Gå til innhold

Se også disse forumene:
Kvinneguiden Doktor Online

Muffins = kake?

• Logg inn for å svare
18 svar til dette emnet

#1 Verbena

Verbena

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 395 Innlegg:

Skrevet 15 mai 2012 - 07:41

Eller får jeg noe slags politi på døra om jeg lager muffins å ikke kake til 17.mai?!

Skal ordne til 17.mai greie på skolen og det frister mer å lage sjokolade og vanilje muffins med noe oppå (kanskje ikke helt cupcakes, men noe som kan ligne). Jeg skal lage glutenfritt sånn at også cøliakerne har et alternativ og jeg tenker at det er ikke alle de som skal stå å selge som vet at de ikke må bruke samme kniv for å skjære opp osv. Også er min erfaring at muffinsene holder seg så mye bedre og det er jo et argument når de skal leveres i morgen ettermiddag.

Annonsebilag
Annonsebilag

#2 Gjest_peacock_*

Gjest_peacock_*
  • Gjest

Skrevet 15 mai 2012 - 08:06

Synes det var en glimrende idé! Kanskje du kan lave en fin topping og kjøpe noen små flagg du kan sette i! Muffins er akkurat lik kake, er jo akkurat det samme, bare at du baker den i porsjonsstørrelse :-)

#3 It's all about me!

It's all about me!

Erfaren bruker

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 2 365 Innlegg:

Skrevet 15 mai 2012 - 08:25

Som mamma til en med cøliaki jubler jeg.
Ikke bare tar du hensyn til de med allergi, men du gjør det skikkelig og tar forbehold om kløner :)

Min gutt har aldri fått kjøpe kake på 17.mai før, så håper det er til en skole i Bergen du baker :)
Vil ikke stå opp, vil sove meeeeer

#4 Gjest_Juliea+gullet07.03.11_*

Gjest_Juliea+gullet07.03.11_*
  • Gjest

Skrevet 15 mai 2012 - 09:41

Muffins er jo det mest geniale som er! Det er jo kake, mend et er porsjonskake mer hygenisk og supert at du lager allergi vennlig kake!! Lag en enkel topping to 10 minutter og vips super gode mini kaker til alle og enhver!

#5 Gjest_Mentha & Junior_*

Gjest_Mentha & Junior_*
  • Gjest

Skrevet 15 mai 2012 - 09:58

Baker stort sett alltid muffins! De kan gjøres så enkle eller fancy man vil og passer til alt fra bursdager til bryllup etter min mening! Og så er det alltid stas hos barna, og som du sier, de holder seg mye bedre enn kake :)

Så utrolig god du er som tenker på barn med allergier når du baker :) Stooor stjerne i boka for deg! :)

#6 amandine

amandine

Ivrig bruker

• Medlem
  • PipPipPip
  • 1 308 Innlegg:

Skrevet 15 mai 2012 - 11:28

Deter supert at noen "allergibaker"! Og muffins er like bra som noe annet, vel! Så lenge ikke alle leverer samme toro-kaka er alt lov!
Jeg setter gjerne flagg med "inneholder ikke..." på kakene mine, og pleier å skjære dem opp her hjemme.
Jeg har ikke laget glutenfritt, da, men egg, melk og nøttefritt kommer fra mitt kjøkken..

#7 Siklerotte

Siklerotte

Ivrig bruker

• Medlem
  • PipPipPip
  • 1 298 Innlegg:

Skrevet 15 mai 2012 - 12:08

Så lenge det er noe veldig godt oppå er det ikke dumt. Er de store er det enda bedre.

#8 Verbena

Verbena

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 395 Innlegg:

Skrevet 15 mai 2012 - 20:57

Vis innleggFrokostquiz skrev 15 mai 2012 - 08:25:

Ikke bare tar du hensyn til de med allergi, men du gjør det skikkelig og tar forbehold om kløner :)

Min gutt har aldri fått kjøpe kake på 17.mai før, så håper det er til en skole i Bergen du baker :)

Er mamma til en med cøliaki jeg også og det frustrerer meg at kunnskapen til hvermansen er elendig, siden det faktisk er en stor del av befolkningen som har cøliaki. Og kløner som ikke har peiling må man alltid ta høyde for.

Ser på det som en av mine oppgaver å lære opp så mange som mulig, for om alle kan passelig mye så vil hverdagen for våre barn bli så mye bedre.

Baker til en skole i Trondheim, men det er sikkert mulig å fikse bolig til dere om dere kommer flyttende!! =)

#9 Gjest_Mentha & Junior_*

Gjest_Mentha & Junior_*
  • Gjest

Skrevet 15 mai 2012 - 22:20

Nå ble jeg inspirert, men siden jeg er dum som et brød må jeg spørre om hva du bruker som erstatning for mel? Har nemlig null erfaring med glutenfritt... *skamme seg*

#10 It's all about me!

It's all about me!

