Din mening om å "kaste ut" 20 åring?
Skrevet 11 mai 2012 - 07:35
Er det gale å forvente at han leier seg en leilighet og flytter ut? Han er typen som ikke gjør noe av seg selv (trenger et lite spark bak), men vil jo ikke at han skal føle seg helt tilsidesatt og ekskludert heller da! Vi har pratet med han om det, at vi kan hjelpe han med møbler, brune og hvitevarer osv. Han virket litt tent på ideen men også litt sjokkert…
Hva tenker dere som ser ette utenfra om dette, reagerer dere på dette eller er det greit å ”kaste ut” en 20 åring som tjener greit og kan begynne på voksenlivet? Eller er det hjerterått og egoistisk?
Snarvei til forumene
Skrevet 11 mai 2012 - 07:42
- trompet75 liker dette
Skrevet 11 mai 2012 - 07:45
Forøvrig syns jeg godt man kan forvente at en voksen gutt med jobb kan få prøve seg på å bo alene. Uansett må han vel betale dere endel for å bo og spise hjemme?
Skrevet 11 mai 2012 - 07:46
Ville vel kanskje i denne situasjonen trådd litt varsomt dersom dere ikke har stilt noen krav før. Det er ikke så hyggelig om 20 åringen føler seg tilsidesatt og kastet ut.
- Pregosaurus kverulantus og trompet75 liker dette
Skrevet 11 mai 2012 - 07:52
Går det an..
Alle jeg kjenner samt meg selv flyttet ut når vi var 16 for å bo på internat når vi begynte på videregående.
Få han ut i det virkelige livet sier jeg.
Skrevet 11 mai 2012 - 08:07
Det er jo ikke mange år til 16 åringen også forlater redet (han er en helt annen type og har klare mål med hva han vil her i livet og han sier han må flytte etter vgs for å kunne gå den skolen han vil).
Merker jeg heller veldig mot å gjøre dette, mindre gjeld og mer penger til å leve mens man gjør det, men må innrømme jeg er reddd for å virke kald og hjerteløs ut:)
Skrevet 11 mai 2012 - 08:07
Skrevet 11 mai 2012 - 08:13
20 år og fremdeles bor hjemme??
Går det an..
Alle jeg kjenner samt meg selv flyttet ut når vi var 16 for å bo på internat når vi begynte på videregående.
Få han ut i det virkelige livet sier jeg.
Alle jeg kjenner samt meg selv, flyttet ikke ut som 16-åringer. Så vi er forskjellige;) Ingen av mine 3 over 16 flytet ut så tidlig heller;) Derimot var det en av de som flyttet som 18-åring. Går helt fint det også, og er helt virkelig....hehe
Når det gjelder gutten din, må du bare kjenne på magefølelsen. Tror du vet svaret selv:) Det er stoooor forskjell på 20-åringer og 20-åringer.....
Skrevet 11 mai 2012 - 08:15
Skrevet 11 mai 2012 - 08:18
Jeg hadde ikke flyttet, heller ikke bedt 20 åringen om å flytte.
Har selv en sønn på snart 17 år. Han er inneforstått med at så fort han begynner å jobbe må han betale for seg hjemme i tillegg til å fortsette med de faste pliktene. Det han ikke vet er at det han betaler for å bo hjemme skal spares, er i alle fall planen, og skal gå til evt. depositum eller noe annet han måtte trenge den dagen han flytter hjemmefra. Med de prisene det er både på leie og kjøp av leilighet i Oslo anser jeg det sånn at han blir boende hjemme leeeenge ennå.
Skrevet 11 mai 2012 - 08:19
- Stinkerbelle liker dette
Skrevet 11 mai 2012 - 08:30
- Pregosaurus kverulantus og Sannellerslik? liker dette
Skrevet 11 mai 2012 - 08:34
Han gjør ikke en dritt, bare sitter på ræva å spiller pc når han ikke er på jobb..
Eventuellt burde ikke mamma vært så slækk med han i alle disse åra, for da kan det jo hende han hadde funnet ut av hvordan han vasket klær og laget mat...
- Stinkerbelle liker dette
Skrevet 11 mai 2012 - 08:44
I mange andre deler av verden er det jo faktisk veldig vanlig at flere deler av familien deler bolig. Det kan være bÅde hyggelg, praktisk og økonomisk. Men da mÅ selvfølgelig alle bidra til fellesskapet...Og det er vi kanskje ikke sÅ gode pÅ lenger...
Skrevet 11 mai 2012 - 08:47
Skrevet 11 mai 2012 - 08:48
Jeg var sjeleglad for den tida jeg fikk bo ekstra hjemme etter fylte 18 år, mens jeg studerte. De hadde et stort hus likevel, og da er det like greit at rommene blir brukt. Sånn sett kostet det ikke såå mye ekstra for dem. Jeg betalte delvis maten selv også, samt 100% på alt av klær og sko.
Hva med litt hjertevarme for barna? Det er tøft å etablere seg... Det er nesten umulig å få nok lån til en leilighet om man har studielån, om man er alene...
HI,
Jeg ville hjulpet sønnen min til å skaffe egen leilighet, ved å stille som kausjonist. Er han ferdig utdannet og har full jobb, da er det bedre at han begynner å betale på egen bolig som stiger i verdig hvert år
Skrevet 11 mai 2012 - 08:52
Men så vil foreldrene gjerne ha de hjemme også, så det er vel like mye de man må skylde på.....
Skrevet 11 mai 2012 - 08:56
mannen min flyttet ut når han var 20,. første foreldra gjorde var å selge huset sitt,. sønnen hadde ikke muligheten til å komme hjem igjen. ikke engang for en helg.
kan dere ikke heller hjelpe han så han sparer penger til egen bolig.
dere har to barn til som etterhvert trenger mer plass.
behold huset noen år til. så ser dere hvordan det er da.
er mitt råd
- to søte små liker dette
Skrevet 11 mai 2012 - 09:09
Skrevet 11 mai 2012 - 09:17