Gå til innhold

Se også disse forumene:
Kvinneguiden Doktor Online
Foto

Din mening om å "kaste ut" 20 åring?

• Logg inn for å svare
30 svar til dette emnet

#1 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 607 782 Innlegg:

Skrevet 11 mai 2012 - 07:35

Vurderer å selge boligen vår og kjøpe en mindre bolig, dette vil gjøre at vi da sitter igjen med halvparten i lån. Vi har ca 2 mill. I lån nå og vil da sitte med 1 mill. i lån. Huset vi tenker å kjøpe er ca 50 kvm mindre enn det vi bor i nå. Huset vi bor i nå har 4 soverom og kjellerstue, og det nye har tre soverom og ingen ekstra stue. Vi har barn som er 20, 16 og 8 år. Om vi velger å flytte har vi altså ikke plass til eldstemann. Han er 20 år, er i fast fulltidsjobb og tjener greit.

Er det gale å forvente at han leier seg en leilighet og flytter ut? Han er typen som ikke gjør noe av seg selv (trenger et lite spark bak), men vil jo ikke at han skal føle seg helt tilsidesatt og ekskludert heller da! Vi har pratet med han om det, at vi kan hjelpe han med møbler, brune og hvitevarer osv. Han virket litt tent på ideen men også litt sjokkert…

Hva tenker dere som ser ette utenfra om dette, reagerer dere på dette eller er det greit å ”kaste ut” en 20 åring som tjener greit og kan begynne på voksenlivet? Eller er det hjerterått og egoistisk?

Annonsebilag
Annonsebilag

#2 Mrs. Bouquet

Mrs. Bouquet

Ivrig bruker

• Medlem
  • PipPipPip
  • 1 196 Innlegg:

Skrevet 11 mai 2012 - 07:42

Kommer helt ann på hvordan han takler det og reaksjonen. Så lenge han har fast ok inntekt og er litt tent på ideen ser jeg ikke problemet. Han får jo starthjelp, og det er en annen grunn enn at dere vil ha han ut av huset.
  • trompet75 liker dette

#3 Con

Con

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 179 Innlegg:

Skrevet 11 mai 2012 - 07:45

Jeg ville aldri gitt slipp på den kjellerstua så lenge du har barn i huset... Eldste her er bare 10, og vi har ikke kjellerstue. Ergo sitter Guttegjengen i stua her når han har besøk. Ikke veldig høvelig for resten av oss....

Forøvrig syns jeg godt man kan forvente at en voksen gutt med jobb kan få prøve seg på å bo alene. Uansett må han vel betale dere endel for å bo og spise hjemme?
Con - mamma til 3

#4 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 607 782 Innlegg:

Skrevet 11 mai 2012 - 07:46

Generelt så synes jeg at når man jobber og tjener greit så betaler man får seg.bor man hjemme så betaler man leie og bor ikke helt gratis for da tror jeg man gjør barna en bjørnetjeneste. Da er det kanskje like attraktivt å flytte ut, sm å bo hjemme også.

Ville vel kanskje i denne situasjonen trådd litt varsomt dersom dere ikke har stilt noen krav før. Det er ikke så hyggelig om 20 åringen føler seg tilsidesatt og kastet ut.
  • Pregosaurus kverulantus og trompet75 liker dette

#5 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 607 782 Innlegg:

Skrevet 11 mai 2012 - 07:52

20 år og fremdeles bor hjemme??
Går det an..
Alle jeg kjenner samt meg selv flyttet ut når vi var 16 for å bo på internat når vi begynte på videregående.

Få han ut i det virkelige livet sier jeg.

#6 trompet75

trompet75

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 11 Innlegg:

Skrevet 11 mai 2012 - 08:07

Han har betalt tre tusen kroner for mat. Bidrar i huset når vi spør om det, men gjør ingenting av seg selv:) Kjellerstuen vår blir ikke mye brukt, 16 åringen sitter mest på rommet og 20 åringen er for det meste ute og farter. Minstemann holder seg mest med oss. Kjellerstuen blir mest brukt i helgene av 16 åringen, men ser ikke det som noe stort problem for vi er mye på camoingvogna og dit gidder ikke 16 åringen å følge med så ofte, så da har han jo huset for seg selv og nok plass til venner. Iukedagene er ikke dette noe problem for da er det ikke tid til vennebesøk....

