Gå til innhold

Hyppige oppvåkninger..vi er slitne :/


Lille diamant

Anbefalte innlegg

Jenta vår er blitt 6 mnd, og har våknet veldig mye på nettene de to siste mnd. Vi slo oss til ro med at det sikkert ville gå over når hun begynte med fast føde, men kan nå slå fast at det gjør det ikke :( vi begynte med smaksprøver rundt 5 mnd, og hun får nå to små porsjoner grøt til dagen. En i 12-tiden og en kl. 18. Grønnsaksmos liker hun ikke..

 

Hun kviler som regel 3 kviler på dagtid, og den siste er rundt kl. 15 -15.30. Omtrent 3 timer til sammen..for mye/lite eller for sent på dagen?

 

Vi legger henne kl. 19, og etter bare 40-50 min våkner hun igjen og griner til hun får pupp. Vann og trøst hjelper ikke. Og pappaen får ikke roet henne heller. Utover natten "våkner" hun kl. 01, 03, 05 og så står vi opp ca. 07.45.

Det virker egentlig som om hun ikke er helt våken når hun gråter, men likevel får vi ikke roet henne sånn at hun sovner igjen.

 

Noen som vet om dette kan være seperasjonsangst eller om hun kan være overtrøtt? Tenner har hun holdt på med leeenge, og enda er de ikke kommet frem...kan vel ikke være det som er grunnen når det har vart så lenge? Vi er ihvertfall veldig slitne, så gode råd er velkomne!

 

Hilsen sutrete meg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Prøv å gi mere mat iløpet av dagen.Og gi masse kos og trøst når hun våkner opp. Kan være at hun drømmer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er slitsomt når de små holder på sånn. Min er ett år og holdt på sånn i perioder, har heldigvis gitt seg litt nå men det hender han styrer fælt om natta hvis det har vært "uro" her et par timer før han skal legge seg. I helgen hadde vi konfirmasjon, og natta etter slet han mye, inntrykk som ska fordøyes tror jeg .

Men tilbake til din datter, hvor mye spiser hun generelt iløpet av dagen? Ammes hun eller får hun mme?

Kanskje det er en ide å prøve og la henne sove 2 ganger pr dag isteden for 3? Og prøve middag? Han min likte ikke grønnsaksmos, men elsket middag fra 6 mnd, blandet i litt mme for konsistens og smakens skyld i starten. Det kan også være at hun blir forstyrret av deres lyder. Min mann snorker som et uvær så han ble "kastet" på gjesterommet, og det hjalp godt for lillegutts nattesøvn her.

Man sier at de helst ikke skal sove etter kl 16, men unger er så forskjellig, og overtrøtte barn sover dårligere også. Det eneste jeg kan trøste med er at det går over, til slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

 

Nå har gullet allerede våknet 2 ganger etter vi la henne, så kjenner jeg blir veldig frustrert. Men prøver å være rolig og bare trøste så godt jeg kan. Jeg ammer henne omtrent hver halvannen time på dagen, og så får hun de to måltidene med grøt. Ca 70 ml grøt tilsammen, så er jo ikke så mye hun får i seg enda.

 

Men skal jeg gi henne flere måltider med mat da tenker du, Gressenka? For tror ikke jeg orker å amme oftere enn jeg gjør nå. Hun tuller mye når hun skal drikke, og det tar ofte litt tid da hun er så nysgjerrige..hehe.

 

Har absolutt tenkt på dette med uro, Krisa71, for merker hun er sutrete når vi har fartet litt rundt enkelte dager eller vært på familiebesøk. Men er dessverre likt på vanlige dager også, når vi bare er hjemme og koser oss :(

 

Hvilke middag gav du sønnen din forresten, laget du selv eller gav du ferdig på glass?

 

Håper du har rett, at det går over..føler det e evigheter siden jeg sist sov mer enn 3 timer sammenhengende ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså,hun er ikke sutrete til vanlig, men når vi har vært på besøk. Men hun sutrer som regel rett før leggetid hver kveld. Ellers så er hun blid som en liten lerke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oj, det var akkurat som om jeg selv hadde skrevet innlegget...! Vår baby er litt mer enn 6 mnd og har helt siden han var født våknet hyppig. Og man blir sliten av det. Vår gutt sover alt fra 1 til 3 hviler i løpet av dagen og vi har ikke klart å få noen kontinuitet over hvilene hans. Enkelte dager sover han 1 time mens han enkelte dager sover 5 timer! Det er like vanskelig å legge han uansett hvor mye han hviler, så jeg slapper litt av i forhold til dette. Han legges kl 19 etter grøt og pupp (han spiser to små porsjoner grøt morgen og kveld). Etter legging opplever også vi at han våkner etter 30-45 minutt, MEN vi har nektet han pupp når han våkner da. Han var rasende over dette selvsagt, men etter 2-3 kvelder ga han seg. Og da kunne han plutselig finne på å sove til kl 01. Ellers så har han våknet ca hver andre time helt siden han ble født og vi begynner nesten å bli vant til det. Noen barn våkner hyppig uansett hvor mye mat man gir de. Vår baby er bare kanskje sånn...? Vi avlaster hverandre med å la den andre sove på gjesterom innimellom (pappaen i enkelte hverdager og jeg i helgene) slik at vi ikke sliter oss helt ut.