Erfaren bruker

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 2 365 Innlegg:

Skrevet 15 mai 2012 - 22:27

Vis innleggMentha & Junior skrev 15 mai 2012 - 22:20:

Nå ble jeg inspirert, men siden jeg er dum som et brød må jeg spørre om hva du bruker som erstatning for mel? Har nemlig null erfaring med glutenfritt... *skamme seg*

Du bruker glutenfritt mel, Semper er god å bake med.
Men start med rører, det går som regel supert. Gjærbakst derimot er vanskelig glutenfritt.

Skal du gjære det enda enklere bruker du Toro. Langepannesjokoladekaken dems er glutenfri og melkefri om du bruker olje. Og muffinsene dems er også glutenfrie.
De lyse muffinsene er supre som basisrøre. Jeg har laget både tigerkake og eplekake av den.

Det du må være nøye med når du lager glutenfritt er at alle redskaper er helt rene. Et lite støvkorn er nok for å bli syk. Men ikke la deg skremme av det, det skal en del til for å ødelegge det hvis man tar alle forholdsregler og passer på.

#11 It's all about me!

It's all about me!

Erfaren bruker

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 2 365 Innlegg:

Skrevet 15 mai 2012 - 22:34

Vis innleggVerbena skrev 15 mai 2012 - 20:57:

Er mamma til en med cøliaki jeg også og det frustrerer meg at kunnskapen til hvermansen er elendig, siden det faktisk er en stor del av befolkningen som har cøliaki. Og kløner som ikke har peiling må man alltid ta høyde for.

Ser på det som en av mine oppgaver å lære opp så mange som mulig, for om alle kan passelig mye så vil hverdagen for våre barn bli så mye bedre.

Baker til en skole i Trondheim, men det er sikkert mulig å fikse bolig til dere om dere kommer flyttende!! =)

Ja jeg vet.
Hadde nettopp et par tilfeller
.
Når det er bursdager pleier jeg å si at han har cøliaki, og spørre hva skal jeg ta med.
To bursdager var det forrige uke. I den ene som ville ordne alt selv fikk han kjeks i godteposen, uinpakket. I den andre hadde de glemt hele greia helt til de skulle sette seg og spise. Middagen var yndlingsmaten hans som han måtte se på alle de andre spise, mens han selv fikk en pølse.

Jeg gir alle mulige råd og veiledning for de som vil, tar med alt som trengs for de som ønsker det. Men når han glemmes blir jeg ganske lei meg. Takk og lov er han vant til sykdommen og flink til å svelge skuffelsen selv om jeg ser hvor lei seg han blir. Men etter den siste bursdagen er første gang han har sakt at han skulle ønske han ikke hadde sykdommen.

#12 Gjest_Mentha & Junior_*

Gjest_Mentha & Junior_*
  • Gjest

Skrevet 15 mai 2012 - 23:00

Vis innleggFrokostquiz skrev 15 mai 2012 - 22:27:

Vis innleggMentha & Junior skrev 15 mai 2012 - 22:20:

Du bruker glutenfritt mel, Semper er god å bake med.
Men start med rører, det går som regel supert. Gjærbakst derimot er vanskelig glutenfritt.

Skal du gjære det enda enklere bruker du Toro. Langepannesjokoladekaken dems er glutenfri og melkefri om du bruker olje. Og muffinsene dems er også glutenfrie.
De lyse muffinsene er supre som basisrøre. Jeg har laget både tigerkake og eplekake av den.

Det du må være nøye med når du lager glutenfritt er at alle redskaper er helt rene. Et lite støvkorn er nok for å bli syk. Men ikke la deg skremme av det, det skal en del til for å ødelegge det hvis man tar alle forholdsregler og passer på.

Tusen takk for masse fine tips! Da skal jeg prøve meg :)

#13 Verbena

Verbena

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 395 Innlegg:

Skrevet 16 mai 2012 - 07:57

Vis innleggFrokostquiz skrev 15 mai 2012 - 22:34:

Ja jeg vet.
.
Når det er bursdager pleier jeg å si at han har cøliaki, og spørre hva skal jeg ta med.
To bursdager var det forrige uke. I den ene som ville ordne alt selv fikk han kjeks i godteposen, uinpakket. I den andre hadde de glemt hele greia helt til de skulle sette seg og spise. Middagen var yndlingsmaten hans som han måtte se på alle de andre spise, mens han selv fikk en pølse.

Jeg gir alle mulige råd og veiledning for de som vil, tar med alt som trengs for de som ønsker det. Men når han glemmes blir jeg ganske lei meg. Takk og lov er han vant til sykdommen og flink til å svelge skuffelsen selv om jeg ser hvor lei seg han blir. Men etter den siste bursdagen er første gang han har sakt at han skulle ønske han ikke hadde sykdommen.

Innser bare mer og mer hvor heldige vi er! Foreldrene til alle kompisene her har faktisk litt glutenfritt i skapet(kjeks osv), de han er med mest har glutenfrie knekkebrød, pasta og soyasaus stående så han kan alltid spise om han er der å de finner ut at de er sultne. Og om det er noe de er usikre på om han kan spise så ringer de meg eller stefar også løser det seg.