Det er jo ikke mange år til 16 åringen også forlater redet (han er en helt annen type og har klare mål med hva han vil her i livet og han sier han må flytte etter vgs for å kunne gå den skolen han vil).

Merker jeg heller veldig mot å gjøre dette, mindre gjeld og mer penger til å leve mens man gjør det, men må innrømme jeg er reddd for å virke kald og hjerteløs ut:)

#7 trompet75

trompet75

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 11 Innlegg:

Skrevet 11 mai 2012 - 08:07

ja, og der forsvann min anonymitet også gitt:)

#8 magica fra tryll

magica fra tryll

Erfaren bruker

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 2 131 Innlegg:

Skrevet 11 mai 2012 - 08:13

20 år og fremdeles bor hjemme??
Går det an..
Alle jeg kjenner samt meg selv flyttet ut når vi var 16 for å bo på internat når vi begynte på videregående.

Få han ut i det virkelige livet sier jeg.

Alle jeg kjenner samt meg selv, flyttet ikke ut som 16-åringer. Så vi er forskjellige;) Ingen av mine 3 over 16 flytet ut så tidlig heller;) Derimot var det en av de som flyttet som 18-åring. Går helt fint det også, og er helt virkelig....hehe

Når det gjelder gutten din, må du bare kjenne på magefølelsen. Tror du vet svaret selv:) Det er stoooor forskjell på 20-åringer og 20-åringer.....

#9 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 607 782 Innlegg:

Skrevet 11 mai 2012 - 08:15

Føler du at han er klar til og flytte ut ? Klarer han og handtere og bu og leine ,vaske, rekninger etc

#10 Mockanin

Mockanin

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 100 Innlegg:

Skrevet 11 mai 2012 - 08:18

Den kjellerstua misunner jeg deg.

Jeg hadde ikke flyttet, heller ikke bedt 20 åringen om å flytte.
Har selv en sønn på snart 17 år. Han er inneforstått med at så fort han begynner å jobbe må han betale for seg hjemme i tillegg til å fortsette med de faste pliktene. Det han ikke vet er at det han betaler for å bo hjemme skal spares, er i alle fall planen, og skal gå til evt. depositum eller noe annet han måtte trenge den dagen han flytter hjemmefra. Med de prisene det er både på leie og kjøp av leilighet i Oslo anser jeg det sånn at han blir boende hjemme leeeenge ennå.

#11 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 607 782 Innlegg:

Skrevet 11 mai 2012 - 08:19

20 år, full jobb og bor hjemme? Hadde ikke vært her i huset, da er det på tide å komme seg ut og bli voksen! Så jeg tenker heller motsatt, hva i alle dager gjør den gutten i mors favn fremdeles? Når jeg ser hva han betaler i mnd. så skjønner jeg jo det- gutten lever herrens glade dager, men er på tide å bli voksen nå!
  • Stinkerbelle liker dette

#12 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 607 782 Innlegg:

Skrevet 11 mai 2012 - 08:30

Bu og leine? Seriøst? Tror det må være skrivefeilen over alle skrivefeil... Sorry.. Måtte bare.
  • Pregosaurus kverulantus og Sannellerslik? liker dette

#13 Sekretøsa

Sekretøsa

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 6 842 Innlegg:

Skrevet 11 mai 2012 - 08:34

Broren min er snart 22 og bor hjemme. Det er en stor skam, syns jeg. Han tjener 40.000 mer i året enn mamma, og betaler 3000 kr for seg pr.mnd. 3 tusen?? Det er helt latterlig. Han bør komme seg ut fortere enn svint!
Han gjør ikke en dritt, bare sitter på ræva å spiller pc når han ikke er på jobb..

Eventuellt burde ikke mamma vært så slækk med han i alle disse åra, for da kan det jo hende han hadde funnet ut av hvordan han vasket klær og laget mat...
  • Stinkerbelle liker dette
Lodotter kommer av seg selv. Alt annet må man jobbe for.

#14 magica fra tryll

magica fra tryll

Erfaren bruker

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 2 131 Innlegg:

Skrevet 11 mai 2012 - 08:44

Ja, noen ganger kan det jo være MÅTEN man bor sammen pÅ som er problemet. Og ikke det at man bor sammen. Jeg har stor glede av Å bo i kollektiv med mine store barn. De hjelper til med det meste, og det er virkelig koselig. Og jeg vet at de vil fÅ null problem bÅde med Å ville flytte ut og Å klare seg selv:)

I mange andre deler av verden er det jo faktisk veldig vanlig at flere deler av familien deler bolig. Det kan være bÅde hyggelg, praktisk og økonomisk. Men da mÅ selvfølgelig alle bidra til fellesskapet...Og det er vi kanskje ikke sÅ gode pÅ lenger...

