeg gjør feil!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes absolutt du skal få deg time på ammepoliklinikk! Tror ikke du trenger henvisning dit. Ring sentralbordet på sykehuset der du fødte og be om ammepoliklinikken så kan du iallfall sjekke om du kan få time der uten noe om og men :)

 

Ammehjelpere kan ikke gi råd om medisiner, men magefølelsen min sier at den hestekuren der burde ha hjulpet ja - dvs du burde ha blitt *bedre*, men sopp kan kreve lengre behandling for å bli helt bra, og sår kan også bruke lang tid. Imidlertid skal du bli BEDRE av behandlingen, altså merke daglig fremgang. Så da er det ikke sikkert det er verken infeksjon eller sopp som er problemet, men det kan absolutt hende at sugetaket er det selv om "ingen" ser noe galt med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes absolutt du skal få deg time på ammepoliklinikk! Tror ikke du trenger henvisning dit. Ring sentralbordet på sykehuset der du fødte og be om ammepoliklinikken så kan du iallfall sjekke om du kan få time der uten noe om og men :)

 

Ammehjelpere kan ikke gi råd om medisiner, men magefølelsen min sier at den hestekuren der burde ha hjulpet ja - dvs du burde ha blitt *bedre*, men sopp kan kreve lengre behandling for å bli helt bra, og sår kan også bruke lang tid. Imidlertid skal du bli BEDRE av behandlingen, altså merke daglig fremgang. Så da er det ikke sikkert det er verken infeksjon eller sopp som er problemet, men det kan absolutt hende at sugetaket er det selv om "ingen" ser noe galt med det.

 

Takk for svar!

 

Skal ta kontakt med ammepoliklinikk, så får jeg den hjelpen jeg behøver :)

 

Skal prøve meg på ulike stillinger nå ikveld, så får vi se :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg igjen i mye av det du skirver. Har en sønn på 4 mnd, og ammingen har vært et smertehelvete fra dagen etter fødsel. Har åpne sår, med sopp og bakterier, og behandlet med alle salvene du nevner. Har riktignok ikke fått antibiotika, fordi jeg ikke har feber. Har de siste tre dagene pumpet for avlastning uten at det hjelper så alt for mye..

Jeg vurdere også stadig hvor lenge det er vært det, men vil jo gjerne få til ammingen!

Men i forhold til å gå over til MME er det mindre å stresse å vaske og blande melk, enn å amme med smertene! Jeg har for lite melk, så må gi MME i tillegg til hvert måltid, og med gode rutiner er det ikke stress med flasker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Igjen!

 

I går var jeg hos jordmor som tilfeldigvis hadde besøk av eb annen jordmor fra sykehuset som har ekstra utdanning når det kommer til amming. Hun mente at jeg la ungen feil til brystet og at han derfor sugde feil... Hun visste meg ulike stillinger og hvordan jeg skulle legge han til brystet for å få mest mulig i munnen.... Jeg ammet i hele går, selv om det gjorde vondt, men idag føler jeg egentlig at jer er verre i sårheten....

 

Huff og huff, det var så lett når hun visste meg det, men ble verre når jeg kom på ehengånd og skulle prøve... Men jeg får øve meg litt til , så satser jeg på at det går bra :)

 

Grunnen til at jeg ikke vil bruke MME er jo først og fremst av helsemessige årsaker, både for meg og barnet. det andre er jo at jeg vil amme fordi da har jeg alltid med meg mat som er perfekt temperert til lillemann!! Det er egentlig det viktigste, fordi jeg synes det er så utrolig lettvint når man får det til!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supert, perl1!

Skulle du treffe samme "ekstrajordmor" igjen så få hjelp til å filme det hele, så kan du se det igjen når du kommer hjem :) (Evt så kan det hende den vanlige jordmora plukket opp noen triks og kan hjelpe deg litt igjen også.) Ellers er det bare å prøve prøve prøve igjen - plutselig sitter det!

 

Amming ser så lett ut på film (hehe), men det ER jo ikke så enkelt og intuituvt når alt kommer til stykket. De fleste av oss har jo faktisk aldri sett amming av nyfødte en gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Igår ga jeg opp ammingen, da jeg er så sår at det snart klikker for meg!! Uansett hvordan jeg legger han til så gjør det helt utrolig vondt! På kvelden, når han suger mest er jeg så oppsugd at det er helt forferdelig. Brystvortene er røde og brennende og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Idag har han fått pupp engang, fra den puppen som gjør minst vondt... Tror du det er mulig å bare pumpe meg litt hver dag så det verste trykket gir seg(blir så sår av pumpingen og) og vente til jeg blir bra?? Tror du det er nok melk igjen da?? Sånn at jeg kan starte ammingen på nytt???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var utrolig sår i starten, sannsynligvis pga. kort tungebånd. Dette ble klippet på sykehuset allerede før utreise, men da var jeg så sår at jeg ikke orket å amme. Jeg pumpet meg i nesten en uke, og gav på kopp eller flaske. Da fikk sårene sjans til å gro. Min svigermor er jormor og anbefalte meg å smøre med en mild hydrokortison (fås reseptfritt på apoteket) i 2-3 dager, dette var ganske effektivt. Men kriteriet er at sårene ikke er åpne. Å så må du huske å vaske det av før du pumper eller ammer. Det var jo en sjans å ta å gi flaske så lenge, jeg var redd han ikke ville ta puppen igjen - heldigvis gikk det fint. Om du klarer å pumpe vil jeg anbefale deg å gjøre det! Heller litt ofte med og ikke så lenge om det gjør veldig vondt. Masse lykke til! MME er heldigvis et godt alternativ til amming!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Takk for svar :)

Jeg pumper meg hver 3-4 time, men kun til det letter, så holder nok melken ved like...