Sist det var bursdag så var ALT de fikk å spise laget glutenfritt!!! Han fikk egen pizza, men den så lik ut som de pizzaene de andre spiste.
Så her er det mer den snille naboen som deler ut is, kjeks, sjokolade over en lav sko som er et litt problem. Og skolen som innimellom har noen glipper. Men sånn egentlig er vi bortskjemte.

Vi har lager i hans fryser av lefser, sveler og rundstykker som min fantastiske bestemor har ordnet. Og fastlegen vår har faktisk cøliaki hun også, så her er vi godt dekt for å si det sånn! Men alle sånne store arrangement er jo litt skumle uansett.

#14 Verbena

Verbena

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 395 Innlegg:

Skrevet 16 mai 2012 - 07:59

Da står der 16vanilje muffins og 16sjokolade muffins på benken her!! Gluten,melk og nøttefrie!

Men så var det toppingen da? Noen gode tips? Tenker at jeg går for å holde meg unna både melk og nøtter så gjør vi 17.mai super for flere med allergier!

#15 maryM

maryM

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 197 Innlegg:

Skrevet 16 mai 2012 - 08:29

Vis innleggFrokostquiz skrev 15 mai 2012 - 22:34:

Ja jeg vet.
.

Så trist! Kan ikke forstå at voksne mennesker kan gjøre slikt -da må de heller si ifra at de ikke makter det så du kan få ta med noe til ham.
Har selv begynt å ha med kjeks i en boks uansett hvor vi skal i tilfelle noen andre får noe som min ikke kan ha. Men syntes likevel at det er rart at de vi omgås ikke tenker lenger, at når vi er ute og de plutselig kjøper bolle til barna som min ikke kan ha.

#16 It's all about me!

It's all about me!

Erfaren bruker

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 2 365 Innlegg:

Skrevet 16 mai 2012 - 09:38

Vis innleggVerbena skrev 16 mai 2012 - 07:59:

Da står der 16vanilje muffins og 16sjokolade muffins på benken her!! Gluten,melk og nøttefrie!

Men så var det toppingen da? Noen gode tips? Tenker at jeg går for å holde meg unna både melk og nøtter så gjør vi 17.mai super for flere med allergier!

Supert.

Jeg gjør pyntingen alltid enkel, melisglassur med ev. konditorifarge og strøssel.

#17 bIomstre

bIomstre

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 953 Innlegg:

Skrevet 16 mai 2012 - 10:17

Ang melkefri alternativ, så kan man bytte ut smør med Melange uten melk (tror Soft også har en uten melk). Den har de i alle dagligvarerbutikker.

I smørkremer skal man ofte ha noen skjeer med væske også, ofte står det melk, men det får fint ann å bruke vann. Synes også det blir godt å bruke sitronsaft, men da må man smake litt om man må ha litt mer sukker i.

Ellers hadde jeg ikke tatt sjansen på å merke noe med sjokolade som nøttefritt. Nøtteallergier kan være veldig kraftige, og de aller fleste sjokolader har spor av nøtter. Tror kakao er trygt, men ikke heeelt sikker, les på pakken at det ikke kan være spor av nøtter. Som væske i en kakaokrem kan man bruke kaffe isteden for melk.
Se mine venner, foråret er kommet! Jorden har med glæde taget imod solens omfavnelser, og vi vil snart se resultatet af deres kærlighed.

#18 Gjest_Juliea+gullet07.03.11_*

Gjest_Juliea+gullet07.03.11_*
  • Gjest

Skrevet 16 mai 2012 - 14:55

Dere er flinke!! Blir glad av å
Lese dette, mini har melkeallergi og mulig gluten også, flyt at folk begynner å
Bli så bevisste på allergier
Hos barn, jeg har et eget skap på kjøkkenet med allergivennlig
Mat og melblandinger og store jobben er det jo ikke
Å lage om man blir vant til det/:)

#19 Verbena

Verbena

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 395 Innlegg:

Skrevet 17 mai 2012 - 17:04

Vis innleggbIomstre skrev 16 mai 2012 - 10:17:

Ang melkefri alternativ, så kan man bytte ut smør med Melange uten melk (tror Soft også har en uten melk). Den har de i alle dagligvarerbutikker.

I smørkremer skal man ofte ha noen skjeer med væske også, ofte står det melk, men det får fint ann å bruke vann. Synes også det blir godt å bruke sitronsaft, men da må man smake litt om man må ha litt mer sukker i.

Ellers hadde jeg ikke tatt sjansen på å merke noe med sjokolade som nøttefritt. Nøtteallergier kan være veldig kraftige, og de aller fleste sjokolader har spor av nøtter. Tror kakao er trygt, men ikke heeelt sikker, les på pakken at det ikke kan være spor av nøtter. Som væske i en kakaokrem kan man bruke kaffe isteden for melk.

En av minstemann sine bestekompiser har kraftig nøtteallergi så vi har fått god opplæring i hva som er trygt å ikke, så derfor merket jeg de nøttefrie. Hvis ikke hadde jeg ikke gjort det. Nøtter er skumle greier!

Ble ganske enkelt melis og strøssel på toppen på de. Og responsen var super på skolen så da er jo alt greit.