 

Håper dere finner ut av det og at dere tar vare på hverandre når det stormer som verst!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest peacock

Spiser hun godt når hun er våkner på natten? Da vil jeg tro at hun våkner fordi hun ikke spiser nok på dagen. Blir en ondt sirkel - hun spiser på natten og er ikke så sulten på dagen.... Er jo veldig vanlig at man ikke har melk nok til fullamming når barnet passerer 4-6 mnd...

 

Ville prøvd å gi fast føde på dagen når hun er skikkelig sulten så hun spiser mer enn 70 ml. Her var vi oppe i to fulle grøtporsjoner ved 6 mnd, og litt middag og litt frukt. La det gå en god stund fra morgenpupp til grøt, og la henne spise seg mett på grøten. Her får han pupp når han våkner på morgenen, så venter vi med grøt til rett før første duppen (ca 2,5-3 timer), for da er han skikkelig sulten :-) På kvelden får han nå 1,5 porsjon grøt en time før legging og drikker alt jeg har av melk rett før soving. Om jenta di er sulten på kvelden er det ikke noe i veien for å gi en større porsjon enn det som står på pakken. La det evt gå en lengre periode før kveldsgrøten så hun får spist ordentlig før sengetid.

 

Og kanskje på tide å introdusere et middagsmåltid?

 

Om jenta våkner bare for kos ville jeg kanskje testet å nattavvende. La det f.eks gå tre timer mellom måltidene, så fire, og så kanskje bare et enkelt måltid etterhvert. Da vil nok appetitten på dagen øke også.

Endret av peacock
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn har vi også hatt det fra 5,5, nå er hun 7 mnd... Kan bare si at veldig mange jeg har snakket med her inne og ellers som har barn rundt 6-7 mnd har sagt at de opplever nettene noenlunde slik; mange oppvåkninger....

Jenta mi spiser 3-4 måltider per dag pluss amming, så vet at hun ikke trenger mat, men midt på natten er det kun pupp som roer henne( har vært så trøtt at jeg ikke har prøvd skikkelig i flere netter etter hverandre).

Men merker på dagtid at hun er mer "klengete", tror det er separasjonsangsten som har begynt; hun sutrer etter meg, krabber etter meg hvis jeg går ol. Roer seg når jeg tar henne opp og koser. Kanskje de føler litt på dette om natten også? Jeg bruker mye opp-ned metoden, og når jeg tar henne opp og holder henne roer hun seg, men liker ikke bli lagt ned igjen.

Håper og det bedrer seg, men hvis det er separasjonsangst bør man vært forsiktig med søvntrening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Fjellrypa :)

 

Leste akkurat innlegget ditt om mat, og kjente meg veldig igjen i dette med oppvåking på natten ja! Må si jeg føler med dere som har hatt det sånn siden han ble født, det må være veldig slitsomt. Her sov hun godt om nettene frem til hun var 4 mnd, men etter det var det full stopp. Så vi har vært heldige med de mnd ihvertfall :)

 

Føler det er dagsformen som avgjør hvordan hun er å legge, og hadde det akkurat likt som dere med dagsøvnen tidligere. Da sov hun nesten ikke på dagen, fra 1 til 2 timer maks. Men da sov hun stort sett 6 timer sammenhengende på natten da. Nå er det omvendt!

 

Blir ikke klok på det lille mennesket ;)

 

Men noe må vi gjøre, for det går på både humør og helsa løst føler jeg. Sliter med bekkenet enda, så føler meg som en sliten gammel dame for tiden..kanskje det er på tide at vi også er litt strengere på dette med pupp på natten, da hun gråter til hun får viljen sin hver gang hun våkner :/ men lurer jo litt på om det kan være magevondt hun har enkelte netter, for det romler jammen mye i magen hennes. Så er litt skeptisk til dette med å øke grøtmengden så mye også. Har dere tenkt å begynne med middag også, for å se om det hjelper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann..

Ser dette er noe som går igjen hos babyen på denne alderen ja ;-/

Min begynte å tulle veldig med søvnen da hun var ca 3-4 mnd. Hun skulle ammes hver time halvannen! Så dermed begynte vi med grøt, trodde det ville hjelpe. Det hjalp forsåvidt litt, men ikke så mye som jeg ville :-P hehe..