#15 *bolla pinnsvin*

*bolla pinnsvin*

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 521 Innlegg:

Skrevet 11 mai 2012 - 08:47

Når man er 20 og har fast jobb ser jeg ingen grunn til at man trenger å henge i skjørtene til mor lenger. Han er mer enn stor nok til å flytte ut.

#16 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 607 782 Innlegg:

Skrevet 11 mai 2012 - 08:48

Jeg overrasket over så mange av dere som mener at unga bare skal komme seg ut av redet pga alder!! Alder har ingenting med saken å gjøre. Om man f.eks studerer så koster det fro mange omlag 6-7000 kr i mnd å leie, også kommer mat på 2-3000 kr oppå det igjen. Også skal man gjerne ha varme sko og vinterklær osv. Det er mye penger for en som bare har mulighet til å jobbe deltid ved siden av...

Jeg var sjeleglad for den tida jeg fikk bo ekstra hjemme etter fylte 18 år, mens jeg studerte. De hadde et stort hus likevel, og da er det like greit at rommene blir brukt. Sånn sett kostet det ikke såå mye ekstra for dem. Jeg betalte delvis maten selv også, samt 100% på alt av klær og sko.

Hva med litt hjertevarme for barna? Det er tøft å etablere seg... Det er nesten umulig å få nok lån til en leilighet om man har studielån, om man er alene...

HI,
Jeg ville hjulpet sønnen min til å skaffe egen leilighet, ved å stille som kausjonist. Er han ferdig utdannet og har full jobb, da er det bedre at han begynner å betale på egen bolig som stiger i verdig hvert år :) Må han derimot ut på leiemarkedet, så er ikke det så heldig.... For man kan fort bi værende der en god stund. Det nytter ikke å spare opp egenkapital i våre dager, for boligprisene stiger fortere enn man klarer å spare opp til nok EK... :/

#17 Sannellerslik?

Sannellerslik?

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 24 Innlegg:

Skrevet 11 mai 2012 - 08:52

ingen slår min svoger/svigerinne.. de er 27 og 29 år.. er i fast jobb og bor hjemme ennå! :P jeg fatter ikke att de gidder!
Men så vil foreldrene gjerne ha de hjemme også, så det er vel like mye de man må skylde på.....

#18 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 607 782 Innlegg:

Skrevet 11 mai 2012 - 08:56

jeg tenker det er dumt å kaste ut sønnen på 20,.
mannen min flyttet ut når han var 20,. første foreldra gjorde var å selge huset sitt,. sønnen hadde ikke muligheten til å komme hjem igjen. ikke engang for en helg.

kan dere ikke heller hjelpe han så han sparer penger til egen bolig.
dere har to barn til som etterhvert trenger mer plass.

behold huset noen år til. så ser dere hvordan det er da.

er mitt råd
  • to søte små liker dette

#19 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 607 782 Innlegg:

Skrevet 11 mai 2012 - 09:09

Hvis min sønn eller datter ønsker å fortsette å bo hjemme når de er 20 år (ikke kommer jeg til å skjønne hvorfor de eventuelt ønsker det, men hver sin smak :)), og har full jobb og anstendig lønn, så er det uaktuelt at jeg skal vaske for dem, rydde etter dem og betale strøm, TV, klær osv til dem. Har man jobb og lønn, er man voksen nok til å bidra til husholdningen på ordentlig måte. At det blir billigere for dem å bo hjemme i et par år for å spleise på regninger i huset og spare mer enn de ellers hadde klart, er en ting. Men det er fullstendig uaktuelt å forsørge en voksen med full lønn og i tillegg la ham/henne bo som på et hotell.

#20 GGI

GGI

Erfaren bruker

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 3 170 Innlegg:

Skrevet 11 mai 2012 - 09:17

Hvis jeg var sønnen din hadde jeg nok blitt litt fornærmet til å begynne med, men det hadde nok fort gått over. Må jo være deilig for han å få sitt eget sted også? Og trenger vel ikke være så langt hjemmefra?