Sist var det en mnd før, men synes å ha hørt tre mnd?
Hvor lenge er det anbefalt å ta folsyre før graviditet?
Opprettet av
Anonym bruker
, mai 12 2012 18:23
9 svar til dette emnet
Skrevet 12 mai 2012 - 18:23
Snarvei til forumene
Annonsebilag
Annonsebilag
Skrevet 12 mai 2012 - 18:28
Vel.. du har noen som ikke har begynt m folat før graviditeten er et faktum og dem har det også gått bra med ^^,
Man skal begynne på de fra man begynner prøvingen.
Man skal begynne på de fra man begynner prøvingen.
Skrevet 12 mai 2012 - 18:43
Planlegger dere i god tid når dere skal begynne prøvingen på en baby begynner du 3 mnd før dere begynner prøvingen.
Skrevet 12 mai 2012 - 18:47
Jeg har begynt når jeg har begynt prøvingen. Når kan man slutte med folat?
Skrevet 12 mai 2012 - 18:57
Anonym bruker skrev 12 mai 2012 - 18:49:
Folat kan man ta hele svangerskapet om man vil det, men har du igjen tabletter etter 12-13 uke, er det bare å ta de til det er tomt!
Er uansitt dumt å ikke ta dem,bare tenk at det kan hende at akkuratt ditt barn kan få brokk og lignende bare for at en ikke gidder å ta tablettene for sikkerhetsskyld...........
Er ikke noen farlig
Skrevet 12 mai 2012 - 19:01
Anbefalingen er at alle kvinner i fruktbar alder tar folsyre hele tiden i tilfelle de skulle bli gravide planlagt eller ikke.
Selv om det går bra med mange som ikke har tatt det minsker det faren for ryggmargsbrokk og åpen gane/hareskår veldig og da er det ingen vits å ta noen sjanser er det vel.
Om du tar et multivitamintilskudd spesielt for kvinner er det ekstra folsyre i og du trenger ikke ta en egen tablett med det.
Om du ikke pleier ta multivitaminer men bare vil ta folsyre i forbindelse med svangerskap anbefaler de å ta fra du begynner prøvingen, helst litt før så kroppen er "mettet" med folsyre før spiren sitter. Er faktisk en del mennesker som pga kostholdet sitt mangler forlsyre i kroppen..
Selv om det går bra med mange som ikke har tatt det minsker det faren for ryggmargsbrokk og åpen gane/hareskår veldig og da er det ingen vits å ta noen sjanser er det vel.
Om du tar et multivitamintilskudd spesielt for kvinner er det ekstra folsyre i og du trenger ikke ta en egen tablett med det.
Om du ikke pleier ta multivitaminer men bare vil ta folsyre i forbindelse med svangerskap anbefaler de å ta fra du begynner prøvingen, helst litt før så kroppen er "mettet" med folsyre før spiren sitter. Er faktisk en del mennesker som pga kostholdet sitt mangler forlsyre i kroppen..
Skrevet 12 mai 2012 - 19:05
Man bør bruke folat 3 mnd før graviditeten og til uke 12 i graviditeten, dette for å redusere risikoen for ryggmargsbrokk.
Det tar nemlig litt tid å bygge opp lagrene med folat i kroppen, derfor bør de brukes i 3 mndr før. I uke 12 er ryggsøylen til fosteret med ryggmarg lukket, så da trenger man ikke ta tilskudd etter dette.
Mvh lege
Det tar nemlig litt tid å bygge opp lagrene med folat i kroppen, derfor bør de brukes i 3 mndr før. I uke 12 er ryggsøylen til fosteret med ryggmarg lukket, så da trenger man ikke ta tilskudd etter dette.
Mvh lege
Skrevet 12 mai 2012 - 19:21
Takk for mange svar!
Kommer nok til å starte prøvingen om en mnd tid, og har startet litt sporadisk med folsyre de siste ukene. Har hatt et elendig kosthold i vår, så mulig jeg har litt "underskudd" på folat i kroppen. Burde jeg kanskje ta dobbel dose fremover for å bygge opp lagrene mine? Vet det er vanlig å ta 1mg folat ved folatmangel, mot 0,4mg for gravide.
Kommer nok til å starte prøvingen om en mnd tid, og har startet litt sporadisk med folsyre de siste ukene. Har hatt et elendig kosthold i vår, så mulig jeg har litt "underskudd" på folat i kroppen. Burde jeg kanskje ta dobbel dose fremover for å bygge opp lagrene mine? Vet det er vanlig å ta 1mg folat ved folatmangel, mot 0,4mg for gravide.