Hun våknet uansett etter 2 1/2 time og skulle ha pupp!! Så da ble det til at vi halv-nattavente henne. Og det tok noen dager med grining, brukte opp-ned metoden. Men hun forsto fort at det ikke var vits å våkne til denne tiden. Helsesøster mente hun våknet av vane, ikke fordi hun trengte maten. Jeg hadde som mål å ikke gi henne pupp før etter tolv. Var kjempe deilig når hun endelig sov frem til 02-04 for mat. Så vi gikk fra ca 4 amminger til 1-2 amminger :)

 

Men så skulle vi nattavenne når hun var oppe i 3 måltider. Det gikk bedre enn forventet, tok meg kun to dager!! (netter) :) Hadde ca en uke der hun ikke våknet for mat før rundt 5-6 om morgenen. Da legger jeg henne ca syv. Så dette var jo himmelriket! (Men må gi tutten noen ganger før vi legger oss, hun sover lettere tidligere på natten og våkner dermed hvis tutten er ute).

 

Så kom sykdommen i hus for vel 2 uker siden. Snuppa nektet mat på dagtid så jeg måtte "fullamme" igjen.Så da ble det pupp hele natten igjennom. Og nå også selv om hun er frisk og spiser 3 måltider ink. litt frukt på dagtid (ammes ca 4 ganger) våkner hun hyppig! Vil jo ha puppen igjen :-/ Så inatt må jeg prøve å avvenne henne igjen. Gir henne litt lunkent vann på flaske, så håper jeg det går like greit denne gangen. Hun sov så godt når vi endelig hadde nattavendt henne!

 

Men ang. grønnsaksmosen: Min likte heller ikke ren grønnsaksmos (Men ett tips er å ta i litt kardemomme) ;) Men med en gang jeg hadde grønnsaker, kyllig og poteter pluss hvitløk i (middag) så ble det andre boller! Da spiste hun middag til den store gullmedalje :) Hun blir 7 mnd imorgen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da mi største var 6 mnd fikk hun en stor flaske med mme, grøt og malt i. Og hun sov da fra 18.30 til 05. Brukte måleskjeene som er med i nan-eskene når jeg tok i grøt. Så det ble 7 skjeer nan og 6 skjeer grøt i kveldsflaska.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I natt bestemte jeg meg for å være konsekvent, så hun la seg 19.20, våknet mange ganger, men fikk mat kl 23.15 og kl 04.30. Og våknet 07.

For oss er det en STOR forbedring i forhold til en del netter når vi har ammet "hele tiden". Så nå skal jeg være superkonsekvent , og rolig i natten som kommer. (i går klarte jeg la være å bli irritert og "gal" hver gang hun våknet, og det virket som det hjalp).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for mange gode tips!!

Fikk ikke anledning til å svare igår, men prøvde å gi henne minimalt med melk om natten i forgårs, og øke tiden mellom amming og grøtmåltid på dagen igår. økte også til ca 100 ml grøt, og siden hun var mer sulten så spiste hun opp alt.

Resultatet ble at hun sov uten oppvåkninger fra kl 20 til 02.30 inatt. Så det er fremgang!! :D Jippi!

 

Ble faktisk litt bekymret da hun sov som en stein, og ikke reagerte på at vi la oss en gang ;) Hun våknet for mat i kl 02.30 og 05.30 da, så litt mat/drikke trengte hun visst. Gråt ikke så mye som hun pleier, men roet seg ikke med tutten. Så da fikk hun pupp, og sov videre :)

 

Så vi får prøve å øke grøtmengden litt for hver dag, og evt. begynne med smaksprøver på middag :) håper dette fortsetter!

 

Dere er gull verdt damer :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at det var fremgang hos dere og Leelo! :)

Det krever en stor mengde tålmodighet og styre med sinte babyer på nattestid ;) siden jeg sliter sånn med bekkenet, så er det mannen som spretter opp av sengen og gir tutten osv. Så får jeg henne opp i sengen dersom han ikke klarer å roe henne.

