Dere som hadde store ødemer/hevelser i svangerskapet
Opprettet av
HH72
, mai 16 2012 23:27
12 svar til dette emnet
Skrevet 16 mai 2012 - 23:27
Når forsvant det? Jeg fødte for noen dager siden og har tissa og tissa siden fødselen. Føler at væske i ansikt og overkropp etc ble raskt borte, men beina, spes anklene, er fortsatt utrolig hovne. Ikke spes lekkert... Og tror ikke helt på at det er normalt. Mye verre om kvelden enn om morgenen, aldri helt borte.
Erfaringer?
Erfaringer?
Snarvei til forumene
Annonsebilag
Annonsebilag
Skrevet 16 mai 2012 - 23:40
hos meg tok det ca en mnd før beina ble normale.
Skrevet 17 mai 2012 - 01:39
"Godt" å høre at det tok litt tid:-). Da er det håp!:-)
Skrevet 17 mai 2012 - 06:34
Hos meg tok det ca 2 mnd, og det var såååå deilig da det forsvant
så bare hold ut
Skrevet 17 mai 2012 - 07:47
Hos meg det tre uker så ble det helt borte :-)
Skrevet 18 mai 2012 - 23:53
Prøv støttestrømper.
Skrevet 19 mai 2012 - 01:45
Snuppeluppa med snuppe + spire skrev 18 mai 2012 - 23:53:
Prøv støttestrømper.
Støttestrømper er kun forebyggende for ødemer, og skal ikke brukes når personen allerede har ødemer!
Hos meg tok det en stund. Ble verre hvis gulvet var varmt, eller jeg hadde gått mye. Sitt med beina høyt
Skrevet 19 mai 2012 - 13:43
solstråle- g09 og ?12 skrev 19 mai 2012 - 01:45:
Får ikke det der til å stemme helt! Jeg hadde vannvittig hovne bein mens jeg gikk gravid og brukte støttestrømper de 3 siste mnd av svangerskapet. Tør ikke å tenke på åssen beina hadde sett ut og føltes hvis ikke jeg hadde brukt støttestrømper. Hvis jeg var sen med å ta de på om morgenen este de ut mye mer enn når jeg hadde de på.. Så de hjalp i hvertfall for min del, selv om jeg allerede hadde ødemer!
Vannet i beina forsvant forøvrig 2-3 uker etter fødselen her.
...og lille frø i magen
Skrevet 19 mai 2012 - 17:31
Da jeg fikk en svær blodpropp i lysken etter første fødsel der ene benet ble mye (!) større enn det andre (snakker om 10 cm her) så må jeg bruke støttestrømpebukse for å få benet bra igjen. Ikke forebygging, behandling.
Må bruke den i alle fall to år.. Så det blir ikke bare brukt som forebygging nei.
Må bruke den i alle fall to år.. Så det blir ikke bare brukt som forebygging nei.
Skrevet 20 mai 2012 - 21:58
Jeg hadde svangerskapsforgiftning og ble fortalt at hevelsene ofte ble verre rett etter fødsel, for så å gå over igjen. Begynte å avta hos meg ca 4-5 dager etter fødsel..
Skrevet 21 mai 2012 - 11:20
Jeg hadde ødemer i ca 2 uker etter fødsel tror jeg, var litt i tåka.
Men hvis du plages spesielt med bena, så hadde jeg tatt på et par støttestrømper (de kommer i ulike grader av kompresjon, derfor kan de brukes både forebyggende og etter hevelsene har kommet). Spør på bandagist eller apotek, og fortell hvorfor du skal ha de så får du hjelp til å få rett type.
Bare ha på strømpene før du står opp av senga. Noe som også kan hjelpe er kalde fotbad, holde føttene høyt (helst over hjertehøyde) og drikke mye vann.
Det er verre om kvelden fordi tyngdekrafta har "sugd/tvunget" vannet ned i bena dine, om natta ligger du jo flatt, så da vil vannet fordele seg mer over hele kroppen.
Det er verre om kvelden fordi tyngdekrafta har "sugd/tvunget" vannet ned i bena dine, om natta ligger du jo flatt, så da vil vannet fordele seg mer over hele kroppen.
Skrevet 21 mai 2012 - 11:57
Det er helt normalt at ødemene vedvarer noen uker etter fødsel og hos noen blir de verre før de blir bedre. Det har med hormoner å gjøre og er en normal tilstand i kroppen.
Skrevet 22 mai 2012 - 05:02
Heldigvis forsvant det over natta en drøy uke etter fødsel. Rart å oppleve. Fornøyd!:-)