Gå til innhold

Trenger sårt Mat-forslag og tips til VELDIG hard mage på min lille...


*tuttemor t prins & prinsesse*

Anbefalte innlegg

Jeg har ei datter på 14 måneder som har elsket mat, all mat.... Hun har fått grøt til morgen og kvelds, skive og yoghurt til lunsj,og middagsglass til middag..

 

PLUTSELIG var det fullstendig gørt NEKT!!! Jeg har prøvd å blande grøten med sviske, fruktblandinger m.m, men det er fullstendig nekt!!! Og noe senere ble middagsglassene også fullstendig uakseptert... Disse var jo tidligere dagens høydepunkt... Middagen er sånn sett grei, da hun får mer av vår middag, og kan til tider trives med det...

 

Men noen som har tips til hva jeg kan gi når jeg ikke får i ho grøt?? Jeg ønsker ikke gi henne skiver både frokost, lunsj og kvelds....

 

Og prinsessa sliter også VELDIG med hard mage..... hun har di siste månedene ikke hatt normal "avslappende" avføring... hun hyler og presser hver gang hun skal på do, og det kommer gjerne bare en bitte liten klump... Har jobbet mye i det siste med å få i henne MASSE væske, men syntes ikke det hjelper... Noen som har egne erfaringer og gode tips til noe som kan hjelpe på slikt?? (utenom svisker og malt, for det er allerede GODT utprøvd;))

 

Håper noen har no tips og ideer:-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Juliea+gullet07.03.11

Huff og huff, sånn er min innimellom også, men min har kumlek allergi så får hun i seg noe med melk blir hun slik du beskriver.

 

pæremos hjelper litt, blåbærmos, men IKKE blåbærjuice...

 

Mini har også blitt litt sånn nå siste tiden om hun ikke får lov å spise selv.. Så nå spiser hun grøten sin og middagen sin selv hvis ikke blir det krise. Men det er jo greit hun må jo lære det uansett =)

Hun er også 14 mnd.

 

Spiser jenta di selv? Her ble det bedre etter hun får det nemlig, det tar jo vinter og vår og lite mat går inn, men hun lærer =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med den harde magen har jeg ikke bedre tips til enn det Juliea kommer med, men veslerusken er ikke noe glad i brødskiver, så der kan jeg jo dele noen tips.

 

Her i huset består frokosten som regel av litt frukt pluss en av tingene under:

-eggerøre med kalkunskinke (da bare visper jeg eggene sammen uten melk eller vann eller salt eller noe, har skinken i stekepannen først, heller eggeblandingen over og rører som vanlig).

- cheerios m/h-melk

- et par skiver kalkunskinke, noen osteterninger og noen skiver agurk, tomat eller paprika

- quesadilla (tortilla med et par skiver ost og en skinkeskive, varmes på middels varme i stekepanne på begge sider til osten har smeltet).

 

Vi nordmenn er jo gjerne så opphengt i brød, men det er jo mye annet godt man kan spise også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor vil du ikke gi skive hvis hun ikke vil ha grøt?? Er jo mulig hun har blitt kjempelei.. Men alternativer er jo omelett med div inni.. Matmuffins, havregryn + bær oppi yoghurt/fruktmos... Varm lunch ala middag.. Plukke tallerken med små biter av eks ost, skinke/kylling/, egg, grønnsaker, pasta u name it......

Men jeg opplever også at min frøken også nå vil spise mer og mer selv, og slår seg vrang om hun ikke får lov..

Mat som er veldig bra for magen er jo seff sviske og druer/rosiner, pære, aprikoser, linfrø i eks yoghurten.. Vet mange må ty til duphalac.. Men vi klarer oss med disse alternativene foreløpig;-) Lillemor sliter med magen hun også i perioder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips mot hard mage: Kutt ned på vanlig melk, erstatt med Biola. Har du prøvd Duphalac?

 

Mattips: Hardkokt egg, fiskekaker, kjøttboller, pasta, gulrøtter, agurk, paprika, havre fras, forskjellig brød (polarbrød, foccaccia, rundstyer mm), pølsebiter, falukorv, smurte tortillas, minimais.... Guttene mine elsker sånne typer matpakker, blir nesten som barnetapas :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Laktulose/duphalac. smaker søtt, regulerer magen og er ikke avhengighets skapende.

 

Prøv noe annet enn grøt du :) Rosiner/druer/svisker virker supert her i huset når snuppa er hard i magen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv med weetabix :) Det er fullt av fiber og burde sette fart på en hard mage!

 

Lillegutt elsker weetabix med melk og syltetøy. Jeg pleier å mose weetabixen(e) helt slik at det blir grøt aktig.

 

Sunt og godt =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å gi havrefras eller noe annet frokostblanding med fiber, så har du oppi masse rosiner.

Ikke gi banan, det binder magen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan grøt vil hun ikke ha? Det går ann å lage selv. Havregrynsgrøt feks. Og hvorfor er det viktig for det at hun spiser grøt? Kanskje hun er lei?

 

Vi slet med hard mage på vår snuppe når hun var på samme alder. Unngå banan og blåbær. Rikelig med drikke. Youghurt og pære virker løsende. Det samme med druer og svisker. Tilsett litt olje i maten hennes, det smører tarmen. Og husk tran! Dette smører også systemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for MANGE supre tips og gode svar... Jeg trenger absolutt ikke gi grøt, men hadde problemer med å finne gode erstatninger, det var mitt ene problem;) å så syntes jeg det var voldsomt å skulle gi 3 BRøD måltider... men her var det MANGE gode tips jeg virkelig skal utnytte...

 

Hun spiser det meste selv utenom yoghurt (det vil hun enda ha) Da får jeg greit gi det til henne.... ellers putter ho inn det meste selv..

 

Jeg sliter også nemlig å få i henne væske, men prøver så godt jeg kan å få i henne mest mulig... Hun vil ikke ha saft, eller vanlig melk... vann er det jeg får i henne best... og så fant jeg ut her en dag da storebror fikk en kuli at det å drikke med sugerør var veldig stas.... så håper det holder seg slik, for da ble bleia våtere hvertfall:-D

 

men jeg skal virkelig prøve mange av disse tipsa, omelett med litt skinke og slikt oppi høres ut til å kunne bli en slager:-D Hun er også veldig glad i ost, mais og ananas, så det er nok mye hun liker, det er bare for mammaen og få satt i gang oppfinnsomheten;-D men da er det godt med tips...

 

Legen nevnte også duphalac, men han sa at når barna gikk på dette, var det ENDA viktigere med væske, for ellers kunne dette bli mye magesmerter.. Så jeg hadde så inderlig håååpet hun kunne komme i gang med andre ting... men går det ikke, blir dette resultatet...

 

Har prøvd ulige grøt typer... hadde HIPP grøten til å begynne med, men den nekta hun veldig fort, og vi gikk over til nestle den derre banan og no... Har hatt den og prøvd di andre typene, men hun har aldri syntes no om di andre smakene... men denne banan og frukt eller hva det er har vært veldig populær.. og den blanda jeg med sviske.. og det syns hun var TOPP... men nå er grøten over og ut både med og uten sviske, hehe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville prøvd noen dager uten grøt, og så når du tenker at det er på tide å gi grøt igjen, - prøv med hjemmelaget havregrynsgrøt. Kjempeslager her i gården :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...