 

Men er jo like mye våken jeg og, for reagerer jo på hver minste bevegelse fra henne ;) men ser ut som det kan blir bedre her og nå, har ihvertfall ett lite håp etter i natt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei har ikke så mye annet tips enn det som allerede er nevnt, men ville bare si at tuppa mi også hadde en uroperiode i den alderen (hun er 9 mnd nå) og husker godt at hun våknet hver andre time akkurat som du beskriver i første innlegget..husker faktisk ikke helt når det ga seg (rart hvor fort man glemmer du!) men jeg var kjempesliten, har hatt en del runder med uro på natt her, og har det i grunn enda, men nå er hun våken bare en gang per natt. Jeg bare trøstet så godt jeg kunne og ammet henne når hun ville, det gikk i grunn over tilsynelatende av seg selv. Håper det løser seg, vet hvor slitsomt og utmattende det kan være! Håper du har noen som kan hjelpe deg på natta eller på dagen så du får hvilt deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre at det kan gå over av seg selv, Zassy :) jeg kjenner jeg slapper litt mer av etter at jeg fikk bekreftet at mange opplever det samme. Og krysser fingrene for at det blir bedre fremover. Noen våken netter blir det vel, men helst ikke hver natt ;) ikke alltid greit å være førstegangsforeldre..hehe

 

Har du funnet ut hvorfor jenta di våkner om natten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror hun bare sliter med å sovne videre på egenhånd når hun har oppvåkninger på natten, og kanskje vane også nå at hun får pupp og får komme i vår seng..vi tenker å prøve i natt å bare tilby vann så får vi se, men er så lettvint å amme når man er trøøøøtt ;)

 

Har inntrykk av at dårlige netter får man bare bli vant til som foreldre, hehe, noen er veldig heldige og har barn som stort sett sover godt, men her går det opp og ned i perioder hele tiden og det fortsetter sikkert slik også tenker jeg, like greit at jeg innstiller meg på det :) virker som hun reagerer raskt med uro når hun har utviklingssprang også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

 

Nå har gullet allerede våknet 2 ganger etter vi la henne, så kjenner jeg blir veldig frustrert. Men prøver å være rolig og bare trøste så godt jeg kan. Jeg ammer henne omtrent hver halvannen time på dagen, og så får hun de to måltidene med grøt. Ca 70 ml grøt tilsammen, så er jo ikke så mye hun får i seg enda.

 

Men skal jeg gi henne flere måltider med mat da tenker du, Gressenka? For tror ikke jeg orker å amme oftere enn jeg gjør nå. Hun tuller mye når hun skal drikke, og det tar ofte litt tid da hun er så nysgjerrige..hehe.

 

Har absolutt tenkt på dette med uro, Krisa71, for merker hun er sutrete når vi har fartet litt rundt enkelte dager eller vært på familiebesøk. Men er dessverre likt på vanlige dager også, når vi bare er hjemme og koser oss :(

 

Hvilke middag gav du sønnen din forresten, laget du selv eller gav du ferdig på glass?

 

Håper du har rett, at det går over..føler det e evigheter siden jeg sist sov mer enn 3 timer sammenhengende ;)

Jeg prøvde hjemmelaget men det gikk overhode ikke, men spagetti med kjøttsaus fra 5-6 mnd var en klar favoritt fra dag 1 og er det ennå :-)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg igjen her. Vår førstefødte var også slik en nattegal:-) Det som hjalp oss var blant annet faste rutiner, først og fremst søvnrutiner, på dagtid (fast leggetid) og det å sørge for å fylle full tank gjennom gode, faste måltider. Så la vi gutten i sengen vår, sånn at puppen var lett tilgjengelig når det var behov for dette. Han sov når han ammet og jeg sov når han ammet.. Og så avviklet det hele seg, og ble til en god søvnrytme og en opplagt familie.

 

Søvnetrening eller nattavvenning er ikke nødvendig om man finner kilden til de hyppige oppvåkningene. Barnet er som regel sultent, eller har behov for nærhet. Samsoving løser mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja vi har vært veldig opptatt av å ha faste rutiner siden 2-3 mnd alderen med jenta vår, og hun har stort sett sovet rundt om natten frem til hun var 4 mnd. Vi hadde fortsatt rutinene, men da begynte hun som sagt å tulle veldig når vi skulle legge henne og om natten. Men har brukt tipsene jeg fikk I tråden her nå, og jenta vår sov faktisk fra kl. 19.30 til 06.00 I natt som var, uten en eneste oppvåkning! Det er helt utrolig :-D det var fantastisk å endelig få sove en hel natt. Hun spiste godt kl. 6 og sov videre til kl. 08.30 og, så virker som vi har funnet ut hva som var problemet. Hun har nok spist for lite på dagtid, og tatt det igjen på natten ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme som min. La henne litt over syv. Også "våknet" hun riktignok til smokken 2 ganger før vi la oss. Men det "problemet" blir vi nok ikke kvitt før hun finner smokken selv ;) Men hun sov altså til ca seks, fikk pupp og sov videre til 08.00. Er så deilig når de små samarbeider på natten ;) hihi..

 

Min brukte lang tid på å komme seg søvnemessig etter hun var syk. Så håper sykdom holder seg unna dette huset leeenge!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...