Skal prøve dette en ukes tid, også håper jeg at han tar puppen riktig etter dette... Problemet er at jeg ikke skjønner hvorfor jeg blir så sår! Tungebåndet hans er helt fint og jeg har fått ammeveileding og følger rådene til punkt å prikke, enda er jeg sår.. Huff og huff, blir så lei meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler virkelig med deg! Jeg har en teori om at når du er blitt såpass sår, så vil det være veldig vanskelig for sårene å gro selv om han tar riktig tak. For meg var løsningen å la dem gro helt - jeg ventet helt rom skorpene at fallt av. Etter dette er det veldig viktig at du legger ham til så han får riktig tak. Å det har har sikkert også, men jeg tenker at så lenge du er så sår, så hjelper det ikke om han tar riktig. Blir på en måte en ond sirkel. Om han skulle nekte puppen, eller om du blir line sår igjen etter pausen - så ikke ta det som et nederlag. Tenk heller at vi er heldige som ha MME som en god nr. 2:-) Og du har virkelig gjort en god innsats! Husk å lufttørke knoppene, og la den "henge fritt" så mye som mulig:-) Ønsker deg virkelig lykke til! Om det ordner seg, et det verdt strevet:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff da, perl1!

Pumping hver 3.-4. timer er kjempebra. Er grunnen til at du bare pumper for å få bort sprengen at du ellers blir sår? For om det ikke er for ille sårt så vil jeg absolutt anbefale å pumpe 10 min pr side (eller 10 min totalt med dobbelpumpe), det er mest effektivt for å opprettholde produksjonen.

 

Om det er fordi du blir sår så vil jeg anbefale at du forsøker håndmelking, da er det mye enklere å unngå de såreste områdene, det er ingenting som gnisser på brystknopper og sår (iallfall ikke om det er knoppen og areola som er sårest), og du kan også ha varierende trykk på ulike deler av brystet. Ha ei skål/bakebolle rett under brystet , og prøv deg frem med stilling i forhold til bollen. Det er video som demonstrerer håndmelking på http://ammehjelpen.no/handmelking?id=907

 

I tillegg anbefaler jeg at du kontakter ammepoliklinikk, om ikke annet for å snakke med dem på telefon. Det kan også hende det er noen ammehjelpere i området som evt kan ta et hjemmebesøk, om du sender meg en epost på ammehjelper.lillenims @ gmail com så kan jeg sjekke for deg om det er noen som bor i nærheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen :)

 

Jeg pumper så lite fordi det åpner sårene hver gang... Problemet er at jeg ikke klarer å la være å gi han, så igår fikk han to ganger, men kan ikke si at det er bedre... Jeg pumper til det letter også fordi litt av sprengen skal gi seg... Så tenker jeg at så lenge jeg har litt melk igjen hvis jeg klarer å beg igjen, så tar produksjonen seg fort opp igjen.... Skal pumpe/håndmelke enda noen dager, så får vi se.

 

Har ikke gitt opp riktig enda! ;)

 

Takk for at dere engasjerer dere så i "saken" min .)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sjekket, er ingen ammehjelp i nærheten... men har ei venninne som er helsesøster som har kommmet med gode råd som jeg skal prøve når jeg starter igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du kan ha melk lenge etter ammeslutt, og så lenge du HAR ammet så er det fullt mulig å starte opp igjen! :) Dess kortere opphold, dess bedre, og når du fortsetter å pumpe/amme/håndmelke så har du jo ikke opphold heller :)

 

Men jeg anbefaler absolutt å prøve mer håndmelking, det er mye enklere å ikke irritere sår da. Kan kreve litt trening, men det blir som regel bedre for hver gang. Og så kjempeflott at venninna di kommer med gode råd, kan hun ta en titt også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og en ting til, perl1, er det tatt bakterieprøver av sårene dine?? Antibiotika virker ikke på alle typer bakterier, så selv om du har fått bredsprektret så er det viktig å vite hvilken bakterie det er snakk om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og en ting til, perl1, er det tatt bakterieprøver av sårene dine?? Antibiotika virker ikke på alle typer bakterier, så selv om du har fått bredsprektret så er det viktig å vite hvilken bakterie det er snakk om.

 

De har ikke gjort det, hvis ikke sårene er borte innen en uke, så er det neste steg!

 

Jeg klarer å håndmelke, men synes det tar så lang tid....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øvelse gjØr mester, kanskje? (Jeg må innrØmme at håndmelking ikke er min sterke side, så jeg kan vel ikke tilby så mye mer enn sympati. Antar du har sett video av det på ammehjelpen.no slik at du "vet" akkurat hvordan det kan gjØres?)

 

Ellers må du passe på å fØlge opp bakterieprØvene. Det er jo ganske gjerne sånn at om du kommer med et infisert gnagsår etter en fjelltur så er det ikke måte på hvor mange prØver som tas, men kommer du med en pupp med sår så er det bare dårlig sugetak eller "litt sårt"....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig er såret på det ene brystet grodd ordentlig, og jeg ligger i skrivende stund og ammer han! Men må si at jeg ikke tror sugeteknikknhans er den beste... Men vi prøver på ny, og håper det går seg til! Han har hatt mye problemer med avføringen etter at vi startet på mme, så håper på å kunne fullamme igjen etter hvert! Krysser fingrene for det!

 

Men har jo også oppdaget hvor lett det er for mor med mme, så blir nok å bruke det av og til!

Tusen takk for all hjelp og støtte her inne :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...